Poradnik Eksperta > Rowery i skutery > Jaki rower kupić do 1000 zł? Co jest ważne?

Jaki rower kupić do 1000 zł? Co jest ważne?

Jaki rower kupić do 1000 zł? Co jest ważne?


Jazda na rowerze to obecnie jeden z najczęściej uprawianych sportów, bez względu na wiek, zainteresowania, rodzaj pracy czy miejsce zamieszkania. Praktycznie każdy z nas posiada rower lub marzy o wejściu w jego posiadanie. Zakup nowego jednośladu to jednak nie lada wyzwanie – rynek jest obecnie przepełniony wszelkiego rodzaju ofertami, w których znajdziesz rowery różnego typu, służące do różnych rodzajów jazdy i posiadające bardzo zróżnicowane wyposażenie. Czy dysponując kwotą 1000 złotych jesteś w stanie nabyć sprzęt, który spełni Twoje oczekiwania i posłuży Ci przynajmniej kilka dobrych lat? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu, by nie okazał się nietrafiony? O tym powiemy sobie w dzisiejszym poradniku.


Z tego artykułu dowiesz się:
1. Czy można kupić dobry nowy rower do 1000 zł?
2. Jaki osprzęt powinien mieć rower?
3. Jakie są rodzaje i rozmiary ram?



Przede wszystkim określamy potrzeby


Zanim w ogóle przystąpisz do przeglądania ofert, powinieneś określić swoje potrzeby. Jeśli rower ma służyć Ci wyłącznie do jazdy po mieście, priorytetem powinna być dla Ciebie jego niska waga, a więc aluminiowa rama. Gdy od czasu do czasu chcesz zjechać w teren, powinieneś wybrać lżejszy rower typu cross. Na wycieczki po drogach gruntowych idealny okaże się z kolei rower trekkingowy wyposażony w bagażnik, a amatorzy jazdy w nieznane zwrócą uwagę na egzemplarze MTB. Odpowiedzenie sobie na pytanie, jakiego typu rower będzie dla Ciebie idealny, pozwala skupić się na detalach, a te, jak wiadomo, potrafią odgrywać bardzo istotną rolę.


Osprzęt – przerzutki i manetki

 

Wybór odpowiedniego osprzętu w Twoim rowerze, a w szczególności odpowiednich przerzutek i manetek jest niezwykle istotny z dwóch powodów. Po pierwsze, są one najbardziej awaryjnym elementem. Po drugie, zapewniają wygodną i przyjemną jazdę w każdych warunkach. Jeśli decydujesz się na zakup roweru mającego służyć nam do jazdy po mieście wystarczy, że będzie on wyposażony w 18 lub 21 biegów (3x6 lub 3x7) i manetki obrotowe typu Gripshift lub Revoshift, w których zmiana przełożenia następuje w wyniku przekręcenia pokrętła na uchwycie kierownicy. Przy takiej ilości biegów łatwo pokonasz większość wzniesień, a na prostej, równej drodze, pojedziemy bardzo szybko. Kupując rower przeznaczony do jazdy w terenie, powinieneś z kolei wybierać przerzutki dysponujące co najmniej 24, a nawet 27 biegami – im ich więcej, tym łatwiej dostosować przełożenie do danego pagórka. O wiele wygodniejsze i szybsze w obsłudze okażą się również manetki typu cynglowego czyli takie, w których przełożenie zmienia się za pomocą niewielkich dźwigni. Nie bez znaczenia jest również klasa przerzutek – istnieje 99,9% szans na to, że zakupisz rower z osprzętem firmy Shimano, która jest niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie. Przy zakładanym budżecie, musisz liczyć się z jego wyposażeniem w osprzęt klasy Tourney lub Altus, choć warto spróbować znaleźć model wyposażony w coś z rodziny Acera. Po jakimś czasie, możesz wymienić go na coś lepszego, chociażby pokroju Shimano Alivio.

 

Rodzaj i rozmiar ramy

 

Materiał, z jakiego została wykonana rama Twojego roweru, jest nie bez znaczenia. W każdym przypadku warto wybierać modele wyposażone w lekką, aluminiową ramę – są one o wiele łatwiejsze do noszenia a i jazda na nich jest o wiele przyjemniejsza. Przy zakładanym budżecie 1000 złotych, powinieneś bez problemu znaleźć lekkie, aluminiowe rowery w ofertach wielu producentów. Teraz pozostaje już tylko kwestia dobrania odpowiedniego rozmiaru ramy względem Twojego wzrostu, co wcale nie jest takie proste, ponieważ w zależności od typu roweru odpowiedni dla Ciebie będzie inny rozmiar ramy. Na szczęście w internecie możemy znaleźć wiele tabelek ułatwiających wybór rozmiaru oraz prezentujących sposób wykonania pomiarów naszego ciała. Wystarczy, że zaopatrzymy się w miarkę i po kilku minutach możemy już kupić właściwych rozmiarów dopasowany rower.

 

Z amortyzatorem czy bez?

 

Większość rowerów oferowana jest z amortyzatorem przedniego widelca, który znacząco poprawia komfort jazdy. Takie rozwiązanie przyda się każdemu, niezależnie od tego czy jeździsz po mieście czy też po górskich szlakach. Jednakże w przypadku, gdy często jeździsz w górzystym terenie warto zwrócić uwagę na to, by  amortyzator posiadał tak zwaną blokadę skoku, czyli możliwość szybkiego przejścia od miękkiego do sztywnego widelca. Podjazdy pod górkę są bowiem niezwykle utrudnione, jeśli przedni amortyzator naszego roweru pracuje pod dużym naciskiem. Istnieje niewielka szansa na to, że dysponując kwotą 1000 złotych uda Ci się kupić wszystko mający rower. Dlatego musisz nie tylko starannie szukać wśród wielu ofert, ale też ustalić pewne priorytety – to, co jest dla Ciebie najważniejsze oraz to, z czego możesz bez żalu zrezygnować. Mała podpowiedź: lepiej wybrać rower ze słabym osprzętem, lecz wyposażony w aluminiową ramę oraz amortyzator. Przerzutki, manetki czy hamulce możesz w każdej chwili zmienić, podczas gdy wymiana ramy i widelca zwyczajnie mija się z celem i często kosztuje tyle, co zakup nowego roweru.