Poradnik Eksperta > Rowery i skutery > Jaki rower kupić do 1500 zł?

Jaki rower kupić do 1500 zł?

W rowerowym świecie technologie rozwijają się w okamgnieniu, a sprzęt jest coraz lepszej jakości i łatwiej dostępny. Z budżetem wysokości 1500 zł możesz pozwolić sobie na wybór takiego jednośladu, który zapewni zdrowszy tryb życia, rozrywkę i żywotność sprzętu przy dobrym użytkowaniu. Dla wielu osób, które dłużej zajmują się kolarstwem i turystyką, 1500 złotych to za mało na kupno satysfakcjonującego roweru - jednak przemyślany zakup za taką kwotę może się zwrócić z nawiązką. Rowery do 1500 złotych to dobry punkt wyjścia, jeśli masz postanowienie jeździć częściej niż raz w miesiącu. Da się znaleźć wśród nich zadowalające przełożenie ceny na jakość. Zwłaszcza, jeśli wybierasz swój pierwszy rower. Przed zakupem warto się przyjrzeć kilku istotnym szczegółom i odpowiedzieć sobie na pytania o nasze potrzeby względem użytkowania jednośladu. Pomoże Ci to rozwiązać dylemat, jak dobrać rower.



Przeznaczenie roweru

 

Decydując się na zakup, trzeba mieć w pamięci główne zastosowania roweru. Czy posłuży do jazdy miejskiej, na przykład głównie w celu dojazdu do pracy lub na zajęcia? A może powinien się także sprawdzić podczas dalszych wypadów? W zależności od tego producenci oferują różne rodzaje rowerów. Poniżej przyjrzymy się najbardziej znanym typom i ich cechom charakterystycznym.


Rower miejski

 

Rowery miejskie/cruiser wykorzystasz do spokojnej jazdy na krótkich odcinkach, z częstymi przerwami i postojami. Są bardziej dekoracyjne, ale zazwyczaj ich projektanci nie biorą pod uwagę długiego czasu spędonego za ich kierownicami. Okażą się najlepsze dla osób ceniących ładny wygląd pojazdu, niezainteresowanych dłuższymi wypadami.


Rower górski


Jest prawdopodobnie najpopularniejszym typem roweru wybieranym przez Polaków. Prawdopodobnie wynika to z adaptowalności tego typu roweru do bardzo różnych zastosowań. Popularne MTB sprawdzą się nie tylko na bezdrożach, ale i na trudniejszych miejskich trasach, czy nawet odcinkach szosowych.


Rower trekkingowy

 
To propozycja nieco bardziej turystyczna. Entuzjaści krótkich wycieczek, zwłaszcza po najbliższej okolicy miejsca zamieszkania, chętnie wybierają takie modele. Kształt ramy sprzyja dodaniu sakw i zaczepieniu większego bagażu, niż zmieściłby sięw typowym rowerze miejskim. Rower turystyczny jest także często lepiej wyposażony, aby zapewnić wszystko, co niezbędne dla krótkich przejażdżek.
 

Rowery cenione przez naszych Klientów:

 


Podstawowe cechy


Siodełko jest oczywiście kluczowe dla Twojej wygody. Trzeba zaopatrzyć się we właściwe siedzenie, o damskim lub męskim profilu. Dobra decyzja w tym aspekcie oznacza nie tylko wygodę jazdy, ale także wpływa na zdrowie i ogólne samopoczucie. Ciężar roweru jest także niebagatelną sprawą. Wzięcie go pod uwagę przed zakupem i porównanie różnych modeli pod tym kątem jest ważne, zwłaszcza jeśli wybieramy się na kolarskie wypady używając innych środków transportu - na przykład pociągiem, czy też dojeżdżając samochodem. To także istotne dla osób, które często będą wchodzić z rowerem po schodach. Zasadniczo, choć zdarzą się wyjątki, rower damski powinien być lżejszy od roweru męskiego – większość pań nie przepada za noszeniem sprzętu o ciężkiej ramie i innych częściach. Z wagą roweru wiążą się także materiały, które posłużyły do jego wykonania: najpopularniejszymi składowymi ram są stal i aluminium. Niektóre są także amortyzowane, co nadaje charakterystyczną sylwetkę całej strukturze. Teleskopy przyjmują w nich drgania i wstrząsy, pozwalając się cieszyć jazdą. A skoro o ramach mowa, nie tylko ich kształt się liczy. Dobrze jest ocenić wielkość ramy roweru, nawet na podstawie podanych w internecie wymiarów, aby wiedzieć, z czym się będzie miało do czynienia w transporcie i przy szukaniu miejsca do zostawienia naszego jednośladu.


Klasyfikacja przerzutek rowerowych


Wyróżniamy przerzutki zewnętrzne i wewnętrzne. Te pierwsze mają prostszą budowę i spotkamy je częściej. Zmiana przełożenia następuje w nich poprzez przerzucanie łańcucha między tylnymi zębatkami. Przerzutki wewnętrzne znajdują się w tylnej piaście; wykorzystują mechanizm przekładni planetarnej - złożonej z obracających się pierścieni i zapadek. Spotkasz je najczęściej w rowerach miejskich, gdyż pozwalają na osłonięcie łańcucha i zmianę biegu podczas postoju. Rodzaj przerzutek warto zatem przemyśleć przed wyborem w sklepie. Zewnętrzne, przez swoją budowę, są wrażliwsze na zabrudzenia. Z kolei wewnętrzne są dobrze osłonięte, ale ciężkie; sprawdzą się w jeździe terenowej, ale mogą przysporzyć problemów z serwisowaniem. Najpopularniejszym i chętnie wybieranym producentem przerzutek jest Shimano. Inni uznani producenci to firmy Sram i Campagnolo.




Hamulce


Ze względów bezpieczeństwa hamulce rowerowe to element, któremu należy się osobna uwaga. Dobrze, jeśli są wykonane w całości – lub choć w większości - z metalu. Najbardziej znane typy hamulców to cantilever, V-brake (szczękowe) i wreszcie hamulce tarczowe. W niektórych typach rowerów (szczególnie miejskie) spotkamy też hamulce rolkowe. Wbrew pozorom V-brake i U-brake wystarczą do codziennej i rekreacyjnej jazdy. Warto rozważyć tarcze hamulcowe gdy potrzebujesz lepszego hamowania, na przykład przy zjazdach i trudniejszym terenie.


Podsumowanie


Przeglądając tych kilka podstawowych cech i odpowiadając na powyższe pytania, możemy się wstępnie zorientować, jaki zakup będzie najlepszy. Mając do wydania budżet wysokości 1500 złotych możemy porównywać ze sobą dobre rowery. A kiedy już znajdzie się ten najlepszy, nic tylko czas ruszyć w drogę!