Poradniki Eksperta

Jaki łańcuch do roweru wybrać?


Łańcuch rowerowy to jeden z ważniejszych elementów napędu w rowerze. To element układu napędowego roweru, odpowiedzialny za przeniesienie ruchu obrotowego (pedałowania) z zębatek korby do tylnych zębatek (kasety lub wolnobiegu) bądź zębatki. Od niego w dużej mierze zależy to, jak sprawnie zmieniają się biegi w naszym rowerze i jak wydajnie przenoszony jest napęd. Ma on wpływ na komfort naszej podróży, czyli między innymi na to, czy napęd podczas pedałowania nie piszczy, ani nie wydaje innych przerażających odgłosów podczas zmiany biegów. Jaki zatem łańcuch wybrać? Sprawdź w naszym artykule.


Jaki łańcuch do roweru


Łańcuch jest jednym z najszybciej zużywających się elementów w rowerze, a niewymienienie go na czas powoduje przyśpieszone zużywanie pozostałych elementów napędu. Dlatego pomimo dbania o niego, bieżącego czyszczenia i smarowania, i tak prędzej czy później przyjdzie czas na jego wymianę. Po przejechaniu określonej ilości kilometrów po prostu zużyje się, co w przypadku łańcucha nazywane jest wyciągnięciem, i nie będzie pełnił prawidłowo swojej funkcji. Zanim zabierzemy się jednak za wymianę łańcucha, powinniśmy wiedzieć, jaki jego rodzaj i typ posiadamy. Wszystko zależy od tego, jakiego typu napęd mamy zastosowany w rowerze. Czy jest on jedno – czy wielorzędowy, dedykowany do roweru szosowego czy górskiego, a może powinniśmy zastosować łańcuch kierunkowy? Jaki łańcuch do roweru będzie najbardziej odpowiedni? Co da zastosowanie wyższego modelu? Przecież na pierwszy rzut oka wszystkie wyglądają praktycznie identycznie.

 

Budowa łańcucha


Łańcuch rowerowy zbudowany jest z zestawu ogniw, które mają standardową długość 1/2 cala czyli 1,27 cm. Szerokość zależy od tego, ile trybów obsługuje. Są dwa rodzaje ogniw: zewnętrzne i wewnętrzne, które są połączone na przemian sworzniami. Ogniwa z kolei zbudowane są z dwóch blaszek z otworami, o kształcie przypominającym cyfrę osiem. Pomiędzy nimi osadzona jest swobodnie rolka o promieniu zewnętrznym takim, jak zęby w zębatkach rowerowych. To przez nią przeprowadzony jest sworzeń, który jednocześnie łączy ze sobą poszczególne ogniwa. Sworznie na końcach są lekko rozkute, dzięki czemu cała konstrukcja się nie rozpada. Nowy łańcuch jest sztywny w płaszczyźnie prostopadłej do osi nitów. Z czasem, kiedy wyrabia się i zmniejsza jego sztywność, trudniej i dłużej zmieniają się biegi. Łańcuch podlega jednak głównie siłom powodującym rozciąganie, na które powinien być odporny.


Łańcuchy wykonywane są z rozmaitych gatunków stali. Tylko niektóre bardziej zaawansowane modele posiadają elementy wykonane z tytanu. Próby stosowania innych metali do produkcji łańcuchów, z uwagi na ich wysoką ścieralność, zakończyły się jak dotąd niepowodzeniem.


Łańcuchy rowerowe w naszej ofercie:


Rodzaje łańcuchów rowerowych


Oczywistym jest, że gdy chcemy wymienić łańcuch, najłatwiej będzie zrobić to sczytując model z obecnie posiadanego łańcucha i kupić taki sam. Oczywiście możemy wybrać innego producenta, jeżeli kupimy tylko ten sam rodzaj (chodzi o liczbę obsługiwanych trybów). Łańcuchy dzieli się ze względu na to, ile zębatek napędu obsługują. Różnią się wówczas szerokością. Im więcej biegów obsługują, tym są węższe. Węższą konstrukcję uzyskujemy dzięki węższej tulei między blaszkami ogniw, ale węższe mogą być też same blaszki. I tak:


  • Łańcuch jednorzędowy – stosowany jest w napędach jednorzędowych, czyli z jedną zębatką przy tylnej piaście. Mogą być to również piasty z przerzutkami wewnętrznymi. Natomiast łańcuch ten zupełnie nie nadaje się do napędów z przerzutkami zewnętrznymi. Szerokość ogniwa wynosi 1/8 cala.


  • Łańcuch 5-8 rzędowy – stosowany w napędach obsługujących od 5 do 8 zębatek. Zdarza się, że stosowany jest również do napędów jednorzędowych. Ten typ łańcucha ma szerokość 3/32 cala. Stosowany jest przeważnie w rowerach starszej generacji lub budżetowych, w których montowane są jeszcze wolnobiegi, a nie kasety.


  • Łańcuch 9-12 rzędowy – stosowany w napędach obsługujących od 9 do 12 zębatek. To bardzo wąski łańcuch, przeznaczony do rowerów z przerzutkami zewnętrznymi. Ma 11/128 cala i przeznaczony jest do rowerów z dużą liczbą biegów, przede wszystkim do modeli z wyższej półki rowerów szosowych i MTB.


Nie bez znaczenia jest też długość łańcucha. Sprzedawane są przeważnie o liczbie ogniw 114, 116 lub 118. Wpływ na długość łańcucha ma zastosowany napęd oraz wielkość ramy. Zakładając nowy łańcuch należy go przyciąć do takiej samej ilości ogniw, jaką miał poprzedni łańcuch.


Niestety, aby dobrać odpowiednio łańcuch do naszego roweru nie wystarczy tylko podanie jego szerokości czy ilości trybów jakie ma obsługiwać. Wielu producentów rozdziela swoje łańcuchy według typu rowerów, w których są stosowane – głównie chodzi o podział na rowery szosowe i MTB.


Lepiej też poszukać łańcuchów dedykowanych do napędów dziesięcio- i więcej rzędowych. O ile szerokość ich jest taka sama, to różnią się zastosowanymi systemami ułatwiającymi zmianę biegów. Wspomniane blaszki w kształcie ósemki mają różne specjalne nacięcia, tak samo jak i zębatki, po których porusza się łańcuch. Żeby dobrze współpracowały, powinny być to łańcuchy dedykowane do danego napędu, najlepiej tego samego producenta. Cały napęd pochodzący z tej samej grupy od tego samego producenta z założenia powinien cechować się najlepszą współpracą poszczególnych elementów, więc powinien działać najlepiej. Różne grupy łańcuchów różnią się twardością i jakością wykonania. Te wyższe modele są chromowane i przeważnie wykonane z twardszych materiałów. Jaki łańcuch do roweru wybrać? Teoretycznie twardszy łańcuch szybciej wytrze koronki kasety z niższej grupy, zbudowane z bardziej miękkich materiałów, w praktyce jednak większy wpływ na zniszczenie napędu ma wyciągnięcie łańcucha spowodowane jazdą z brudnym, nienasmarowanym łańcuchem. Używanie łańcucha z wyższej grupy raczej nie ma wpływu na stan kasety z niższej grupy.


W przypadku systemów napędów powyżej 9 biegów stosowane są łańcuchy kierunkowe. Mają one oznaczoną lewą i prawą stronę i zaznaczoną stronę łańcucha, która ma się znaleźć na zewnątrz. W grę jeszcze wchodzi rodzaj zapięcia: jednorazowy, na wciskany trzpień lub wielorazowy, na spinkę, umożliwiający łatwiejsze jego zdjęcie, nie tylko podczas jego wymiany, ale też czyszczenia.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756