Rower MTB - charakterystyka
Rower MTB (Mountain Terrain Bike) zwany popularnie po prostu “góralem”, to jeden z najchętniej kupowanych w Polsce rowerów. Z założenia, rower górski jest pojazdem dla sportowców, przeznaczonym do jazdy wyczynowej, ale ma on na tyle uniwersalne właściwości, że dobrze się na nim czuje również każdy amator. Rowery MTB (dostępne także w Media Expert) to dość zróżnicowany sprzęt – zarówno pod względem technicznym, jak i cenowym. Do nabycia są dziś i stosunkowo tanie rowery górskie do codziennego użytku i wygodnego jeżdżenia w różnych warunkach (modele rekreacyjne) i markowe, profesjonalne rowery MTB „do zadań specjalnych” i agresywnej jazdy wyczynowej (na przykład rowery zjazdowe).
Rowery górskie charakteryzują się solidną, ale przy tym w miarę lekką konstrukcją, kołami o średnicy
26 do
29 cali, grubą, szeroką oponą z głębokim bieżnikiem (dla lepszej przyczepności na nierównym terenie), lekko opadającą górną częścią ramy, nisko osadzoną, prostą kierownicą, dobrymi hamulcami (najlepiej tarczowymi) i dużą liczbą przerzutek (nawet 32), które pomagają pokonywać strome odcinki tras. To pojazdy zwrotne, łatwo wchodzące w najtrudniejsze zakręty, co jest niezbędne podczas górskiej jazdy terenowej. Dzięki dobrej amortyzacji w MTB dość komfortowo pokonuje się przeszkody i bez problemu kontroluje te rowery na wyboistej drodze. Jadąc na „góralu” przyjmuje się pochyloną pozycję, co ma duże znaczenie na przykład przy większych prędkościach osiąganych podczas zjazdów. Ze względu na konieczność zachowania „rozsądnej” wagi sprzętu, zarówno
rower górski damski, jak i
rower górski męski czy
rowery górskie dla dzieci pozbawione są wszelkich „zbędnych” w tym kontekście dodatków, takich jak:
błotniki rowerowy,
bagażniki rowerowy czy na przykład
światła rowerowe z dynamo.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru MTB?
To, na co warto zwrócić uwagę, wybierając taki rower, to – poza odpowiednim jego rozmiarem do wzrostu użytkownika i ceną odpowiednią do możliwości budżetowych – także rodzaj zawieszenia. Są modele „sztywne”, w których cała amortyzacja zależy wyłącznie od opon, ale standardem jest raczej tak zwany hardtail (rower z amortyzatorem z przodu), który ułatwia najeżdżanie na przeszkody i niweluje wstrząsy na kierownicy, zmniejszając tym samym obciążenie rąk podczas jazdy. Do wyboru są jeszcze softtail (z dodatkową, minimalną amortyzacją z tyłu) oraz full (wyposażony w pełne amortyzatory z przodu i z tyłu). Decyzja, co do tego, na który z tych wariantów postawić, zależy od indywidualnych upodobań i preferowanego stylu jazdy. Warto pamiętać jedynie, że „opcja full” wiąże się z wyższą ceną i większą masą roweru.
Typowy rower – góral sprawdza się prawie wszędzie: w mieście – na asfalcie, za miastem – na drodze utwardzonej i nieutwardzonej, w lesie, na łatwym i trudnym górskim szlaku, w niezbyt grząskim błocie czy nie za głębokim piachu.
Rower górski jest „mocny i zwinny”. Zapewnia jednocześnie komfort i dynamikę jazdy, dlatego kochają go „zwykli rowerzyści” i wyczynowcy uprawiający kolarstwo górskie w różnych odmianach. Zobacz także:
rowery BMX,
rowery Downhil,
rowery Enduro,
rowery miejskie,
rowery dla dziecka,
rowery trekkingowe,
rowery crossowe,
rowery szosowe,
rowery składane oraz
rowerki biegowe i
rowery holenderskie.