Poradniki Eksperta

Rodzaje rowerów górskich - jaki typ wybrać?


Rower górski jest to jeden z najmłodszych rodzajów rowerów. Wszystkie wcześniej produkowane wersje były przeznaczone do jazdy po dość prostych, utwardzonych drogach. Dopiero w latach 80. kilku śmiałków wpadło na pomysł, aby zjechać rowerem poza drogi utwardzone i wjechać w trudny, górzysty teren, a następnie z niego zjechać. Na początku rower górski charakteryzował się głównie szerokimi oponami, później doszły mocniejsze przerzutki o przełożeniach pozwalających pokonać trudny teren. Amortyzator czy hamulce tarczowe to już części wymyślone przede wszystkim na potrzeby rowerów górskich. Coraz to nowe wyzwania i zdobywanie coraz to trudniejszych terenów rowerem spowodowały, że powstały różne rodzaje rowerów górskich, potocznie zwanych MTB. Różnią się one przede wszystkim geometrią ramy i wielkością skoku amortyzatorów. Cechą wspólną są jedynie szerokie opony.



Rodzaje rowerów górskich


Rodzaje rowerów górskich


W zależności od naszych potrzeb i preferowanego stylu jazdy mamy do dyspozycji różne typy rowerów górskich. Od rowerów górskich „miejskich” spotykanych najczęściej, poprzez jazdę „wokół komina”, po profesjonalne maszyny zjazdowe z amortyzatorami o wielkim skoku. Te dla zawodowych kolarzy kosztują tyle, co mały samochód. Czym się różnią? Praktycznie wszystkim. Od geometrii ramy, poprzez użyte do ich budowy materiały, osprzęt, wielkość kół i opon, po wielkość skoku amortyzatora. A jaki rower wybrać? Wszystko zależy od naszych potrzeb. Jeżeli rower traktujemy jako środek transportu, którym docieramy do pracy czy na zakupy, a przy tym mieszkamy daleko od utwardzonej drogi lub w weekend lubimy pojeździć poza drogami utwardzonymi, odpowiedni będzie najprostszy model, czyli rower typu ATB. Każdy kolejny typ roweru górskiego posiada coraz bardziej zawansowany osprzęt, przeznaczony w coraz trudniejszy teren: XC, enduro, trail czy DH. Jeżeli lubimy szybką jazdę w terenie, odpowiedni będzie XC, jazdę po górskich szlakach pełnych nierówności – Trail i enduro, z kolei ekstremalne zjazdy zniesie tylko DH.


Rowery górskie w naszej ofercie:



ATB


ATB to w skrócie All Terrain Bicycle, czyli rower na każdy teren. Są najprostsze i najmniej zaawansowane ze wszystkich rowerów górskich. Wyglądają najbardziej charakterystycznie z powodu grubych opon. W rzeczywistości to rowery typu miejskiego, jednak z możliwością jazdy w trudniejszym ternie. Często spotkamy modele poruszające się jeszcze na kołach 26-calowych, ale również i 27,5- jak i 29-calowych. Przeważnie wyposażone są w błotniki i bagażnik oraz oświetlenie. Geometria ramy jest dość komfortowa. Napęd z przodu jest przeważnie 3-rzędowy, a z tyłu ma 6 do 9 rzędów. Wyposażane są też w prosty amortyzator sprężynowy o skoku nie przekraczającym 80 milimetrów. To wszystko powoduje, że rowery te to idealny pomysł na weekendowe wypady do lasu i w pola, jak również dobry pojazd wożący nas do szkoły czy pracy.


XC


Kolejny typ roweru górskiego to XC, czyli cross country. To rower do szybkiego przemieszczania się w trudnym terenie. Najlżejszy i najszybszy w kategorii rowerów górskich. Materiały użyte do jego budowy to aluminium lub karbon. Występują zarówno tylko z przednim amortyzatorem (hardtail) jak i pełnym zawieszeniem, czyli również amortyzacją tylnego koła (full). Skok amortyzatorów oscyluje od 80 do 120 mm. Poruszają się przeważnie na kołach 29-calowych, ale spotkać możemy tez wersje 27,5-calowe. Napęd to z przodu korba 2-rzędowa, choć coraz częściej jednorzędowa. Z tyłu zaś do dyspozycji mamy nawet 12 trybów. Obecnie jest tendencja mająca na celu uprościć maksymalnie zmianę biegów, dlatego rezygnuje się z przerzutek z przodu.


Trailowy


Kolejne rodzaje rowerów górskich charakteryzują się pełną amortyzacją i coraz większym skokiem. Rower trailowy wyróżnia się skokiem w zakresie 130-150 mm. Przeznaczony jest do jazdy po górskich szlakach pełnych korzeni i kamieni oraz trudnych technicznie podjazdów. Rama wykonana jest z aluminium lub karbonu. Spotkamy tu koła zarówno 27,5 cala jak i 29 cali. Napęd to przeważnie 1x10 lub 1x12. Geometria ramy nastawiona jest bardziej na zjazdy niż podjazdy, ale i z nimi rowery te sobie dobrze radzą.


Enduro


Enduro to pełna amortyzacja oraz duży skok zawieszenia w zakresie 160-170 mm, a tym samym jeszcze lepsze właściwości jazdy w terenie. Rowerem tym pokonamy trudne, strome zjazdy, na których znajdują się dziury, kamienie i korzenie. To rower do jazdy w naprawdę trudnym terenie.


Rower DH


Rower downhillowy to rower zjazdowy do wykonywania najbardziej ekstremalnych zjazdów. Geometria ramy jest nastawiona na zjazd, więc tego typu rodzaje rowerów górskich nie nadają się do podjazdów. Skok pełnego zawieszania to ponad 200 mm skoku widelca, a także dampera. To rower dla osób kochających adrenalinę wytworzoną podczas jazdy w bardzo szybkich i trudnych zjazdach.


Dirt


Rower tego typu przeznaczony jest do uprawiania takich dyscyplin jak dirt czy street. To maszyny służące przede wszystkim do wykonywania ewolucji i skoków, czyli jazdy po miejskich przeszkodach takich jak schody czy murki. To połączenie roweru górskiego i BMX. Ramy to wytrzymałe konstrukcje o geometrii pozwalającej na wykonywanie różnych akrobacji. Wyposażone przeważnie jedynie w przedni amortyzator. Poruszają się na kołach 24- lub 26-calowych, co zapewnia im dobrą skrętność i prowadzenie.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756