Poradniki Eksperta

Dobrze dobrany rower to efektywna, lekka jazda. To rower, na którym dłużej możemy jechać bez zmęczenia i bólu kręgosłupa. Jak dobrać rower do wzrostu, abyśmy nie wyglądali na nim jak w zbyt dużym lub „za kusym” swetrze, a przede wszystkim, aby poruszanie się na nim było dla nas bezpieczne i zdrowe? Wszystkie informacje znajdziesz poniżej. Ale zanim wybierzemy się więc na zakupy tego wymarzonego roweru, możemy się wstępnie przygotować, aby wiedzieć, wśród jakich rozmiarów powinniśmy poszukiwać pojazdu. Przed zakupem powinniśmy się najlepiej przymierzyć do roweru. Rozmiar w sposób przybliżony mówi nam, czy dany rower będzie do nas pasował, jednak rowery różnią się między sobą, za sprawą różnej geometrii ramy, tak samo jak my różnimy się między sobą. Dwie osoby o tym samym wzroście mają różnej długości kończyny i tułów i pasować mogą do nich zupełnie inne rowery.

Dlaczego tak ważny jest odpowiedni rozmiar roweru?

Dobrze dobrany rower to: komfort jazdy, dobra efektywność tej jazdy oraz bezpieczeństwo i zdrowie. Jazda na źle dopasowanym rowerze – za dużym lub za małym, powoduje, że albo musimy przybrać pozycję skuloną, przygarbioną albo wyciągnąć się, aby móc dosięgnąć do pedałów i kierownicy. Oczywiście w jakimś stopniu możemy skorygować ustawienia, poprzez regulację wysokości sztycy i kierownicy. Jednak będzie to regulacja w niewielkim zakresie. W ten sposób nie dostosujemy roweru przeznaczonego dla osoby o wzroście 180 cm do osoby o wzroście 160 cm. Regulacja kierownicą i sztycą pozwoli dopasować rower w zakresie co najwyżej plus/minus 5 cm, a jazda na źle dobranym rowerze może stworzyć niebezpieczne sytuacje. Gdy jedziemy na za dużym rowerze i nagle zajedzie nam drogę samochód, czeka nas gwarantowana wywrotka. W krótkim czasie musimy skutecznie zahamować i bezpiecznie podeprzeć się nogami, a nie będzie to możliwe, gdy nie sięgamy nogami do ziemi. Z kolei zbyt wysoko podniesiona i oddalona kierownica będzie stwarzać problemy zarówno z koniecznym, nagłym hamowaniem, jak i z wykonaniem głębszych skrętów, gdy ledwo do niej sięgamy. Rower za mały, to z kolei skulona pozycja i obijanie długimi nogami o kierownicę. To nie tylko niewygodne, ale też w dłuższym czasie niezdrowe dla organizmu. Długa taka jazda może przyczynić się do bólu w stawach i kręgosłupie.


Dobrze dopasowany rower, w którym wszystko odpowiada naszym rozmiarom to sylwetka pozwalająca na długą jazdę bez bólu, to dobre czucie roweru i zapewnienie dobrego pola widzenia wokół. Odpowiedni rozmiar roweru to też możliwość najlepszego wykorzystania mięśni do pracy, a wszystko to przekłada się na efektywną i zdrową jazdę.


Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór roweru nie tylko dla nas dorosłych, ale również, gdy wybieramy rowery dla młodzieży, a zwłaszcza dzieci. My bowiem jesteśmy odpowiedzialni za ich zdrowie i bezpieczeństwo.

rozmiar ramy roweru do wzrostu

Rowery miejskie w naszej ofercie:

Rozmiary rowerów

W zależności od rodzaju roweru i producenta, rozmiary rowerów podawane mogą być w centymetrach, calach oraz za pomocą znanych nam z ubrań symboli S, M, L i tak dalej. Ten ostatni sposób prezentacji staje się coraz bardziej popularny. Niestety, tak jak w przypadku ubrań, rozmiar rozmiarowi nierówny i wskazuje on jedynie w pośredni sposób rowery, do jakich powinniśmy się przymierzyć. Teoretycznie, jeżeli nosimy ubrania w rozmiarze M, to i takiego rozmiaru rower powinien do nas pasować najlepiej. Więcej informacji daje nam rozmiar ramy, podany w calach lub centymetrach. W calach najczęściej podawane są rozmiary rowerów górskich i rowerów crossowych, w centymetrach z kolei – szosowych. Jeżeli jest inaczej, zawsze łatwo możemy przeliczyć rozmiar w calach na centymetry i odwrotnie. Wystarczy pomnożyć wartość w calach przez 2,54, aby uzyskać rozmiar w centymetrach lub podzielić przez tą wartość centymetry w celu uzyskania rozmiaru w calach. Jak zmierzyć rozmiar ramy samemu? Należy zmierzyć długość rury podsiodłowej od środka suportu do środka miejsca, w którym łączy się z górną rurą ramy. W przypadku rowerów o bardziej wymyślnych ramach należy zmierzyć całą rurę do końca – czyli miejsca, w którym wsuwamy sztycę siodła.

Jak dobrać ramę roweru do wzrostu?

Jeśli nie wierzymy do końca rozmiarom sugerowanym za pomocą literek i chcemy mieć jak najlepiej dopasowany rower, możemy sami określić w centymetrach i calach jaki rozmiar powinien nam najlepiej pasować. Oczywiście i tak bez przymierzania się nie obejdzie i nie myślmy, że nawet najdokładniejsze pomiary zastąpią fizyczną przymiarkę i jazdę próbną na rowerze.


Jest kilka sposobów określenia odpowiedniej dla nas wielkości ramy. Najprostsza metoda to zmierzenie długości naszej nogi po wewnętrznej stronie i przemnożenie przez odpowiedni współczynnik, który uzależniony jest od rodzaju roweru. W przypadku rowerów szosowych przyjmuje on wartość 0,66, crossowych, trekkingowych oraz miejskich – 0,63, w przypadku rowerów górskich, poruszających się na 29-calowych kołach – 0,60, zaś na kołach 27,5-calowych oraz mniejszych – 0,57. Zanim zaczniemy mnożenie przez odpowiedni współczynnik, musimy jak najdokładniej określić długość naszej nogi. Najłatwiej będzie nam dokonać pomiaru przy pomocy drugiej osoby. My stajemy w lekkim rozkroku a druga osoba wykonuje pomiar od pachwin do podłogi. Uzyskany wynik mnożymy przez współczynnik odpowiedni dla naszego nowego typu roweru. Tak otrzymany wynik to rozmiar ramy, a dokładniej – długość rury podsiodłowej, jakiej powinniśmy szukać, podany w centymetrach.


Prostszą, ale mniej dokładną metodą jest po prostu stanięcie w lekkim rozkroku nad ramą roweru. Jej odległość od naszych pachwin w zależności do typu kupowanego podjazdu powinna zawierać się w przedziale od 5 do 10 cm. Te wartości to minimum, którego nie powinniśmy przekroczyć, bowiem chodzi tu o nasze bezpieczeństwo. Nagłe hamowanie lub pokonywanie trudnej przeszkody może wymagać szybkiego zeskoczenia z roweru i pewnego stanięcia na nogach, a wtedy nie możemy mieć za wysoko poprowadzonej górnej rury ramy, na której zapewne najpierw się zawiesimy, a następnie przewrócimy. W zależności od preferowanej przez nas jazdy minimalne jest 5 centymetrów w przypadku rowerów, na których poruszamy się po prostym terenie, na przykład w mieście, a minimum 10 cm w przypadku rowerów do jazdy w terenie.


Dobrym sposobem podczas przymierzania roweru będzie skorzystanie z obu metod. W związku z tym, że rowery różnych producentów nie są takie same, na pewno uda nam się dobrać coś odpowiedniego do siebie uwzględniając nasze metody pomiarowe.


Może się zdarzyć też, że nasze pomiary plasują się pomiędzy dwiema rozmiarówkami. Wówczas fachowcy mówią, że to my mamy mieć kontrolę nad rowerem, a nie rower nad nami więc lepiej, gdy wybierzemy ten w mniejszym rozmiarze. Sprawdzi się to szczególnie wtedy, gdy będzie to rower do jazdy odbywającej się w trudniejszych warunkach, jak jazda w terenie.

Bike fitting

Jak dobrać rower do wzrostu? Są jeszcze inne metody doboru i ustawień roweru, bardziej zaawansowane. Coraz popularniejsze staje się profesjonalne bike fitting. To dość droga usługa dopasowania roweru, z której korzystają zawodowi kolarze a także ambitni amatorzy. Oczywiście może z niej skorzystać każdy. Polega ona na wykonaniu pomiarów ciała rowerzysty, a następnie ubrania go w masę czujników i posadzenia na specjalnym modelu ramy rowerowej, posiadającej wiele ruchomych elementów. Ustawia się je odpowiednio w celu uzyskania najlepszej pozycji. Wynikiem są wytyczne, które pozwolą dobrać rower z odpowiednią ramą i poszczególnymi parametrami komponentów, takich jak długość sztycy, długość oraz kąt nachylenia mostka, szerokość kierownicy a także długość ramion korby i wiele innych. Dobiera się je w taki sposób, aby jazda na naszym jednośladzie były zarazem komfortowa jak i najbardziej efektywna.


Jeżeli mamy już rower, na którym się poruszamy, możemy go według tych wytycznych odpowiednio ustawić. Czasami może to wymagać wymiany niektórych elementów, jak na przykład mostka, na taki z innym kątem czy zakupienia innej szerokości kierownicy bądź dłuższej sztycy.


Jeśli usługa bike fittingu wyda nam się zbyt droga, możemy spróbować skorzystać z podpowiedzi specjalnych kalkulatorów dostępnych w Internecie. Te bardziej zawansowane, po podaniu informacji o wzroście, długości nogi a nawet długości kończyn górnych, w tym przedramion, potrafią wskazać całkiem dobre parametry naszego roweru. Im lepszy kalkulator i więcej wprowadzonych danych, dostaniemy tym dokładniejsze ustawienia, parametry rozmiarów ram, a niekiedy nawet rysunek z rozpisaną geometrią roweru, który będzie do nas pasował.


Czy warto tak dużo zachodu poświęcać na kupno roweru? Oczywiście, że tak. Czy buty kupujemy pierwsze lepsze jakie są na półce – nie. Zazwyczaj wybieramy spośród kilku modeli i kilku rozmiarów. Tak też powinno być z wyborem roweru. Zwróci nam się to im więcej będziemy nim jeździć – przyjemnością z jazdy, tym, że będziemy z niecierpliwością czekać na kolejną rowerową przejażdżkę, tym, że nie odstawimy go głęboko do piwnicy czy garażu z powodu złego komfortu i bólów wynikających z jazdy. Dobrze dobrany rower to wygoda podczas jazdy, mniejsze zmęczenie ale także nasze bezpieczeństwo, w postaci dobrej kontroli nad pojazdem. Proces doboru roweru nie jest wyjątkowo trudny, ale wymaga poświęcenia na to czasu i cierpliwości, gdy przyjdzie do mierzenia i przebierania wśród różnych modeli.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756