Poradniki Eksperta

Rower crossowy do 2000 zł – ranking [TOP10]

  2023-05-18


Większość osób szukających roweru zakłada, że będzie jeździło albo w terenie – i kupuje rower górski, lub wyłącznie po utwardzonych drogach – i wtedy koncentruje się na zakupie szosówki. Niestety, rower szosowy „nie lubi” dróg nieutwardzonych. Dlaczego więc nie kupić czegoś uniwersalnego, czegoś co w miarę szybko porusza się pod drogach utwardzonych, ale też świetnie poradzi sobie poza nimi? Pojazdu, który sprawnie będzie poruszał się po mieście, jak i drogach leśnych i polnych? To rower crossowy – specjalista od dynamicznej, sprawnej jazdy po każdym rodzaju dróg. Jeżeli nie mieszkamy w górach, gdzie mnóstwo jest tras typowo terenowych i nie lubimy jeździć wśród samochodów, to właśnie rower crossowy będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem. Z jednej strony, mówi się, że „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, jednak, skoro my dokładnie nie wiemy, gdzie i jak często chcemy jeździć, to właśnie taki pojazd będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Jaki rower crossowy do 2000 możemy kupić? Czy w tej cenie znajdziemy rower do „wszystkiego”?

1

MIEJSCE

10.0 / 10

2

MIEJSCE

10.0 / 10

3

MIEJSCE

10.0 / 10

4

MIEJSCE

9.5 / 10

5

MIEJSCE

9.5 / 10

6

MIEJSCE

9.5/ 10

7

MIEJSCE

9.0 / 10

8

MIEJSCE

9.0 / 10

9

MIEJSCE

9.0 / 10

10

MIEJSCE

8.5 / 10

Charakterystyka roweru crossowego

Rowery crossowe mają bardzo często ramy wspólne z rowerami trekkingowymi. Budowane są przede wszystkim z aluminium, ale spotkamy też modele na ramach stalowych i bardzo niewielką liczbę modeli na ramach karbonowych. Rower crossowy posiada lżejszą konstrukcyjnie ramę od roweru górskiego, ale mocniejszą od szosowego. Zaletą wspólnych ram z rowerami trekkingowymi jest wyposażenie ich w punkty mocowań bagażnika, błotników czy nóżki. Co prawda w rowerze terenowym zbędne są błotniki i bagażnik, ale w miarę potrzeb łatwo go przerobić w rower turystyczny zakładając bagażnik czy rower do całorocznej jazdy, gdy założymy błotniki. Chociaż ramy są podobne, to dzięki zastosowaniu innego mostka i kierownicy uzyskujemy inną, bardziej sportową charakterystykę, niż w rowerze trekkingowym – głównie za sprawą mniejszego kąta wznosu mostka i dzięki szerszej kierownicy. Uzyskana pozycja jest wyraźnie bardziej pochylona, co pozwala zarówno na szybką jazdę, dzięki dość niskim oporom powietrza, ale też na bezpieczną, stabilną jazdę w terenie oraz pokonywanie dość wysokich wzniesień.

Napęd w rowerze crossowym do 2000 zł

Do napędu w tych rowerach zazwyczaj używa się osprzętu z rowerów górskich „zmiksowanego” z osprzętem rowerów trekkingowych. Z mieszaniem podzespołów głównie chodzi o przednią korbę, która posiada większe blaty, niż w tych stosowanych w rowerach górskich, dzięki czemu możliwa jest szybsza jazda po utwardzonych drogach. Do rowerów crossowych również zawitała moda na rezygnację z przedniej przerzutki. Tak więc rowery crossowe możemy spotkać zarówno z 3-, jak i 2- lub 1-rzędowym blatem z przodu. Wszystko zależy od tego, jak będziemy używać naszego pojazdu.


Jeśli planujemy jazdę po drogach utwardzonych, to lepiej wybrać możliwość szybszej jazdy i dwu- lub trzyblatową korbę. Jeżeli bardziej nas pociąga jazda w terenie, to duży, 48-zębowy blat przedni korby będzie zbędnym balastem i wystarczy ograniczyć się do napędu dwurzędowego lub nawet jednorzędowego. Ta ostatnia opcja będzie wskazana, jeżeli z tyłu będziemy mieli założoną kasetę 11-, a nawet 12-rzędową. W innym przypadku zakres przełożeń może okazać się zbyt mały. Należy bowiem pamiętać, że to rower uniwersalny, którym możemy pojechać szybko, ale też sprawnie pokonać lekki teren.

Koła rowerowe

Rowery crossowe poruszają się na kołach o średnicy 28 cali, czyli tak samo jak rowery szosowe i górskie. W górskich – rozmiar obręczy jest taki, a rozmiar 29 cali uwzględnia wysokość opony. Jakie są więc różnice? Głównie chodzi o zastosowaną oponę. Jest zdecydowanie szersza niż w szosowym rowerze i węższa niż w górskim. Bieżnik jest uniwersalny – przeważnie dość gładki pośrodku, aby podczas jazdy po twardym łatwo można było uzyskać dużą prędkość i z wyraźnie zaznaczonym bieżnikiem po bokach, który pozwoli na jazdę w terenie.


Obręcze powinny być mocne i lekkie. Ponieważ opona rowerowa jest węższa, jest większe ryzyko, że podczas jazdy w terenie po korzeniach czy dołkach może ulec zniszczeniu. Lekkie pozwolą na szybszą jazdę. a także na łatwiejsze i bardziej dynamiczne pokonywanie wzniesień.

Amortyzator

Skoro rower ten nadaje się do jazdy w terenie, to powinien być wyposażony w amortyzator. I tak jest, ale posiada on mniejszy skok w zakresie 60-80 mm od tych, które spotkamy w rowerach górskich. To wartości w sam raz na lekki teren. Tu też coraz więcej technologii do ich budowy ściągniętych jest z rowerów górskich. W najprostszej wersji mamy do dyspozycji amortyzator sprężynowy, następnie lżejszy i lepiej działający sprężynowo-olejowy i najlżejszy – powietrzno-olejowy.


Równie ważnym elementem podczas jazdy w terenie są efektywnie działające hamulce. Tutaj najlepiej sprawdzą się tarczowe, szczególnie jeżeli mamy zamiar dynamicznie jeździć. Rower crossowy do 2000 zł już w takie hamulce na pewno będzie wyposażony. Najprawdopodobniej będzie to jeszcze hamulec tarczowy mechaniczny, a nie hydrauliczny, ale i tak w trudnych warunkach poradzi sobie lepiej z hamowaniem niż hamulce działające na obręcz.

Rower crossowy do 2000 zł

Jak widzimy, rower crossowy do 2000 zł może zastąpić dwa rowery, a nawet trzy. Pojedzie szybko jak szosówka, pokona teren jak rower górski, a po małym „dozbrojeniu” pojedziemy nim na wyprawę, jak rowerem trekkingowym. To naprawdę bardzo dobry rower, zarówno do treningów, wypadów z sakwami, jak i rodzinnych weekendowych przejażdżek. Odnajdzie się w każdym terenie.


Oczywiście, jeśli będziemy fanami szybkiej jazdy w mocno pochylonej pozycji lub ekstremalnych zjazdów z góry, rower ten niespecjalnie się sprawdzi. Jednak zdecydowana większość z nas potrzebuje roweru właśnie do jazdy po utwardzonych drogach z możliwością zjechania poza nie i kontynuowania jazdy drogami polnymi lub leśnymi.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756