Dobrze działająca cewka to jeden z najważniejszych komponentów zapłonu w każdej kosiarce spalinowej. Gdy część ulegnie awarii, urządzenie może przestać się uruchamiać. Dlatego warto wiedzieć, jak sprawdzić cewkę zapłonową w kosiarce, by w razie potrzeby szybko zdiagnozować problem.
Część ta odpowiada za dostarczanie iskry do świecy zapłonowej. Składa się z uzwojenia pierwotnego i wtórnego, które zamieniają niskie napięcie w wysokie. Jest niezbędna do wytworzenia iskry zapalającej mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania. Bez niej silnik nie jest w stanie się uruchomić ani pracować w sposób ciągły. Wiedza o tym, jak działa cewka zapłonowa, ułatwia zrozumienie jej roli i diagnozowanie ewentualnych usterek, które mogą pojawić się nawet w trakcie zwykłego użytkowania.
W nowoczesnych kosiarkach część ta często zintegrowana jest z modułem zapłonowym, co może utrudniać jej naprawę, ale za to pozwala na prostszą wymianę w całości. Usterki tego elementu nie są rzadkością, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu lub długim czasie eksploatacji urządzenia bez konserwacji. Dodatkowo, cewka narażona jest na wahania temperatur, wilgoć oraz drgania, które mogą prowadzić do jej rozwarstwienia lub mikrouszkodzeń wewnętrznych.
Zanim przejdzie się do testów technicznych, warto poznać typowe objawy uszkodzonej cewki zapłonowej w kosiarce. Należą do nich: trudności z uruchomieniem silnika, praca przerywana lub nieregularna, samoczynne gaśnięcie silnika w trakcie pracy oraz brak iskry na świecy zapłonowej. Nietypowym, ale niemniej istotnym objawem uszkodzonej cewki zapłonowej w kosiarce może być zapach niespalonego paliwa wydobywający się z tłumika.
Objawy te mogą jednak występować również w wyniku innych problemów, np. uszkodzonej świecy, zabrudzonego filtra powietrza czy złej jakości paliwa. Dlatego warto wykonać dokładne sprawdzenie cewki zapłonowej, zanim zdecyduje się na jej wymianę.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac przy kosiarce konieczne jest zadbanie o bezpieczeństwo. W pierwszej kolejności należy odłączyć świecę zapłonową i upewnić się, że urządzenie nie może zostać przypadkowo uruchomione. Podczas wykonywania wszelkich czynności warto mieć założone rękawice ochronne oraz pracować na stabilnym, suchym podłożu.
Do sprawdzenia cewki zapłonowej potrzebne będą podstawowe narzędzia: świeca zapłonowa, przewód wysokiego napięcia, tester iskry lub multimetr cyfrowy. Wszystkie te akcesoria są powszechnie dostępne i przydatne przy wielu pracach serwisowych.
Zobacz także: Ranking kosiarek spalinowych do 1500 zł 2025 [TOP10]
Pierwszym i najprostszym testem, jak sprawdzić cewkę zapłonową w kosiarce, jest stwierdzenie obecności iskry. W tym celu należy wykręcić element z silnika i podłączyć go ponownie do przewodu zapłonowego. Następnie oprzeć metalową część świecy o blok silnika, trzymając ją izolowaną częścią i pociągnąć za linkę rozruchową.
Jeśli w trakcie obrotu pojawia się wyraźna, niebieska iskra, cewka najprawdopodobniej działa prawidłowo. Brak tego „sygnału” może wskazywać na uszkodzenie. Choć test ten nie daje stuprocentowej pewności, jest skuteczną metodą wstępnej oceny stanu układu zapłonowego.
Dokładniejszą metodą, jak sprawdzić cewkę zapłonową w kosiarce, jest pomiar rezystancji cewki przy użyciu multimetru. Procedura ta nie jest skomplikowana. Najpierw należy odseparować element od układu, co oznacza odłączenie przewodów i wyjęcie cewki z obudowy silnika. Następnie należy ustawić multimetr na pomiar oporności (Ohm) i zmierzyć opór między pinami wejściowymi i wyjściowymi. Uzwojenie pierwotne (wejściowe) powinno wskazywać zazwyczaj od 0,2 do 2 Ohm, a uzwojenie wtórne (wyjściowe), od kilku do kilkunastu kilo Ohm (np. 6–15).
Wartości te mogą się różnić w zależności od modelu kosiarki. Najlepiej porównać je z danymi producenta. Znaczące odchylenia od normy mogą świadczyć o zwarciu lub przerwanym obwodzie. W takim przypadku cewkę należy wymienić.
Jeśli testy potwierdzą usterkę, najlepiej wymienić element na nowy, dopasowany do konkretnego modelu silnika. Przed zakupem warto sprawdzić oznaczenia na starej części. Samodzielna wymiana nie należy do trudnych zadań, ponieważ wystarczy dostęp do podstawowych narzędzi i trochę precyzji. Należy również upewnić się, że inne elementy układu zapłonowego działają prawidłowo.
Czasem przyczyną braku iskry jest uszkodzony przewód zapłonowy, zanieczyszczona świeca lub nieprawidłowe ustawienie przerwy między cewką a kołem magnesowym. Dlatego tak ważna jest wiedza, jak działa świeca cewka zapłonowa.