Każdemu użytkownikowi e-bike’a zależy na komforcie jazdy, osiągach i ogólnej wygodzie w trakcie jazdy. Zastanawiając się, jaki silnik do roweru elektrycznego będzie najlepszy, warto poznać różne opcje dostępne na rynku. Pod uwagę trzeba wziąć dostępne technologie, ich wady i zalety oraz – przede wszystkim – określić własne oczekiwania względem sprzętu.
Jakie silniki elektryczne są dostępne na rynku? Poszczególne rodzaje różnią się przede wszystkim konstrukcją. Wyróżniamy trzy podstawowe typy: montowane w piaście przedniej, piaście tylnej oraz centralne, umieszczone w okolicach korby rowerowej. Każdy z nich ma swoje specyficzne cechy, wpływające na sposób jazdy, osiągi i komfort użytkowania.
Silniki umieszczone w piaście przedniej charakteryzują się przede wszystkim prostotą montażu i stosunkowo niską ceną. Są one często wybierane do przeróbek standardowych jednośladów na elektryczne. Ich główną zaletą jest niska waga oraz łatwość instalacji, jednak wpływają na prowadzenie pojazdu ze względu na przeniesienie masy na przód. To może utrudniać utrzymanie stabilności, zwłaszcza na nierównej nawierzchni lub podczas deszczu. Silniki te zazwyczaj oferują mniejszą moc i są mniej efektywne przy pokonywaniu stromych podjazdów. Pasują zaś idealnie do asfaltowych tras miejskich.
Jaki silnik do roweru elektrycznego wybrać, jeśli ten mocowany do piasty przedniej wydaje się nieodpowiedni? Drugi rodzaj stanowią modele instalowane w kole tylnym. Cieszą się one popularnością ze względu na lepsze parametry jazdy. Taki typ zapewnia przenoszenie mocy na tylne koło, czyli dokładnie tam, gdzie następuje standardowy napęd podczas pedałowania. Wadą tych silników jest jednak ich większa waga oraz trudniejszy dostęp w razie awarii. Ich obecność utrudnia serwis czy wymianę koła.
Najbardziej zaawansowanym technicznie typem są napędy umieszczone centralnie. Zainstalowane w okolicy suportu doskonale integrują się z przekładnią rowerową, pozwalając na efektywniejsze wykorzystanie mocy oraz na dynamiczniejszą jazdę. Dają użytkownikowi poczucie większej kontroli nad rowerem, a także są wydajniejsze przy wspinaczkach i jeździe w trudnych warunkach terenowych. Minusem tej technologii jest jednak wyższy koszt zakupu i montażu oraz konieczność częstszej konserwacji mechanizmów przeniesienia napędu.
Rozważając, jaki silnik do roweru elektrycznego wybrać, należy zwrócić uwagę na parametry techniczne, przede wszystkim moc oraz moment obrotowy silnika. Moc określana w watach (W) decyduje o szybkości, z jaką rower osiąga prędkość maksymalną oraz jego zdolnościach do pokonywania wzniesień. Standardowe napędy stosowane w rowerach mają ją od 250 watów wzwyż, co wystarcza na codzienne użytkowanie miejskie czy rekreacyjne. Jeżeli jednak interesuje cię najmocniejszy silnik elektryczny do roweru, na rynku dostępne są napędy o mocy nawet 1000 W i większej.
Drugim istotnym parametrem jest moment obrotowy wyrażany w niutonometrach (Nm). Im wyższa wartość, tym lepiej jednoślad będzie radzić sobie z dynamicznymi przyspieszeniami i pokonywaniem stromych podjazdów. Wybierając silnik elektryczny do roweru, warto zwrócić uwagę, by wysoka moc była powiązana również z wysokim momentem obrotowym. To połączenie zapewni optymalne wykorzystanie energii i lepsze wrażenia z jazdy.
Zobacz także: Ranking rowerów elektrycznych trekkingowych [TOP10]
Kolejnym aspektem wartym uwagi jest sposób sterowania i regulacji mocy silnika. Na rynku dostępne są modele sterowane za pomocą manetki gazu oraz pedałowania z czujnikami PAS (Pedal Assist System). Systemy te automatycznie wspomagają użytkownika podczas jazdy, co jest wygodne i zapewnia intuicyjną obsługę.
Manetki gazu natomiast dają użytkownikowi pełną kontrolę nad mocą bez konieczności pedałowania. Warto też rozważyć dodatkowe funkcje takie jak rekuperacja energii, dzięki której możliwe jest częściowe odzyskiwanie jej podczas hamowania lub jazdy z górki. To wpływa na zwiększenie efektywności całego układu napędowego oraz wydłużenie dystansu na jednym ładowaniu.
Przy podejmowaniu decyzji o zakupie odpowiedniego silnika elektrycznego do roweru należy uwzględnić również kwestię kompatybilności z jednośladem, na którym planowany jest montaż. Nie każdy model będzie pasował do każdego pojazdu. Szczególnie rowery z napędem centralnym wymagają specyficznych warunków montażu, takich jak np. odpowiedni rozstaw suportu.