Poradniki Eksperta

Jakie oświetlenie do roweru?


Według nowych przepisów prawnych, każdy rowerzysta powinien mieć rower wyposażony w niezbędne oświetlenie. Rower nie przechodzi przeglądów w określonych terminach, jak jest to jest w przypadku samochodów, a mimo to każdy z nas powinien być odpowiedzialny za bezpieczeństwo (swoje własne oraz innych użytkowników dróg) i zadbać o działające światła. Spotkanie z policjantem, jeżeli nie będziemy mieli roweru wyposażonego w odpowiednie oświetlenie, może skończyć się mandatem. I nie zadziała tu wymówka, że jesteśmy blisko domu i poruszamy się tylko w dzień. Jakie oświetlenie do roweru wybrać?



 Jakie oświetlenie do roweru

Dlaczego oświetlenie do roweru jest ważne?


Nigdy nie wiemy, kiedy zaskoczy nas nagłe pogorszenie pogody i ulewny deszcz, podczas którego widoczność jest mocno ograniczona. Nieraz też na pewno zdarzy się nam zasiedzieć u znajomych i wracać będziemy po zmierzchu. Wówczas to narzucone przepisami wymagania dotyczące oświetlenia pozwolą nam bezpieczniej wrócić do domu. W jakie oświetlenie do roweru więc zainwestować, aby było niezawodne, zgodne z przepisami i jednocześnie dobrze spełniało swoją funkcję?


Oświetlenie do roweru, a przepisy


Do obowiązkowego wyposażenia roweru należą między innymi: oświetlenie przednie w kolorze białym lub żółtym, które świeci światłem ciągłym lub migającym, oświetlenie tylne świecące w sposób ciągły lub migający oraz tylny odblask w czerwonym kolorze o kształcie innym niż trójkąt.


Niezależnie od tego, jakim rowerem się poruszamy: miejskim czy szosowym, po ulicy czy po bezdrożach, w dzień czy w nocy, nasz rower w taki właśnie zestaw oświetlenia powinien być wyposażony. Niestety, w przypadku rowerów sportowych oświetlenia nie spotkamy. Standardowo, w oświetlenie wyposażone są praktycznie tylko rowery miejskie i trekkingowe. Czasami niektóre rowery wyposażane są w światełka, ale tylko odblaskowe. Dzisiaj, nieważne jakim typem roweru się poruszamy, musimy mieć kompletne oświetlenie zgodne z przepisami kodeksu drogowego.


Całe szczęście istnieje dość proste rozwiązanie. Nowoczesne lampki są nie tylko małe, ale potrafią długo i wydajnie świecić. Nie musimy bawić się w mocowanie ciężkiego dynama i przeciągać wzdłuż roweru kabelków. Wystarczy zainwestować w odpowiednie oświetlenie zasilane bateriami lub oświetlenie akumulatorowe.


Lampki akumulatorowe w naszej ofercie:


Jaką moc powinna mieś lampka?


Jakie oświetlenie do roweru, którym się poruszamy, będzie najbardziej odpowiednie? Czy muszą być to lampki świecące jak reflektory samochodów? Powinniśmy to uzależnić przede wszystkim od sposobu, w jaki użytkujemy rower. Jeżeli jeździmy głównie w mieście, które w nocy jest oświetlone latarniami, to głównym zadaniem oświetlenia będzie uwidacznianie naszej obecności na ulicach. Z kolei, jeżeli mieszkamy pod miastem i dojazd do domu prowadzi nieoświetloną drogą, to oświetlenie, oprócz tego, że powinno wyraźnie nas uwidaczniać, powinno także oświetlać bezpiecznie drogę do domu. Jeszcze innego typu świateł potrzebować będą rowerzyści, którzy lubią szybką jazdę leśnymi ścieżkami nocą.


Moc lampek


Zadaniem lampki rowerowej jest oświetlanie drogi i jednocześnie wskazywanie innym naszej pozycji. Aby mogło to być spełnione, światło musi świecić z odpowiednią mocą. Kiedy będziemy kupować lampkę, wielkość ta będzie wyrażona w lumenach lub luksach. Lumeny to ilość światła uwalnianego przez źródło światła, czyli ilość światła wydobywającego się z lampki. Natomiast luks to ilość światła padającego na określoną powierzchnię, jak na przykład droga. Tak więc luks uwzględnia obszar, na którym rozprzestrzenia się strumień świetlny – lumenów.


Dlatego też w przypadku lampek ze światłem skoncentrowanym, jak w samochodzie, oświetlającym konkretny punkt przed rowerem, spotkamy się z określeniem ich mocy wrażonej w luksach, natomiast moc lampek ze światłem rozproszonym, oświetlającym dużą przestrzeń przed nami, będzie określona w lumenach. Te pierwsze będą nadawały się bardziej do miasta, ponieważ nie będą oślepiały innych uczestników ruchu, a idealnie oświetlą drogę dokładnie przed nami. Te drugie z kolei idealnie sprawdzą się w otwartym terenie, takim jak polne czy leśne ścieżki.


Lampki bateryjne w naszej ofercie:


Lampka przednia


Jakie lampki do roweru najlepiej sprawdzą się do oświetlenia z przodu? Na co zwrócić uwagę? Jeżeli chodzi o moc, to do miasta wystarczą światła o wartości 200 czy 500 lumenów. Im więcej światła, tym lepiej oświetlona droga daleko przed nami. Dla maniaków nocnej, szybkiej jazdy po lesie, nie ma ograniczeń, ale można przyjąć, że do bezpiecznej jazdy powinniśmy mieć przynajmniej 1000 lumenów. Również lampki typu reflektor ze skupionym światłem powinny mieć moc w zakresie 20 do nawet 100 luksów. Lampka przednia powinna mieć możliwość łatwego zakładania na kierownicę oraz możliwość regulacji kierunku świecenia. Powinno się ją ustawić na wprost, niezależnie od tego, jak mamy wyprofilowaną kierownicę. 


Musimy zadbać także o ustawienie wysokości jej świecenia, tak aby oświetlała drogę przed nami, a nie raziła w oczy kierowców w nadjeżdżających samochodach. Warto zwrócić też uwagę na taki parametr, jak czas świecenia po naładowaniu do pełna baterii. Warto, aby świeciła co najmniej dwie godziny, a najlepiej jeszcze dłużej. Starczy wtedy na jedną dłuższą wyprawę lub kilka krótszych, bez doładowywania. 


Najlepszym rozwiązaniem jest zasilanie lampek akumulatorami, które można doładować w domu, a nie bateriami. Warto też zwrócić uwagę na to, aby lampka była wyposażona w gniazdo USB, co pozwoli naładować ją ładowarką od telefonu. Lampka na akumulator ładowana poprzez USB to bardzo praktyczne rozwiązanie. Dzięki temu nie musimy pamiętać o kupnie i wymianie baterii, a ładowarkę, żeby je podładować, dzisiaj praktycznie znajdziemy wszędzie. 


Zawsze naładowana lampka, świecąca z pełną mocą, a nie tylko lekko się tląca, to też większe nasze bezpieczeństwo. Kolejnymi przydatnymi funkcjami będą też różne tryby pracy lampki: regulacja mocy świecenia czy włączenie trybu migającego. Ten ostatni przyda się podczas jazdy w dzień.


Lampka tylna


Jakie oświetlenie do roweru na tył będzie odpowiednie? Tu ważna jest moc światła, tyle że jest to bardziej światło skupione niż rozproszone. Niektórzy producenci jako parametry podają tu odległość w metrach, z jakiej widać lampkę. Im szybciej zostaniemy zobaczeni w ciemnościach przez nadjeżdżający z tyłu samochód, tym więcej czasu będzie miał jego kierowca, aby bezpiecznie nas ominąć. Najlepsze modele mogą pochwalić się widocznością z odległości 500 m. Warto wybrać lampki, które mają kilka trybów świecenia, w tym tryb migający, który bardziej zwraca uwagę. Należy je jednak odpowiednio ustawić, tak, aby nie oślepiały jadących z tyłu – nie tylko kierowców aut, ale i rowerzystów. Dłuższa jazda za migoczącym światłem może nie tylko oślepiać, ale i irytować.


Światło stopu


Coraz częściej możemy spotkać też tylne lampki wyposażone w światło stopu. To jeszcze nowość, ale wydaje się, że szybko powinna stać się popularna, ponieważ jest to praktyczne i przede wszystkim bezpieczne rozwiązanie. W środku lampki znajdują się czujniki ruchu, które jak tylko zaczniemy hamować, włączają lampkę.


Światła do jazdy w dzień


Ostatnio dość popularne stają się światła do jazdy dziennej. Skoro tego rodzaju światła sprawdziły się w samochodach, to sprawdzą się i w rowerze. Aby światło do jazdy dziennej spełniało swoją funkcję, powinno mieć specjalnie ukierunkowaną wiązkę światła, tryb migający oraz dobry zasięg. To wszystko sprawi, że i w dzień będziemy dużo wcześniej zauważeni.


Jakie oświetlenie do roweru wybrać? Oferta lampek jest olbrzymia. Najpierw pamiętajmy, żeby ustalić, jakiego typu oświetlenia potrzebujemy i gdzie głównie będziemy poruszać się nocami. Pamiętajmy też, że dobre oświetlenie to nie wszystko. Dobrym uzupełnieniem, wymaganym również przepisami, są odblaski, które poprawiają widoczność – szczególnie w miejscach, w których inni użytkownicy ruchu korzystają ze świateł. Wówczas i my jesteśmy lepiej widziani.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756