Poradniki Eksperta

Dobry rower męski – ranking [TOP10] 

  2023-03-02


Moda na zdrowy tryb życia zagościła na dłużej. Coraz więcej zapracowanych osób, po skończonej pracy szuka odreagowania w postaci aktywności fizycznej. Dobrym sposobem na to jest siłownia, bieganie, pływanie czy rower. Jest to dobra forma spędzenia aktywnie czasu, a jego kolejnym plusem jest przebywanie na świeżym powietrzu oraz możliwość trenowania z rodziną lub przyjaciółmi. Z czasem, u wielu osób ta aktywność fizyczna przeradza się w prawdziwą pasję. Rower daje możliwość spędzania czasu na wiele sposobów. Może to być jazda sportowa na czas, z dużymi prędkościami, rowerem szosowym, szybka jazda w terenie lub zjazd w górach na rowerze górskim, wielodniowe, długie wyprawy z sakwami lub tylko weekendowy wyjazd na wycieczkę z rodziną. Jaki dobry rower męski wybrać więc, aby móc zająć się którąś z tych pasji? Jakim rodzajem roweru się zainteresować i w jaki osprzęt go wyposażyć, aby spełnił nasze oczekiwania?

4

MIEJSCE

9.5 / 10

Jaki rower wybrać?


Wybierając rower powinniśmy zacząć od zastanowienia się, jaki jego rodzaj będzie nam najbardziej odpowiadał ze względu na rodzaj aktywności najbardziej przez nas lubiany. Czy będzie to szybka jazda na szosówce – niestety w większości przypadków w towarzystwie samochodów, czy może wybierzemy tereny zielone i miejsca z dala od samochodów – wówczas lepiej sprawdzi się któryś z rowerów do jazdy poza drogami utwardzonymi, taki jak rower górski, crossowy czy gravel. W zależności od stylu naszej jazdy, rower powinien być zbudowany na odpowiedniej ramie, mieć odpowiedni osprzęt i inne elementy wyposażenia. Jeżeli nasza jazda ograniczać się będzie do spokojnej jazdy w weekendy, wówczas wystarczy rower na stalowej ramie, chociaż lepiej, aby była ona aluminiowa, z niższej lub średniej klasy osprzętem. Spokojna jazda, ale dość częsta, z wyprawami trwającymi dłużej niż godzinę czy dwie – to lepszym rozwiązaniem już z całą pewnością będzie rower wyposażony w ramę aluminiową i osprzęt co najmniej średniej klasy. Będzie on lżejszy i bardziej wytrzymały, co idealnie sprawdzi się podczas częstych i długotrwałych wypadów. A więc jaki będzie dla nas najlepszy rower męski?

Dobry rower szosowy


Rower szosowy kojarzy się z szybką jazdą i charakterystyczną kierownicą typu “baranek”. Aby była możliwa szybka jazda, rower powinien być jak najlżejszy. Zapewni on nie tylko szybką jazdę, ale również możliwość utrzymania wyższej prędkości przez dłuższy czas. Rowery szosowe to najlżejsze rowery ze wszystkich. Nawet te budżetowe ważą poniżej 10 kilogramów. Z kolei te z najwyższej półki, nie ważą nawet połowę tego. Jak więc powinien być zbudowany dobry rower szosowy dla wymagającego faceta? Przede wszystkim, rama roweru powinna być lekka, zbudowana z lekkich, cieniowanych, aluminiowych rur, a najlepiej z karbonu. Duży wpływ na jazdę mają również lekkie koła. To element, który musimy wprowadzać w ruch, więc im jest lżejszy, tym łatwiej pojazd się rozpędza, osiąga większą prędkość, łatwiej też pokonać długie strome podjazdy. Tę szybką maszynę trzeba też zatrzymać. Przez wiele lat w rowerach szosowych stosowane były hamulce szczękowe. W ostatnim czasie jest moda na hamulce tarczowe. Moda podyktowana jest ich lepszym działaniem. Lżej działają i nieporównywalnie skuteczniej hamują. W porównaniu do szczękowych mają tylko jedną wadę – są trochę cięższe, co w przypadku szybkich rowerów, jak pisaliśmy, ma znaczenie. Rowery szosowe posiadają też różną geometrię ramy, w zależności od tego, czy jesteśmy bardziej nastawieni na jazdę szybką czy komfortową. Ogólnie możemy wyróżnić przynajmniej trzy podkategorie rowerów szosowych: wyścigowe o klasycznej budowie ramy (w teorii lepsze w górach), wyścigowe o konstrukcji aerodynamicznej (lepsze do sprinterów) oraz endurance (najlepsze na długie dystanse a tym samym najbardziej komfortowe). Na bazie rowerów szosowych z charakterystyczną kierownicą – “barankiem” powstały rowery przełajowe i gravele. To modele, którymi możemy opuścić utwardzone nawierzchnie i zjechać w lekki teren.

Czym kierować się wybierając rower górski?


Jeśli szczególnie lubimy przyrodę i jazdę po polach, łąkach, lasach i górach, wybierzmy rower, który idealnie się do tego nadaje. To rower górski. Tu mamy też ich bardzo wiele, w zależności od tego, jak trudne tereny będziemy chcieli pokonywać. Rower typu XC idealnie nadaje się do szybkiej jazdy w terenie, enduro do jazdy po ścieżkach w górach, zaś downhill – do ekstremalnych zjazdów po górskich trasach. Charakterystycznym elementem roweru górskiego jest amortyzator. Chociaż pierwsze rowery górskie go nie posiadały, to dzisiaj już chyba nikt sobie nie potrafi wyobrazić roweru górskiego bez amortyzacji przedniego koła, a nawet roweru z pełnym zawieszeniem, czyli amortyzacją tylnego koła. Im bardziej zaawansowany rower do jazdy w trudniejszym terenie, tym większy skok amortyzatora. Modle XC posiadają amortyzatory o skoku 80-120 mm, enduro 140-170 mm, a downhillowe 180 do 200, a nawet 220 mm. Kolejna charakterystyczna cecha rowerów górskich to szerokie opony z agresywnym bieżnikiem, które pozwalają na jazdę w terenie. Tu też – im bardziej wymagający teren, tym szersza opona , a jej bieżnik bardziej wyrazisty, o dużych, wysokich klockach. Rowery górskie w ostatnim czasie przeszły dużą ewolucję. Wcześniej poruszały się na 26-calowych kołach. Dzisiaj te 26-calowe przeznaczone są dla młodzieży, a dorośli jeżdżą na 27,5 calowych, a przede wszystkim na 29-calowych. Duże koła pozwalają na łatwiejsze przebijanie się przez przeszkody. Stawiają też mniejsze opory toczenia i po prostu – szybciej jadą.


Aby maszynę zatrzymać, potrzeba mocnych, sprawdzonych hamulców. W tych rowerach bezapelacyjnie najlepiej sprawdzają się hamulce tarczowe w wersji hydraulicznej. Gwarantują skuteczne hamowanie na piachu, w błocie, w deszczu i na suchej nawierzchni. To dobry rower męski dla facetów lubiących wyzwania, nowe technologie oraz porządne „wyszalenie się” w terenie.


Mężczyźni, którzy nie mieszkają w terenie górzystym, a na nizinach, mogą wybrać rower w lżejszy teren – bardziej nadający się do jazdy w lesie czy po polnych drogach. To rower crossowy. Posiada osprzęt zaadoptowany z rowerów górskich, amortyzator i hamulce tarczowe, ale porusza się na węższych oponach, idealnych na lekki teren.

Dobry rower męski kojarzy się też z rowerami trekkingowymi


Dobry rower męski nie musi nadawać się wyłącznie do szybkiej jazdy lub szaleńczej jazdy w terenie. Może być to rower, który pozwoli sprawdzić się podczas długich wypraw. Do tego stworzony został rower trekkingowy. Konstrukcyjnie przypomina rower crossowy, ale dzięki poprowadzeniu wyżej kierownicy, pozycja na nim jest bardziej komfortowa i pozwala na przejechanie większych odległości bez zmęczenia. Rower trekkingowy wyposażony jest w wiele elementów, których nie znajdziemy w rowerach sportowych. Są to błotniki, dzięki którym naszą jazdę kontynuować możemy w deszczowych warunkach, oświetlenie, które pozwala na jazdę po zmroku oraz bagażnik, a nawet kilka, pozwalających zamontować sakwy i zabrać ze sobą bagaż na kilkudniową wyprawę. Rower trekkingowy lub inaczej – turystyczny – również wyposażony jest w amortyzator, a dodatkowo, dla podniesienia komfortu, może posiadać też amortyzowaną sztycę podsiodłową.

Dobry rower miejski


Nie każdy z nas ma czas, aby jeździć na rowerze po pracy. Jest jednak i na to rozwiązanie. Aby nie rezygnować z ruchu, może warto zostawić samochód w garażu, zrezygnować z komunikacji miejskiej, a spróbować dojeżdżać rowerem do pracy lub szkoły? Do tego celu najlepiej nadają się rowery miejskie, które umożliwiają komfortową, wysoko uniesioną pozycję za kierownicą. Pozycja ta zapewnia też dobre pole widzenia, co przydatne jest w ruchu miejskim. Oprócz tego, rowery te, podobnie jak trekkingowe, wyposażone są w błotniki i światła. Niektóre z nich posiadają amortyzację przedniego koła i amortyzowaną sztycę podsiodłową. Koszyk pozwoli na zamontowanie sakw i przewiezienie rzeczy do przebrania, a nawet komputera i dokumentów. Taki rower również sprawdzi się bardzo dobrze podczas weekendowych wypadów rodzinnych za miasto.


Nieważne, jaki rower wybierzemy, ważne abyśmy aktywnie spędzali na nim czas. Dobry rower męski to taki, na którym będziemy chcieli jeździć, którego nie postawimy w kąt, aby się kurzył.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756