Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jaki rower do jazdy po lesie i mieście?

  2023-03-31 

W ostatnim czasie jazda na rowerze jest coraz bardziej popularna. Część z nas dojeżdża rowerem do pracy lub szkoły, inni trenują budując kondycję. Jedni z nas lubią szybką jazdę po utwardzonych drogach, inni poza nimi, ale niekoniecznie w trudnym terenie. Mieszkając w mieście mamy często w pobliżu polne czy nawet leśne tereny, na które lubimy uciec z miejskiego zgiełku. Na drogach sprawdzi się inny rower niż ten, którego na co dzień używamy w mieście – z wąskimi i gładkimi oponami. Jazda rowerem miejskim nawet po lekkim terenie może być nie tylko trudna i męcząca, ale także szkodliwa dla naszego roweru. Co musi mieć rower do jazdy po lesie, aby dało nim się przejechać po nierównych leśnych drogach i jednocześnie aby był bezpieczny i nie uległ uszkodzeniu?

Rower górski


Wydawać się może, że rower górski będzie do leśnych wypraw najlepszy. Można powiedzieć, że będzie nawet za dobry, gdyż jest to jednoślad, który radzi sobie w naprawdę trudnym terenie, a leśne ścieżki nie są dla niego żadnym wyzwaniem. Dzięki szerokim kołom z oponami i terenowym bieżnikiem rzeczywiście w lesie taki sprzęt raczej nie napotka przeszkód nie do pokonania. Poradzi sobie nawet z piaszczystymi górkami i z podmokłym terenem, a na ubitych leśnych ścieżkach pozwoli na jazdę w bardzo komfortowych warunkach. Już same szerokie opony zamortyzują jazdę po korzeniach – a przecież rowery te wyposażone są standardowo w amortyzator o skoku co najmniej 80 mm. Wpływ na łatwe pokonanie lasu ma też napęd z bardziej miękkimi, terenowymi przełożeniami oraz mocne hamulce tarczowe.


Rower taki świetnie sprawdzi się w terenie, ale jeżeli mieszkamy w mieście, a do lasu wyskakujemy jedynie okazjonalnie na przejażdżkę lub trening, to na co dzień podczas jazdy po asfalcie rower ten nie sprawdzi się najlepiej. Szerokie opony będą generowały niepotrzebnie większe opory toczenia, a i mocno pochylona sylwetka na tym rowerze będzie mniej komfortowa. Przez takie ustawienie ciała ciężej jest też obserwować, co dzieje się na drodze wokół nas.


Rower crossowy do jazdy po lesie

Inny rower do jazdy po lesie, który sprawdzi się dobrze również w mieście to rower crossowy. Sportowa geometria ramy, szersze opony, amortyzator oraz duży zakres przełożeń umożliwiają jazdę praktycznie w każdych warunkach. Na tym rowerze bez problemu przejedziemy przez las, a także przez miasto i po wszelkich utwardzonych drogach. Bardziej wyprostowana sylwetka niż w rowerze górskim pozwoli na lepsze obserwowanie ruchu miejskiego, a jednocześnie na dynamiczną jazdę w terenie. Opony stosowane w rowerach crossowych w zdecydowanej większości posiadają uniwersalne bieżniki, które nie zwiększają oporów toczenia na utwardzonych drogach i potrafią odprowadzać wodę spod opony podczas deszczu. Po bokach mają z kolei bardziej agresywny bieżnik w postaci większych klocków, który sprawdzi się, gdy zjedziemy z dróg utwardzonych. Łapie on przyczepność na zakrętach, jak również podczas przejeżdżania przez grząski teren.


A może rower trekkingowy

Rower trekkingowy geometrią ramy podobny jest to do roweru crossowego. Różni się bardziej wyprostowaną sylwetką, uzyskaną dzięki wyżej umieszczonej kierownicy i krótszemu mostkowi. To rower, który ma mniej sportową charakterystykę, ale za to bardziej komfortową pozycję za kierownicą. Chociaż jego wyposażenie jest podobne do crossowego, to różni się specyfikacją i wyposażeniem w akcesoria. Przełożenia są twardsze, gdyż rower służy głównie do długich podróży, przede wszystkim po utwardzonych drogach. Ma też lżejsze biegi, które służą do przepraw właśnie przez las czy polne drogi. Amortyzator może mieć mniejszy skok niż w rowerze crossowym czy górskim, ale w zupełności wystarczający, by komfortowo pokonać leśne ścieżki. Opony w rowerach trekkingowych są zazwyczaj węższe i nastawione na jazdę przede wszystkim po asfalcie, więc nie spotkamy na nich bieżnika, który sprawdzi się podczas jazdy w terenie. Niemniej rower ten bez problemów powinien pokonać leśne i polne ścieżki.

Rower gravel

Bardzo popularny w ostatnim czasie gravel to również idealny rower do jazdy po mieście i lesie. O ile budowa, a szczególnie charakterystyczna kierownica typu baranek kojarzy się z pojazdem do wyłącznie szybkiej jazdy, to szersze opony z bieżnikiem dają możliwość zjechania z dróg utwardzonych. Rower gravel w teorii stworzony jest do jazdy po szutrze, który w lesie spotkamy tylko w nielicznych miejscach. Przeważnie są nim utwardzone drogi pożarowe. Sprawdzi się jednak również na innych, mniej utwardzonych leśnych ścieżkach. Lekka konstrukcja oraz duży zakres przełożeń pozwalają na dynamiczną jazdę po większości leśnych singletracków. Rower ten pozwala również na sprawne poruszanie się po mieście. To idealna konstrukcja, która zadowoli osoby mieszkające w mieście, ale lubiące wypady poza nie i przeprowadzanie treningów w lesie lub na polnych ścieżkach.


Jeżeli lubimy jazdę na rowerze i przebywanie na świeżym powietrzu, na pewno częstym celem naszych wycieczek będzie właśnie las. O ile w mieście do codziennej jazdy sprawdzi się dość prosty rower z niewielką liczbą przełożeń i wąskimi oponami, to wyprawy poza drogi utwardzone będą wymagały mocniejszych konstrukcji. Rower do jazdy po lesie to przede wszystkim mocne koła i opony z wyraźnym bieżnikiem. Jeżeli opona będzie szersza, zapewni lepszą przyczepność, szczególnie na bardziej piaszczystych ścieżkach, ale też poprawi komfort i przyczepność podczas pokonywania korzeni, których w lesie na pewno nie unikniemy.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756