Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Rower gravel - co to? Jaki wybrać?

Data dodania: 01-07-2022

Rower gravel to w ostatnim czasie największe odkrycie w świecie rowerowym. Moda na niego trwa już kilka lat i cały czas zyskuje on na popularności. Rower gravel - co to takiego? Najprościej mówiąc – jest to „szosówka” z szerszymi oponami i terenowym bieżnikiem, dzięki którym możemy zjechać z utwardzonych dróg. To szybki rower z charakterystyczną kierownicą typu „baranek’ do jazdy – głównie, jak wynika to z nazwy - po szutrze, ale też drogach gruntowych i leśnych. Interesują się nim głównie szosowcy, którzy chcą czasem posmakować czegoś innego, niż szosy, jak i rowerzyści, którzy lubią szybką jazdę z dala od ruchu ulicznego, ale nie mają w pobliżu wymagającego terenu.

Rama


Patrząc z daleka na rower gravel – „Co to takiego?” – myślimy. Szosówka z grubymi, terenowymi oponami? Jednak różnic jest zdecydowanie więcej. Aby pomieścić szersze i wyższe opony, potrzeba na nie więcej miejsca. Tylny trójkąt jest więc dłuższy i ma szerzej rozstawione widełki. Tego typu rowery mają też przeważnie wyższą główkę ramy. Osiągane na nich prędkości nie są tak wysokie, jak na typowej szosówce, a poruszanie się poza drogami utwardzonymi wymaga też łatwiejszego pokonywania przeszkód na trasach. Dlatego lepiej się tu sprawdza wyższa główka ramy, a przy okazji daje wyższą pozycję za kierownicą, co przekłada się na lepszy komfort i lepszą widoczność tego, co dzieje się przed rowerem. Oczywiście jest więcej zmian - mało widocznych gołym okiem. Są to inne kąty ramy, zmieniony jest też rozstaw osi. Wszystko dopasowane jest do lepszego wykorzystania roweru poza utwardzonymi drogami.


Materiały stosowane do jego budowy to te same, które spotkamy w innych rowerach. Najpopularniejsze to aluminium i karbon, ale możemy spotkać też ramy wykonane ze stali i tytanu. Gravele to szybkie rowery, więc zastosowane w nich materiały powinny być jak najlżejsze. Dla graveli zostały opracowane też pierwsze amortyzatory, których skok jest niewielki, bo ma zaledwie 40 mm. Czas pokaże, czy zadomowią w nich na stałe, czy być może gravele pozostaną jednak przy sztywnych, lekkich widelcach.


Rowery gravel w naszej ofercie:

Koła i opony

Rower szosowy, w którym zastosowano szersze opony, dostał nowe możliwości, ale zmienił też nazwę - na rower gravel. Co to zmieniło? Dało głównie możliwość szybkiej jazdy poza utwardzonymi drogami. Średnica koła pozostała bez zmian i w dalszym ciągu jest to 28 cali, natomiast szerokość opon zaczyna się od 35 mm, przez popularne i najbardziej uniwersalne 40-45 mm, aż do szerokości 50 mm, co odpowiada szerokości opon stosowanych jeszcze niedawno w rowerach górskich. Różne rodzaje opon z różnymi rodzajami bieżników pozwalają dodatkowo dobrać odpowiednią oponę do terenu, po którym się poruszamy. Znajdziemy tu opony zarówno z lekkim bieżnikiem, złożonym z małych, bardzo gęsto ułożonych kosteczek, które nadają się na utwardzone drogi, typu semi-slick (gładkie pośrodku, do jazdy po utwardzonym terenie), takie z dużymi klockami po bokach - gwarantujące skuteczność pokonywania terenowych zakrętów, jak i opony z wyraźnym bieżnikiem na całej oponie - do jazdy w grząskim terenie.


Osprzęt

Najczęściej spotkamy tu napęd znany z rowerów szosowych. Ponieważ rowery te używane są w trudniejszym terenie, potrzebują innych przełożeń, ale też bardziej odpornego na pracę w trudnych warunkach napędu. Dwaj najwięksi producenci osprzętu oczywiście w swojej ofercie takie napędy mają. W przypadku Sram’a mamy do dyspozycji 3 grupy: Apex, Rival oraz Force, natomiast w przypadku Shimano jest to jedna grupa GRX, która jest mocno rozbudowana i posiada kilka rodzajów korb jak i kaset, dająca różne zakresy, które w zależności od potrzeb możemy dopasować do siebie. Sram stawia na korby jednorzędowe, natomiast Shimano ma w ofercie również dwurzędowe, co daje bardzo duży zakres przełożeń. Oczywiście w przypadku obu producentów znajdziemy coraz popularniejszy napęd sterowany elektronicznie. Rozpiętość cenowa i jakościowa jest bardzo duża. Znajdziemy osprzęt zarówno dla amatorów, jak i zawodowców.


Hamulce stosowane w rowerach typu gravel muszą charakteryzować się dużą skutecznością, ponieważ rowery te należą do szybkich jednośladów, poruszających się w trudnym terenie i w złych warunkach pogodowych. Dlatego najlepiej sprawdzają się tu hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne.


Rower gravel - jaki wybrać?

Jeszcze nie tak dawno jednoślad ten był nowością i zastanawiano się, co to za hybryda. Dziś już każdy maniak rowerów z kierownicą typu baranek ma już gravela w swojej kolekcji lub myśli, aby taki jednoślad zakupić. Tak więc rower gravel - jaki wybrać, na co zwrócić uwagę? Wszystko zależy od naszych preferencji oraz tego, jak będzie przez nas wykorzystywany. Najczęściej bywa używany po prostu do jazdy poza drogami utwardzonymi. Jednak możliwość zamontowania błotników oraz szerszych opon z agresywnym bieżnikiem powoduje, że przez wielu rower typu gravel jest często używany przez cały rok, ponieważ dobrze sprawdza się też podczas jazdy w deszczu i błocie. Dzięki niemu sezon rowerowy się dla nich nie kończy. Znajdą się też osoby, które docenią w nim lepszy komfort jazdy oraz lepszą widoczność zza kierownicy i wykorzystają te jednoślady do dłuższych wycieczek, a sprzyja temu również fakt, że niektóre modele posiadają miejsca do montażu bagażnika i dodatkowego bidonu.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756