Planujesz rowerową wyprawę i zastanawiasz się, jak bezpiecznie i wygodnie przewieźć go samochodem? W zależności od modelu auta, liczby jednośladów i dostępnego budżetu, możesz wybrać jedną z kilku sprawdzonych metod – przewożenie roweru wewnątrz samochodu czy specjalistyczne bagażniki.
Jak przewieźć rower w bagażniku? To rozwiązanie, które sprawdza się głównie w większych pojazdach, np. SUV-ach czy vanach. W takich modelach możliwe jest złożenie tylnych siedzeń i uzyskanie wystarczającej przestrzeni, aby zmieścić jednoślad w środku bez narażania go na uszkodzenia czy działanie czynników atmosferycznych. Jednakże nawet w dużym aucie zazwyczaj konieczne jest zdemontowanie przynajmniej przedniego koła, a w niektórych przypadkach również tylnego. Przewożenie roweru wewnątrz samochodu w takiej formie nie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale może być czasochłonne i wymagać wprawy, zwłaszcza przy bardziej zaawansowanych modelach. Dodatkowo częsty demontaż może prowadzić do szybszego zużycia niektórych elementów, zwłaszcza w przypadku jednośladów z hamulcami tarczowymi.
Jak zatem zmieścić rower w bagażniku, aby był odpowiednio zabezpieczony? Pozostawiony luzem może stanowić poważne zagrożenie podczas gwałtownego hamowania lub kolizji. Dlatego warto użyć pasów mocujących, specjalnych uchwytów lub przynajmniej przykryć rower kocem, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia zarówno jednośladu, jak i wnętrza samochodu. W zachowaniu czystości pomocne mogą być też specjalne pokrowce.
Przewożenie roweru wewnątrz samochodu wiąże się również z ograniczeniem przestrzeni i często eliminuje możliwość transportu pasażerów na tylnej kanapie. To opcja najlepsza na krótkie trasy lub wtedy, gdy priorytetem jest maksymalna ochrona przed warunkami zewnętrznymi. W innych wypadkach lepiej postawić na bagażnik rowerowy na samochód.
Uchwyt dachowy na rower to jedno z popularniejszych rozwiązań, szczególnie wśród kierowców, którzy nie mają haka holowniczego lub chcą zachować dostęp do bagażnika samochodu. System ten polega na montażu specjalnych mocowań na relingach dachowych, do których przyczepia się rower w pozycji pionowej – zazwyczaj za widelec przedniego koła lub za ramę i oba koła. Montaż bagażnika dachowego jest stosunkowo prosty, jednak wymaga odpowiednio dobranych belek bazowych i kompatybilnych części. Samo umieszczenie jednośladu na dachu może być jednak wyzwaniem, zwłaszcza przy wyższych autach i cięższych modelach. Dlatego osoby o drobnej posturze lub dzieci mogą potrzebować pomocy przy załadunku.
Do zalet bagażnika dachowego na rower należy przede wszystkim to, że nie ogranicza on widoczności tablicy rejestracyjnej ani świateł pojazdu, a także nie wpływa na dostęp do tylnej klapy. Minusem jest natomiast pogorszenie aerodynamiki auta, co może skutkować większym zużyciem paliwa zwłaszcza przy dłuższych trasach. Wysokość pojazdu z załadunkiem na dachu znacznie wzrasta, co wymaga większej ostrożności przy wjeżdżaniu do garaży podziemnych, tuneli lub na myjnie automatyczne. W kontekście bezpieczeństwa bagażnik dachowy na rower oferuje dobre trzymanie sprzętu, pod warunkiem prawidłowego montażu i regularnego sprawdzania mocowań.
Warto pamiętać również o zabezpieczeniu przed kradzieżą. Wiele modeli wyposażonych jest w zamki, które blokują zarówno uchwyt, jak i sam rower.
Bagażnik na hak holowniczy to jedno z najwygodniejszych i najbezpieczniejszych rozwiązań. Najczęściej spotykane w tej kategorii są tzw. platformy rowerowe, które montuje się bezpośrednio na kuli haka. Jednoślad ustawia się na specjalnych szynach, dzięki czemu nie trzeba go podnosić wysoko, co jest ogromnym ułatwieniem w przypadku modeli elektrycznych. Dodatkowym atutem jest ich stabilność – zapewniają pewne mocowanie i ograniczają drgania podczas jazdy. Wiele platform wyposażono w funkcję uchylania, co pozwala na łatwy dostęp do bagażnika samochodu bez konieczności zdejmowania rowerów.
Wybierając taki bagażnik, należy pamiętać, że wiąże się to z koniecznością posiadania haka z homologacją oraz – w większości przypadków – dodatkowej tablicy rejestracyjnej. W niektórych krajach jej brak może skutkować mandatem. Warto również upewnić się, czy dany model platformy jest kompatybilny z typem haka w naszym pojeździe oraz z rodzajem rowerów, które zamierzamy przewozić. Koszt takiego rozwiązania jest wyższy niż w przypadku bagażników dachowych czy montowanych na tylną klapę, jednak wygoda użytkowania, szybki montaż i bezpieczeństwo transportu sprawiają, że to inwestycja, która naprawdę się opłaca.
Zobacz także: Ranking rowerów górskich [TOP10]
Bagażnik na tylną klapę to z kolei rozwiązanie, które sprawdzi się przede wszystkim u osób nieposiadających haka holowniczego i szukających budżetowej alternatywy. Jest to dobry wybór na krótsze trasy, sporadyczne wyjazdy lub wtedy, gdy przewozimy jeden lub dwa lekkie rowery. Tego typu bagażnik mocuje się do tylnej klapy samochodu za pomocą pasów i haków, a jednoślady wiesza się na wysięgnikach z uchwytami. Montaż nie wymaga specjalnych narzędzi ani dużej siły, jednak trzeba pamiętać, że nie każdy model auta będzie odpowiednio przystosowany do tego typu konstrukcji. Zwłaszcza pojazdy z mocno pochyloną szybą lub plastikowymi spoilerami mogą sprawiać trudności.
Po zamontowaniu konstrukcja najczęściej uniemożliwia otwarcie bagażnika, co może być kłopotliwe podczas podróży. Istnieje także ryzyko, że przy niewłaściwym montażu lub braku zabezpieczeń rowery porysują lakier samochodu. Warto więc używać miękkich przekładek lub specjalnych ochraniaczy.