Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do kontaktu

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Mariusz Bielski
Data dodania: 13-06-2025
solidne zapięcie do roweru

Rower to często duży wydatek, a jego utrata wiąże się z koniecznością poniesienia dużych kosztów. Dla wielu osób to coś więcej niż tylko środek transportu z punktu A do B. Kolarstwo może być zarówno sportową pasją jak i sposobem na aktywne spędzanie czasu z bliskimi. Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Rowery często stają się przedmiotami kradzieży. Nieważne, czy są przyczepione do stojaka, płotu, stoją w piwnicy czy balkonie. Może nam się wydawać, że jednoślad pozostawiony na widoku nie jest zagrożony, ale to też żadne rozwiązanie. Niejeden rowerzysta zdziwił się, gdy nie mógł odnaleźć swojego sprzętu, choć teoretycznie zostawił go w bezpiecznym miejscu.


Nietykalność naszego jednośladu zależy w głównej mierze od tego, jak go zabezpieczymy. Proste, tanie zapięcia złodziej jest w stanie przeciąć nawet zwykłymi kombinerkami w kilka sekund. Niektórzy działają tak sprawnie, że dla przechodzących mogą być zupełnie niezauważalni. Warto więc wiedzieć, jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą.


Jednoślad pozostawiony na widoku nie zawsze jest bezpieczny, ale duża liczba przechodzących obok niego ludzi na pewno utrudni kradzież albo skutecznie do niej zniechęci. Pozostawienie roweru w miejscach monitorowanych może również odstraszyć złodzieja. Potencjalne odtworzenie nagrania powinno pomóc w zidentyfikowaniu sprawcy. 

Zapięcia rowerowe w naszej ofercie:

Cechy zapięć typu U-lock

Przestępcy często wybierają do kradzieży miejsca, gdzie przebywa mało ludzi, istnieje z nich prosta droga ucieczki, a sam jednoślad jest słabo chroniony. Co prawda nie ma zabezpieczeń nie do złamania, aczkolwiek ich obecność bywa zbawienna. 


Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Jednym z najlepszych rozwiązań jest zapięcie typu U-lock. Wykonuje się je z grubego pręta z utwardzanej, hartowanej stali, która jest praktycznie niemożliwa do przecięcia za pomocą domowej piły. Sam gruby pręt to nie wszystko. Ważne jest też zapięcie odporne na rozwiercenia. Wskazane jest też, aby zamek posiadał wkładkę z kluczem trudną do otworzenia


Wadą U-locków jest natomiast to, że bywają ciężkie i nieporęczne do przewożenia. Przydatne do przewożenia ich są zatem uchwyty, które umożliwiają przymocowanie ich do ramy na czas jazdy. 

Jakie są alternatywne zapięcia rowerowe?

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą, jeśli szukamy innego rozwiązania niż U-locki? Alternatywę stanowią składane zapięcia również wykonane z hartowanej stali, odpornej na przecięcia, które zajmują mniej miejsca. Zbudowane są z kilku paneli, składających się jak scyzoryk w niewielką sztabkę. Ich plusem jest łatwiejsze przechowywanie. Niestety tego typu zapięcia także nie należą do lekkich.


Popularnym zabezpieczeniem rowerowym są łańcuchy z hartowanej stali. Ich zaletą jest to, że łatwo można je owinąć zarówno wokół jednośladu, jak i obiektów, do których chcemy go przypiąć. Niestety, są niewygodne w transporcie. Poza tym mogą porysować ramę. 


Najczęściej spotykane zabezpieczenie to linka stalowa. Jest lekka i dość łatwa do przewożenia oraz stosunkowo tania. To właśnie dlatego rowerzyści tak często ją wybierają. Niestety, nawet gdy zainwestujemy w zapięcie z dość grubą linką, to i tak da się je przeciąć nożycami do metalu. Ten typ zapięcia nie daje zatem dużej gwarancji zabezpieczenia.


W rowerach miejskich popularna jest blokada tylnego koła, która uniemożliwia odjechanie. To narzędzie na stałe przymocowane do roweru. Nie trzeba więc martwić się przewożeniem go lub bać się, że zapomnimy go zabrać. Nigdy jednak taka blokada nie powinna być jedynym zabezpieczeniem. Należy bowiem pamiętać, że złodziej będzie mógł po prostu podnieść jednoślad i przenieść go ręcznie, albo zapakować do auta i odjechać.

Jak przypiąć rower do stojaka?

Oprócz samego zabezpieczenia ważne jest także to, do czego przypinamy rower. Lepiej wybrać na przykład słupek od płotu niż samą siatkę, którą da się łatwo rozciąć. Najrozsądniej jednak znaleźć przeznaczony do tego stojak. W tym przypadku liczy się głównie to, w którym miejscu poprowadzimy zapięcie.


Najlepiej zrobić to przez tylne koło i tylny widelec. Jeżeli zapięcie założymy na przykład przez przednie koło, łatwo będzie się go pozbyć. W takim przypadku złodziej może je odkręcić i zostawić przy stojaku, a sam rower zabrać. W takim wypadku dobrze jest dodatkowo zastosować np. stalową linkę, którą przeprowadzimy przez kilka miejsc. Użycie różnych rodzajów za zabezpieczeń znacznie zmniejszy ryzyko kradzieży jednośladu.

Lusterka rowerowe w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756