Poradniki Eksperta

Jakie okulary na rower?

Okulary na rower to obecnie nie tylko kwestia mody, ale bezpieczeństwa i rozsądku. Podczas jazdy chronią nas głównie przed oślepieniem przez słońce, ale także pełnią wiele funkcji poprawiających komfort jazdy. Najważniejszą jest ochrona wzroku przed poruszającym się w powietrzu kurzem, drobinkami piasku czy owadami. Wpadnięcie do oka muszki czy okrucha raczej nie uszkodzi oka, ale może spowodować ból, odruchowe, gwałtowne reakcje i rozproszenie uwagi, a to jest z pewnością niebezpieczne podczas jazdy w zatłoczonym mieście czy wymagającym koncentracji terenie. Podczas jazdy możemy natrafić również na większe owady, jak pszczoły czy muchy oraz większe latające przedmioty, chociażby te uniesione do góry przez przejeżdżający przed nami samochód czy innego rowerzystę. Chronią nas również przed gałązkami zwisającymi z drzew podczas jazdy po lesie. Okulary przeciwsłoneczne na rower chronią również nasz wzrok przed szkodliwym promieniowaniem UV. Są więc jedną z tych rzeczy, których nie może zabraknąć wśród akcesoriów rowerzysty. Jakie okulary na rower wybrać i na co zwrócić uwagę, aby dobrze się sprawdziły i żeby użytkownicy byli z nich zadowoleni?


Jakie okulary na rower


Dobór okularów rowerowych


Wybierając okulary na rower, z racji ich oryginalnego opływowego wyglądu, będziemy pewnie kierować się przede wszystkim ich kształtem, kolorem, który dobierzemy do kasku lub ubioru i zaciemnieniem szkieł. Oczywiście te elementy też są ważne, ale przede wszystkim powinniśmy dobrać takie okulary, które będą pasowały do budowy naszej twarzy, będą dobrze przylegały, a przede wszystkim będą wygodne. Dlatego najlepiej je przymierzyć przed zakupem, a gdy zdecydujemy się na zakup przez Internet, warto pamiętać, aby od razu trochę w nich pochodzić, sprawdzając czy dobrze do nas pasują. Mamy bowiem możliwość ich zwrotu w ciągu ustawowych 14 dni od daty odebrania zamówienia. Zakupy przez Internet przeważnie oprócz korzystniejszej ceny będą dawały możliwość wyboru spośród większej ilości modeli i kolorów. 


Dlaczego komfort jest najważniejszy? Skoro kupujemy okulary na rower, to znaczy, że raczej spędzamy na nim całkiem sporo czasu. Jeśli podczas przymierzania okulary chociaż trochę nas będę uwierać, to po godzinie będą powodować już całkiem duży i nieznośny ból. Prędzej czy później będziemy musieli je zdjąć. Okulary powinny być tak dobrane, abyśmy podczas jazdy o nich zapomnieli. Jazda na rowerze ma dawać przyjemność, a okulary – przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy. Dodatkowo powinny więc mieć odpowiednio dobrane ciemne szkła, które osłonią przed słońcem, jednak nie spowodują, że gdy słońce zajdzie, będzie nam ciężko dostrzec drogę. Powinny charakteryzować się też dobrą wentylacją i nie parować w wilgotniejsze dni lub gdy spoceni zatrzymamy się na chwilę.


Przymierzając okulary zwróćmy uwagę czy nie uwierają nas noski i zauszniki. W niektórych modelach są one regulowane lub wymieniane, co umożliwia dobre dopasowanie. Zwróćmy również uwagę na kształt szkieł i oprawek, czy nie dotykają naszych policzków. Okulary powinny opierać się bowiem jedynie na nosie i uszach, wtedy zapewnią odpowiednią wygodę i komfort.


Okulary rowerowe w naszej ofercie:



Okulary na różne warunki


Początkowo, ciemne okulary służyły głównie do ochrony przed oślepiającym słońcem. Dzisiaj, dzięki różnym rodzajom szkieł, chronią wzrok również przed słońcem o mniejszym natężeniu, a niektóre modele potrafią poprawić widoczność nawet po zmroku. Nowe technologie potrafią dopasowywać automatycznie zaciemnienie szkieł do natężenia słońca. Gdy jest jasno, automatycznie się przyciemniają, a gdy niebo się zachmurzy, rozjaśniają. Są to okulary ze szkłami fotochromatycznymi. Sprawdzają się idealnie wśród rowerzystów, którzy jeżdżą w różnym terenie, gdy przeskakują między zacienionym lasem, a mocno nasłonecznionymi polami. W tego typu okularach ważnym parametrem jest więc czas reakcji na oświetlenie i odpowiednio szybka zmiana zaciemnienia szkieł. Niestety, nie są one w stanie tak się rozjaśnić, aby możliwa była jazda, gdy robi się ciemno. Pomimo stosowania coraz nowszych rozwiązań, nie ma okularów uniwersalnych, które sprawdzą się w różnych warunkach. Do jazdy po zmroku najlepsze będą więc okulary ze szkłami białymi, żółtymi lub lekko brązowymi, chroniącymi przed poruszającymi się w powietrzy drobinami, a zarazem zapewnią lepszą widoczność – nawet wtedy, gdy pada deszcz.


Okulary przeciwsłoneczne


Stopień zaciemnienia okularów przeciwsłonecznych określa stopień przepuszczalności światła widzialnego. Wyróżnia się pięć kategorii okularów przeciwsłonecznych, określonych numeracją w zakresie od zera do czterech. Każdy kolejny poziom to ciemniejsze okulary, które przepuszczają mniejszą ilość promieni słonecznych. Kategoria 0 to okulary o przezroczystych lub żółtych szkłach, które przepuszczają 80 do 100 procent światła. Polecane są na słabe warunki oświetleniowe, a ze względu na małą ingerencję w rozszerzenie źrenicy, nie muszą w nich być stosowane filtry UV. Kategoria 1 obejmuje okulary przeciwsłoneczne o przepuszczalności w zakresie 43-80% światła. Blokują więc około połowę promieni słonecznych. Okulary od tej kategorii wzwyż powinny być wyposażone już w filtr UV. Kategoria 2 – przepuszcza między 18 a 43% światła, natomiast najbardziej popularne okulary należą do kategorii 3, w których szkła przepuszczają już zaledwie 8-18 procent światła. Ostatnia kategoria, czwarta, to okulary na bardzo słoneczne dni, które charakteryzują się przepuszczalnością rzędu 3-8%. Są tak ciemne, że nie dojrzymy zza nich oczu ich właściciela.


Filtry w okularach


Zastanawiając się, jakie okulary na rower wybrać, nie zapomnijmy o jednym z istotniejszych parametrów, jakim są zastosowane w nich filtry. Soczewki w dobrych, markowych modelach posiadają zazwyczaj filtr UV400, który chroni przed wszystkimi rodzajami promieniowania tj. UVA UVB i UVC. W przypadku okularów UV400 oznacza to, że okulary będą blokowały promieniowanie o długości fali 400 nm lub mniejszej. Inaczej mówiąc, filtr UV400 zablokuje cały zakres promieniowania ultrafioletowego. W tym przypadku ważnym jest, abyśmy nie kupowali okularów nieznanego pochodzenia, ze straganów, ponieważ możemy narobić sobie więcej szkody niż pożytku. Większość takich produktów nie posiada żadnych filtrów, co przy ciemnym szkle powoduje rozszerzenie źrenicy oka, a tym samym wnikanie do niego dużej ilości szkodliwego promieniowania – i to znacznie większej, niż podczas nieużywania żadnych okularów ochronnych, gdyż oko samo się chroni i zwęża źrenicę.


Okulary przeciwsłoneczne z polaryzacją


Okulary ze szkłami polaryzującymi nie przepuszczają światła rozproszonego, dzięki czemu do naszego oka trafia mniej przypadkowego światła. Krótko mówiąc, soczewki wykonane w tej technologii niwelują odbicia, które powstają na gładkich powierzchniach. Rozwiązanie to powoduje, że kolory są wyraźniejsze, a kontrast większy, mniejsze jest zniekształcenie widzenia, a co za tym idzie mniejsze zmęczenie oczu. Polaryzacja niweluje takie zjawiska jak lśnienie przedmiotów czy blask odbijany od powierzchni wody lub śniegu. Powoduje to, że w słoneczne dni nie razi nas słońce, a obraz jest dokładny i wyraźny.

Jakie okulary na rower więc wybrać? Czy zatem w zależności od warunków powinniśmy posiadać kilka par okularów na rower? Wszytko zależy od tego, jak często jeździmy i w jaki sposób. Jeżeli jeździmy rekreacyjnie, tylko w okresie letnim, wystarczy nam jedna para okularów. Inaczej podejdą do tego osoby trenujące, które jeżdżą bez względu na panujące warunki latem i późną wiosną, czy w dzień i w nocy. Oni rzeczywiście mogą potrzebować kilku par okularów. Dobrym rozwiązaniem jest kupno okularów z wymiennymi szkłami. Przeważnie do jednej oprawki dostajemy trzy rodzaje szkieł o różnym zaciemnieniu, które przechowujemy w jednym futerale. Podczas wyjścia na rower w zależności od pogody decydujemy, który rodzaj szkieł wybieramy. W różnych warunkach nasłonecznienia sprawdzą się również okulary ze szkłami fotochromatycznymi.


Nieważne, jaki rodzaj wybierzemy, okulary podczas jazdy na rowerze na pewno są potrzebne. Jazda na rowerze to oprócz przyjemności też wiele czyhających niebezpieczeństw. Pomijając te najgroźniejsze, związane z zagrożeniem wypadkiem czy wywrotką, mogą wydarzyć się i te drobniejsze, jak wpadnięcie przedmiotu do oka, czy nieprzyjemne oślepienie. W tym przypadku mamy jednak bardzo prostą ochronę właśnie w postaci okularów.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756