-50% na wybrane usługi i 100 dni na zwrot!
Wszystkich rowerzystów obowiązuje kodeks rowerowy. Zawarte są w nim wytyczne odnośnie do sposobu poruszania się po drogach, ale również informacje, w co powinien być wyposażony każdy rower. Wyposażenie roweru oraz umiejętne poruszanie się zgodnie z przepisami to nie tylko wymyślony przez ustawodawcę nakaz. To przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. Od tego, w jaki sposób poruszamy się po drogach, czy sygnalizujemy każdy skręt, jeździmy po wyznaczonych dla rowerów drogach oraz czy jesteśmy widoczni w nocy, zależy nasze bezpieczeństwo.
Do obowiązkowego wyposażenia roweru należą dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy, tylne światło odblaskowe, przednie i tylne światło świecące, tylne światło odblaskowe oraz hamulec. Podstawowe wyposażenie roweru w dużej części nie musi być zamontowane na stałe. Światła w rowerze wymagane są bowiem tylko po zmroku, więc w dzień za ich brak nie odpowiemy mandatem. Jedyne światło, które musisz mieć w rowerze na stałe, to tylne czerwone światło odblaskowe.
Co najmniej jeden sprawny hamulec
Choć wydaje się oczywistym, że każdy pojazd powinien być wyposażony w hamulec, to niestety nie zawsze tak jest. Obecnie wszystkie sprzedawane rowery są standardowo wyposażane w przedni i tylny hamulec. W rowerach bez przerzutek będzie to hamulec w piaście z tyłu zwany Torpedo, a z przodu – najczęściej szczękowy. W rowerach z przerzutkami montowane są hamulce szczękowe, V-brake, tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Te ostanie cechują się niezawodnym hamowaniem. Nieważne, które hamulce będą na wyposażeniu naszego roweru. Nie wszystkim przecież są potrzebne supermocne hamulce do jazdy w ekstremalnych warunkach z dużymi prędkościami. Ważne, żeby były one w pełni sprawne. Najlepszy hydrauliczny hamulec tarczowy, gdy będzie zapowietrzony, z wytartymi klockami, nie zatrzyma tak szybko roweru, jak stare, poczciwe, ale sprawne Torpedo, działające poprzez obrót pedałami do tyłu. Dlatego obowiązkowe wyposażenie roweru mówi nie tylko o posiadaniu hamulca, ale posiadaniu go zawsze sprawnego.
Lampki rowerowe w naszej ofercie:
Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy
Obowiązkowe wyposażenie roweru to również sygnał dźwiękowy. Najbardziej popularny to dzwonek, różnego rodzaju trąbki czy elektroniczne gadżety ostrzegawcze. Ważne jest, aby wspomniany dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy nie posiadał przeraźliwego dźwięku. Dzwonek ma za zadanie ostrzec o zbliżającym się niebezpieczeństwie, a nie wystraszać. Gdy chcemy ostrzec, że się zbliżamy osobę rozmawiająca przez telefon, która weszła niechcący na sąsiadującą obok chodnika ścieżkę rowerową, a ona stworzyła niebezpieczną sytuację, wówczas nasz sygnał powinien być wyraźnie słyszalny, ale nie przeraźliwy. Klasyczny dzwonek będzie w tym przypadku najbardziej odpowiedni, ponieważ każdy najprawdopodobniej będzie go kojarzył z rowerem i domyśli się, jakiego niebezpieczeństwa ma się spodziewać. Strasznie głośny klakson lub trąbka może wprowadzić ostrzeganą osobę w dezorientację, a możliwe, że strach wyzwoli nieprzewidywane ruchy i stworzy jeszcze większe niebezpieczeństwo.
Światło przednie
W przepisach o ruchu drogowym wskazane jest przynajmniej jedno światło jako obowiązkowe, białe albo żółte, świecące światłem ciągłym lub migającym. Wskazane światło w przepisach pełni raczej funkcję, która ma zapewnić widoczność rowerzysty po zmroku. Niestety, nie zawsze jest to wystarczające dla zachowania bezpieczeństwa. Światło migające co prawda bardziej rzuca się w oczy niż stale świecące, ale sprawdzi się tylko podczas jazdy w dobrze oświetlonym mieście. Jeżeli będziemy jechać nocą nieoświetloną drogą, migającym światłem jej nie oświetlimy. Brak dobrego stałego oświetlania nie zapewni bezpiecznego dojazdu do celu. Nie wypatrzymy na drodze leżących przedmiotów ani dziur, które nie tylko uszkodzą rower, ale mogą spowodować upadek. Będzie to bardzo niebezpieczne, jeśli wydarzy się na bardzo ruchliwej drodze.
W sprzedaży dostępne są małe światełka posiadające właśnie tylko funkcję sygnalizacyjną i spełniającą wymagania przepisów, ale dla swego bezpieczeństwa, jeśli nie posiadamy roweru wyposażonego w światła z prądnicą, zainwestujmy w porządną lampkę, najlepiej ładowaną przez USB. Wiadomo, że lampka dająca dużo światła będzie drogą inwestycją, ale nie musimy od razu kupować najwyższego modelu, jeżeli sporadycznie przytrafi nam się nocny powrót do domu przez miasto. Lampka powinna jednak oświetlać drogę na co najmniej 15 metrów przed rowerem, a ładowanie przez złącze USB ładowarką telefoniczną, którą chyba obecnie już każdy posiada, zapewni zawsze gotową do drogi lampkę. Nie będziemy musieli pamiętać o kupnie baterii, a możliwość doładowania jej w każdej chwili zapobiegnie jeżdżeniu na słabo, ledwo widzialnym o zmroku świetle.
Światło tylne
Obowiązkowe wyposażenie roweru to aż dwa rodzaje światła z tyłu roweru. Jedno – to czerwone światło odblaskowe, drugie – światło świecące ciągle lub migające, również w kolorze czerwonym. Czerwony odblask z tyłu roweru jest jedynym światłem, które powinno być zamontowane na stałe. Musi posiadać kształt inny niż trójkąt oraz być widoczne z odległości co najmniej 150 m. Tylne oświetlenie jest o tyle dla nas i dla naszego bezpieczeństwa ważne, że nie widzimy, co się za nami na drodze dzieje.
Teoretycznie, gdy z przodu zauważymy zagrożenie, możemy go uniknąć, uciekając w bok, nawet do rowu, wybierając tak zwane mniejsze zło. Zagrożenia z tyłu nie przewidzimy. Ważne jest więc oświetlenie takie, które ostrzeże jadące za nami pojazdy o naszej obecności na kilkaset metrów wcześniej. Dlatego istotne jest posiadanie oprócz odblasku również dobrego tylnego światła widzianego z co najmniej 300 metrów. Im wcześniej zobaczy nas samochód jadący za nami, tym więcej czasu będzie miał na wyhamowanie lub bezpieczne wyminięcie nas. Tu też możemy zainwestować w światło ładowane poprzez złącze USB, co zapewni, że zawsze będzie gotowe do jazdy. Możemy też kupić tylne światło, które będzie widziane z odległości 500 m, a także posiadające funkcję światła stop, co jeszcze bardziej zwiększy nasze bezpieczeństwo.
Dodatkowe wyposażenie roweru zwieszające bezpieczeństwo
Obowiązkowe wyposażenie roweru nie wyczerpuje wszystkich elementów podnoszących nasze bezpieczeństwo. Poza wymienionymi obowiązkowymi elementami roweru, są też inne, które w znacznym stopniu podnoszą nasze bezpieczeństwo. Wyposażenie rowerzysty może zawierać również dodatkowe sprzęty, dopuszczane przez przepisy. Zalicza się do nich między innymi biały odblask z przodu roweru, pomarańczowe odblaski na pedałach i kołach roweru oraz popularne w ostatnim czasie paski odblaskowe na oponach. Bezpieczeństwo podczas jazdy po zmroku podniesie też kamizelka odblaskowa.
Ważnym elementem bezpieczeństwa rowerzysty jest kask rowerowy, który nie jest wymagany, a pełni funkcję najważniejszą i najbardziej oczywistą, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownika na ewentualność wypadku lub nawet zwykłej wywrotki
Rowerowe przepisy są bardzo ważne, nie tylko ze względu na możliwość otrzymania mandatu. Wprowadzone są z powodu zwiększającej się liczby wypadków z udziałem rowerzystów. Nie znaczy to, że rowerzyści są winni, ale ważne jest, aby w maksymalnie możliwy sposób ograniczyć ich występowanie. Rower to świetny, niezastąpiony środek lokomocji, mający duży wpływ na poprawę zdrowia osób na nim jeżdżących, a przepisy mają jedynie ograniczyć te sytuacje, które to zdrowie mogłyby odebrać.
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt 08:00 - 20:00
Sob 10:00 - 20:00
Niedz 10:00 - 20:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756