Poradniki Eksperta

Rower crossowy a trekkingowy – jaki wybrać?


Chociaż rowery crossowe i trekkingowe różnią się znacznie akcesoriami, to mają one dość podobne do siebie konstrukcje. Wielu producentów, mających w swoim portfolio oba typy rowerów, buduje je na tej samej ramie. Są oczywiście producenci, którzy mają w swojej ofercie wyłącznie rowery trekkingowe i pod nie konstruowana jest rama, jak i tacy, którzy produkują wyłącznie rowery crossowe. Rower crossowy a trekkingowy – jakie wobec tego są między nimi różnice i na który się zdecydować? Wszystko oczywiście zależy od naszych preferencji. Pomimo że ich konstrukcja jest podobna – wspomniana rama czy wielkość kół, na których się poruszają, to ich przeznaczenie jest zupełnie inne. Rower trekkingowy to pojazd przystosowany przede wszystkim do długich wypraw, z kolei rower crossowy to rower sportowy, do poruszania się po drogach utwardzonych oraz w nietrudnym terenie. Pierwszy z nich konstruowany jest tak, aby pokonywanie wielu kilometrów było jak najbardziej komfortowe i lekkie, drugi z kolei, przez ustawienie na nim niższej sylwetki – do szybszej jazdy i łatwiejszego pokonywania trudniejszych odcinków tras w terenie.


Rower crossowy a trekkingowy


Rower crossowy a trekkingowy


Rowery trekkingowe przeznaczone są przede wszystkim do długich podróży, ale sprawdzą się również w mieście jako codzienny pojazd. Dzięki wyposażeniu w akcesoria takie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie rowery tego typu będą idealne na dojazdy do pracy i szkoły. Przez akcesoria, w które są wyposażone, rowery te są dość ciężkie, ale dzięki nim można jeździć w każdych warunkach: podczas deszczu – dzięki błotnikom, dzięki oświetleniu – możemy wracać po zmroku do domu, dzięki bagażnikowi – przewozić bagaże. Charakteryzują się tym, że przyjęta na nich pozycja to dość prosta sylwetka. Tak też są konstruowane – aby długotrwała podróż była zarazem jak najmniej męcząca dla kręgosłupa i jednocześnie, w miarę możliwości, stawiała jak najmniejszy opór powietrza. Rowery crossowe z kolei to rowery sportowe, więc aby zwinniej i dynamiczniej się poruszały, pozbawione są zbędnych ciężarów w postaci wyposażenia w akcesoria, które spotkamy w trekkingu. To rowery, które sprawdzą się dobrze na drogach utwardzonych, ale też bez większego problemu można zjechać nimi w teren.


Rowery crossowe w naszej ofercie:



Różnice w budowie rowerów


Rower crossowy a trekkingowy – jak są zbudowane i co je różni? Oba rowery wyposażane są w amortyzator i poruszają się na dużych, 28-calowych kołach, przy czym w rowerach crossowych skok amortyzatora jest większy i wynosi przeważnie 80 mm, a w rowerach trekkingowych między 50 a 60 mm. Ich ramy zbudowane są najczęściej z aluminium, ale w przypadku crossa, ponieważ jest to rower sportowy, możemy znaleźć też ramę karbonową.


Reszta to już praktycznie same różnice między tymi pojazdami. W jednym rowerze mamy opony gładkie przez środek, z lekko zarysowanym bieżnikiem do odprowadzania wody, w drugim z kolei – opony są szersze i z bardziej agresywnym bieżnikiem. Często spotkać możemy też opony z bieżnikiem typu semi slick pośrodku i bardziej agresywnymi bokami. Dzięki takiemu rozwiązaniu dobrze toczą się one podczas jazdy po utwardzonych nawierzchniach, jak i po zjechaniu z nich w lekki teren. Rowery crossowe mają bardziej agresywną sylwetkę w porównaniu do trekkingowych. Producenci, którzy te same ramy stosują w rowerach crossowych i trekkingowych, stosują dłuższe mostki, o bardziej płaskim kącie nachylenia, co powoduje większe pochylenie ciała i uzyskanie bardziej aerodynamicznej sylwetki. Z uwagi na częste stosowanie tych samych ram w obu typach jednośladów, w rowerach crossowych zbudowanych na aluminiowych ramach, spotkamy otwory montażowe, które możemy wykorzystać do założenia bagażnika czy błotników. Daje to możliwość jazdy „crossem” z sakwami na dłuższą wyprawę, a zimą, pomimo mokrej nawierzchni – możliwość dotarcia suchym do celu, dzięki możliwości założenia błotników.


Dość duże różnice spotkamy w napędzie obu pojazdów. W przypadku rowerów trekkingowych stosuje się przeważnie napęd z korbą 3-rzędową i kasetą, która ma od 7 nawet do 10 zębatek. Do rowerów trekkingowych Shimano ma kilka grup specjalnie im dedykowanych. Największa koronka korby ma 48 zębów, co umożliwia szybką jazdę po asfalcie. Z kolei w rowerach crossowych stosuje się napęd z rowerów górskich. Przeważnie spotkamy napęd z dwurzędową korbą i nawet 11-rzędową kasetą. Tu też zawitała moda na rezygnację z przedniej przerzutki i montowanie korby jednorzędowej. Również hamulce w rowerach crossowych to mocniejsze i szybciej reagujące hydrauliczne tarczówki, pochodzące z rowerów górskich. W trekkingach oczywiście znajdziemy je również, ale będą to ich słabsze wersje, a częściej spotkamy sprawdzone V-brake’i.


Rowery trekkingowe w naszej ofercie:



Jaki jednoślad będzie dla nas bardziej odpowiedni: rower crossowy czy trekkingowy? Zależy, co sprawia nam większą przyjemność. Jeżeli wolimy spokojne, długie podróże lub potrzebujemy roweru na dojazdy do szkoły lub pracy, rower trekkingowy będzie odpowiedniejszy. Z kolei, jeżeli rower ma nam służyć wyłącznie do przyjemności, a w pobliżu mamy dużo pól i lasów, to idealny na popołudniowe czy weekendowe wyprawy będzie rower crossowy.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756