Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Rower crossowy a trekkingowy – jaki wybrać?

Sabina Tasz
Autor: Sabina Tasz
Data dodania: 13-01-2025
rower trekkingowy 29 cali

Rower crossowy i trekkingowy to dwa popularne typy, które różnią się przeznaczeniem i specyfikacją. Wybór pomiędzy nimi powinien być uzależniony od naszych potrzeb, stylu jazdy i rodzaju tras. Rower crossowy a trekkingowy – jakie są między nimi różnice i na który się zdecydować? Sprawdź!

Różnice w budowie rowerów trekkingowych i crossowych

Rower crossowy jest bardziej nastawiony na dynamiczną sportową jazdę po zróżnicowanym terenie. Potrafi sprawnie się poruszać zarówno po drogach utwardzonych, jak i w lekkim terenie. Rower trekkingowy z kolei przystosowany jest do dłuższych podróży, głównie po asfalcie, chociaż polne i szutrowe drogi też nim pokonamy. W tym modelu większy nacisk postawiony został na komfort i funkcjonalność.


Rower crossowy a trekkingowy – co mają wspólnego, a co je różni? Chociaż znacznie różnią się wyposażeniem, to konstrukcje mają do siebie dość podobne. Wielu producentów, mających w swoim portfolio oba typy rowerów, buduje je na tej samej ramie. Znajdą się oczywiście i tacy, którzy mają w swojej ofercie wyłącznie rowery trekkingowe i pod nie konstruowana jest rama, jak i tacy, którzy produkują wyłącznie rowery crossowe.


Gdy są zbudowane na tej samej ramie, ich różną charakterystykę i przeznaczenie tworzy się poprzez zastosowanie innych elementów i akcesoriów. W rowerach crossowych skok amortyzatora jest większy, bo wynosi przeważnie 80 mm, a w rowerach trekkingowych między 50 a 70 mm. Również opony w rowerze crossowym są bardziej agresywne i mają więcej wyraźnie zarysowanego bieżnika, niż te w rowerze trekkingowym, które przeważnie pośrodku są gładkie lub bieżnik ich jest tylko lekko zarysowany.

Rowery trekkingowe w naszej ofercie:

Rower crossowy i jego cechy

Zacznijmy od roweru crossowego:


Rama

Rower crossowy to konstrukcja łącząca cechy roweru górskiego i szosowego, a raczej roweru gravel. Zdarza się czasami usłyszeć, że to gravel z prostą kierownicą. Jego budowa jest dostosowana do wszechstronnej jazdy zarówno po drogach asfaltowych, jak i w lekkim terenie. Rama zbudowana jest najczęściej z aluminium. Rzadko, ale można też spotkać ramę crossową wykonaną z karbonu. Geometria – smukła, sportowa, zapewniająca lekko pochyloną pozycję, która sprzyja dynamice i efektywnej jeździe.


Dla zachowania tej sylwetki oraz dobrej kontroli sterowności stosuje się dłuższe mostki kierownicy o bardziej płaskim kącie nachylenia i prostą lub lekko giętą kierownicę. Zastosowanie takich elementów wymusza większe pochylenie ciała i uzyskanie bardziej aerodynamicznej sylwetki oraz zapewnia dobrą kontrolę nad jednośladem w różnych warunkach drogowych. Siodełko jest sportowe, mniej wyściełane, dostosowane do dynamicznej jazdy. Sztyca zazwyczaj sztywna wykonana z aluminium lub karbonu.


Osprzęt

Dość znacznie różnią się napędy w obu typach jednośladów. W rowerach crossowych najczęściej spotkamy napęd pochodzący z rowerów górskich. Z tą różnicą, że z przodu stosuje się korby o większej średnicy, czyli z większą ilością zębów. Rower ten przeznaczony jest do szybkiej jazdy również w lekkim terenie, dlatego lepiej sprawdzają się w nim twardsze przełożenia. Tu też jak w rowerach górskich zawitała moda na rezygnację z przedniej przerzutki i montowanie korby jednorzędowej. W nowych modelach spotkamy więc z przodu korby jedno- lub dwurzędowe, a w starszych również trzyrzędowe. Zresztą często te same, które stosowane były w rowerach trekkingowych. Tak więc obecnie stosowany napęd w rowerach crossowych to 2 x 11 lub 1 x 11. W modelach starszych będzie to napęd w układzie 3 x 9 lub 3 x 10. Ta zmiana ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zwolennicy nowszego rozwiązania znajdą się wśród tych, którzy więcej jeżdżą w terenie, a starszego wśród tych wolących szybszą jazdę po utwardzonych drogach.

Skoro to rower do szybkiej jazdy, dobrze gdyby był wyposażony w hamulce tarczowe, a najlepiej, jeśli będzie to ich wersja hydrauliczna. Takie hamulce sprawdzają się dobrze w każdych warunkach drogowych i pogodowych, więc idealnie pasują do tego typu roweru.


Amortyzacja

W rowerach crossowych nie może zabraknąć również amortyzatora. Skoro możemy nim jeździć w terenie, to amortyzator jest niezbędny, aby poprawić trakcję podczas pokonywania nierówności. Skok amortyzatora wynosi w crossie zazwyczaj 80 mm. Znajdziemy tu zarówno konstrukcje mało zaawansowane, w których zastosowano samą sprężynę, jak i bardziej zawansowane powietrzno-olejowe. Niektóre modele mają możliwość zablokowania skoku, jak i jego regulację, co w terenie jest wielkim atutem.


Koła

Rowery crossowe poruszają się na dużych 28-calowych kołach, takich samych zresztą jak rowery trekkingowe. Stosuje się w nich jednak opony z lekkim bieżnikiem, które sprawdzą się również w łatwym terenie. Z racji bardziej sportowego charakteru tego roweru, często zakładane są lżejsze opony zwijane z oplotem kevlarowym, a także opony bezdętkowe.


Akcesoria

W rowerach crossowych zbudowanych na aluminiowych ramach, spotkamy otwory montażowe, które możemy wykorzystać do założenia bagażnika, czy błotników. Daje to możliwość jazdy „crossem” z sakwami, a także po mokrej nawierzchni – dzięki temu, że możemy założyć błotniki. Standardowo rowery te pozbawione są zbędnego ciężaru w postaci akcesoriów.

Dla kogo rower crossowy?

Rower crossowy powinny wybrać osoby, które wolą jazdę po polach lub lasach niż po utwardzonych drogach między samochodami. Jednocześnie trasy te nie mogą być bardzo trudne, np. piaszczyste podjazdy, wymagające większych przełożeń i bardziej terenowych opon. To rower dla fanów jazdy terenowej, ale nie w górach. To lżejsza wersja roweru górskiego lub inaczej – rower górski dla ludzi mieszkających na nizinach. Rowery crossowe to rowery sportowe, więc aby zwinniej i dynamiczniej się poruszały, pozbawione są zbędnych ciężarów w postaci wyposażenia w akcesoria, które spotkamy w trekkingu. Jest to jednocześnie rower, który łatwo przerobić zarówno na rower miejski, jak i trekkingowy. Daje dużo możliwości personalizacji i dopasowania do swoich potrzeb.

Rower trekkingowy i jego cechy

Nadal zastanawiasz się, czym różni się rower crossowy a trekkingowy? Zobacz teraz cechy tego drugiego:


Rama

Rower trekkingowy – co to znaczy? To typ roweru turystycznego przystosowany do długich wycieczek rowerowych. Mamy tu zastosowany krótszy mostek kierownicy z kątem nachylenia umożliwiającym uzyskanie dość wyprostowanej, bardziej komfortowej sylwetki. Często możemy spotkać w tych rowerach mostki o regulowanym kącie nachylenia. Kierownice są przeważnie lekko gięte, skierowane w stronę rowerzysty. Wszystkie te ustawienia mają na celu uzyskanie jak najwygodniejszej sylwetki. Ramy rowerów trekkingowych zbudowane są przeważnie z aluminium, a czasami spotkać można również stalowe.


Z racji bardziej wyprostowanej pozycji ciała, stosowane siodełka są również szersze i wygodniejsze. W celu uzyskania lepszego komfortu posiadają wkładki żelowe. Dla uzyskania jeszcze większej wygody podczas jazdy po wybojach, stosuje się również sztyce z amortyzatorem.


W rowerach trekkingowych nie może zabraknąć amortyzatora przedniego koła. Jego skok jest niewielki, przeważnie zawiera się w zakresie od 50 do 70 mm, ponieważ rower tego typu porusza się głównie po drogach utwardzonych, na których nie spotkamy dużych nierówności.


Osprzęt

Stosuje się przeważnie napęd z korbą 3-rzędową i kasetą, która ma od 7 nawet do 10 zębatek. Do rowerów trekkingowych istnieje kilka grup osprzętu Shimano, specjalnie im dedykowanych. Największa koronka korby ma 48 zębów, co umożliwia szybką jazdę po utwardzonych drogach.


Hamulce tarczowe zawitały do wszystkich rodzajów rowerów. Znajdziemy je więc również w rowerach trekkingowych. I tu, ich efektywne działanie bardzo dobrze się sprawdza. Może tego typu rowerami nie pojedziemy bardzo szybko i dynamicznie, ale za to łatwo przejedziemy nimi z ciężkim ekwipunkiem w różnych warunkach pogodowych. Skutecznie działające hamulce są naprawdę mile widziane, aby jazda była jak najbardziej bezpieczna. W starszych modelach oraz w tych najtańszych, możemy jeszcze spotkać hamulce typu V-brake, które również są dobre, ale nie aż tak skuteczne w działaniu.


Koła

Rowery trekkingowe poruszają się na dużych 28-calowych kołach. Ich opony to zazwyczaj „semislicki”, które pośrodku mają bardzo delikatny bieżnik, a po bokach bardziej agresywny. Takie rozwiązanie pozwala na szybką jazdę po utwardzonych drogach oraz pokonanie ścieżek z niewielką ilością piachu.


Akcesoria

Rower trekkingowy - co to znaczy? To, co najbardziej wyróżnia ten model, to pełne wyposażenie w akcesoria takie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie. W rowerach tych mamy też możliwość zamontowania dodatkowego bagażnika z przodu oraz takich elementów jak lusterka, stopka czy dodatkowe oświetlenie, które przydadzą się w podróży.

Dla kogo rower trekkingowy?

Rowery trekkingowe przeznaczone są przede wszystkim do długich podróży, ale sprawdzą się również w mieście jako codzienny pojazd. Dzięki wyposażeniu w akcesoria takie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie, rowery tego typu będą idealne na dojazdy do pracy i szkoły. Przez akcesoria, w które są wyposażone, są dość ciężkie, ale dzięki nim można jeździć w każdych warunkach: dzięki błotnikom – podczas deszczu, dzięki oświetleniu – możemy wracać po zmroku do domu, a bagażnik pozwoli przewozić ekwipunek. Charakteryzują się tym, że przyjęta na nich pozycja to dość prosta sylwetka. Tak też są konstruowane – aby długotrwała podróż była zarazem jak najmniej męcząca dla kręgosłupa i jednocześnie, w miarę możliwości, stawiała jak najmniejszy opór powietrza.

Rowery crossowe w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756