Wymiana dętki w rowerze to jedna z podstawowych umiejętności, którą powinien opanować każdy rowerzysta. Choć może wydawać się skomplikowana, w rzeczywistości cały proces jest prosty i szybki. Dowiedz się, jak wymienić dętkę w rowerze, by wrócić na trasę bez konieczności wizyty w serwisie.
Do wymiany dętki w rowerze niezbędne będą podstawowe narzędzia, które każdy rowerzysta powinien mieć przy sobie podczas wycieczki lub treningu. Przede wszystkim potrzebujesz nowej, pasującej do rozmiaru koła dętki oraz łyżek do opon, które ułatwią zdejmowanie i zakładanie opony bez ryzyka jej uszkodzenia. Warto również mieć przy sobie pompkę. Najlepiej sprawdzi się model ręczny, by po zakończeniu naprawy szybko napompować nową dętkę.
Wymiana dętki w rowerze będzie znacznie prostsza, jeśli masz przy sobie także łatki i klej. Mogą się przydać w sytuacji, gdy nowo wymieniony element również zostanie uszkodzony lub po prostu nie masz zapasowej części. Dobrze jest również zaopatrzyć się w rękawiczki jednorazowe, które ochronią dłonie przed zabrudzeniem smarem z napędu. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu ten proces stanie się rutynową czynnością, którą wykonasz sprawnie nawet na trasie.
Jak wymienić dętkę w rowerze? Pierwsze, co musimy zrobić, to zdjąć koło. Z przednim zwykle nie ma problemu - wystarczy odpiąć szybkozamykacz lub odkręcić śruby. Tylne wymaga nieco więcej uwagi, zwłaszcza jeśli rower ma przerzutki. Aby ułatwić sobie zadanie, warto zrzucić łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu i z przodu - wówczas jest on mniej napięty, a koło łatwiej zdjąć.
Przed demontażem upewnij się, że hamulce szczękowe są rozpięte. W przeciwnym razie opona może nie zmieścić się między klockami. Koła z szybkozamykaczem wystarczy odblokować i lekko poluzować, aby wyjąć je z widelca lub ramy. W przypadku śrub należy je odkręcić z obu stron. Gdy koło jest już zdjęte, możemy przejść do właściwego etapu, czyli wymiany dętki w rowerze.
Wymiana dętki w rowerze wymaga zdjęcia opony z obręczy, co może być łatwiejsze lub trudniejsze w zależności od jej typu. Koło najlepiej położyć na płaskiej powierzchni. Jeśli opona trzyma się ciasno, przydadzą się łyżki do opon. Delikatnie wsuwamy jedną z nich między oponę a obręcz i podważamy gumę. Łyżki często mają haczyk, który można zaczepić o szprychę, by opona nie wróciła na miejsce. Następnie, w odstępie kilku centymetrów, powtarzamy czynność drugą łyżką. Robimy tak aż do momentu, gdy uda się zsunąć jedną stronę opony.
Następnie odkręcamy nakrętkę wentyla (jeśli występuje) i wyciągamy dętkę. Warto zapamiętać miejsce przebicia, by sprawdzić dokładnie ten fragment opony - czy nie tkwi w nim gwóźdź, kolec lub inny ostry element, który mógł przebić dętkę. Jeśli planujemy ją naprawić, wystarczy ją lekko napompować. Większe dziury usłyszymy, a mniejsze można wyczuć przy ustach jako delikatny podmuch. Dokładna kontrola wnętrza opony i obręczy to kluczowy krok, by wymiana dętki w rowerze zakończyła się sukcesem i nie skończyła kolejnym przebiciem.
Kolejnym krokiem w wymianie dętki w rowerze jest jej założenie. Najpierw upewniamy się, że jedna krawędź opony jest już osadzona na obręczy. Jeśli mamy opony kierunkowe, sprawdźmy ich właściwe ułożenie względem kierunku jazdy. Lekko napompowaną dętkę wkładamy, zaczynając od wentyla. Następnie rozkładamy ją równomiernie w oponie. Potem wciskamy drugą krawędź opony pod obręcz, uważając, by nie przyszczypnąć dętki. Ostatni fragment może wymagać nieco siły lub użycia łyżki. Gdy opona jest na miejscu, obracamy nią ręką dookoła, by wszystko dobrze się ułożyło.
Pompujemy koło do momentu, aż dętka dobrze wypełni oponę, a następnie sprawdzamy, czy opona równo leży na obręczy - dopiero wtedy dopompowujemy do końca. Montując tylne koło w rowerze z przerzutką, zakładamy łańcuch na najmniejszą zębatkę i wkładamy koło w widełki. W przypadku hamulców tarczowych pamiętajmy, by nie naciskać hamulca przy zdjętym kole i nie dotykać tarczy palcami - inaczej tarcza nie trafi między klocki w zacisku. Na końcu zamykamy zacisk lub dokręcamy śruby, spinamy hamulce szczękowe i gotowe. Możemy ruszać w trasę!