Poradniki Eksperta

Wymiana dętki w rowerze - Instrukcja krok po kroku

Najczęściej przytrafiającą się awarią w rowerze jest przebicie opony lub potocznie „złapanie kapcia”. Nie zdarza się zbyt często, ale kiedy już się nam przytrafi, to w najmniej oczekiwanym momencie, gdy się śpieszymy lub podczas długiej podróży z dala od domu. Jeżeli mamy zapasową dętkę lub łatki, to nie ma większego problemu. Z czasem koło się naprawi i wcześniej czy później dotrzemy do celu. Gorzej, jeżeli zapasu lub łatek brak. Jazda bez powietrza spowoduje uszkodzenie nie tylko koła, ale i obręczy. Najlepszym rozwiązaniem jest wożenie ze sobą zapasowej dętki i pompki, co umożliwi każdemu samodzielną naprawę roweru i dotarcie do celu Jak wygląda wymiana dętki w rowerze opiszemy w poniższym artykule.


Wymiana dętki w rowerze

Co wozić ze sobą przy rowerze?


Każdy rowerzysta powinien wozić ze sobą zestaw kilku podstawowych narzędzi do roweru, dętkę i pompkę. Kiedyś popularne składaki Wigry i Jubilaty miały pod siodełkiem plastikowe pudełeczko, w innych była to skórzana, niewielka torba na najbardziej potrzebne narzędzia do roweru mocowana do rury podsiodłowej. Obecnie rowery nie są już tak wyposażone, co nie znaczy, że nie powinniśmy wozić ze sobą kilku niezbędnych rzeczy. Możemy je przewozić tak jak dawniej, w specjalnej torbie, którą montujemy pod siodłem lub do trójkąta ramy, a uchwyt na pompkę bądź nabój przykręca się w tym samym miejscu, co koszyk na bidon. Wśród niezbędnych akcesoriów podczas wypraw rowerowych, oprócz wspomnianych wcześniej kluczy, na pewno powinny znaleźć się dwie, a najlepiej trzy łyżki, dętka lub zestaw łatek pompki lub naboju ze sprężonym powietrzem. Jeżeli posiadamy rower starszego typu, który nie jest wyposażony w koła z szybkozamykaczami, powinniśmy mieć ze sobą też klucz do ich odkręcenia.


Rowery w naszej ofercie:


Zdejmujemy koło


Jak wymienić dętkę w rowerze? Wymianę lub naprawę dętki zaczynamy od zdjęcia koła. Z przednim nie powinno być problemu, natomiast ze zdjęciem tylnego musimy już trochę więcej się natrudzić, bo dodatkowo musimy zdjąć łańcuch. Jeżeli nasz rower wyposażony jest w przerzutki, to aby ułatwić sobie tą czynność, zrzućmy biegi na najmniejszą koronkę zarówno z przodu, jak i z tyłu. Łańcuch będzie wówczas mniej naciągnięty i bliżej końca osi piasty, co ułatwi zdjęcie koła. Kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jeszcze przed przystąpieniem do demontażu koła, jest rozpięcie linek, jeżeli mamy rower wyposażony w hamulce szczękowe. Kolejna czynność to zdjęcie koła, która – jeżeli mamy koła wyposażone w szybkozamykacze – polega tylko na ich odblokowaniu i ewentualnie zrobieniu kilku obrotów, mających na celu poluzowanie zacisków na osi, by łatwiej wyjąć koło. Jeżeli przykręcone jest ono śrubami, to odkręcamy je po obu stronach i wyciągamy. Następny etap to wymiana dętki w rowerze.


Wymieniamy dętkę


Koło kładziemy na ziemi. W zależności od opony, jaką posiadamy, może ona zejść łatwo bądź być ściśle osadzona i potrzebne będą wówczas łyżki do opon. Łyżki wsuwamy delikatnie pomiędzy oponę a obręcz i staramy się wyciągnąć oponę nad obręcz. Niektóre łyżki posiadają z jednej strony haczyk, który pozwala zaczepić, gdy mamy już wyciągniętą oponę o szprychę, dzięki czemu opona nie wróci na swoje miejsce. 10 – 15 cm dalej taki sam manewr robimy drugą łyżką i kolejną, w zależności od ilości posiadanych. Ostatnia łyżka powinna pozwolić na delikatne przesuwanie jej wzdłuż obręczy i wyciagnięcie całej jednej strony opony poza obręcz. Odkręcamy wentyl i wyciągamy dętkę. Próbujmy ją tak wyciągnąć, aby po sprawdzeniu, gdzie jest dziura, z powrotem przyłożyć ją do opony i na tej wysokości w oponie sprawdzić, czy nie został w niej jakiś kolec, gwóźdź czy kawałek jakiegoś ostrego przedmiotu, który należy wyciągnąć. Dziurę w dętce odnajdujemy poprzez jej napompowanie.


Jeżeli dziura jest duża, bez problemu znajdziemy ją po dźwięku wylatującego powietrza, jeśli mniejsza, należy przyłożyć dętkę do ust i nią przekręcać, aż poczujemy lekki podmuch. Jeśli tego nie zrobimy, nowo założona dętka kolejny raz zostanie przebita. Dla pewności lepiej całą oponę dokładnie obejrzeć zarówno od środka jak i od zewnątrz – aby sprawdzić, czy nie wystają z niej ostre elementy.


Zakładanie nowej dętki


Jaki jest kolejny krok w wymianie dętki w rowerze? Gdy już opona jest sprawdzona, lekko pompujemy dętkę, aby lepiej układała się w oponie i abyśmy jej niechcący nie przyszczypnęli. Wcześniej zakładamy jedną krawędź opony na obręcz. Jeżeli mamy opony kierunkowe, sprawdźmy przed zakładaniem dętki czy w dobrą stronę ją założyliśmy. Dętkę zaczynamy wkładać od wentyla i układamy równomiernie po obu stronach, wsuwając w oponę. Następnie wciskamy oponę pod obręcz, uważając, aby nie przyszczypnąć dętki. Ostatnie centymetry opony będą wymagały zapewne użycia trochę siły, aby opona wpadła na swoje miejsce. Gdy już opona zostanie założona na obręcz, poruszajmy nią rękoma dookoła, by dętka i sama opona jak najlepiej się ułożyły. Pozostaje nam napompować koło. Po napompowaniu koła tak, że dętka już wypełniła oponę, sprawdźmy raz jeszcze, czy opona równo po obu stronach ułożyła się względem obręczy. Jeżeli tak, to pompujemy koło do końca.


Zakładając koło w przypadku rowerów z przerzutką, umieszczamy łańcuch na pierwszej – najmniejszej zębatce, tak, jak przed zdjęciem została ustawiona i staramy się koło wsadzić na swoje miejsce. Dodatkowym utrudnieniem mogą być hamulce tarczowe. Oprócz założenia łańcucha i trafienia osią w widełki, musimy tarczę wsunąć pomiędzy zacisk. Kilka rzeczy należy zgrać jednocześnie. Kiedy już wszystko jest na swoim miejscu, zamykamy zacisk lub dokręcamy śruby. Jeśli mamy hamulce szczękowe, to je spinamy i dalej w drogę! W przypadku hamulców tarczowych pamiętajmy, aby nie naciskać klamki hamulcowej, w czasie, gdy jest zdjęte koło - może to doprowadzić do zbytniego zbliżenia klocków do siebie i trudności w założeniu koła. Będzie trzeba rozsunąć zaciski. Pamiętajmy też, aby unikać dotykania tarczy hamulcowej brudnymi, tłustymi palcami, szczególnie jeśli wcześniej dotykaliśmy naoliwionego łańcucha. Spowoduje to nieprzyjemne piszczenie klocków, a w następstwie konieczność ich wymiany.


Jak widzimy – wymiana dętki w rowerze nie jest trudnym zadaniem i każdy może je wykonać.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756