- Strona główna ›
- Książki, muzyka, film ›
- Książki ›
- Nauki społeczne i humanistyczne ›
- Filozofia społeczna ruchu Black Power. Między nacjonalizmem a marksizmem Sebastian Urbaniak
Filozofia społeczna ruchu Black Power. Między nacjonalizmem a marksizmem Sebastian Urbaniak
Produkt chwilowo niedostępny w sklepie internetowym
Opis produktu
„Filozofia społeczna ruchu Black Power: między nacjonalizmem a marksizmem” to przełomowa publikacja, która wypełnia znaczącą lukę w polskiej literaturze naukowej, oferując pierwszą tak wszechstronną i pogłębioną analizę ruchu Black Power. Praca Sebastiana Urbaniaka stanowi owoc tytanicznej pracy badawczej i benedyktyńskiej cierpliwości, dzięki której czytelnik zyskuje dostęp do niezwykle bogatej merytorycznie wiedzy, która do tej pory nie była tak kompleksowo przedstawiana w języku polskim.
W książce „Filozofia społeczna Black Power. Między nacjonalizmem a marksizmem” Sebastian Urbaniak wyjaśnia i analizuje podstawowe dyskursy towarzyszące ruchowi wyzwolenia czarnej społeczności w USA, koncentrując się na okresie od lat 30. do połowy lat 70. XX wieku. Autor z niezwykłą precyzją przedstawia zróżnicowane stanowiska, poglądy i praktyki społeczne, które kształtowały formy walki o podmiotowość czarnej ludności w omawianym okresie. Czytelnik pozna skomplikowaną genezę i ewolucję tzw. „czarnej kwestii”, która jest ukazana jako strukturalny problem amerykańskiej nowoczesności.
Jednym z kluczowych zagadnień poruszanych w publikacji jest skomplikowana relacja między nacjonalizmem a marksizmem w kontekście filozofii społecznej ruchu Black Power. Autor przedstawia ewolucję pojmowania czarnego nacjonalizmu, wskazując na zmienne sposoby jego rozumienia w zależności od społeczno-intelektualnego środowiska. Książka ukazuje, jak różne pokolenia Afroamerykanów budowały swój własny kanon tekstów i patronów, od abolicjonizmu i chrześcijańskiego humanizmu z przełomu XIX i XX wieku, po bardziej radykalne wartości drugiej fazy nacjonalizmu po I wojnie światowej, takie jak elitaryzm, kulturalizm, proletaryzm i sekularyzm. Szczególny nacisk położono na trzecią fazę rozwoju, związaną z działalnością Malcolma X, gdzie czarni nacjonaliści zdecydowanie odrzucają wartości zachodu. Co więcej, Sebastian Urbaniak udowadnia, że czarny nacjonalizm był współkształtowany przez marksizm, wskazując na różnice w ich wzajemnych relacjach i marksistowskich inspiracjach w różnych okresach.
W ramach pracy przedstawiono dogłębne analizy różnych nurtów myśli społecznej. Rozdział pierwszy poświęcony jest „czarnej kwestii” w dyskusjach w amerykańskim ruchu socjalistycznym i trockistowskim. Rozdział drugi zgłębia zagadnienie „Liberałów”, ukazując obecność „czarnej kwestii” w doktrynie T.D. Roosevelta, liberalnej socjologii i rasistowskiej reakcji na Południu, a także rozwój „liberalnego ruchu Czarnych”, w tym działalności M.L. Kinga. Rozdział trzeci poświęcony jest „Czarnemu nacjonalizmowi”, z uwzględnieniem masowych migracji Afroamerykanów, powstania nowoczesnego czarnego nacjonalizmu pod wodzą M. Garveya oraz inspiracji fanonowskich i dziedzictwa Malcolma X. Ostatni, czwarty rozdział, zatytułowany „Black Panther Party (for Self-Defense)”, szczegółowo omawia aktywność, wewnętrzne kontrowersje i ideologię tego ruchu.
Jak podkreśla dr hab. Tomasz R. Wiśniewski: „Sebastian Urbaniak wykonał tytaniczną (jak na ramy doktoratu) pracę historyczną oraz przeprowadził budzącą podziw kwerendę, w wyniku czego otrzymaliśmy logicznie i historycznie ustrukturyzowane spekt stanowisk, poglądów, ale i praktyk społecznych, które określały formy walki o upodmiotowienie czarnej ludności w omawianym okresie. (...) Z prawdziwą satysfakcją odnotowuję niezwykłą sprawność autora w dziedzinie łączenia najbardziej abstrakcyjnych wątków tradycji Heglo-Marksowskiej z realnymi procesami społecznymi zachodzącymi w rzeczywistości historycznej XX wieku. Budzi podziw swoboda w sięganiu po autorów w rodzaju Herberta Marcusego i natychmiastowego łączenia ich przemyśleń ze znacznie w końcu mniej abstrakcyjnymi rozważaniami autorów zaliczanych przez doktoranta do tradycji Black Power”.
Dla kogo jest ta książka?
- Studentów i badaczy filozofii, socjologii, historii, politologii, amerykanistyki i studiów afrykańskich.
- Akademików poszukujących kompleksowego źródła informacji na temat afroamerykańskich ruchów emancypacyjnych i ich filozoficznych podstaw.
- Miłośników historii Stanów Zjednoczonych i XX-wiecznej myśli społecznej.
- Każdego, kto pragnie dogłębnie zrozumieć złożone relacje rasowe, społeczne i ideologiczne, które kształtowały współczesny świat.
Jakie korzyści przyniesie Ci ta książka?
- Pogłębisz swoją wiedzę na temat ruchu Black Power i jego kluczowych postaci, takich jak Malcolm X i Martin Luther King.
- Zrozumiesz skomplikowane związki między nacjonalizmem a marksizmem w kontekście walki o wolność i równość.
- Poznasz szerokie spekt dyskursów i praktyk społecznych, które wpływały na emancypację Afroamerykanów.
- Odkryjesz inspirujące powiązania między abstrakcyjnymi teoriami filozoficznymi a realnymi procesami społecznymi.
- Zyskasz unikalną perspektywę, która pozwoli Ci na krytyczny namysł nad nadal aktualnymi rozważaniami dotyczącymi możliwości kreowania spójnych i skutecznych strategii emancypacyjnych.
- Poszerzysz horyzonty dzięki analizie problemów, które mają znaczenie dla zrozumienia współczesnych debat o rasie, tożsamości i sprawiedliwości społecznej.
Dane techniczne
| Nazwa: | Wydawnictwo Naukowe PWN Spółka Akcyjna |
|---|---|
| Ulica i numer budynku: | Gottlieba Daimlera 2 |
| Kod pocztowy: | 02-460 |
| Miasto: | WARSZAWA |
| Adres elektroniczny: | asystent.marketing@pwn.com.pl |
| Autor: | Sebastian Urbaniak |
| Język wydania: | Polski |
| Rodzaj okładki: | Miękka |
Dokumenty do pobrania
Producent
Nie znalazłeś produktu dla siebie?
Opinie
Dodaj pierwszą opinię dotyczącą tego produktu
Zakup dla pełnoletnich
Ten produkt jest tylko dla pełnoletnich.
