Poradniki Eksperta

Na czym polega fotografia reklamowa?


Fotografia reklamowa może być trudną dziedziną. Jako fotograf musisz nie tylko być bardzo biegły w różnych stylach wizualnych, ale także dobrze rozumieć gusta i preferencje klienta. W brandingu i reklamie chodzi o pierwsze wrażenie, a zdjęcia to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Zdjęcia reklamowe są wysokiej jakości i przyciągają wzrok, dzięki czemu przekaz marki, którą pokazuje fotograf, staje się niezwykle skuteczny. Obraz jest tym, co następnie decyduje o tym, czy widz będzie dalej studiował reklamę i uzyska więcej szczegółów na temat uwiecznionego na nim produktu.


fotografia reklamowa


Fotografia reklamowa obejmuje wszystkie zdjęcia, które są tworzone dla firmy lub do publikacji komercyjnej. Od stron internetowych, przez billboardy po kampanie w mediach społecznościowych, komercyjne zastosowania zdjęć są niemal nieograniczone.


Rodzaje fotografii reklamowej


Fotografia żywności, mody czy portrety, zdjęcia produktowe czy lifestyle’owe to tylko kilka przykładów ujęć, które mieszczą się w kategorii fotografii reklamowej lub się z nią pokrywają. Niektórzy fotografowie pracują w studio, aby stworzyć niestandardowy, stylizowany wygląd. Jednak autentyczny wygląd, który dziś preferują marki, zasadniczo zmienił fotografię reklamową. Zamiast tworzyć zdjęcia produktów wyłącznie w studio, fotografię reklamową połączono z obszarem fotografii lifestyle’owej, który jest bardzo niejasno zdefiniowany. Fotografia reklamowa to praca zespołowa, w której fotograf jest jednym z trybików. Niezależnie od miejsca pracy – w studio czy w plenerze, fotografowi najczęściej towarzyszy zespół współpracowników i asystentów, nierzadko także zleceniodawca reklamy.


Fotografia produktowa


Ten gatunek fotografii produktowej jest obecnie jednym z najbardziej wymagających, a jednocześnie największym w branży. Marki, które chcą wystawiać swoje produkty na stronach eCommerce, często zatrudniają fotografów, którzy mogą im pomóc w pokazaniu ich produktów z najlepszej strony.


Fotografia modowa


Zadaniem fotografa jest jak najlepsze wykorzystanie sesji zdjęciowej, ponieważ stawka jest wysoka, a modelki zwykle są na liście płac. Tak więc zajęcie się tego typu fotografią wymaga znajomości mody i tego, jak właściwie wykorzystać pracę modela.

Fotografia żywności


„Pstrykanie” zdjęć jedzenia do posta na Instagramie jest w porządku, ale czy kiedykolwiek próbowałeś na tym zarabiać? Taka sesja zdjęciowa polega na tym, że musisz mieć wiedzę, jak zrobić zdjęcia od jedzenia, po restaurację, za jednym kliknięciem. W tym celu trzeba nauczyć się sztuki kreatywnej fotografii żywności.

Fotografia nieruchomości


Taka fotografia reklamowa polega na uchwyceniu architektury i struktury nieruchomości tak, aby można ją było sprzedać. Służy do zaprezentowania projektu architekta lub atrakcyjności nieruchomości.


Portret środowiskowy


Portretowa fotografia środowiskowa to fotografowanie ludzi w ich środowisku pracy. Na przykład fotograf może udać się do szkółki roślin i robić zdjęcia pracownikom zajmującym się roślinami albo pokazać jak pracownicy żłobka dbają o swoich podopiecznych.

Portret korporacyjny


„Headshots” to najczęstszy rodzaj fotografii reklamowej na rynku wielkich korporacji. Są one podejmowane w celu promowania osoby lub jej produktów czy usług. Zazwyczaj zdjęcia reklamowe, portretowe są szybkie i zabawne, ale wymagają pewnej więzi między fotografem a obiektem.


Aparat w naszej ofercie:



Pierwsze kroki w fotografii reklamowej


Wejście w świat fotografii reklamowej może obejmować bardzo różne obszary tematyczne – od mody po nieruchomości. W celu realizacji zamówień szczególnie ważne jest znaczące portfolio Twojej poprzedniej pracy. Ważne jest, aby jak najwcześniej wypełnić portfolio rodzajem fotografii, w której chcesz się specjalizować.


Na początku wykonuj projekty w wolnym czasie. Przyjmuj pracę, za którą otrzymasz wynagrodzenie i gdzie możesz zdobyć doświadczenie. Zwróć szczególną uwagę na rodzaj fotografii, który najbardziej Ci odpowiada. Możesz też zacząć od pozycji asystenta uznanego fotografa. Poznasz w ten sposób zasady pracy na planie zdjęciowym. Etykieta na planie to znajomość zasad i procedur podczas sesji, od „kto jest kim” (kto, za co odpowiada) do „nakazów i zakazów” (pisemne i niepisane zasady współpracy) na planie. Praca asystenta jest dobrą odskocznią dla początkujących fotografów. Oprócz wiedzy technicznej możesz nawiązać kontakty z profesjonalistami z różnych dziedzin. Te relacje opłacają się w przyszłych zamówieniach.


Jako początkujący fotograf możesz mieć trudności z rozważeniem zalet i wad poszczególnych projektów. Jeśli otrzymasz zlecenie na projekt, który będzie świetnie wyglądał w Twoim portfolio, a klienci czują się komfortowo, rozważ jego przyjęcie – nawet jeśli wynagrodzenie jest skromne. Z drugiej strony nie wahaj się odrzucić zadania, które bardzo dobrze się opłaca, ale nie dodaje wartości do twojego portfolio i gdzie będziesz miał do czynienia z trudnymi klientami.


Fotografia reklamowa w Twoim portfolio


Najlepszym sposobem na sukces jest budowanie silnych relacji z potencjalnymi klientami. Zadawaj wiele pytań, poznawaj markę i zagłębiaj się w planowany projekt.


Po zapoznaniu się ze strategią marketingową i rodzajem ujęć, które masz do zrobienia, możesz zagłębić się w szczegóły sesji. Klient zazwyczaj dyktuje obrazy, które mają powstać i kierunek twórczy ich powstawania. Musisz stworzyć listę ujęć i listę sprzętu, który jest niezbędny, aby wykonać zadanie. Celem fazy przygotowawczej jest wyeliminowanie jak największej liczby nieznanych zmiennych, aby na planie nie marnować pieniędzy ani czasu. Nie zapominaj też, że Twój klient oczekuje nie tylko plików za swoje pieniądze, ale także kreatywnego wkładu i profesjonalnej konceptualizacji projektu.


Z wyprzedzeniem rozejrzyj się za odpowiednimi lokalizacjami. Bądź tam wcześniej w dniu zdjęć i przetestuj aparat oraz oświetlenie. Zawsze miej pod ręką plan tworzenia kopii zapasowych plików. Jeśli Twoi klienci są również na planie, powinieneś aktywnie zaangażować ich w sesję. W ten sposób możesz uzyskać informację zwrotną i w razie potrzeby wprowadzić poprawki. Nie wahaj się zrobić więcej zdjęć niż to konieczne. Lepiej zrobić ich więcej, niż później przekonać się, że nie ma odpowiedniego ujęcia, zwłaszcza, gdy nie ma czasu na powtórkę sesji.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756