Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Czarny ekran w laptopie – co zrobić?

Data dodania: 13-07-2023

Twój komputer Cię zaskoczył? Wyświetla się czarny ekran w laptopie? Takie przypadki są nam znane. Postanowiliśmy napisać poradnik na ten temat. Opisujemy konkretne przypadki, wskazując przyczyny oraz możliwe rozwiązania. Lektura zajmie Ci około 4 minut, a być może dzięki niej, poradzisz sobie z dotykającymi Cię trudnościami.

Czarny ekran w laptopie – potrzeba określenia przyczyny problemu

Czarny ekran w laptopie, nie jest niczym miłym. Podobnie jak BSOD, czyli niebieski ekran. Zwłaszcza, jeśli problem wystąpił w momencie, gdy naprawdę pilnie potrzebny jest Ci komputer. Część usterek, możesz zdiagnozować samodzielnie. To ważne, bo pozwoli Ci uniknąć dodatkowych kosztów związanych z diagnostyką. Być może z niektórymi przyczynami będziesz mógł poradzić sobie samodzielnie, unikając potrzeby zawożenia urządzenia do serwisu informatycznego. Czarny ekran nie zawsze oznacza problemy techniczne. Czasami jest to wynik, nieprawidłowej pracy systemu operacyjnego.

Czarny ekran po włączeniu laptopa

Włączyłeś właśnie swój komputer i nie widzisz, aby cokolwiek działo się na jego ekranie? Jeśli „black screen” ma miejsce jeszcze przed logowaniem do systemu operacyjnego, za przyczynę można przyjąć nieprawidłowości w połączeniu pomiędzy komputerem, a monitorem. W przypadku laptopów, za współpracę między dwoma elementami urządzenia odpowiada specjalna taśma, która czasami ulega uszkodzeniu. Możesz delikatnie zmieniać kąt otwarcia laptopa, a być może ekran zadziała. W przypadku komputera stacjonarnego, sprawdź czy monitor jest dobrze podłączony. Zweryfikuj port HDMI oraz zasilacz urządzenia. Czasami delikatne wypięcie przewodu może sprawić, że na monitorze widoczny będzie tylko czarny ekran. Jeśli po Twoich działaniach, problem nadal występuje, rozwiązaniem może okazać się wizyta w serwisie. Serwisant szybko będzie w stanie określić przyczynę takiego stanu rzeczy. Określi również koszt naprawy, która Cię czeka.

Czarny ekran w laptopie po zalogowaniu się do systemu operacyjnego

Czarny ekran pojawia się dopiero po zalogowaniu do systemu operacyjnego? Tutaj źródła problemu należy szukać zupełnie gdzie indziej. Jeśli początkowo laptop się włącza, ale jest czarny ekran po zalogowaniu, warto sprawdzić poziom ustawienia jasności monitora. Może się okazać, że przy niekorzystnych warunkach oświetlenia, ekran będzie sprawiał wrażenie niedziałającego. Ustawienie poziomu jasności na standardową wartość, powinno rozwiązać ewentualne problemy. Może się także okazać, że komputer samoczynnie włącza się w tryb uśpienia po zalogowaniu. Może to zwiastować problemy z systemem operacyjnym, a także złośliwym oprogramowaniem. Można to łatwo sprawdzić, naciskając na przycisk uruchamiający komputer. Jeśli aktywny jest tryb uśpienia, laptop powinien „wybudzić się”. Jeśli sprzęt nie reaguje, przyczyna może być bardziej skomplikowana.

Podejrzewasz problemy z systemem operacyjnym? Wypróbuj tryb awaryjny

Jeśli problem nie leży w podzespołach laptopa i podejrzewasz, że przyczyną może być oprogramowanie systemowe, możesz skorzystać z trybu awaryjnego. Pozwala on na włączenie komputera ze zoptymalizowanymi ustawieniami, które dezaktywują mniej potrzebne funkcje. Dzięki temu, możliwe jest na przykład zainstalowanie nowych sterowników lub dokonanie niezbędnych zmian w ustawieniach. Możesz także sprawdzić sprzęt pod kątem obecności złośliwego oprogramowania, które mogło wiele namieszać. Wirusy mogą siać prawdziwe spustoszenie, jeśli nie posiadasz właściwej ochrony w postaci programu antywirusowego. Dzięki trybowi awaryjnemu, możliwe jest również dokonanie potrzebnych aktualizacji systemu. Ich brak, także może być przyczyną problemów z komputerem.

Łatwy sposób na identyfikację problemu z czarnym ekranem

Bardzo szybko możesz zweryfikować, po której stronie leży problem, jeśli dysponujesz drugim monitorem. Podłączenie urządzenia do pracującego komputera, może wiele wyjaśnić. Jeśli laptop działa, ale jest czarny ekran, podłącz zewnętrzny monitor. Jeśli będzie on pracował prawidłowo i wyświetli obraz, problem na 99 procent dotyczy ekranu komputera przenośnego. To także sposób na przetrwanie do czasu naprawy, jeśli musisz korzystać z laptopa do pracy. W przypadku komputera stacjonarnego, możesz dokonać podobnego testu. Jeśli inny monitor będzie pracował prawidłowo, problemy raczej nie dotyczą samego komputera. Niedogodności należy szukać w dotychczasowym monitorze lub sposobie połączenia z kartą graficzną. Warto sprawdzić przewód HDMI i stan jego wtyczki. On także może być przyczyną problemów z wyświetlaniem obrazu.

Co robić, jeśli nic nie działa, a czarny ekran nadal występuje?

Jeśli zastosowałeś się już do naszych porad i niestety żadna z nich nie pomogła, czas na zdecydowane środki. Problemy z czarnym ekranem, raczej nie ustąpią same. Warto zgłosić się o pomoc do specjalisty. Serwisy komputerowe szybko poradzą sobie z takim problemem. Wyszukaj pobliskiego serwisanta i zawieź do niego swój komputer. W ten sposób usterka zostanie zdiagnozowana trafnie i szybko. Określone zostaną także koszty, które będziesz musiał ponieść. Mogą być stosunkowo niewielkie, jeśli naprawa nie wymaga wymiany kosztownych podzespołów Twojego laptopa lub komputera stacjonarnego.

Chcesz kupić nowego laptopa?

Jeśli zdecydowałeś, że chcesz kupić nowy sprzęt, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. W sklepie internetowym naszej sieci znajdziesz wiele laptopów, które mają różne przeznaczenie. Są to komputery dedykowane graczom, pracy biurowej oraz podstawowemu użytkowi. Znajdziesz także wiele monitorów i akcesoriów, jak np. przewody HDMI. Możesz również skorzystać z pomocy naszych doradców, którzy chętnie wesprą Cię merytoryczną radą. Pamiętaj, że sprzęt możesz zamówić z dostawą do domu lub odbiorem w wybranym punkcie.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756