Kiedy gra stawia cię przed dramatycznymi decyzjami, często brak drogi powrotnej, ale Pathologic 3 postanawia to zmienić. Dzięki mechanice cofania czasu możesz eksperymentować, zmieniać wybory i obserwować ich konsekwencje. To odważny krok w stronę narracji elastycznej. Poznajcie szczegóły nadchodzącej gry.
W Pathologic 3 wcielicie się w Danila Dankovskiego, znanego jako Bachelor, który jest badaczem i lekarzem. Mężczyzna przybywa do odległego miasteczka dotkniętego tajemniczą epidemią i w ciągu dwunastu dni musi odkryć pochodzenie i powstrzymać plagę.
Choć gra dzieje się w świecie znanym z poprzednich odsłon, Pathologic 3 stawia na retrospekcję i reinterpretację. Co się wydarzyło, co mogło pójść inaczej, a co moglibyśmy zmienić. Twórcy podkreślają, że narracja w grze będzie przekazywana subiektywnie i wielokrotnie zakwestionujecie to co jest prawdą, a co tylko iluzją.
Prolog gry ukazał się 17 marca 2025 roku jako bezpłatne wprowadzenie do świata i mechanik pełnej wersji. Dał on graczom pierwszy wgląd w rozgrywkę, a także pozwolił poczuć gęstą atmosferę tytułu.
Najbardziej rzucającą się w oczy innowacją Pathologic 3 jest mechanika przeskoków w czasie - czyli możliwość cofania się do kluczowych momentów w narracji, by zmienić decyzje i ścieżki wydarzeń. Ten system nie działa jak typowy checkpoint, nie ma tu bowiem gwarancji, że każdą pomyłkę da się idealnie naprawić. Cofnięcia czasu wymagają rzadkiego zasobu zwanego Amalgam, a decyzje, które podejmiesz, mogą mieć rozgałęziające się reperkusje.
Mechanika cofania czasu ma dwa główne cele. Daje więcej swobody w eksperymentowaniu z wyborami, oraz uwypukla wagę podjętych już decyzji. Nawet jeśli dane działanie można cofnąć, gra może ograniczyć to, co można zmienić. Pozostawić momenty nienaruszalne, by zachować dramatyzm i napięcie fabuły. Dzięki temu, błąd nie oznacza od razu porażki, ale każda korekta niesie ryzyko nowych konsekwencji.
Pathologic 2 skupiało się na mechanikach przeżycia takich jak zarządzaniu głodem, kondycją, zasobami i wyczerpaniem. W nowych zapowiedziach twórcy sugerują, że w Pathologic 3 ten nacisk zostanie zmniejszony lub znacząco przearanżowany.
Niektóre źródła mówią o rezygnacji z klasycznych systemów ekwipunku czy zarządzania w imię narracji i klarowniejszego interfejsu. To może uczynić grę bardziej przyjazną, ale dla części fanów mniej wymagającą.
Co więcej, Pathologic 3 pierwotnie planowano jako rozszerzenie do Pathologic 2, ale w toku produkcji zdecydowano się uczynić ją samodzielną grą, by dać większą swobodę rozwoju i innowacji. Zmiany te mogą budzić mieszane reakcje części graczy. Jaka jednak okaże się gra po premierze? Czas pokaże.
Na platformie Steam gra Pathologic 3 ma już ustaloną datę premiery. Ta nastąpi 9 stycznia 2026 roku dla wersji na komputery PC. Wiele wcześniejszych komunikatów mówiło o roku 2025, ale przesunięcia w branży gier są na porządku dziennym. Wiemy już, że planowane są również wersje na konsole PlayStation 5, Xbox Series X i Xbox Series S – jednak te pojawią się w późniejszym, nieokreślonym jeszcze terminie. Pozostaje nam czekać, bo w prawdziwym świecie czasu nie przyśpieszymy.