Trudno dziś o innowacje w gatunku symulatorów życia. Jednak inZOI udowadnia, że jest to nadal możliwe. Gra oferuje graczom w pełni żywy świat. To tytuł, w którym każda, nawet najmniejsza decyzja ma znaczenie, a kreatywność nie ma żadnych ograniczeń. Czy premiera gry na PS5 zwiastuje koniec panowania The Sims 4?
inZOI jest zaawansowanym symulatorem życia stworzonym przez inZOI Studio, za którego wydanie odpowiada firma Krafton. Od 28 marca 2025 roku gra weszła w tzw. Wczesny dostęp i była dostępna na komputerach PC, poprzez platformę Steam. Dosłownie przed chwilą pojawiły się także informacje, że 20 sierpnia 2025 roku gra zadebiutuje na komputerach Mac. Warto wspomnieć, że już w pierwszym tygodniu od swojej premiery gra osiągnęła imponujący wynika miliona sprzedanych kopii.
Rozgrywka w założeniu jest bardzo podobna do tej znanej z serii The Sims, jednak tutaj jest znacznie bardziej rozbudowana. Wszystko opiera się na dynamicznym systemie postaci nazywanych "Zois", które funkcjonują w grze i posiadają swoje własne, wirtualne życie. Tworzą relacje, plotkują, chorują, a nawet ustalają nowe trendy. Gracz wciela się w kreatora i opiekuna ich świata, wpływając na strukturę miasta, warunki pogodowe i klimat społeczności. W zasadzie możliwości są w teorii nieograniczone.
Wydawca gry oficjalnie potwierdził, że inZOI zadebiutuje na konsoli PlayStation 5 w pierwszej połowie 2025 roku. Konsolowa wersja ma oferować wszystkie dotychczas zaprezentowane elementy rozgrywki, a dodatkowo wykorzysta unikalne funkcje kontrolera DualSense. Dzięki temu doświadczenie ma być pełniejsze i bardziej immersyjne, a gracze otrzymają wersję, która w pełni oddaje zamysł twórców.
Debiut na PS5 daje również zespołowi deweloperskiemu szansę na ulepszenie warstwy wizualnej. Silnik Unreal Engine 5, wykorzystany w grze, w połączeniu z mocą konsoli pozwala tworzyć realistyczne środowiska, w których każdy detal - od interakcji postaci po dynamikę otoczenia - będzie mieć znaczenie. To krok w stronę stworzenia świata, który żyje własnym życiem.
Jednym z najmocniejszych filarów rozgrywki w inZOI jest jej otwartość na kreatywność graczy. Dzięki udostępnionym narzędziom Canvas można dzielić się z innymi stworzonymi przez siebie postaciami, meblami, a nawet całymi scenariuszami. Modowanie ma być wspierane niebawem już oficjalnie. W maju 2025 pojawiły się też tutoriale, które mają pomóc graczom.
Wersja na macOS oraz komputery PC otrzymały już dwa miasta. Inspirowany Seulem Dowon i wzorowany na Santa Monica Bliss Bay, a kolejne - tropikalna wyspa - nadciąga jako darmowe DLC, inspirowane Bali.
2026 rok będzie dobrym czasem dla miłośników symulatorów życia. Zaplanowana premiera na PlayStation 5 zwiastuje duże zmiany i już teraz mówi się chociażby o wydaniu inZOI na konsole Xbox Series X i Xbox Series S. Twórcy rozważają taką możliwość, ale obecnie nie potwierdzili niczego na oficjalnych kanałach.
To moment przełomowy dla tytułu. Konsolowa wersja może przyciągnąć nowych graczy, którzy nie posiadają mocnego komputera gamingowego, nie byli w stanie zagrać w grę lub po prostu czekali na inne wersje. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem już niedługo The Sims może spaść ze swojego wirtualnego tronu i ustąpi miejsca młodszemu przedstawicielowi gatunku.