Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Naukowcy opracowali samogaszące baterie. Czy to koniec problemów aut elektrycznych?

 2024-02-13 

W ostatnich latach, wraz z rosnącym zainteresowaniem pojazdami elektrycznymi jako ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych, uwagę zwrócono na kilka istotnych wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć te nowoczesne technologie. Jednym z największych zmartwień, jest bezpieczeństwo baterii litowo-jonowych, które są sercem większości elektrycznych pojazdów.

Przełom w bezpieczeństwie baterii

Problemy z przegrzewaniem i ryzykiem pożarów baterii stanowią poważne obawy dla producentów i użytkowników. Jednakże, niedawne doniesienia naukowe wskazują na przełom, który może całkowicie odmienić sytuację – opracowanie samogaszących baterii.


W centrum nowatorskiego odkrycia, leży opracowanie specjalnego rodzaju elektrolitu, który ma zdolność samogaszenia w przypadku przegrzania baterii. Tradycyjne baterie litowo-jonowe wykorzystują elektrolity, które są łatwopalne i mogą przyczyniać się do pożarów, jeśli dojdzie do uszkodzenia baterii lub jej przegrzania. Nowa generacja baterii zawiera zaawansowane polimery, które w przypadku wzrostu temperatury do poziomów krytycznych, inicjują reakcję chemiczną, skutkującą samogaszeniem.


Naukowcy pracujący nad tym rozwiązaniem podkreślają, że kluczem do sukcesu było połączenie właściwości termicznych i chemicznych nowych materiałów, które mogą efektywnie reagować na nadmierne ciepło. Przełomowe badania pokazały, że takie samogaszące baterie, mogą wytrzymać znacznie wyższe temperatury niż ich tradycyjne odpowiedniki, zanim dojdzie do zapłonu, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo eksploatacji

Konsekwencje dla przemysłu motoryzacyjnego

Rozwój samogaszących baterii może mieć dalekosiężne skutki dla całego przemysłu motoryzacyjnego, zwłaszcza dla sektora pojazdów elektrycznych. Z jednej strony, poprawa bezpieczeństwa baterii zwiększy zaufanie konsumentów do tej technologii, co może przyspieszyć przejście na elektromobilność. Z drugiej strony, producenci pojazdów będą mogli projektować i konstruować samochody w nowy sposób, nie będąc ograniczeni przez obawy związane z ryzykiem pożaru baterii.


Ponadto, aspekt bezpieczeństwa samogaszących baterii może również przyczynić się do obniżenia kosztów ubezpieczenia dla pojazdów elektrycznych, co jest kolejnym czynnikiem hamującym ich szerszą adaptację.

Ubezpieczyciele, biorąc pod uwagę mniejsze ryzyko związane z użytkowaniem pojazdów wyposażonych w takie baterie, mogą oferować niższe stawki, czyniąc elektryczne samochody bardziej przystępnymi cenowo dla szerszego grona konsumentów.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756