Problem skończył się wraz z wejściem nowych przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2016 r., zgodnie ze zmieniającym się rozporządzeniem w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. 2015 poz. 1063), według którego w urzędzie komunikacyjnym możemy zgłosić wyrobienie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Jej obecna cena to 50 zł, co jest niewielką opłatą w porównaniu z wysokością mandatu czy kosztem próby wykonania jej we własnym zakresie.
Z kolei obwieszczenie w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia określiło sposób umieszczenia tablicy rejestracyjnej oraz wymagane oświetlenie w przypadku bagażnika na hak. Od 2016 roku użytkowanie bagażnika na haku holowniczym jest więc całkowicie legalne, jeżeli spełnimy pewne warunki. Po pierwsze musimy wyrobić w urzędzie komunikacji wspominaną trzecią tablicę rejestracyjną. Po drugie, bagażnik na rower powinien posiadać homologację, która daje nam bezpieczeństwo użytkowania.
Ostatni warunek dotyczy oświetlenia. Bagażnik na haku holowniczym auta musi być wyposażony w światła pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, kierunki, światło stop, a także wsteczne oraz przeciwmgłowe. Niestety, praktycznie wszystkie bagażniki rowerowe zasłaniają tylne światła samochodu. Dzieje się tak w zasadzie za każdym razem. Nawet jeżeli one same tego nie robią, to winne są rowery umieszczone na nich. Światła mają być w pełni widoczne, a nie częściowo zasłonięte np. przez szprychy roweru lub przez inne jego elementy.
Chociaż obecnie sprzedawane bagażniki rowerowe na hak posiadają oświetlenie, to jednak nie wszystkie mają światła wsteczne i przeciwmgłowe. Te dwa światła posiadają jedynie bagażniki wyposażone we wtyczki 13-pinowe. Bagażniki z wtyczką 7-pinową ich nie posiadają, więc ich użytkowanie na terenie naszego kraju jest nielegalne. Niestety, na rynku możemy jeszcze czasami trafić na takie promocyjne oferty, w których informacja o niepełnym oświetleniu jest zatajona przez sprzedawcę. Problemem też może się okazać stara instalacja w naszym pojeździe, która jest wyposażona w gniazdo 7 pinów. Wówczas, nawet gdy kupimy bagażnik rowerowy z wtyczką 13 pinów, posiadający wszystkie wymagane światła, to nie zadziałają one, gdy podłączymy je do starej 7-pinowej wtyczki naszego auta.
Podsumujmy – co zrobić zatem, aby legalnie użytkować bagażnik rowerowy na hak? Przepisy jednoznacznie wskazują, że musi być on wyposażony w komplet świateł, posiadać homologację, a także zamontowaną dodatkową tablicę rejestracyjną, wyrobioną w stosownym urzędzie. Wtedy dopiero jazda z takim bagażnikiem będzie nie tylko bezpieczna, ale i legalna, pozbawiona ryzyka otrzymania mandatu.