Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Bagażnik rowerowy na hak – przepisy

 2022-09-20 

Przewożenie rowerów przy pomocy bagażnika zamontowanego na haku samochodu ma wiele zalet. Przez długi czas taki sposób przewożenia nie był jednak do końca zgodny z prawem, jednak przepisy w końcu uległy zmianie i przewożenie w ten sposób jednośladów jest i wygodne, i zgodne z przepisami. Musi jednak oczywiście być spełnionych kilka warunków dotyczących m.in. bezpieczeństwa. Jedyną niewygodą obecnie może być inwestycja w montaż haka w samochodzie. Jaki więc powinniśmy wybrać bagażnik rowerowy na hak? Przepisy o ruchu drogowym powinny przede wszystkim kierować naszą decyzją o zakupie tak, aby bagażnik nie przysporzył nam dodatkowych problemów w postaci mandatów, ale także aby był bezpieczny.

Przeszkody w używaniu bagażnika na hak


Przez długi czas przeszkodą w używaniu bagażnika na hak była jego konstrukcja, która ograniczała widoczność świateł samochodu, a także numerów rejestracyjnych, co jest niedopuszczalne według przepisów kodeksu ruchu drogowego. O ile problem z widocznością świateł łatwo było można rozwiązać montując dodatkowe światła na bagażniku, to problem z rejestracją niestety pozostawał. Po pierwsze nie było jak uniknąć jej zasłonięcia na aucie, a problematyczne byłoby za każdym razem jej przekładnie z samochodu na bagażnik rowerowy. Było to również wbrew przepisom, ponieważ numer rejestracyjny dotyczy samochodu i tablica ma być przytwierdzona właśnie do niego. 


Niektórzy próbowali samemu utworzyć duplikat tablicy z tektury lub zlecali wykonanie ich z tworzywa firmom, ale niestety było to działanie nielegalne, wbrew przepisom i podczas kontroli kończyło się zazwyczaj wystawieniem mandatu.

Bagażniki rowerowe w naszej ofercie:

Bagażnik rowerowy na hak - przepisy

Problem skończył się wraz z wejściem nowych przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2016 r., zgodnie ze zmieniającym się rozporządzeniem w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. 2015 poz. 1063), według którego w urzędzie komunikacyjnym możemy zgłosić wyrobienie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Jej obecna cena to 50 zł, co jest niewielką opłatą w porównaniu z wysokością mandatu czy kosztem próby wykonania jej we własnym zakresie.


Z kolei obwieszczenie w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia określiło sposób umieszczenia tablicy rejestracyjnej oraz wymagane oświetlenie w przypadku bagażnika na hak. Od 2016 roku użytkowanie bagażnika na haku holowniczym jest więc całkowicie legalne, jeżeli spełnimy pewne warunki. Po pierwsze musimy wyrobić w urzędzie komunikacji wspominaną trzecią tablicę rejestracyjną. Po drugie, bagażnik na rower powinien posiadać homologację, która daje nam bezpieczeństwo użytkowania. 


Ostatni warunek dotyczy oświetlenia. Bagażnik na haku holowniczym auta musi być wyposażony w światła pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, kierunki, światło stop, a także wsteczne oraz przeciwmgłowe. Niestety, praktycznie wszystkie bagażniki rowerowe zasłaniają tylne światła samochodu. Dzieje się tak w zasadzie za każdym razem. Nawet jeżeli one same tego nie robią, to winne są rowery umieszczone na nich. Światła mają być w pełni widoczne, a nie częściowo zasłonięte np. przez szprychy roweru lub przez inne jego elementy.


Chociaż obecnie sprzedawane bagażniki rowerowe na hak posiadają oświetlenie, to jednak nie wszystkie mają światła wsteczne i przeciwmgłowe. Te dwa światła posiadają jedynie bagażniki wyposażone we wtyczki 13-pinowe. Bagażniki z wtyczką 7-pinową ich nie posiadają, więc ich użytkowanie na terenie naszego kraju jest nielegalne. Niestety, na rynku możemy jeszcze czasami trafić na takie promocyjne oferty, w których informacja o niepełnym oświetleniu jest zatajona przez sprzedawcę. Problemem też może się okazać stara instalacja w naszym pojeździe, która jest wyposażona w gniazdo 7 pinów. Wówczas, nawet gdy kupimy bagażnik rowerowy z wtyczką 13 pinów, posiadający wszystkie wymagane światła, to nie zadziałają one, gdy podłączymy je do starej 7-pinowej wtyczki naszego auta.


Podsumujmy – co zrobić zatem, aby legalnie użytkować bagażnik rowerowy na hak? Przepisy jednoznacznie wskazują, że musi być on wyposażony w komplet świateł, posiadać homologację, a także zamontowaną dodatkową tablicę rejestracyjną, wyrobioną w stosownym urzędzie. Wtedy dopiero jazda z takim bagażnikiem będzie nie tylko bezpieczna, ale i legalna, pozbawiona ryzyka otrzymania mandatu.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756