Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Bagażnik rowerowy na klapę - przepisy

 2022-09-20 

Bagażniki rowerowe montowane na klapie tylnej samochodu to rozwiązanie mające wiele dobrych stron, ale niestety też wad. Jedną z największych zalet będzie na pewno niska cena, duża ich uniwersalność, a także dość łatwy sposób przymocowania roweru. To szybki sposób na przewiezienie naszego jednośladu, praktycznie nie wymagający ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak kupowanie belek czy montaż haka holowniczego. Niestety, mają też one wady, wynikające z małej stabilności zamontowanego bagażnika, jak i rowerów na nich przewożonych. Niekorzystny jest także fakt, że w większości przypadków nie spełniają one przepisów prawa. Jaki więc powinniśmy wybrać bagażnik rowerowy na klapę? Przepisy powinny przede wszystkim uświadomić nam, który z bagażników będzie nie tylko bezpieczny, ale też nie przysporzy dodatkowych problemów w postaci mandatu.

Bagażnik rowerowy na klapę – przepisy


Aby bagażnik na klapie był używany zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie powinien zasłaniać numeru rejestracyjnego pojazdu oraz świateł. Niestety, przy takim umiejscowieniu bagażnika jest to praktycznie niemożliwe do zrealizowania. Oczywiście nie we wszystkich autach taki problem występuje, jednak niestety spotkamy go w zdecydowanej większości samochodów. Dużo zależy od auta, na jaki zakładamy bagażnik, a jeszcze więcej od sposobu umieszczenia w nim świateł względem tylnego oświetlenia. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, żeby światła czy rejestracja nie były zasłonięte nie tylko przez bagażnik, ale także przez sam rower. Oświetlenie auta nie może być nawet w najmniejszym stopniu ograniczone - nawet jeśli jest widoczne np. przez koła, w przypadku których tylko cienkie szprychy ograniczają ich widoczność. Ważnym jest też, aby oświetlenie było widoczne w szerokim zakresie, a nie tylko na wprost.


Rozwiązaniem problemów jest teoretycznie montaż trzeciego numeru rejestracyjnego, co zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami jest możliwe, a koszt niewielki – zaledwie 50 zł. Problem pojawia się z kolei w przypadku oświetlenia. Owszem, możemy kupić bagażnik na klapę z dodatkowym oświetleniem, ale wiąże się to z wyprowadzeniem 13-pinowej wtyczki do tego oświetlenia - takiej samej, jak w przy montażu haka. Koszty użytkowania takiego bagażnika rosną więc i okazuje się, że nie jest on wówczas taki uniwersalny. Zwrócić uwagę należy też na fakt, że zainstalowane w aucie gniazdo zasilające musi być 13-pinowe, czyli oprócz świateł pozycyjnych, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, kierunkowskazów i światła stopu powinno obsługiwać także światło wsteczne oraz przeciwmgłowe.

Bagażniki rowerowe w naszej ofercie:

Bagażnik rowerowy na klapę – zalety

Bagażniki na klapę to ciekawe rozwiązanie do przewozu rowerów. Największą zaletą tych bagażników jest stosunkowo niska cena oraz bardzo duża uniwersalność. Jeden bagażnik możemy dopasować do bardzo dużej ilości aut. Kolejną zaletą takiego bagażnika jest jego kompaktowy, niewielki wymiar oraz niska waga, dzięki czemu jego przechowywanie oraz przenoszenie nie stanowi większego problemu. Nie dość, że to dość tani bagażnik, to teoretycznie nie wymaga dodatkowych inwestycji, takich jak zakup belek w przypadku bagażnika dachowego czy montażu haka – pod warunkiem, że nie zasłania on tablicy rejestracyjnej i świateł.

Wady bagażnika rowerowego montowanego na klapę

Niestety w zdecydowanej większości przypadków tak nie jest. Zasłonięte są zarówno światła i tablica rejestracyjna, a tego właśnie trzeba uniknąć, żeby być zgodnym z przepisami. Wymaga to jednak dodatkowych inwestycji. Kolejną wadą może okazać się dość skomplikowany montaż. Bagażniki na klapę montuje się za pomocą kilku pasków do klapy. Podczas montażu należy zwrócić uwagę na odległości od danych elementów, tak, żeby nic się nie obijało o siebie, a tym samym nie uszkodziło auta. Sam bagażnik montowany jest do klapy, która jest lakierowana, a taki lakier bardzo łatwo uszkodzić - zarówno podczas montażu, jeżeli zrobimy to nieostrożnie, jak również podczas wkładania rowerów na bagażnik. Następny minus to umiejscowienie rowerów blisko siebie. 


Ich montaż odbywa się wyłącznie za ramę, a koła wiszą swobodnie, bo w tego typu bagażnikach nie ma podstawy, do której są przymocowane koła. Każde więc mocniejsze ruszenie samochodem czy hamowanie powoduje, że rowery mogą się obijać o siebie, co prowadzi do powstania zarysowań na ramie, ale także innych częściach roweru.


Należy również zwrócić uwagę na fakt, że jeżeli mamy zamontowany bagażnik, to nie mamy możliwości podniesienia klapy i dostania się do niego.


Czy powinniśmy więc kupić bagażnik rowerowy na klapę? Przepisy, których te bagażniki nie spełniają, na pewno dają do myślenia. Być może lepiej dołożyć do rozwiązania zgodnego z przepisami niż wybrać tańsze i ryzykować mandatem.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756