Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Szytka czy opona – co wybrać?

Data dodania: 01-11-2022

Dylemat między szytkami a oponami, jest niezwykle istotny dla kolarzy szosowych. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety, które już zaraz dokładnie omówimy. Co ciekawe, mówiąc o oponach, mamy na myśli zarówno te klasyczne z dętką, jak i najnowszy produkt – opony bezdętkowe. Szytka czy opona – co wybrać?

Kolarstwo szosowe – czego wymaga?


Zanim odpowiemy sobie ostatecznie, co jest lepszym rozwiązaniem – szytka czy opona, powinniśmy przypomnieć sobie, na czym powinno nam zależeć, myśląc o kolarstwie szosowym. Zarówno dla profesjonalistów jak i amatorów, ogromne znaczenie ma stabilność jazdy, odpowiednio wysoka przyczepność do podłoża, możliwość osiągnięcia wysokich prędkości i niezbyt męcząca jazda. Na to, że dany rower nadaje się do jazd szosowych, wpływa wiele czynników. Jednym z najważniejszych, jest właśnie odpowiednia szytka czy opona – kluczowy czynnik dla bezpiecznej, efektywnej i satysfakcjonującej jazdy. To, czego ostatecznie oczekujemy od ogumienia, zależy przede wszystkim od warunków na trasie, którą podejmujemy. Oczywiście, mało który amator zdecyduje się na ciągłe zmiany rodzaju ogumienia czy wręcz roweru, w zależności od pokonywanej trasy – zachowanie takie zaobserwujemy raczej wśród profesjonalistów. Dobrym rozwiązaniem do codziennych treningów może więc okazać się produkt cechujący się wysoką uniwersalnością. Przyjrzyjmy się bliżej szytkom oraz oponom z dętkami i bezdętkowym, by każdy mógł sam ocenić, które z rozwiązań będzie dla niego najlepsze.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Szytki – charakterystyka

Szytki to specjalne produkty, które mają w całości zastąpić funkcje dętki i opony. Ponieważ zamiast dętki używamy jednego narzędzia, nie możemy przy tym używać klasycznej obręczy pozbawionej rantu. Rozwiązanie to wymusza na nas dodatkowo zupełnie odmienny sposób zakładania szytki na obręcz. Zamiast pompować dostosowaną do obręczy dętkę, szytkę należy do obręczy przykleić. Możemy do tego użyć specjalistycznych klejów lub taśm dwustronnych, które mocno przytwierdzą ogumienie do obręczy. Mówiąc o szytkach, często podkreśla się, że zakładanie nowej szytki na obręcz jest dość trudnym procesem. Rzeczywiście, jeśli nie mamy w tym wprawy, pierwsze kroki mogą być dosyć trudne. Warto wtedy zgłosić się do osoby z doświadczeniem, która nauczy nas podstaw zakładania szytek. Innym rozwiązaniem jest znalezienie poradników na ten temat w Internecie lub kierowanie się instrukcjami producenta. Po kilku próbach, zakładanie szytek okaże się bardzo prostą czynnością.


Czym charakteryzują się szytki? W porównaniu do opon dętkowych, są one dużo lepszym rozwiązaniem w odniesieniu do treningów i zawodów szosowych. Wyróżniają się większą przyczepnością i lekkością. Dodatkowo są bardziej aerodynamiczne, co wpływa na możliwość szybszej jazdy. Nie bez znaczenia jest także ich duża wytrzymałość – szytki są bardzo odporne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Co więcej, nawet na przebitej szytce będziemy mogli przejechać bezpiecznie dość spore odległości. Ma to znaczenie zarówno dla profesjonalistów, którzy mogą dokończyć wyścig mimo awarii, jak i dla amatorów, którzy nie są skazani na wymianę dętki „w szczerym polu”, lecz mogą spokojnie powrócić do domu. Dodatkowo wspomnieć należy o możliwości nabicia dętki do bardzo wysokiego ciśnienia – nawet 10 barów. Dzięki temu, w łatwy sposób możemy dostosować twardość szytki w zależności od naszych oczekiwań i warunków na drodze.


Szytki nie są jednak pozbawione wad. Wspomnieliśmy już o konieczności nauki ich przyklejania. Choć z czasem nie powinno stanowić to większego problemu, na początku może sprawiać spore trudności. Dodatkowo, zmiany szytki nie dokonamy w trakcie treningu – lepiej jest zakończyć dalszą jazdę i wrócić do domu. Kolejnym minusem jest sama dostępność i szerokość oferowanych szytek. Parametry te nie są doskonałe, co wpływa nie tylko na trudności w doborze odpowiedniego sprzętu, ale również jego wyższą cenę.

Opony z dętkami i bezdętkowe

Różnice między oponami z dętkami i bezdętkowymi, czyli tubeless, są dosyć znaczne. Oczywiście, różnicą wynikającą już z samej nazwy, jest pozbawienie dętki w oponach tubeless. Jak to działa? Konstrukcja samej opony bezdętkowej jest dosyć zbliżona do klasycznego odpowiednika, lecz stworzona z dużo większą precyzją. Dodatkowo zaprojektowana jest w taki sposób, by jak najlepiej przylegała do obręczy. Dodatkowe uszczelnienie osiąga się z pomocą tak zwanego mleczka. Wszystkie te rozwiązania pozwalają nam na pozbycie się dodatkowego elementu, jakim jest dętka, co czyni jazdę szosową znacznie bardziej komfortową. Wiele osób uważa bezdętkowe opony za najlepsze rozwiązanie dla kolarzy szosowych, gdyż cechują się one wysoką uniwersalnością i dość małą awaryjnością. Niestety, dobrej jakości produkty tego rodzaju, często dość dużo kosztują. Bardziej atrakcyjnym cenowo rozwiązaniem, są klasyczne opony z dętkami – rozwiązanie bardzo proste w użytkowaniu, lecz pod wieloma względami mniej atrakcyjne od odpowiedników bezdętkowych, jak i szytek.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756