Poradniki Eksperta

Timelapse – jak zrobić film poklatkowy?

Teoretycznie wykonanie filmu poklatkowego nie jest zbyt trudne. W końcu od wielu lat twórcy filmów animowanych posługiwali się tą techniką. Jednak w praktyce timelapse już tak prosty nie jest. Istnieje więcej niż jeden sposób, aby stworzyć film poklatkowy i jeszcze więcej sposobów na dopracowanie tego procesu.


Timelapse


Ważne jest, aby dobrze zrozumieć fotografię i filmowanie poklatkowe. Mówiąc najprościej, film poklatkowy działa przy niskiej liczbie klatek na sekundę. Zamiast standardowych 24 lub 30 kl./s film poklatkowy może zająć tylko 1, lub 2 klatki na sekundę.


Technika timelapse służy do sztucznego przyspieszania upływu czasu w sposób nieproporcjonalny, więc wybierz odpowiedni temat – i wynikające z niego kadrowanie – które można uznać za interesujące, a zwłaszcza opowiadające historię, która w naturalnych warunkach byłaby ledwie widoczna gołym okiem. Na początek możesz wypróbować timelapse fotografując poruszające się po niebie chmury. Co prawda temat jest dość banalny, ale świetnie nadaje się do pierwszych prób.


Film poklatkowy a film wideo


Aby lepiej zrozumieć technikę timelapse i cały proces, zacznijmy od analizy podstawowej struktury ruchomego obrazu, lepiej znanej jako wideo. Każdy oglądany film, od smartfona po film w kinie, składa się z pojedynczych klatek przechwytywanych i wyświetlanych z określoną częstotliwością. Zwykle jest ona mierzona w klatkach na sekundę – FPS – a najczęstsze szybkości klatek wynoszą około 24, 25, 30, 60 i 120 FPS. W zwykłym filmie szybkość przechwytywania i wyświetlania jest taka sama, najczęściej jest to 24 FPS. Daje to złudzenie ruchu w końcowym klipie wideo. Film poklatkowy to przeciwieństwo zwolnionego tempa. W tym przypadku przechwytywanie klatek jest znacznie wolniejsze niż normalnie – może to być tylko jedna klatka co kilka sekund lub minut.


Aparaty w naszej ofercie:



Zdecyduj, ile jest zdjęć do zrobienia i z jaką częstotliwością


W zależności od obiektu, który chcesz sfotografować, będziesz musiał użyć różnych czasów i interwałów. W trybie poklatkowym jedna klatka jest odpowiednikiem zdjęcia. Aby nagrać zaledwie 10 sekund, potrzebujesz 250 zdjęć. Jedna minuta filmu poklatkowego to około 1500 zdjęć. Zakładając, że robisz 1 klatkę co 4 sekundy, przetworzenie 10-sekundowego filmu poklatkowego zajmie 250 × 4 = 1000 sekund = 16,6 minuty. Jaki odstęp ustawić między jednym a kolejny zdjęciem? Nie ma precyzyjnej odpowiedzi, bo to zależy od ustawionego ISO, przysłony i czasu otwarcia migawki. Zwróć jednak uwagę, że jeśli czas ekspozycji aparatu (czyli czas otwarcia migawki) jest dłuższy niż interwał, może to powodować problemy. Na przykład, jeśli Twój interwał wynosi pięć sekund, ale czas ekspozycji wynosi sześć sekund, możesz uzyskać roztrzęsiony timelapse. Dobrze jest również obliczyć prędkość czyszczenia bufora przed ustawieniem interwału. W wielu przypadkach, jeśli używana jest wolniejsza karta pamięci, aparat potrzebuje chwili na wyczyszczenie bufora, zanim będzie gotowy do wykonania kolejnego zdjęcia. Jaki więc wybrać interwał? Wystarczy wybrać taki, w którym obiekty w filmie poruszają się z żądaną prędkością. Długa, kilkuminutowa przerwa znacznie przyspieszy timelapse, podczas gdy krótsza, kilkusekundowa przerwa nie będzie tak spektakularna.


Przykładowe interwały, jakie możesz zastosować tworząc film poklatkowy, to:


•    1 sekunda: samochody w ruchu, szybkie chmury, chodzący ludzie. 4 minuty filmowania = 10 sekund filmu 24 FPS;

•    5 sekund: wschód/zachód słońca, jazda poklatkowa (wewnątrz poruszającego się pojazdu), wolne chmury. 20 minut filmowania = 10 sekund filmu 24 FPS;

•    30 sekund: zmieniająca się pogoda, poruszające się cienie, rdzeń Drogi Mlecznej. 2 godziny filmowania = 10 sekund filmu 24 FPS;

•    Bardzo długie interwały: uprawa roślin, budowa (budynki, statki itp.), wielodniowy timelapse. Jeden lub więcej dni filmowania = 10 sekund filmu 24 FPS.


Interwałometr


Większość aparatów na rynku ma w swoich menu podstawowy wbudowany interwałometr, który można wykorzystać do robienia zdjęć poklatkowych. Może nie mieć wszystkich funkcji, których potrzebujesz do zaawansowanego timelapse, ale jest to dobry sposób na rozpoczęcie eksperymentowania.


Fotografowanie z interwałometrem umożliwia zapisanie zdjęć (RAW, JPEG lub RAW+JPEG) na karcie pamięci. Daje to możliwość późniejszego przetwarzania poszczególnych ujęć, nie różniąc się niczym od edycji żadnego innego obrazu. Oznacza to, że musisz później użyć oddzielnego oprogramowania do edycji/kompilacji, aby przekształcić poszczególne klatki w film poklatkowy.


Jak zrobić film poklatkowy?


Zanim zaczniesz robić zdjęcia, musisz wybrać swój sprzęt. Masz wiele możliwości wyboru kamer i aplikacji poklatkowych, od prostych i tanich po złożone i drogie. Technicznie rzecz biorąc, możesz nauczyć się robić filmy poklatkowe dowolnym aparatem cyfrowym na rynku. Wiele aparatów konsumenckich ma wbudowane tryby poklatkowe, które automatyzują proces powstawania timelapse. Możesz nawet nagrać film poklatkowy na swoim iPhonie lub urządzeniu z Androidem. Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić timelapse na iPhonie, może to być tak proste, jak normalne nagrywanie wideo. Później możesz przyspieszyć nagranie za pomocą aplikacji poklatkowej lub jednej z aplikacji do edycji wideo.


Twoim głównym priorytetem po aparacie powinien być bez wątpienia statyw, aby nie być na łasce płaskich powierzchni, na których można umieścić aparat. Upływ czasu nie jest łatwy do uchwycenia z ręki.


Jeśli Twój aparat nie jest programowo wyposażony w interwałometr, powinieneś zastanowić się nad jego zakupem. Interwałometr nie jest konieczny, jeśli chcesz uchwycić tylko szybkie i proste ujęcia poklatkowe, ale jeśli chcesz przyspieszyć film poklatkowy, jest koniecznością.


Ustawienia trybu fotografowania timelapse


Podstawowe ustawienia, które będą używane do prawidłowego przygotowania aparatu do sesji zdjęciowej:


•    wybierz całkowicie tryb ręczny lub przynajmniej tryb priorytetu przysłony (Av);

•    ustaw wartość ISO, którą uważasz za najlepszą w danym momencie, jednak unikaj jak ognia Auto ISO;

•    ustaw zarówno wartość przysłony, jak i szybkość migawki;

•    wybierz najlepszy balans bieli, ale nie ustawiaj automatycznego balansu bieli;

•    ustaw ostrość całkowicie ręcznie (MF), pozwoli to zminimalizować zjawisko „migotania”.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756