Sprawne hamulce w każdym pojeździe to gwarancja bezpieczeństwa na drodze. Wprowadzony w ruch pojazd trzeba przecież kiedyś zatrzymać. Czy to na ruchliwych drogach czy podczas jazdy w terenie, zawsze musimy mieć do dyspozycji sprawne i skutecznie działające hamulce. Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Zarówno w hamulcach szczękowych jak i tarczowych, nie jest to skomplikowane zadanie i każdy może przeprowadzić je samemu przy użyciu domowych narzędzi. Poznaj wskazówki z naszego poradnika.
Kiedy powinna nastąpić wymiana klocków w rowerze? Jak rozpoznać, że klocki są zużyte i nadają się do wymiany? Ich zużycie zależy od stylu jazdy, ale też od dróg, po jakich się poruszamy oraz warunków pogodowych. Wpływ na ich żywotność ma również rodzaj oraz jakość zastosowanych okładzin. Jazda w piaszczystym, a dodatkowo mokrym terenie, powoduje zdecydowanie szybsze zużycie klocków hamulcowych. Również czas robi swoje i ma wpływ na ich szybsze zużycie. Naturalnym procesem jest starzenie się materiału i utrata jego pierwotnych właściwości.
Klocki hamulcowe, zarówno te do hamulców tarczowych, jak i szczękowych, mają znaczniki wskazujące na ich zużycie. W gumowych klockach do hamulców szczękowych są to rowki, których głównym zadaniem jest odprowadzanie wody i innych zanieczyszczeń z obręczy podczas jazdy po deszczu. Ich brak lub niewielka głębokość mówi o potrzebie wymiany. Z kolei w klockach do hamulców tarczowych okładzina cierna ma na dole ściętą krawędź. Jeżeli nie widzimy tej ściętej krawędzi, oznacza to, że klocki nadają się do wymiany.
Hamulce to nasze bezpieczeństwo, a na nim nie należy oszczędzać. Nie czekajmy, aż zużyją się doszczętnie, ponieważ ich zły stan nie tylko doprowadzi do pogorszenia hamowania, ale również do zużycia pozostałych elementów systemu hamulcowego. W przypadku hamulców szczękowych uszkodzeniu mogą ulec obręcze, natomiast w tarczowych – tarcza.
Niezależnie od tego, z jakim modelem hamulców szczękowych będziemy mieli do czynienia, pierwsze co musimy zrobić, to rozpiąć linkę, aby szczęki hamulca swobodnie się poruszały względem obręczy. Teraz mamy łatwiejszy dostęp do klocków i możemy przystąpić do odkręcenia trzpieni, które przymocowane są do szczęk hamulca nakrętką. Może to być zwykła nakrętka odkręcana kluczem płaskim, nasadowym bądź pod klucz imbusowy (ampulowy).
Przyjrzyjmy się w jakiej kolejności i ile podkładek, tulejek dystansowych zastosowano do przykręcenia klocka. Składając osprzęt będziemy musieli ponownie ustawić je w tej samej kolejności. Wyciągamy klocek ze szczęk i zaczynamy proces montażu. Zanim przystąpimy do założenia nowych klocków w rowerze, zwróćmy uwagę na to, czy producent nie naniósł oznaczeń, który klocek powinien być po lewej, a który po prawej stronie. Rzadziej, ale zdarzają się inne klocki przeznaczone do hamowania z przodu, a inne z tyłu. Następnie montujemy klocki do szczęk, układając podkładki i tuleje dystansowe w odpowiedniej kolejności i lekko skręcamy nakrętką.
Teraz przechodzimy do ustawień hamulca. Szczęki dociskamy ręką tak, aby klocki przylegały do obręczy. Klocki roweru ustawiamy na odpowiedniej wysokości, aby nie wychodziły poza obręcz, ani nie nachodziły na oponę. Muszą przylegać idealnie, prostopadle do obręczy koła. Jeżeli wszystko jest dobrze ustawione, dokręcając nakrętkę blokujemy klocek w tym ustawieniu. Spinamy linką szczęki i można uznać, że wymiana została zakończona. Możliwe, że potrzebna będzie jeszcze regulacja naciągnięcia linki śrubą baryłkową znajdującą się przy klamce hamulca.
Zobacz także: Ranking rowerów do 2000 zł [TOP10]
Wymianę klocków w hamulcach tarczowych należy rozpocząć od wyjęcia koła. Są zaciski hamulcowe, które pozwalają na wyciagnięcie klocków bez zdejmowania koła, ale nie ma wówczas możliwości cofnięcia tłoczków. Rozwiązanie to daje raczej szybki dostęp do klocka w celu jego wyczyszczenia. Gdy mamy zdjęte koło, przechodzimy od razu do demontażu klocków. W tym celu wyciągamy zawleczki bądź wykręcamy śrubkę, która zabezpiecza klocki w rowerze przed wypadnięciem i w końcu wyciągamy klocki oraz sprężynkę, która rozsuwa je po każdym hamowaniu. Powinniśmy je obejrzeć i ocenić, czy uległy równomiernemu zużyciu. Jeżeli któryś z nich jest mniej lub bardziej zużyty, może to oznaczać, że jeden z tłoczków działa mocniej lub tarcza nie była ustawiona idealnie pośrodku względem zacisku.
Pierwszą czynnością, jaką wykonamy po usunięciu klocków, będzie cofnięcie tłoczków w zaciskach. Wraz ze zużyciem klocka wysuwają się one w kierunku tarczy. Jeżeli ich nie cofniemy, prawdopodobnie nie uda nam się wsunąć nowych, grubszych klocków do zacisku. Do cofnięcia klocków hamulcowych w rowerze najlepiej użyć specjalnie do tego przygotowanego narzędzia lub, jeśli go nie mamy, wspomóc się plastikowymi łyżkami do zdejmowania opon. Należy jednocześnie uważać, aby w tym czasie nie wcisnąć niechcący klamki hamulcowej, co spowoduje nadmierne wysunięcie tłoczków. Może to doprowadzić do wypadnięcia tłoczków i zapowietrzenia układu.
Przed wsunięciem nowych klocków należy oczyśćmy zacisk hamulca. W przypadku hamulców hydraulicznych sprawdźmy, czy nie pojawiają się wycieki. Ponieważ klocki hamulcowe są wrażliwe na zatłuszczenia, odtłuśćmy zacisk przed założeniem nowych. Nieprzyjemny pisk dochodzący z hamulców jest często spowodowany właśnie zatłuszczeniem klocka.Wraz z nowymi klockami, w zestawie powinna być sprężynka oraz zawleczka. Wsuwamy klocki wraz z włożoną między nie sprężynką i zabezpieczamy zawleczką przed wypadnięciem. Zanim założymy koło, odtłuśćmy jeszcze wcześniej tarczę.
Ostatni krok to regulacja hamulców. Luzujemy dwie śruby mocujące zaciski. Zaciskamy klamkę hamulcową i przykręcamy z powrotem śruby. Taka kolejność działań powinna zapewnić ustawienie idealnie pośrodku tarczy między klockami w zacisku. Wymiana klocków hamulcowych w rowerze może być uznana za zakończoną. Wiesz już jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze. Możesz zabierać się do pracy.