Poradniki Eksperta

Wymiana klocków hamulcowych w rowerze – jak to zrobić?


Tak samo jak w samochodzie, tak i w rowerze są elementy, które podlegają naturalnemu zużyciu. W obu przypadkach, należą do nich hamulce. Nie zawsze słabsze działanie układu hamulcowego musi oznaczać jego uszkodzenie. Może się okazać, że po prostu klocki hamulcowe uległy zużyciu. Kiedy wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Ich zużycie zależy od stylu jazdy, ale też dróg, po jakich się poruszamy oraz warunków pogodowych. Wpływ na ich żywotność ma rodzaj oraz jakość okładziny. Jazda na piaszczystym terenie, połączona z wodą, powoduje szybkie zużycie klocków hamulcowych w naszym sprzęcie. Nie tylko tych miększych – gumowych, stosowanych w hamulcach szczękowych, ale również tych twardszych, metalicznych, których używa się w hamulcach tarczowych. Również czas ma na nie niszczący wpływ i wraz z jego upływem, mogą się one wykruszać. Hamulce to nasze bezpieczeństwo, więc nie możemy pozwolić na zużycie, które doprowadzi do sytuacji, w której nie zadziałają w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Tak więc, gdy tylko zauważymy, że każde kolejne naciśnięcie na klamki powoduje słabsze działanie hamulców, sprawdźmy, czy nie przyszła pora na wymianę klocków. Wymiana klocków hamulcowych w rowerze – zarówno tych w hamulcach szczękowych, jak i tarczowych nie jest specjalnie skomplikowana i każdy może przeprowadzić ją sam przy użyciu kilku domowych narzędzi. Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Dowiecie się, czytając poniższy poradnik.



wymiana klocków hamulcowych w rowerze


Hamulce szczękowe


W hamulcach szczękowych jest dość łatwo ocenić, czy klocek jest zużyty, gdyż nie jest to element schowany, tak jak w przypadku hamulców tarczowych. Zużycie klocka charakteryzować się będzie albo bardzo małymi rowkami na klocku albo nawet ich brakiem. Służą one do odprowadzania wody oraz innych zanieczyszczeń z obręczy podczas hamowania. W hamulcach szczękowych działających na obręcz koła, stosowane są dwa rodzaje klocków: zintegrowane oraz z wymienną okładziną cierną. W pierwszym przypadk konieczna jest wymiana klocka hamulcowego w rowerze, w drugim zaś, samą okładzinę, ale w obydwu musimy najpierw zdemontować klocki.


Wymiana klocków hamulcowych w rowerze z hamulcami szczękowymi


Niezależnie z jakim modelem hamulców szczękowych będziemy mieli do czynienia, pierwsze co musimy zrobić, to rozpiąć linkę, aby szczęki hamulca swobodnie się poruszały. We współczesnych hamulcach rzadko się już zdarza, aby trzeba było poluzować śrubę od linki, żeby uwolnić szczeki. Przejdźmy do tego, jak powinna wyglądać wymiana klocków hamulcowych w rowerze.


Możemy teraz przystąpić do odkręcenia trzpieni z klockami, które przymocowane są do szczęk hamulca nakrętką. Może to być zwykła nakrętka, odkręcana kluczem płaskim, nasadowym, bądź pod klucz imbusowy (ampulowym). 


Przed zdjęciem, przyjrzyjmy się w jakiej kolejności i ile podkładek, tulejek dystansowych, zastosowano do przykręcenia klocka. Prawdopodobnie będziemy musieli ponownie je ustawić tak samo, podczas montażu nowego. Wyciągamy klocek ze szczęk i zaczynamy proces odwrotny. Przed przystąpieniem do założenia nowych klocków, przyjrzyjmy się, czy producent nie naniósł oznaczeń który klocek powinien być po lewej, a który po prawej stronie. 


Rzadziej, ale zdarzają się klocki, przeznaczone do hamowania z przodu i inne z tyłu. Gdy już to określimy, montujemy klocki do szczęk, układając podkładki i tuleje dystansowe w takiej samej kolejności, jak przed demontażem i lekko skręcamy nakrętką. 


Ustawienia hamulca


Następnie przechodzimy do ustawień hamulca. Szczęki dociskamy ręką tak, aby klocki przylegały do obręczy. Klocki ustawiamy na odpowiedniej wysokości tak, żeby nie wychodziły poza obręcz, ani nie nachodziły na oponę. Muszą przylegać idealnie, prostopadle do felgi koła. Jeżeli wszystko jest dobrze ustawione, dokręcamy mocno nakrętkę i blokujemy klocek w tym ustawieniu. Spinamy linką szczęki ze sobą i wymiana zakończona jest powodzeniem


Sprawdź również: Rodzaje hamulców rowerowych i ich budowa


Klocki hamulcowe w naszej ofercie:


Hamulce tarczowe


Oprócz oznak słabszego hamowania, mogą pojawić się szmery, a nawet bardzo nieprzyjemne piski, dochodzące z okolic zacisków. Może być to oznaką zużycia klocków. Element cierny umieszczony na blaszce, podlegający zużyciu w klockach hamulcowych, nie jest zbyt gruby. Ale nie powinniśmy dopuścić do jego całkowitego zużycia. Wymieniamy go, gdy zostanie nam nie mniej niż 1 mm. Zapobiegnie to szybszemu zużyciu tarczy (gdyby cały się wytarł – hamowalibyśmy metalową częścią klocka, do której element cierny jest przyklejony). 


Gdy okładziny jest mało, to jej resztki zaczynają się wykruszać, a podczas długich zjazdów, prowadzi to do szybszego przegrzania hamulców. Podczas wymiany, możemy pomyśleć o zastosowaniu innych, lepszych okładzin. Rozmiar i kształt oraz sposób montażu klocka do zacisku, musi pozostać ten sam. Możemy zmienić dwie rzeczy: zastosować klocek z innym materiałem ciernym oraz rozważyć użycie klocków z radiatorem, które lepiej będą odprowadzały ciepło, a tym samym będą cechowały się lepszą skutecznością hamowania podczas długich zjazdów. To podczas nich, hamulce najbardziej narażone są na przegrzanie.


Wymiana klocków hamulcowych w rowerze z hamulcami tarczowymi


Aby wymienić klocki hamulcowe w rowerze , należy najpierw wyjąć koło. Są zaciski hamulcowe, które pozwalają na wymianę klocków bez zdejmowania koła, ale nie wykonamy wówczas czynności cofnięcia tłoczków. Tak więc, zdejmujemy koło, wyciągamy zawleczki bądź wykręcamy śrubkę, która zabezpiecza klocki przed wypadnięciem, a w końcu wyciągamy same klocki oraz sprężynkę, która je rozsuwa po każdym hamowaniu. Do ich wysunięcia możemy użyć szczypiec, jeżeli byłyby problemy zrobić to ręką. Powinniśmy je obejrzeć i ocenić, czy uległy równomiernemu zużyciu. Jeżeli któryś z nich jest zużyty mniej niż drugi, może to oznaczać, że jeden z tłoczków działa mocniej lub tarcza nie była ustawiona idealnie pośrodku względem zacisku.


Pierwszą czynnością jaką wykonamy po usunięciu klocków, będzie cofniecie tłoczków w zaciskach. Wraz ze zużyciem klocka, wysuwają się one w stronę tarczy. Jeżeli się ich nie cofnie, prawdopodobnie nie damy rady wsunąć nowych grubych klocków na miejsce. Do cofnięcia klocków najlepiej użyć łyżek do zdejmowania opon, bądź śrubokręta. Uważajmy, aby w tym czasie nie wcisnąć klamki hamulcowej, co spowoduje wysunięcie tłoczków. Może to doprowadzić do wypadnięcia tłoczków i zapowietrzenia układu.


Przed wsunięciem nowych klocków, oczyśćmy w miarę możliwości zacisk hamulca. Obejrzyjmy, jaki jest stan techniczny zacisku w przypadku hamulców hydraulicznych, czy nie pojawiają się nigdzie wycieki. Ponieważ klocki hamulcowe są wrażliwe na zatłuszczenia, odtłuśćmy zacisk przed założeniem nowych. Nieprzyjemny pisk dochodzący z zacisków, często jest spowodowany zatłuszczeniem klocka. Może do tego dojść, podczas wycieku płynu lub na przykład podczas smarowania łańcucha preparatami w sprayu. Niestety na zatłuszczone klocki, nic nie działa. Jeżeli chcemy się pozbyć nieprzyjemnego pisku, w grę wchodzi jedynie wymiana klocków na nowe.


Sprawdź również: Jakie klocki hamulcowe do roweru?


Montaż klocków hamulcowych 


Po wymianie klocków hamulców rowerowych, nadszedł więc moment na montaż nowych. Wraz z nowymi klockami, w zestawie powinna być sprężynka oraz zawleczka, bądź śrubka zabezpieczająca. Wsuwamy klocki wraz z włożoną między nie sprężynką i zabezpieczamy przed wypadnięciem zawleczką. Zanim założymy koło, odtłuśćmy jeszcze wcześniej tarczę. Jeżeli są na niej jakieś tłuste nieczystości, to szybko zanieczyszczą klocek i znowu będziemy wysłuchiwać pisków, dochodzących z hamulców podczas hamowania.


Ostatni krok, to regulacja hamulców. Luzujemy dwie śruby mocujące zaciski. Zaciskamy klamkę hamulcową i przykręcamy z powrotem śruby. Taka kolejność działań, powinna umożliwić idealne ustawienie tarczy hamulca, pośrodku w zacisku między klockami. Niestety, nie zawsze jest tak łatwo i ustawienie zacisków należy skontrować ręcznie, poprzez luzowanie śrub i przesuwanie rękoma zacisków tak, aby tarcza znajdowała się centralnie. Ściskamy kilka razy manetkę hamulca i jeżeli wszystko działa, nic nie obciera, a tarcze nie dzwonią –wymian się udała.


Pamiętajmy, że klocki muszą mieć czas na dotarcie i od razu nie będą hamowały z pełną mocą. Aby szybko uzyskać ich maksymalną sprawność, niektórzy proponują rozpędzenie się kilka razy do dużej prędkości i gwałtowne wyhamowanie, pamiętając, aby klocki ciągle tarły, a nie zablokowały koło.


Jak widać, wymiana klocków hamulcowych w rowerze nie jest taka straszna i można sobie z nią poradzić samodzielnie.

Powrót

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną

Sprzedaż dla firm i instytucji

Ubezpieczenia "Gwarancja PLUS"

Zakupy na raty przez internet

Karty podarunkowe Media Expert