Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do kontaktu

Zdaniem eksperta

Dlaczego telefon nie czyta karty SIM

Data dodania: 01-07-2022

Kupiłeś nowy telefon? A może Twój smartfon odmówił nagle posłuszeństwa? Jeśli telefon nie czyta karty SIM, nie musisz od razu wysyłać urządzenia do serwisu. Warto zacząć od samodzielnej diagnozy i wykonania kilku czynności, które mogą rozwiązać problem. Zapraszamy do lektury poradnika na ten temat!

Za co odpowiada karta SIM?


Karta SIM jest niewielkim układem, który pozwala na połączenie się z siecią GSM, a co za tym idzie – wysyłanie i odbieranie wiadomości, wykonywanie połączeń, czy korzystanie z mobilnego Internetu. Skrót SIM rozwijany jest na Subscriber Indentity Module. W wolnym tłumaczeniu, chodzi o moduł identyfikujący użytkownika. Bez jej obecności, smartfon może pełnić jedynie funkcje niewymagające dostępu do GSM. W pamięci kart SIM, możliwe jest także zapisywanie numerów kontaktowych. Jak zapewne się domyślasz, pełnią one wyjątkowo ważną rolę i wszelkie problemy mogą oznaczać brak możliwości komunikacji.


Pierwsze karty SIM zostały zaprezentowane w 1991 roku. Przez te lata oczywiście ich możliwości i wygląd uległy zmianie. Przede wszystkim, karty SIM są o wiele mniejsze. Obecnie najczęściej stosowanym formatem są microSIM i nanoSIM. Wraz z rozwojem urządzeń mobilnych, wystąpiła także konieczność stworzenia cyfrowego formatu SIM. W ten sposób powstały moduły eSIM, które stosowane są między innymi w przypadku smartwatchy. Nowoczesne karty SIM w formacie nano, mają zaledwie wielkość samego chipa. Możliwe jest samodzielne przycinanie do wymaganego formatu. W sieci znajdziesz do tego specjalny szablon, który może ułatwić wycięcie właściwego rozmiaru. Po pomoc możesz także udać się do salonu swojego operatora.


Smartfony w naszej ofercie:

Dlaczego Twój telefon nie czyta karty SIM? Wyjaśniamy przyczyny

Jeśli telefon nie czyta karty SIM, należy znaleźć tego przyczynę. Nie ma jednego powodu takiego stanu rzeczy, choć diagnoza poszczególnych problemów nie jest wcale trudna. Czasami przyczyną usterki może być wyjątkowo błaha rzecz, której weryfikacja zajmuje dosłownie minutę. Jeśli zweryfikowałeś już każdy z poniżej opisanych powodów, a problem nadal występuję, będziesz musiał udać się po pomoc do serwisu.


Dlaczego telefon nie czyta karty SIM? Przyczyną może być błąd oprogramowania. Podobnie jak w przypadku komputera, smartfony posiadają system operacyjny niezbędny do pracy urządzenia. Może dochodzić więc do błędów, które czasowo ograniczają sprzęt. Co w takim wypadku powinieneś zrobić? Zacznij do ponownego uruchomienia sprzętu. Restart pomaga w rozwiązaniu usterek oprogramowania. To oczywiście ulubiona rada specjalistów z każdej infolinii, ale ten sposób naprawdę często pomaga rozwiązać problemy z urządzeniami elektronicznymi. Zwłaszcza, jeśli działają one bez przerwy, a użytkownik nie dba o higienę oprogramowania.


Jeśli to nie pomogło, czas najwyższy sprawdzić połączenie karty z telefonem. Jeśli chcesz, wyłącz smartfon. Następnie wysuń tackę, na której instalowana jest karta SIM. Sprawdź, czy chip nie jest zabrudzony lub uszkodzony. Do wyczyszczenia karty SIM możesz użyć ściereczki z mikrofibry. Czasami lekkie zabrudzenia mogą zakłócić pracę sprzętu. O wiele trudniej jest usunąć kurz, zbierający się wewnątrz urządzenia. W tym celu, pomocny okazuje się jednak spray ze sprężonym powietrzem. Z jego pomocą można usunąć zabrudzenia zatrzymujące się w porcie karty SIM. Przy okazji warto także wyczyścić porty USB, które również nierzadko są pełne kurzu i pyłu. Alkoholu możesz użyć to przeczyszczenia styków lub samej karty SIM. Wystarczy jego kroplą nasączyć ściereczkę, aby pozbyć się tłustych plam, które mogą utrudniać komunikację.


Może się także okazać, że problemy z łącznością wynikają z uszkodzenia karty. Jeśli od momentu jej podłączenia występują kłopoty, mogło dojść do awarii, która nie pozwoli na jej użycie. Przyczyny można także upatrywać w nieprawidłowym przycięciu karty, jeśli takie miało miejsce. Wtedy konieczne okaże się wyrobienie duplikatu w salonie Twojego operatora. Warto także sprawdzić, czy nie doszło do awarii całej sieci. Za pomocą serwisu Down Detector możesz sprawdzić, czy inni użytkownicy nie mają problemów z Twoim operatorem komórkowym. Jeśli zgłaszane są awarie w tym samym czasie, problem może zostać rozwiązany przez sieć.


Instrukcja samodzielnej naprawy komunikacji z kartą SIM – krok, po kroku

Jak wiesz z powyższego akapitu, przyczyn braku łączności z kartą SIM może być wiele. Jeśli nie jesteś w stanie jej ustalić, do sprawy należy podejść systemowo i zająć się usunięciem usterki wielopłaszczyznowo. Przede wszystkim, zachowaj cierpliwość, aby przejść do działania.


W pierwszej kolejności uruchom ponownie telefon. Czasami awarie wynikają nie z uszkodzeń mechanicznych podzespołów, ale z błędów oprogramowania. Niekiedy pamięć smartfona jest na tyle przepełniona, że niektóre procesy nie są realizowane w prawidłowy sposób. Restart jest najprostszym sposobem weryfikacji problemów z każdym urządzeniem. Możesz także włączyć i wyłączyć tryb samolotowy. W ten sposób zresetujesz połączenie z siecią GSM. Tryb samolotowy pozostał włączony na około 3 minuty. Może to okazać się pomocne.


W drugiej kolejności, konieczne jest sprawdzenie samej karty i gniazda, w którym jest ona montowana. Możesz w tym celu wyłączyć smartfon, a następnie wysunąć tackę, na której umieszczony jest SIM. Zrobisz to za pomocą igły dołączonej do zestawu z telefonem. Wystarczy umieścić ją w otworze tacki, aby wysunęła się ona automatycznie. Teraz możesz ją delikatnie wyciągnąć. Wyczyść kartę za pomocą ściereczki nasączonej alkoholem. Usuniesz w ten sposób wszystkie zabrudzenia. Gniazdo w telefonie możesz wyczyścić za pomocą sprężonego powietrza. Wydmucha ono zabrudzenia znajdujące się w slocie. Następnie umieść kartę na tacce i włóż ją z powrotem.


Rozwiązaniem może być także zmiana roamingu na krajowy. Telefony bardzo często mają ustawiony tryb automatycznego przełączania się między sieciami. Jeśli dochodzi do zmiany operatora, najprawdopodobniej problem dotyczy nadajnika jednego z operatorów. Po jakimś czasie wszystko powinno wrócić do normy. Kartę SIM możesz także sprawdzić na innym telefonie, jeśli korzystają one z tej samej wielkości chipu. To bardzo dobry pomysł na szybką weryfikację poprawności działania.


Jeśli dopiero podpisałeś umowę z operatorem, może okazać się, ze karta SIM nie została jeszcze aktywowana. Może to zająć nawet kilkadziesiąt godzin. To oczywiście skrajne przypadki, ale mają czasami miejsce. Jeśli problem nie ustępuje, a Ty wykonałeś już wszystkie poniższe porady, dobrym pomysłem okaże się wizyta w salonie operatora. Pozwoli to zweryfikować, jakie są rzeczywiste problemy z kartą SIM. Może się także okazać, że problem leży po stronie smartfona. Wtedy konieczna będzie wizyta w serwisie. W przypadku urządzeń objętych gwarancją, naprawa powinna zostać wykonana bezpłatnie. Chyba, że problem powstał na skutek działania użytkownika.


Niedziałająca karta SIM – ciągle ten sam problem

Problemy z kartą SIM mogą być wyjątkowo irytujące. Zwłaszcza, gdy z telefonu korzystasz dużo i jest Ci potrzebny do pracy. Nie możesz sobie wtedy pozwolić na przerwy w działaniu. W takim wypadku, nie warto zwlekać z wizytą w serwisie. Zwłaszcza, gdy problem powtarza się już kolejny raz. Jeśli masz w planach wymianę telefonu, zapraszamy na zakupy do sklepu internetowego Media Expert. W ofercie mamy bardzo dużo smartfonów oferujących rozwiązanie Dual SIM, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z dwóch numerów jednocześnie i to na jednym urządzeniu. To dobry sposób na radzenie sobie z kłopotami operatora GSM. W razie problemów z jedną kartą, możesz skorzystać z drugiej, aby wykonać połączenie lub wysłać wiadomość tekstową. W razie potrzeby, chętnie doradzimy wybór nowego telefonu.


Smartfony Dual Sim w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756