Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje NASZA KSIĘGARNIA
›
Instrukcja Gra edukacyjna NASZA KSIĘGARNIA Feluś i Gucio Grają w emocje
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(36)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra edukacyjna NASZA KSIĘGARNIA Feluś i Gucio Grają w emocje
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
E
m
o
cj
e t
o
w
a
r
z
y
s
z
ą n
a
m o
d u
r
o
d
z
e
n
i
a
. M
a
ł
e d
z
i
e
c
i są n
i
m
i p
r
z
e
p
e
ł
n
i
o
n
e
, a
n
i
e p
o
t
r
a
f
i
ą
i
c
h j
e
s
z
c
z
e n
a
z
w
a
ć a
n
i n
a
d n
i
m
i p
a
n
o
w
a
ć
.
R
o
zp
o
zn
a
w
a
n
i
e i
n
a
z
y
w
a
n
i
e e
m
o
cj
i t
o p
i
e
r
w
s
z
y
k
r
o
k d
o z
d
o
b
y
c
i
a u
m
i
e
j
ę
tn
o
ś
c
i r
a
d
z
e
n
i
a s
o
b
i
e z
n
i
m
i
, a
t
a
k
ż
e d
o r
o
z
w
o
j
u i
n
t
e
l
i
g
e
n
cj
i e
m
o
-
cj
o
n
a
l
n
e
j i
k
o
m
p
e
t
e
n
cj
i sp
o
ł
e
c
zn
y
c
h
.
W
sp
a
r
c
i
e
m w
t
y
m p
r
o
c
e
s
i
e m
o
ż
e b
y
ć g
r
a
F
e
l
u
ś i
G
u
c
i
o
g
r
a
j
ą w
e
m
o
cj
e
,
z
a
c
h
ę
c
a
j
ą
c
a d
o r
o
z
m
o
w
y o
s
w
o
i
c
h u
c
z
u
c
i
a
c
h i
d
o
ś
w
i
a
d
c
z
e
n
i
a
c
h
. U
c
z
y
m
y d
z
i
e
c
i
w
y
r
aż
a
n
i
a e
m
o
cj
i
, p
r
z
y
g
l
ą
d
a
n
i
a s
i
ę s
w
o
i
m r
e
a
k
cj
o
m n
a n
i
e
. O
d
w
o
ł
u
j
e
m
y s
i
ę d
o z
m
y
s
ł
o
w
e
g
o
o
d
b
i
e
r
a
n
i
a ś
w
i
a
t
a
, p
o
r
ó
w
n
u
j
ą
c d
a
n
e u
c
z
u
c
i
a z
t
y
m
, c
o d
z
i
e
c
i
o
m b
l
i
s
k
i
e i
ł
a
t
w
e d
o o
p
i
sa
n
i
a
. Gr
a
w
sp
i
e
r
a r
o
d
z
i
c
ó
w o
r
a
z m
o
ż
e b
y
ć p
r
z
y
d
a
tn
a w
p
r
a
c
y p
e
d
a
g
o
g
ó
w
. W
a
r
t
o k
o
r
z
y
s
t
a
ć z
n
i
e
j r
a
z
e
m
z
k
s
i
ą
ż
k
ą
F
e
l
u
ś i
G
u
c
i
o p
o
zn
a
j
ą e
m
o
cj
e
.
K
a
t
a
r
z
y
n
a
Ko
zł
ow
s
k
a
a
u
t
o
r
k
a k
s
i
ą
ż
e
k z
s
e
r
i
i
F
e
l
u
ś i
G
u
c
i
o
OPIS GR
Y
Gra skierow
ana j
est do dzi
eci, które ukoń
czył
y 3. rok życia.
Jedn
ocześnie może się bawić 6 dzieci
. Uczes
tni
cy będ
ą
używać ws
zystkich lub ty
lko ni
ektóry
ch eleme
nt
ów zes
tawu.
Wybór zależy od wi
eku i um
iej
ętności dziecka oraz rodzaj
u
za
bawy
.
Gra ma charakter konw
ersa
cy
j
n
y.
Op
iera się p
rzede
wsz
ystkim na rozmo
wie, od
powiad
an
iu na p
ytania o
raz
opowiada
ni
u. T
en rodza
j aktywności sz
czegól
ni
e spr
zy
j
a
nau
ce ro
zpoznaw
ani
a, nazywania i wy
rażania emo
cji
.
3 podstaw
owe r
odza
je zabaw w tym zesta
wie to:
memo
,
k
alambury
i
konwe
r
s
a
cj
e
. Wsz
ystkie można
przeprowadzić w g
roni
e rodzi
nn
ym lu
b w wię
ksz
ej g
ru
pi
e,
np. w przedszkolu
. T
ym samy
m
gra wspie
ra także r
odzi
ca
i nau
czyciela w tr
ud
ny
ch roz
mow
ach z dzi
eckiem o emocj
ach.
K
OS
TKA ZMY
S
ŁÓW
Zna
j
d
u
j
e się n
a ni
ej G
uci
o pr
zedstawia
jący 5 zmy
słów
oraz wizer
un
ek Felus
ia i Gu
cia oznacza
j
ący dowoln
y zmys
ł
wskaza
ny
pr
zez g
ra
cza
.
wzro
k
sł
u
ch
węch
smak
d
ot
y
k
d
ow
olny zmysł
ZA
W
ART
O
ŚĆ P
UD
E
Ł
KA:
ko
stk
a zmysłów
48 żet
on
ów emoc
j
i (po 16 w 3 kol
orach)
8 dwustron
ny
ch kar
t sytuacj
i
8 dwustron
ny
ch kar
t konwersa
cj
i
pora
dn
i
k z pom
ys
łami n
a gr
y
1
1
1
1
1
P
R
Z
Y
D
A
T
N
E
WYR
A
Ż
E
N
I
A
Z
M
Y
S
Ł
Y
I
E
MOC
J
E
P
Y
T
A
N
I
A
PO
M
O
C
N
IC
ZE
CO
JA
K
j
e
s
t
e
m
z
a
z
d
r
o
sn
y
k
t
o
ś
m
a
c
o
ś
,
c
z
e
g
o
j
a
n
i
e
m
a
m
k
t
o
ś
m
o
ż
e
c
o
ś
,
c
z
e
g
o
j
a
n
i
e
m
o
g
ę
j
e
s
t
e
m
b
e
zs
i
l
n
y
j
e
s
t
e
m
n
i
eza
d
o
w
o
l
o
n
y
j
e
s
t
m
i
p
r
z
y
k
r
o
n
o
w
y
r
o
w
e
r
s
t
a
r
s
z
e
g
o
b
r
a
t
a
6
Z
A
Z
D
R
O
Ś
Ć
P
R
Z
Y
D
A
T
N
E
WYR
A
Ż
E
N
I
A
Z
M
Y
S
Ł
Y
I
E
MOC
J
E
P
Y
T
A
N
I
A
PO
M
O
C
N
IC
ZE
CO
JA
K
j
e
s
t
e
m
z
a
z
d
r
o
sn
y
k
t
o
ś
m
a
c
o
ś
,
c
z
e
g
o
j
a
n
i
e
m
a
m
k
t
o
ś
m
o
ż
e
c
o
ś
,
c
z
e
g
o
j
a
n
i
e
m
o
g
ę
j
e
s
t
e
m
b
e
zs
i
l
n
y
j
e
s
t
e
m
n
i
eza
d
o
w
o
l
o
n
y
j
e
s
t
m
i
p
r
z
y
k
r
o
n
o
w
y
r
o
w
e
r
s
t
a
r
s
z
e
g
o
b
r
a
t
a
6
Z
A
Z
D
R
O
Ś
Ć
P
R
Z
Y
D
A
T
N
E
WYR
A
Ż
E
N
I
A
Z
M
Y
S
Ł
Y
I
E
MOC
J
E
P
Y
T
A
N
I
A
PO
M
O
C
N
IC
ZE
w
s
pó
l
n
a
z
a
b
a
w
a
w
s
a
l
i
z
a
b
a
w
b
a
w
i
ę
s
i
ę
z
i
n
n
y
m
i
c
h
c
ę
,
b
y
t
a
c
h
w
i
l
a
t
r
w
a
ł
a
j
a
k
n
a
j
d
ł
u
ż
e
j
ci
es
z
ę
si
ę
j
e
s
t
e
m
r
a
d
o
sn
y
c
h
c
e
m
i
s
i
ę
s
k
a
k
a
ć
śm
i
e
j
ę
s
i
ę
i
k
l
a
s
z
c
z
ę
CO
CO
D
LA
C
Z
E
GO
O
C
Z
Y
M
CO
CO
CZ
Y
CO
G
DZ
I
E
1
R
A
D
O
Ś
Ć
P
R
Z
Y
D
A
T
N
E
WYR
A
Ż
E
N
I
A
Z
M
Y
S
Ł
Y
I
E
MOC
J
E
P
Y
T
A
N
I
A
PO
M
O
C
N
IC
ZE
w
s
pó
l
n
a
z
a
b
a
w
a
w
s
a
l
i
z
a
b
a
w
b
a
w
i
ę
s
i
ę
z
i
n
n
y
m
i
c
h
c
ę
,
b
y
t
a
c
h
w
i
l
a
t
r
w
a
ł
a
j
a
k
n
a
j
d
ł
u
ż
e
j
ci
es
z
ę
si
ę
j
e
s
t
e
m
r
a
d
o
sn
y
c
h
c
e
m
i
s
i
ę
s
k
a
k
a
ć
śm
i
e
j
ę
s
i
ę
i
k
l
a
s
z
c
z
ę
CO
CO
D
LA
C
Z
E
GO
O
C
Z
Y
M
CO
CO
CZ
Y
CO
G
DZ
I
E
1
R
A
D
O
Ś
Ć
P
R
Z
Y
D
A
T
N
E
WYR
A
Ż
E
N
I
A
Z
M
Y
S
Ł
Y
I
E
MOC
J
E
P
Y
T
A
N
I
A
PO
M
O
C
N
IC
ZE
w
s
pó
l
n
a
z
a
b
a
w
a
w
s
a
l
i
z
a
b
a
w
b
a
w
i
ę
s
i
ę
z
i
n
n
y
m
i
c
h
c
ę
,
b
y
t
a
c
h
w
i
l
a
t
r
w
a
ł
a
j
a
k
n
a
j
d
ł
u
ż
e
j
ci
es
z
ę
si
ę
j
e
s
t
e
m
r
a
d
o
sn
y
c
h
c
e
m
i
s
i
ę
s
k
a
k
a
ć
śm
i
e
j
ę
s
i
ę
i
k
l
a
s
z
c
z
ę
CZ
Y
CO
1
R
A
D
O
Ś
Ć
P
R
Z
Y
D
A
T
N
E
WYR
A
Ż
E
N
I
A
Z
M
Y
S
Ł
Y
I
E
MOC
J
E
P
Y
T
A
N
I
A
PO
M
O
C
N
IC
ZE
w
s
pó
l
n
a
z
a
b
a
w
a
w
s
a
l
i
z
a
b
a
w
b
a
w
i
ę
s
i
ę
z
i
n
n
y
m
i
c
h
c
ę
,
b
y
t
a
c
h
w
i
l
a
t
r
w
a
ł
a
j
a
k
n
a
j
d
ł
u
ż
e
j
ci
es
z
ę
si
ę
j
e
s
t
e
m
r
a
d
o
sn
y
c
h
c
e
m
i
s
i
ę
s
k
a
k
a
ć
śm
i
e
j
ę
s
i
ę
i
k
l
a
s
z
c
z
ę
CZ
Y
CO
1
R
A
D
O
Ś
Ć
1
1
DW
US
TRONNE KAR
TY S
YTU
A
CJI
Przed
stawiaj
ą po 1 zda
rzen
i
u z życi
a Felusi
a i Guci
a na każdej
stron
ie. Kar
ty z nu
me
rami 1–4 d
otyczą 8 pod
stawo
wych em
ocj
i,
a karty 5–8 o
d
noszą się d
o bar
dzi
ej złoż
on
ych u
czuć.
ŻET
ONY EMOCJI
Zna
j
d
u
j
ą się n
a ni
ch ob
razki z Guci
em
, któr
y pokazu
j
e em
ocj
e
za pomocą m
im
i
ki i gestów
, oraz nazwy em
ocj
i
. Żetony różni
ą si
ę
kolora
mi ram
ek wokó
ł o
brazków (
tak j
ak kar
ty sytuacj
i i kar
ty
konwersa
cj
i) oraz kolora
mi tła na odwro
cie.
poz
i
om
nazwa emocji
numer
kart
y
nazwa emoc
j
i
dzie
ci
m
ło
d
sz
e
RADO
Ś
Ć
1
SMUT
EK
S
PO
KÓJ
2
Z
ŁO
Ś
Ć
DUMA
3
WST
Y
D
O
D
WA
G
A
4
S
TR
ACH
dzie
ci
sta
r
sze
C
I
E
K
AW
O
Ś
Ć
5
N
UDA
WD
ZIĘC
ZNOŚĆ
6
ZA
ZDROŚĆ
WSP
Ó
ŁCZU
C
IE
7
O
B
OJĘ
TNO
Ś
Ć
SZCZĘ
Ś
CI
E
8
TĘSKNOT
A
DW
US
TRONNE KAR
TY K
ONWERS
A
CJI
U
łatwiaj
ą rozmowy o zdarzen
ia
ch na kar
tach sytua
cj
i
i tow
ar
zyszących i
m em
ocj
ach o
raz wzboga
caj
ą słownic
two dziecka.
WSKAZÓWKA:
W czasie g
r
y pozna
j
emy 16 róż
ny
ch emo
cj
i. Wszystkie został
y
pr
zedstawion
e kontrasto
wo, np. na kar
tach z nu
me
rem 1:
ra
d
ość
i
sm
ute
k
, co d
odat
ko
wo pod
kr
eśla
ją kol
or
y rame
k lu
b tła. Nie
suge
ru
j
emy j
ed
n
ak, któ
ra z emoc
j
i jest n
egatywna, a k
tóra
pozytywna. T
y
m bar
dzi
ej n
ie dz
ie
li
my ic
h na do
br
e i złe. W
szyscy
mamy u
czuci
a. T
owarzyszą na
m stale. Każde z n
ich o
d
czuwamy
in
aczej
. Ws
zystki
e są na
m potrzebn
e i tak sa
mo ważne
.
Przed za
bawą zapozna
j się z po
ni
ższą tabel
ą.
naz
wa emo
cj
i
i konte
kst
zda
r
ze
ni
a
wy
raże
n
ia
pomaga
jące
zroz
u
mi
e
ć,
czy
m j
est d
a
na
em
ocj
a o
raz
ja
k m
ożn
a ją
wyraz
ić
po
ukła
d
an
e we
d
ł
u
g
stop
n
ia t
ru
d
n
ośc
i
pyta
n
i
a pom
oc
ne
w op
isy
wan
i
u
zda
r
zeń n
a kar
ci
e
sytua
cj
i
W na
roż
ni
ka
ch o
bu r
od
za
jó
w kar
t
zna
j
d
u
j
ą si
ę nu
me
r
y 1–8, d
zi
ęk
i któ
ry
m
łatwi
ej o
d
na
l
eźć kom
p
let d
o rozm
ów.
pr
zy
kła
dowe w
yp
owi
ed
zi
u
łatwi
a
j
ące poz
na
wan
i
e
em
ocj
i d
zi
ę
ki zm
ys
łom
2
3
2
2
W
ARI
ANT TRUDNIEJS
ZY (Z KOS
TKĄ ZMY
S
ŁÓ
W)
KROKI 1–3
są id
entyc
zne j
ak w wa
ri
an
cie po
dstawowym.
KROK 4:
Dziec
ko wykonu
j
e rzut kostką zmysłów. Jego
zada
n
iem j
est o
dn
al
eźć na opi
sywane
j i
lustra
cj
i coś, co wiąże
się z wy
losowany
m zmys
łem, n
p. gd
y kostka pokazuj
e SMAK,
a opi
sywane zd
ar
zeni
e to samo
dzi
el
ność p
rzy śn
i
ad
an
i
u i zł
ość
(kar
ty z nr 2), można wskazać gor
zki sma
k gr
ej
pfrutów
.
KROK 5:
Do
rosł
y zad
aj
e dzi
ecku p
ytan
ie, któ
re łączy świat
zmys
łów i emocj
i w o
pisywan
ym zd
ar
zeni
u
, np.: „
Ja
k smaku
j
e
zł
ość? Czy ma przy
j
em
ny sma
k?
”
, a dzie
cko od
powiad
a: „
Ni
e j
est
pr
zy
j
e
mna
. Jest gor
zka ja
k gr
ej
pfrut
”.
W ten sposó
b pokazu
j
emy d
zieck
u, że mówie
ni
e o tym
, co czu
je
my,
wcale n
ie j
est tr
ud
n
e.
Wystarczy opi
sywać nasze emoc
je za po
mocą
tego, co jest zna
m zna
ne i łatwe do nazwan
ia
.
ZAB
A
W
A 1. E
mo
ROZ
MOW
Y
J
AKI JE
ST CE
L GRY
?
Porozmawiać o zd
ar
zeni
ach z ży
cia Felu
sia i Gu
cia oraz
to
warzyszących im emo
cjach
.
CO
B
Ę
DZ
I
E P
OTR
Z
EB
N
E?
4 karty sytua
cj
i i 4 karty konwer
sacj
i (
z nu
mera
mi
1–4
)
kostk
a zmys
łów (
w wari
an
cie tr
u
dn
i
ej
szym)
CO ROBIMY
?
KROK 1:
Do
rosł
y prowadzący za
bawę tworzy wach
lar
z z kar
t
sytuacj
i
, a dzie
cko losu
j
e je
d
ną z n
ich i wy
bi
era zda
r
zeni
e,
o któr
ym b
ęd
ą rozmawiać.
KROK 2:
Do
rosł
y do
bi
era właściwą kar
tę konwersacj
i (
z taki
m
samy
m n
ume
rem w n
arożn
i
ku).
KROK 3:
Zad
an
i
em dzi
ecka jest o
pisa
ć zda
rzen
ie i s
pró
bować
od
ga
dn
ąć, o ja
ką emoc
ję ch
od
zi. Aby mu to u
łatwić, d
oros
ł
y
od
czytu
j
e pyta
ni
a pomo
cni
cze oraz używa w rozmowie wyrażeń
z karty konwers
acj
i
.
WSKAZÓWKA:
W tej za
bawi
e możn
a wy
kor
zystać o
d
powi
ed
n
ie żeton
y em
ocj
i j
a
ko
na
gro
d
ę (p
un
kty), n
p. gd
y dzi
ec
ko prawi
d
łowo rozpozna RAD
OŚĆ,
otrzy
mu
j
e żeton z tą sa
mą nazwą em
oc
j
i.
ZAB
A
WY DLA DZIE
CI M
ŁODS
ZY
CH
Pomys
ł
y w tej częśc
i pora
dn
i
ka od
noszą się d
o pod
stawo
wych em
ocj
i
i uczuć p
r
zedstawion
ych n
a kartach 1
–4 oraz od
powia
da
j
ących i
m
żet
on
ach em
ocj
i. Wraz z wie
kie
m i możli
wościam
i dzi
ecka zakres ten
stopn
iowo rozsz
er
zamy o kar
ty 5–8 i właściwe żetony.
WSKAZÓWKA:
Gd
y na kostce wy
pa
d
ni
e WZROK
, war
to zap
ytać o ko
lo
r lu
b kszta
ł
t
związa
ny z w
yd
ar
zen
i
em i towar
zyszącą m
u emo
cj
ą, n
p.: „
Ja
ki
ego ko
lor
u
je
st złość?
”
. Z kol
ei S
ŁUCH pozwa
la wp
rowadz
ić d
o rozmów o e
moc
ja
ch
wyr
azy dźw
ię
kona
śla
d
owcze, np. „
U
ps!
” (WST
YD),
„
Ech!
”
(TĘS
KN
OTA),
„
Hu
rra
!
” (RADOŚ
Ć).
Więce
j i
nsp
i
rac
j
i do rozmó
w o emo
cj
ach z
na
j
d
u
j
e si
ę w ta
bel
i o
bo
k.
ZM
YS
Ł
PYT
ANIA POMOCN
ICZE
PRZYK
ŁADOWE
WYPOWIE
DZI
wzro
k
Jak
ie
go ko
lo
r
u j
est
…?
Jak
i kszta
ł
t m
a…?
Jak
wygl
ąda…
?
Jaka/j
aki j
est
…?
Co wi
dz
isz
, gd
y
…?
Gdzie mieszk
a…?
Szczęście mieszka
w mo
im d
o
mu
,
g
dy
wszys
cy ra
zem si
ę
bawi
m
y.
Jest m
i
smutn
o
. Czu
j
ę
si
ę tak
, ja
k
by n
ad m
oj
ą
g
łową wisi
a
ła
cza
r
na
chm
ura
.
sł
u
ch
Ja
ki dź
wi
ęk w
yd
a
j
e…?
Jak
brzmi…?
Co
sł
ysz
ys
z,
gdy…
?
Jak
i
m in
str
u
me
ntem m
ożn
a
wy
ra
z
i
ć
…?
Co mów
isz
/wołasz
, g
dy
czu
jesz…?
Spok
ój mruczy
j
ak m
ó
j
kot.
M
R
R! M
RR
!
Ob
oj
ęt
no
ść zaty
ka u
szy
i ni
e s
ł
y
szy i
n
ny
ch
.
węch
J
ak
i zap
ac
h ma
…?
Czy
m pa
ch
ni
e
…?
Co czu
j
esz, g
d
y
…?
Czym
mogłaby/
móg
ł
by być…
?
Wdzi
ęcz
no
ść p
ach
n
i
e
cia
stem ze ś
l
iwka
mi
,
któ
re u
p
ie
kłem r
azem
z ba
bc
ią.
Tę
s
k
n
o
ta
m
a za
pa
ch
mo
j
ej m
am
y.
smak
Ja
k
i sma
k ma/pr
zy
po
m
in
a
…?
Jak
sm
akuje…?
Ra
d
oś
ć j
es
t s
ło
d
ka
ja
k a
r
bu
z.
Zazd
roś
ć j
est g
or
z
ka
ja
k ci
e
mn
a cze
kol
ad
a.
d
oty
k
C
o
ro
b
i
…?
Jaka/j
aki j
est
…?
Co czu
j
esz, g
d
y
…?
Czym
mogłaby/
móg
ł
by być…
?
Il
e waży
…?
Jak o
każe
sz…?
Wdz
ięczność
to uśc
isk
i ci
e
p
ło d
łon
i
.
Zło
ś
ć
j
est ka
ktus
em
z o
strymi k
olcami.
Ja
k sma
k
u
j
e złoś
ć?
Złość j
est g
o
rz
ka
jak
grejpf
rut.
wzro
k
Jak
wygl
ąda…
?
sł
u
ch
Jak
brzmi…?
węch
Jak p
achnie…?
smak
Jak
sm
akuje…?
d
oty
k
Jaka/ja
ki j
est…?
4
5
4
4
PRZ
YDA
TN
E
WSKAZÓWKI
:
1.
Raz d
opa
sowan
y żeton wraca d
o g
ry
, co ozna
cza, że moż
na g
o uży
ć
ki
lka razy
, j
eśl
i da
na e
mo
cj
a pasu
j
e do o
mawi
an
eg
o zda
r
zen
ia
.
2.
Gd
y żad
e
n z żetonów em
oc
j
i ni
e pas
u
j
e d
o zda
rze
ni
a, g
ra
cze
od
wraca
j
ą kar
tę lu
b losu
j
ą nową, by m
óc ko
ntyn
uować r
ozmowę
wed
ł
u
g ty
ch sa
my
ch kro
ków.
3.
Do je
d
neg
o zd
ar
zen
ia m
ożna d
o
pasować w
ię
cej n
iż j
e
de
n żeton
emo
cj
i
.
W ten spos
ó
b dzi
ecko u
czy si
ę, że wszyscy m
aj
ą p
rawo
czuć r
óżn
e emo
cj
e w tej s
am
ej sytu
ac
j
i.
Za każd
e taki
e p
rawi
d
łowe
do
pas
owani
e może
my pr
zyz
nawa
ć pu
n
kty. Kor
zy
stamy wówcza
s
z żetonów w p
ud
e
ł
k
u, n
p. g
dy d
zi
ecko po
prawn
i
e do
pa
su
j
e żeton
RADOŚĆ, w n
ag
ro
d
ę otrzy
mu
j
e żeton z tą sa
mą nazwą e
moc
j
i, le
cz
in
n
ym ko
lo
rem tła na o
dwro
ci
e. W tym wa
r
ia
nc
ie wy
g
ry
wa ten, kto
zdo
by
ł n
aj
wi
ęce
j pu
n
któw.
4.
Żetonów e
mo
cj
i moż
na uży
ć w ta
ki sa
m spos
ób d
o rozmów
o zda
rze
ni
ac
h pr
zed
stawio
ny
ch w ksi
ążce
Feluś i G
uci
o poz
na
ją
emocj
e
.
ZAB
A
WY DLA DZIE
CI ST
ARS
ZY
CH
Pomys
ł
y w tej częśc
i pora
dn
i
ka od
noszą się d
o wszystkich
emocj
i,
które p
oznaj
emy d
zię
ki tej g
rze
. Jeśl
i j
ed
na
k og
ran
iczy
my l
iczb
ę kart
do 4 (kar
ty z n
ume
rami 1
-4
), możemy bawić si
ę także z m
łodszym
i
dziećmi.
ZAB
A
W
A 1. E
mo
L
O
T
E
R
YJ
K
A
J
AKI JE
ST CE
L GRY
?
Porozmawiać o zd
ar
zeni
ach z ży
cia Felu
sia i Gu
cia oraz
to
warzyszących im emo
cjach
.
CO
B
Ę
DZ
I
E P
OTR
Z
EB
N
E?
8 kart sytua
cj
i (z n
ume
ram
i
1–8
)
16 od
powia
da
j
ącyc
h im żetonów emo
cj
i
(
w 1 kolor
ze tł
a na o
dwroci
e)
CO ROBIMY
?
KROK 1:
Uczestn
icy rozkład
aj
ą żetony obraz
kiem d
o do
ł
u,
a do
rosł
y prowadzący zab
awę tworzy wachl
ar
z z kart sytu
acj
i.
KROK 2:
Na
j
m
łodszy gra
cz losu
j
e 1 kar
tę i kładzie j
ą
na śro
d
ku, wy
bra
ny
m ob
razkiem d
o gó
r
y.
KROK 3:
Gra
cze kolej
no o
d
kr
ywają p
o 1 żet
on
ie i r
ozmawiaj
ą
o tym, co to za emocj
a i czy pasu
j
e do zd
ar
zeni
a na karci
e. Jeśl
i
żet
on j
est właściwy
, kładą g
o obo
k karty o
brazki
em d
o gó
ry
i losu
j
ą kole
j
ny. Jeś
li żeton ni
e pasu
je, o
d
kłada
ją g
o na m
ie
jsce
i losu
j
ą i
nn
y, aż d
o wyczer
pa
ni
a żet
on
ów
.
Zabawa kończy si
ę, gd
y po
rozmawiamy o wszystki
ch zda
rzen
ia
ch
z życi
a Felusia i Gu
cia l
ub g
d
y skoń
czy się usta
lon
y pr
zez nas
czas na gr
ę.
ZAB
A
W
A 2. E
mo
MEMO
J
AKI JE
ST CE
L GRY
?
Zna
leźć, rozpoznać i n
azwać ja
k na
jwi
ęcej pa
r em
ocj
i (żetonów)
.
CO
B
Ę
DZ
I
E P
OTR
Z
EB
N
E?
16 żetonów emoc
j
i w 2 kolorac
h (po 8 tych s
amy
ch „em
ocj
i”
,
różn
iący
ch się ko
lore
m tł
a na o
dwroci
e)
CO ROBIMY
?
KROK 1:
Żetony m
ieszamy i rozkład
amy o
brazkam
i do d
o
ł
u
w 4 rzęd
ach p
o 4 żet
on
y lu
b w f
o
rm
ie „
b
uźki” pokazu
j
ącej nastró
j
gracz
y.
KROK 2:
Rozpoczy
na n
aj
m
łod
szy gracz l
ub ten
, któr
y na
j
le
pi
ej
naśla
d
u
j
e m
in
ę i gesty Gu
cia z wy
losowaneg
o żet
on
u (można
do tego cel
u uży
ć żet
on
ów w trzeci
m kolo
rze)
.
KROK 3:
Zad
an
i
em g
raczy j
est od
na
leźć 2 taki
e sam
e emoc
je
(pa
rę żetonów
). K
ażd
y gra
cz w swoim r
uch
u od
kr
ywa 2 żetony
(po 1 z każdeg
o kolor
u). Gdy zn
aj
d
zie pa
rę, wy
powia
da na g
łos
nazwę emoc
ji i za
bi
era żetony. Jeś
li n
ie u
da m
u się zn
al
eźć par
y,
od
kłada żetony na p
ie
rwotne mi
ej
sce i stara się za
pa
mi
ętać ich
po
ło
że
n
i
e
.
KT
O WYGR
YW
A
?
Wygr
ywa ten, kto zna
j
dzi
e, rozpozna i nazwie wi
ęcej p
ar
.
W pr
zyp
ad
ku re
misu g
racze ci
eszą się wspó
ln
ym zwy
cię
stwem.
PRZ
YDA
TN
E
WSKAZÓWKI
:
1.
P
rzy o
d
kr
ywa
ni
u żeton
ów war
to op
isywa
ć to, co pr
zed
stawia
j
ą:
„Oj
e
j! Al
e Gu
cio tu
taj zi
ewa! Wi
da
ć, że ba
rd
zo się n
u
dzi
. Gd
zie j
est
dr
u
gi z
nu
dzo
ny G
uci
o? Nie, n
i
e tuta
j. Ten Guc
io zas
ła
ni
a łap
ką
oczy
, wi
ęc czu
j
e wstyd
. Poszu
kaj
m
y da
le
j”
.
W ten sp
osó
b zwraca
my
uwag
ę dzi
ecka na to, j
a
k emo
cj
e mo
gą zm
ie
n
ia
ć wyg
lą
d i rea
kcj
e
na
szeg
o ci
a
ła
.
Dzi
ę
ki tem
u dzi
ecko powta
rza n
owe słowa i utrwa
la
po
łącze
ni
e naz
wy emo
cj
i z j
ej f
izy
czn
ym u
zewnętr
zn
ie
ni
em
w postac
i mi
mi
ki
, ge
stów i wrażeń
.
2.
Gd
y dzi
ec
ko rozumi
e j
uż
, czy
m są zm
ie
nn
ość i ko
ntrastowość
emo
cj
i
, możemy zw
ię
kszy
ć stopi
e
ń tr
ud
n
ości
. Zad
a
ni
em g
ra
czy j
est
od
na
l
eźć 2 pr
zeci
wstawne em
oc
je two
rzą
ce par
ę żetonów, np.
ra
d
ość
i
sm
ute
k
. Pozosta
łe zasa
dy o
raz war
u
n
ki wy
gra
n
ej n
ie zm
i
en
ia
j
ą si
ę.
7
6
Pomiń
NOWOŚCI
iPhone 17 PRO
Iphone 17
Iphone 17 AIR
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Saturator do wody
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Fotele i biurka Mad Dog
Back To University
Pomysł na prezent
Sprzęty fitness
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking tabletów z Windowsem [TOP10]
Starlink V3 zapowiada koniec kablowych limitów. Nowa generacja ma zmienić nasze postrzeganie internetu
Ranking depilatorów [TOP10]
Ranking kaw rozpuszczalnych [TOP10]
Ranking pilarek do gałęzi [TOP10]
Ranking telewizorów 32 cale [TOP10]
Ranking telefonów do 5000 zł [TOP10]
Ranking patelni ceramicznych [TOP10]
Ranking hulajnóg dla 4-latka [TOP10]
Co to jest pełna klatka w aparacie?
Czy suszarka niszczy ubrania?
Ranking krzesełek do karmienia [TOP10]
Ranking gier planszowych dla 9-latka [TOP10]
Czy warto kupić piekarnik parowy?
Ranking wioślarzy magnetycznych [TOP5]
Sprawdź więcej poradników