Poradniki Eksperta

Jakie są parametry obiektywów?


Na rynku jest tak wiele obiektywów, naprawdę wiele. A jednak żaden z nich nie sprawdzi się w każdej sytuacji, dla każdego fotografa. Bez względu na to, jakiego obiektywu używasz, jest to najważniejsza część Twojego aparatu, ponieważ właśnie on „maluje” Twoje zdjęcia.



Jakie są parametry obiektywów


Obiektyw jest najważniejszą częścią każdego aparatu. Twój obiektyw – bez względu na rodzaj – koncentruje światło na powierzchni zapisu (film lub matryca światłoczuła), który następnie przechwytuje ostateczne zdjęcie.


Doświadczenie w fotografowaniu nauczy Cię, jakie obiektywy najbardziej Ci odpowiadają. Będzie to oczywiście zależało od gatunku fotograficznego, w którym się specjalizujesz. Na początku możesz poradzić sobie tylko z jednym podstawowym obiektywem zmiennoogniskowym, zanim wybierzesz inny – zazwyczaj szybszy lub jeden ze specjalnych.


Na rynku jest niezliczona ilość obiektywów. Pochodzą od różnych producentów i oferują różnorodne parametry techniczne. Najważniejsze z nich to ogniskowa, jasność i szybkość oraz system ustawiania ostrości. Jest też kilka innych, ważnych parametrów, które musisz brać pod uwagę, szukając obiektywu dla siebie. To między innymi mocowanie obiektywu, system stabilizacji czy współczynnik proporcji obrazu.


Parametry obiektywów – ogniskowa


Jednym z najczęściej używanych obiektywów w historii fotografii filmowej i cyfrowej jest „stała pięćdziesiątka”. Był i jest używany, ponieważ jego kąt widzenia w przybliżeniu odpowiada kątowi widzenia ludzkiego oka (nie licząc widzenia peryferyjnego). Te obiektywy są również stosunkowo tanie i szybkie. Główną zaletą obiektywów o stałej długości ogniskowej jest jakość obrazu. Obiektywy te mają zwykle mniej defektów optycznych i większą szybkość obiektywu niż obiektywy zmiennoogniskowe.


Innym rozwiązaniem są obiektywy zmiennoogniskowe – choć one też mają swoje wady. Jedną z nich jest szybkość obiektywu, która często jest nie tylko niska, ale także niestabilna. Inną jest dodatkowy ciężar – chociaż z drugiej strony jeden obiektyw zmiennoogniskowy jest nadal lżejszy niż wiele obiektywów stałoogniskowych.


Każdy z obiektywów o określonej ogniskowej może być wykorzystany do fotografowania tego, co Cię interesuje. Jednak ze względu na specyficzne właściwości poszczególnych ogniskowych przyjęło się, że używa się ich do określonego rodzaju zdjęć.


Obiektywy szerokokątne mają więc zwykle zakres od 14 do 35 mm. Na rynku można znaleźć szeroki wybór obiektywów szerokokątnych – zarówno o stałej, jak i zmiennej długości ogniskowej. Są zwykle używane do rejestrowania całych scen, zarówno w fotografii przyrodniczej, jak i w reportażu.


Obiektywy typu rybie oko to szczególny przypadek wśród obiektywów szerokokątnych. Mają bardzo krótką ogniskową (od 8 do 14 mm) i potrafią uchwycić scenę o kącie widzenia do 180 stopni.


W przypadku portretów najczęściej używane są szybkie obiektywy stałoogniskowe. Ich standardowe ogniskowe wahają się od 50 do 130 mm. Te długości całkowicie zapobiegają zniekształceniom beczkowym.


Obiektywy o długich ogniskowych – teleobiektywy – są używane, gdy trzeba fotografować obiekty znajdujące się daleko. Są one najbardziej popularne w przypadku sportu, fotografowania dzikich zwierząt, zbliżeń krajobrazów i innych obiektów, do których nie można się zbliżyć z jakiegokolwiek powodu. Teleobiektywy o zmiennej ogniskowej zwykle wahają się od 70 mm na szerokim końcu do 400 mm na długim końcu. Jeśli potrzebujesz obiektywu o jeszcze dłuższej ogniskowej, wybierz odpowiedni obiektyw stałoogniskowy. Sięgają one aż do 1200 mm.


Obiektywy w naszej ofercie:



Parametry obiektywów – jasność


Przysłona to wartość wskazująca, jak daleko może się otworzyć przysłona obiektywu, przez którą przechodzi światło. Najniższa dostępna liczba f, czyli najszersza dostępna przysłona – to właśnie oznacza liczba po literze f w nazwie obiektywu. Jasność obiektywu w zasadzie mówi, ile światła przedostaje się przez obiektyw do czujnika (lub filmu) i wpływa między innymi na to, jak dobrze możesz ustawić ostrość w złych warunkach oświetleniowych (zmierzch, deszcz, sceny o niskim kontraście) i jak kreatywnie możesz uzyskać głębię ostrości.


Obiektywy zazwyczaj mają f/1,4, f/2, f/2,8, f/4, f/5,6, f/8, f/11, f/16. Im wyższa liczba, tym mniej światła dostaje się do środka, co ma negatywny wpływ na finalne zdjęcie i wymaga dodatkowego doświetlenia. Większość początkujących fotografów może zadowolić się f/2,8 lub f/3,2.


Parametry obiektywów – mocowanie


Każdy producent lustrzanek i bezlusterkowców ma własny system mocowania obiektywu do korpusu aparatu – najczęściej jest to bagnet (element mechaniczny, który pomaga zaczepić obiektyw na korpusie aparatu z mocowaniem bagnetowym), czasem gwint, jak w niektórych lustrzankach na film małoobrazkowy. Z tego powodu nie można na przykład zakładać obiektywów Canona na korpus Nikona.


Inni producenci częściej ze sobą współpracują, dzięki czemu obiektywy jednego z nich można bez ograniczeń stosować w aparatach współpracujących producentów. Przykładem jest tutaj format Micro Cztery Trzecie używany przez Olympus i Panasonic.


Niektóre firmy na rynku produkują również obiektywy z wieloma rodzajami bagnetów, które pasują do określonego modelu aparatu. Przykładami są obiektywy Sigma, Tamron i Tokina.


Stabilizacja obrazu


System stabilizacji obrazu został opracowany i zintegrowany z aparatami w celu kompensacji drżenia rąk i rozmycia zdjęć. Porównując obiektywy różnych marek, zauważysz, że ta cecha jest zaznaczona w różny sposób. Na przykład Nikon używa skrótu VR, a Canon zdecydował się na IS. Co prawda istnieją także systemy stabilizacji obrazu w aparacie fotograficznym, ale systemy w obiektywach dają lepsze rezultaty. Na przykład stabilizacja obiektywu jest skuteczniejsza w warunkach słabego oświetlenia – ponieważ obraz jest już stabilizowany przez obiektyw, czujniki pomiaru autofokusa mogą zapewnić w takich warunkach dokładniejsze wyniki.


Podobnie jest w przypadku teleobiektywów – stabilizacja jest skuteczniejsza – a głównym argumentem jest to, że długie obiektywy wymagają znacznie większych ruchów matrycy, a zatem uzyskanie ostrego obrazu nie jest możliwe w przypadku stabilizacji w aparacie.


Parametry obiektywów a współczynnik proporcji obrazu


Większość lustrzanek cyfrowych i bezlusterkowców dla fotografów amatorów ma matryce APS-C, czyli mniejsze niż pełna klatka. Oczywiście mniejszy rozmiar matrycy, przy równych wszystkich innych parametrach, zawęża pole widzenia przez ten sam obiektyw, co prowadzi do pojawienia się pojęcia współczynnika kadrowania, zwanego też mnożnikiem ogniskowej lub z angielskiego – „crop”.


W przypadku lustrzanek cyfrowych Canon APS-C współczynnik kadrowania wynosi 1,62x, a dla Nikona – 1,52x. Aparaty systemu Cztery Trzecie (Olympus, Panasonic) mają jeszcze mniejsze matryce, przez co współczynnik „crop” jest jeszcze większy – 2,0x. W rezultacie ten sam obiektyw w połączeniu z czujnikiem o różnych rozmiarach da różne kąty widzenia.


Autofokus – jeden z parametrów obiektywu


Różne typy obiektywów aparatów mają różne napędy autofokusa. Wszystkie obecne obiektywy firmy Canon mają wbudowany silnik autofokusa. Obiektywy Nikon, Sony i Pentax mogą być wyposażone zarówno we wbudowany silnik autofokusa, jak i napęd śrubowy, który umożliwia wykorzystanie silnika znajdującego się w aparacie do ustawiania ostrości. Silniki wbudowane w obiektywy również się różnią. Najszybsze i najcichsze z nich to ultradźwiękowe silniki pierścieniowe (różni producenci mogą je inaczej oznaczać, np. USM, SSM, SWB, SDM). Stosowane są w najdroższych obiektywach i zapewniają praktycznie bezgłośne i bardzo szybkie ustawianie ostrości.


Istnieje wielu producentów obiektywów, a każdy z nich ma swoje, własne oznaczenia klasy obiektywów. Prawie wszystkie parametry obiektywów, z wyjątkiem ogniskowej i przysłony są opisane inaczej dla każdej marki, co może być mylące dla początkujących fotografów. Na obudowie obiektywu możesz zobaczyć takie oznaczenia jak L, ED, EX, IS, VR, APO, USM, HSM itp. Skróty te określają konstrukcję obiektywu, jakość lub akcesoria, takie jak silnik ogniskowania lub stabilizacja. Canon używa na przykład litery „L” (z czerwonym paskiem na obwodzie obiektywu) dla linii high-endowej, Nikon używa ED (ze złotym paskiem), a Sigma używa EX (i znowu złoty pasek). Również silniki skupiające mają różne oznaczenia wśród producentów – Canon używa akronimu USM, Nikon AF-S, a Sigma HSM.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756