Poradniki Eksperta

Ogniskowa a perspektywa


Chociaż słowo „perspektywa” ma różne znaczenia w zależności od kontekstu, jest jedno, które interesuje fotografów: to sposób, w jaki przedmioty pojawiają się dla oka na podstawie ich atrybutów przestrzennych; lub ich wymiary i położenie oka w stosunku do obiektów. Inaczej, jest to wygląd przedmiotów w odniesieniu do ich względnej odległości i położenia.



Ogniskowa a perspektywa

Jakie ma znaczenie ogniskowa a perspektywa? Otóż ogniskowa sama w sobie nie zmienia perspektywy, ale zmienia sposób, w jaki możesz zaprezentować obiekt. Ustawiając aparat pod określonym kątem, możesz zmienić perspektywę i uchwycić inny kąt widzenia. Dlatego perspektywa zależy od kąta kamery i sposobu zmiany jej pozycji. Zmiany ogniskowej obiektywu aparatu nie wpływają bezpośrednio na perspektywę, czyli perspektywę można zmienić tylko poprzez zmianę pozycji obiektywu aparatu.


Ogniskowa a perspektywa – obiektywy szerokokątne


Obiektywy szerokokątne powiększają przestrzeń. Obiekty wydają się bardziej oddalone i bardziej odległe niż zwykle, co można wykorzystać, wyolbrzymiając różnicę wielkości między pierwszym planem a tłem, aby stworzyć iluzję głębi. Jednak szerokie pole widzenia wyolbrzymia względne rozmiary obiektów w kompozycji, dlatego portret z bliskiej odległości jest często niedopuszczalny: to, co jest najbliżej, wygląda rażąco nieproporcjonalnie, na przykład za duży nos.

Oczywiście obiekty znajdujące się bliżej aparatu zawsze będą wyglądać na większe – w sensie względnym – niż obiekty znajdujące się dalej, niezależnie od używanego obiektywu. Obiektyw szerokokątny tylko wyolbrzymia tę różnicę – ale tylko wtedy, gdy zbliżysz się do czegoś na pierwszym planie. Jeśli w pobliżu aparatu nie ma nic, to szerokokątny obiektyw sprawia, że wszystko wydaje się małe i odległe.


Obiektywy w naszej ofercie:



Zniekształcenie perspektywy szerokim obiektywem


Kiedy obiektyw szerokokątny jest skierowany w górę lub w dół, efektem jest zbieżność równoległych linii. Takie zachowanie jest czasami akceptowalne (lub pożądane), ale uważaj na przechylanie aparatu podczas fotografowania budynków lub podobnych rzeczy: często lepiej jest użyć szerszego obiektywu, lub cofnąć się, aby uniknąć sytuacji, w której budynek wydaje się przechylać się do tyłu.


Ogniskowa a perspektywa – teleobiektywy


Wielu fotografów twierdzi, że teleobiektywy kompresują przestrzeń, dzięki czemu obiekty wydają się większe i bliższe niż zwykle. Z drugiej strony – nie ma czegoś takiego jak kompresja perspektywy teleobiektywu, którą użytkownicy aparatów i entuzjaści fotografii nazywają też zniekształceniem perspektywy lub spłaszczeniem. Mówią o sposobie, w jaki teleobiektywy skracają widok, sprawiając, że odległe obiekty wydają się skupiać na bliższych. To złudzenie optyczne.

To, co naprawdę się dzieje, to fakt, że korzystając z teleobiektywu, musisz znajdować się dalej od fotografowanych obiektów, ponieważ zarówno obiekty pierwszego planu, jak i tła znajdują się w znacznej odległości od kamery, ich względne rozmiary na ostatecznym obrazie będą bliższe rzeczywistości.


Ogniskowa a perspektywa – obiektywy standardowe


Jeśli używasz standardowego obiektywu (35-50 mm w formacie cyfrowym 35 mm), często musisz zbytnio zbliżyć się do obiektu, aby uzyskać odpowiedni rozmiar obrazu. Gdy podejdziesz zbyt blisko, podobnie jak przy obiektywie szerokokątnym, takie zbliżenie obiektu wyolbrzymi jego cechy – nosy wydają się wydłużone, podbródki wystające, a tyły głów mogą wydawać się mniejsze niż normalnie. Zjawisko to nazywane jest skrótem perspektywicznym.


Jednak podczas wykonywania portretów grupowych o wysokości trzech czwartych lub pełnej wysokości najlepiej jest używać w aparacie obiektywu o normalnej ogniskowej. Ten obiektyw zapewni prawidłową perspektywę, ponieważ będziesz znajdować się w większej odległości roboczej od fotografowanych obiektów niż podczas wykonywania portretów z bliska.


Rozpatrując zależność ogniskowa a perspektywa – trzeba powiedzieć, że jedyną rzeczą, która wpływa na perspektywę, jest odległość fotografowania i względne odległości różnych obiektów w scenie do aparatu. Aby zmienić perspektywę, trzeba zmienić względne odległości między kamerą a różnymi rzeczami na scenie. Perspektywa opisuje relacje odległości między kamerą a różnymi elementami w polu widzenia obiektywu. Dopóki kamera znajduje się w tym samym miejscu i wszystko przed kamerą znajduje się w tym samym miejscu, perspektywa będzie taka sama niezależnie od użytej ogniskowej obiektywu. Ogniskowa określi kąt widzenia (o ile nie zmieni się rozmiar matrycy), ale w ogóle nie wpłynie na perspektywę. Jeśli zrobisz zdjęcie bardzo szerokokątnym obiektywem i przytniesz środek wynikowego obrazu, będzie wyglądać tak samo, jak zdjęcie wykonane z tego samego miejsca przy użyciu dłuższej ogniskowej, dając węższe pole widzenia kadru. Stracisz rozdzielczość z powodu wyrzucenia większości pikseli aparatu, ale perspektywa będzie taka sama.


W fotografii perspektywa jest punktem widzenia aparatu i zależy wyłącznie od pozycji, z której robione jest zdjęcie. Niezależnie od tego, czy używasz ultraszerokokątnego obiektywu 16 mm, czy obiektywu 90 mm o długiej ogniskowej, pozycja aparatu jest jedyną rzeczą, która kontroluje perspektywę.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756