Dolby Vision 2 na horyzoncie. Nowa jakość obrazu po 10 latach

Mariusz Bielski
Data dodania: 04-09-2025
Dolby Vision 2

Dolby Vision 2 to technologia, która ma zastąpić dotychczasowy standard i wykorzystać pełnię możliwości nowoczesnych telewizorów. W odświeżonej wersji kluczową rolę odgrywają sztuczna inteligencja, lepsze zarządzanie ruchem i systemy adaptujące obraz do warunków w pomieszczeniu.

Content Intelligence kluczowym elementem w Dolby Vision 2

Pierwsze telewizory wspierające nowy format pojawią się na rynku jeszcze w tym roku. Na start z Dolby Vision 2 ruszy Hisense, a wkrótce dołączą też inni producenci.


Najważniejszym elementem nowej technologii jest Content Intelligence, czyli system, który analizuje to, co widzisz na ekranie oraz to, co dzieje się dookoła. Telewizor bada treść i warunki oświetleniowe, by w czasie rzeczywistym dostosować ustawienia obrazu. Nie trzeba niczego regulować ręcznie. Filmy, transmisje sportowe czy gry mają wyglądać tak, jak zaplanowali ich twórcy – niezależnie od tego, czy oglądasz w słoneczne popołudnie, czy w ciemnym pokoju wieczorem.


Dolby poprawiło też odwzorowanie czerni i szczegółów w ciemnych scenach. Służy temu system Precision Black, który wyciąga więcej detali tam, gdzie do tej pory panowała ciemność. Z kolei Light Sense – wykorzystujący czujniki wbudowane w telewizor – automatycznie dostosowuje jasność i kontrast w zależności od warunków oświetleniowych w pokoju.

Telewizory z Dolby Vision w naszej ofercie:

Problem efektu opery mydlanej rozwiązany w Dolby Vision 2

Kolejną zmianą jest sposób odwzorowania ruchu. Authentic Motion, czyli nowy system zarządzania płynnością, ma rozwiązać problem tzw. efektu opery mydlanej, który pojawia się w wielu telewizorach przy sztucznym wygładzaniu obrazu. Dolby Vision 2 oferuje bardziej naturalny ruch i wrażenie zbliżone do tego, co widzimy w kinie.


Ważną nowością jest też zmienione mapowanie tonów. Do tej pory to telewizor „zgadywał”, jak wyświetlić obraz w różnych warunkach. Teraz działa to w obie strony –  urządzenie nie tylko interpretuje materiał, ale też otrzymuje więcej danych od twórców. Dzięki temu kolory, kontrast i jasność są lepiej odwzorowane, a obraz wygląda spójnie niezależnie od sprzętu.

Kto najpierw wprowadzi telewizory z Dolby Vision 2?

Hisense jako pierwszy producent wprowadzi telewizory z Dolby Vision 2. Firma już zapowiedziała premiery modeli z tą technologią. Kolejne marki, takie jak LG, Sony i Panasonic również planują wdrożenia. Co ważne, wszystkie materiały przygotowane w dotychczasowym standardzie będą nadal działały, ale pełny potencjał nowej wersji zobaczymy tylko na zgodnych urządzeniach.


Dolby podzieliło nową linię technologii na dwa poziomy. Vision 2 to wersja podstawowa, a Vision 2 Max jest bardziej zaawansowana i przeznaczona dla użytkowników premium. Modele Max będą oferować wyższą jasność, lepszy kontrast i więcej opcji dla tych, którzy chcą wycisnąć z obrazu maksimum.

Co zrobią serwisy streamingowe?

Pojawia się też pytanie o wsparcie ze strony serwisów streamingowych. Apple TV+, Disney+ i Netflix od dawna korzystają z Dolby Vision, ale jeszcze nie potwierdziły przejścia na nową wersję. Pierwszym serwisem, który oficjalnie ogłosił wdrożenie Dolby Vision 2, jest Canal+. Firma zapowiada, że wszystkie jej treści – zarówno filmy i seriale, jak i transmisje sportowe – będą dostępne w nowym standardzie. To może przyspieszyć decyzje osób zarządzających innymi platformami.


Dolby Vision 2 wygląda na solidny krok naprzód. Nie chodzi tu tylko o kwestię ładniejszego obrazu, ale o kompleksowe podejście do wyświetlania treści. Firma chce, by widzowie dostrzegali to, co naprawdę zaplanowali twórcy – bez kompromisów wynikających z ustawień telewizora czy warunków w pomieszczeniu. 

Smart TV w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756