Gothic Remake jak dotąd budził mieszane uczucia. Z jednej strony gracze cieszyli się, że dostaną go w odświeżonej wersji. Z drugiej zaś martwili się o jakość wykonania nowej edycji. Podczas eventu Gamescom 2025 twórcy dokonali obszernej prezentacji, z której dowiedzieliśmy się wiele cennych informacji.
Gothic, którego pierwsza część wyszła w 2001 roku, do dziś uznawany jest za tytuł kultowy. Gracze z całego świata chętnie wracają do niego niezależnie od upływu czasu. Nie dziwota, że wielkie emocje wzbudziła zapowiedź remake’u, który ma ujrzeć światło dzienne w 2026 roku na komputery PC, PlayStation 5, Xbox Series X oraz Xbox Series S.
Choć początkowe reakcje fanów były umiarkowanie entuzjastyczne – głównie ze względu na niezbyt jakościowe demo – to po prezentacji na tegorocznym Gamescomie można czekać na tę premierę z większymi nadziejami. Z prezentacji wynika, iż producenci cały czas pracują nad doskonaleniem gry w odświeżonej wersji, poprawiając jej poszczególne elementy oraz usprawniając gameplay. Czego więc można spodziewać się po reedycji tej klasycznej pozycji?
Względem tego, co pokazano w wersji demonstracyjnej, poprawiono chociażby system walki. Uprzednio Bezimienny, którym ponownie przyjdzie nam sterować, poruszał się niezbyt płynnie i brakowało mu responsywności. Obie te rzeczy zostały poprawione, a do tego będą one poprawiały się wraz z rozwojem postaci pod kątem posiadanych przez nią umiejętności. Co ciekawe, dodano również system rolowania na boki. To rozwiązanie znane ze znacznie nowszych tytułów RPG, które jednocześnie ma znacznie ułatwić i urozmaicić walkę.
Ulepszono również system magii – jest on mroczny i efektowny zarazem. Animacje robią wrażenie, choć nie wszystkie są już idealne. Niemniej zdaje się, że twórcy remake’u zdają sobie sprawę, czego wymagają od nich gracze i co muszą zrobić, aby finalny produkt ich zadowolił.
Jedną z cech, na którą narzekali nawet najwięksi fani Gothica, były nierozbudowane lokalizacje. Również pod tym względem ma się sporo zmienić. Pod względem kolorystyki nie uświadczymy jednak odejścia od oryginału, co niewątpliwie stanowi zaletę remake’u.
Kluczowa jest jednak inna kwestia, mianowicie rozmiaru poszczególnych lokalizacji. Producenci nie poszli na łatwiznę. Mogli wszak odtworzyć mapę dokładnie taką, jaką była w wersji Gothica z 2001 roku, ale tak się nie stało. Tam, gdzie się dało, postanowili bowiem rozbudować poszczególne miejsca, na przykład kultowe pola ryżowe. Znacznie większy ma być również obóz Quentina.
Ponadto fani przygód Bezimiennego powinni ucieszyć się również z jeszcze jednej zapowiedzianej zmiany. Chodzi mianowicie o kwestię zwiększenia liczby zadań do wykonania, które pozwolą rozwijać postać szybciej i bardziej wszechstronnie. Protagonista będzie mógł wykonać nowe questy w środkowej i późniejszej fazie gry.
To pomoże również wykorzystać wiele NPC, którzy w oryginalnej wersji Gothica pełnili jedynie funkcję tła. Teraz znacznie więcej postaci ma oferować głębię i umożliwiać interakcję. Co ważne, tyczy się to nie tylko ludzi, lecz także orków. Po zdobyciu Ulu-Mulu również oni będą mogli zaoferować nowe zadania, a nawet umożliwić Bezimiennemu naukę ich języka.
Pod względem rozbudowy systemu questów warto wspomnieć również o przebudowanym systemie awansu w hierarchii poszczególnych obozów. Wcześniej wystarczyło zaoferować odpowiedniemu NPC określoną liczbę bryłek rudy. W remake’u natomiast będzie to bardziej skomplikowane. Trzeba będzie wykonać konkretne zadania, aby zyskać uznanie w oczach innych członków danej grupy. Każdy z obozów ma otrzymać własną linię questów.
Wszystkie wyżej opisane kwestie są znakomitymi informacjami dla fanów serii, ale ich potwierdzenie nie sprawia, że wszystkie obawy zniknęły. Pewne zmartwienia wciąż budzi kwestia optymalizacji gry. Zarówno demo, jak i wersja zaprezentowana podczas Gamescomu nie działała płynnie. Usprawnienie remake’u Gothica pod tym względem to teraz największe wyzwanie dla developerów.
Szczęście w nieszczęściu polega na tym, iż do premiery zostało jeszcze kilka miesięcy. To wystarczająco dużo, by dopracować poszczególne rzeczy i oddać graczom jakościowy produkt. Konkretna data premiery Gothica Remake jeszcze nie padła, aczkolwiek należy spodziewać się jej na początku 2026 roku.