Przerzutka Ratio Mech ma w sobie coś, na czym zależy kolarzom. Zastosowano w niej ciekawe rozwiązanie

Mariusz Bielski
Data dodania: 26-11-2025
przerzutka ratio mech

Nowa tylna przerzutka Ratio Mech to pierwsza kompletna konstrukcja tej marki i jednocześnie sprzęt, który można zamocować zarówno bezpośrednio do ramy, jak i na zwykłym haku. Dzięki temu pasuje do napędów Shimano i SRAM, a jej konfiguracja nie zamyka użytkownika w jednym zestawie części. Ratio kieruje ją do osób, które chcą mechanicznego systemu o dużym zakresie i jednocześnie oczekują łatwej obsługi.

Przerzutka Ratio Mech jak system elektroniczny 

Producent podkreśla, że to pierwsza od 6 dekad przerzutka wytwarzana w Wielkiej Brytanii. Metalowe elementy powstają w fabryce w Lake District, a części z nylonu drukuje się w Kent. Całość można rozłożyć i złożyć za pomocą zwykłego multi-toola, co ma ułatwić naprawy w terenie.


Szef firmy, Tom Simpson, twierdzi, że Mech ma działać tak sprawnie jak systemy elektroniczne, ale przy niższej masie. Według niego problemy mechanicznych przerzutek często nie wynikają z pancerzy, tylko z tarcia wewnątrz samej konstrukcji. Dlatego Ratio zastosowało łożyska ze stali nierdzewnej, które mają pracować lekko i długo wytrzymać jazdę w błocie i deszczu.

Rowery miejskie w naszej ofercie:

Różne sposoby montażu przerzutki Ratio Mech

Do tej pory Ratio było kojarzone głównie z adapterami pozwalającymi mieszać części różnych producentów oraz z zestawami do przeróbek przerzutek. Mech to pierwsze pełne urządzenie tej firmy. Można je zamontować współosiowo z osią tylnego koła rowerowego, podobnie jak w przerzutkach SRAM T-Type, można też użyć haka UDH lub klasycznej wersji mocowania. Co ważne, przerzutka pozwala przechodzić między tymi sposobami montażu.


Zanim trafiła ona na rynek, powstała seria prototypów testowanych zimą 2024–25. Po tych próbach konstrukcję uzupełniono o sprzęgło oraz wymienne elementy regulujące ciąg linki. Dzięki nim Mech da się dopasować do różnych klamkomanetek. W odróżnieniu od przerzutek SRAM, które nie mają śrub ograniczników ani śruby B, tutaj producent je pozostawił. Ratio przygotowało modele 3D wielu kaset i szukało takiej geometrii, która pozwoli utrzymać właściwy dystans od zębów w każdym przełożeniu.

Przerzutka Ratio Mech pasuje i do SRAM, i do Shimano

W praktyce oznacza to, że użytkownik nie jest ograniczony do jednej kasety. Mech współpracuje z wieloma zestawami 12- i 13-rzędowymi i może działać zarówno z napędami SRAM, jak i Shimano. Simpson zapewnia, że samo pojęcie montażu współosiowego nie jest objęte ochroną patentową i istnieje od wielu lat, więc zastosowanie takiego rozwiązania nie narusza cudzych projektów.


Przerzutka jest dostępna w wersji direct mount oraz na haku. Wózek można dobrać pod kasety z największą zębatką 46 lub 52. Do tego dochodzi siedem wersji elementu regulującego ciąg linki, co daje szeroki zakres dopasowania. W planach są także kolejne warianty dla napędów 11-, 12- i 13-rzędowych.

Ile kosztuje ta przerzutka?

Ratio podkreśla, że Mech ma być łatwa w ustawianiu i serwisie. Oferuje funkcję Cage Stop, która blokuje wózek podczas wyjmowania koła. Na razie dostępny jest tylko kolor czarny. Wkrótce pojawi się srebrny, natomiast na niebieski trzeba będzie poczekać. Cena przerzutki wynosi 295 funtów, czyli około 1420 zł według kursu z dnia 26 listopada 2025.

Rowery szosowe w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756