Zdaniem eksperta

Przycisk cofania w DualSense. Rewolucja czy jedynie ułatwienie?

Paweł Matyjewicz
Data dodania: 07-11-2024
DualSense PS5 nowy przycisk cofania

Sony od lat pracuje nad udoskonaleniem funkcji swoich kontrolerów, by sprostać wymaganiom współczesnych graczy. Najnowszy patent złożony przez japońskiego giganta technologicznego sugeruje, że wkrótce możemy spodziewać się nowego przycisku cofania rozgrywki w kontrolerach PlayStation. Wbrew pozorom jednak, nie chodzi tu o możliwość "cofnięcia" gry. Jak działać miałoby nowy przycisk i jakie może przynieść korzyści? Sprawdźmy!

Jak działa nowa funkcja cofania rozgrywki?

Nowy patent od Sony, nazwany roboczo "Game Play Rewind z możliwością tworzenia zakładek", nieco różni się od funkcji cofania rozgrywki, którą znamy z niektórych starszych gier. W takich tytułach jak Prince of Persia: Sands of Time, gracz mógł cofnąć postać do poprzednich sekund, naprawiając tym samym popełnione błędy. W propozycji Sony zamiast tego przewidziano możliwość cofnięcia do określonego fragmentu gry w formie wideo, które można odtworzyć bez przerywania rozgrywki.


System ten przypomina funkcję dostępną w Nintendo Switch Online, gdzie gracze mają opcję cofnięcia gry do wybranego momentu i rozpoczęcia od nowa. W przypadku Sony funkcjonalność poszerza się jednak o możliwość wyświetlania nagrania w osobnym oknie, co znacznie ułatwia podgląd bez wyłączania gry.

Konstrolery do PS5 w naszej ofercie:

Pozycjonowanie przycisku cofania na kontrolerze

Według informacji z patentu, nowy przycisk cofania znajdować się ma dokładnie w miejscu obecnego przycisku Share. Obecna funkcja Share, znana z PlayStation 4 i PlayStation 5, pozwala graczom na zapis ostatnich 15 minut rozgrywki i udostępnienie ich jako filmów lub zrzutów ekranu. Nowością w proponowanej funkcji jest jednak możliwość cofnięcia się do kluczowych fragmentów bez konieczności opuszczania gry.

Jakie korzyści przyniesie przycisk cofania?

Nowa funkcja może być przydatna w wielu sytuacjach. Na przykład, jeśli podczas rozgrywki NPC (postać niezależna) przekaże nam ważne informacje dotyczące misji, które zapomnimy lub przeoczymy, będzie można cofnąć się i sprawdzić te fragmenty w formie nagrania. W tradycyjnych systemach, by wrócić do takiego momentu, trzeba było przeglądać zapisy lub nawet zaczynać misję od nowa, co potrafiło być czasochłonne i frustrujące.


Patent Sony wprowadza także możliwość tworzenia zakładek na nagraniu, dzięki czemu gracz może łatwo oznaczyć najważniejsze momenty w grze, by do nich wrócić. Takie rozwiązanie pozwoli graczom na szybki dostęp do kluczowych informacji, a także na doskonalenie swoich umiejętności, analizując popełnione błędy i szukając lepszych rozwiązań. To narzędzie może okazać się bardzo pomocne dla streamerów oraz twórców treści, którzy mogą szybko przejrzeć fragmenty nagrania i wykorzystać je w swoich materiałach.


Jednym z ciekawych aspektów omawianego patentu jest możliwość korzystania z funkcji "obraz w obrazie". W praktyce oznacza to, że gracz mógłby wyświetlać przeglądane nagranie w osobnym oknie, podczas gdy główna rozgrywka nadal trwa. Technologia ta, znana z systemu PlayStation 5 jako "cards" (karty), pozwala na przypięcie filmów, np. poradników z YouTube, w osobnym oknie na ekranie gry. Funkcja cofania rozgrywki mogłaby więc w pełni wykorzystać tę technologię, pozwalając graczom na odtworzenie kluczowych fragmentów bez potrzeby przerywania gry.

Kiedy przycisk trafi do naszych kontrolerów?

Należy pamiętać, że złożenie patentu nie jest równoznaczne z natychmiastowym wprowadzeniem go na rynek. Sony wielokrotnie rejestrowało innowacyjne rozwiązania, które ostatecznie nie trafiły do produkcji. Jednak w przypadku omawianej funkcji cofania rozgrywki istnieją pewne przesłanki sugerujące, że wdrożenie jej nie byłoby trudne. Wszystkie kluczowe elementy, takie jak buforowanie wideo i przycisk Share, są już w kontrolerach PS5. Dodanie tej funkcji mogłoby więc wymagać jedynie odpowiedniego oprogramowania.


Dzięki natywnemu wsparciu, funkcja mogłaby być dostępna dla każdej gry, niezależnie od wsparcia deweloperów. To ogromna zaleta w porównaniu do innych technologii, które wymagają dedykowanego wsparcia od twórców gier. Wdrożenie tej funkcji mogłoby znacznie zwiększyć wygodę użytkowania oraz funkcjonalność kontrolera PlayStation.

Konsola PlayStation 5 w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756