Granie mobilne jeszcze kilka lat temu kojarzyło się głównie ze smartfonami i prostymi aplikacjami. Dziś coraz więcej osób sięga po zaawansowane handheldy, takie jak ROG Xbox Ally od ASUS-a, które potrafią uruchamiać gry klasy AAA. Problem pojawia się jednak w momencie, gdy na dysku zabraknie miejsca SanDisk właśnie zaprezentował swoje oficjalnie licencjonowane rozwiązania pamięci dla Ally i nowego Ally X.
Najmocniejszym punktem oferty jest dysk SSD w wersjach 2 TB i 4 TB. Producent obiecuje prędkości odczytu do 7 250 MB/s oraz zapisu do 6 900 MB/s, co stawia go w czołówce mobilnych nośników NVMe. Ważną cechą jest energooszczędna konstrukcja – zamiast tradycyjnej pamięci DRAM, dysk wykorzystuje technologię Host Memory Buffer, która ma zmniejszać zużycie energii i wydłużać czas pracy na baterii.
Cena nie należy do najniższych: wersja 2 TB kosztuje około 640 zł, a 4 TB to wydatek rzędu 1 250 zł. To sporo, ale w zamian dostajemy sprzęt zoptymalizowany pod kątem handhelda i sygnowany logiem WD_BLACK – marki dobrze znanej graczom preferujących komputery PC.
Dla tych, którzy wolą uniknąć rozkręcania konsoli, SanDisk przygotował karty microSD. Dostępne są wersje o pojemności 512 GB, 1 TB i 2 TB. Ceny zaczynają się od około 280 zł, a kończą nawet na 1 350 zł za największy wariant.
Karty korzystają z technologii QuickFlow, która pozwala osiągnąć odczyt do 200 MB/s i zapis do 150 MB/s. To znacznie więcej niż standardowe limity kart UHS-I i wystarczy do uruchamiania gier bezpośrednio z pamięci microSD. Producent zapewnia też odporność na upadki, wilgoć czy promieniowanie rentgenowskie oraz obejmuje karty gwarancją dożywotnią.
Największą zaletą jest oczywiście proste rozszerzenie pamięci w sprzęcie, w którym miejsce na gry kończy się szybciej, niż byśmy chcieli. SSD pozwala nie tylko na przechowywanie większej liczby tytułów, ale też na szybsze ich ładowanie i sprawniejsze działanie systemu. Karty microSD są z kolei łatwe w obsłudze – wystarczy włożyć je w slot, bez żadnej ingerencji w urządzenie. Licencjonowany charakter produktów daje użytkownikowi też poczucie bezpieczeństwa – to nie przypadkowy nośnik, ale sprzęt, który faktycznie był testowany z konsolą Asus ROG Xbox Ally i zoptymalizowany do jej specyfiki.
Nie brakuje jednak pewnych ograniczeń. Karty microSD nie obsługują standardu MicroSD Express, co sprawia, że choć osiągają imponujące transfery, w wielu zastosowaniach wciąż pozostają wolniejsze niż SSD. Producent nie podaje też klas A1 czy A2, które opisują wydajność w pracy z aplikacjami i grami.
SSD, mimo świetnych parametrów, również nie jest idealny – konstrukcja pozbawiona DRAM może w niektórych sytuacjach wpływać na stabilność wydajności przy losowych operacjach. No i pozostaje kwestia ceny, która może być zaporowa dla wielu użytkowników.
Ostateczna decyzja zależy od sposobu korzystania z konsoli przenośnej. Jeżeli liczy się dla Ciebie prostota i brak ryzyka – karta microSD będzie najlepszym wyborem. Wystarczy kilka sekund, by rozszerzyć pamięć i cieszyć się większą biblioteką gier.
Jeśli jednak jesteś graczem wymagającym i chcesz wyciągnąć ze swojego ROG Ally maksimum możliwości – SSD WD_BLACK SN7100X to rozwiązanie dla Ciebie. Większa szybkość, lepsza responsywność i ogromna pojemność 4 TB sprawiają, że to sprzęt na lata.
Wielu użytkowników znajdzie też złoty środek w połączeniu obu rozwiązań: duże, najczęściej używane tytuły można zainstalować na SSD, a gry mniej istotne czy tryby offline przechowywać na karcie microSD.