Wyobraź sobie, że sterujesz myszką, joystickiem albo nawet poduszką, która nie tylko reaguje na twój dotyk, ale też oddaje go z powrotem. Tak właśnie działa HydroHaptics. To nowa technologia opracowana przez naukowców z Uniwersytetu w Bath we współpracy z zespołami z Bristolu i Eindhoven.
HydroHaptics pozwala tworzyć miękkie, elastyczne urządzenia, które jednocześnie przekazują złożoną informację dotykową. W praktyce oznacza to, że możesz ścisnąć silikonową kopułkę na komputerowej myszce, a system nie tylko zrozumie twój ruch, ale też odpowie na niego na przykład poprzez opór czy pulsowanie. Komunikacja jest dwustronna: ty coś naciskasz, a urządzenie coś ci zwraca. To nowy sposób interakcji, który daje poczucie fizycznej obecności w świecie cyfrowym.
Zespół z Bath zaprezentował kilka konkretnych przykładów zastosowania tej technologii. Pierwszy z nich to miękka myszka, w której silikonowy element reaguje na gesty takie jak szczypanie, skręcanie czy ugniatanie. W testach użytkownicy mogli za jej pomocą rzeźbić cyfrowe obiekty, a urządzenie symulowało opór materiału, jakby faktycznie coś modelowali ręcznie.
Kolejny przykład to joystick 3D. Mały, elastyczny kontroler nie tylko pozwala sterować kierunkiem, ale też może symulować napięcie, szarpnięcia czy wibracje. Gracze w testach określili go jako „bardziej żywy” niż tradycyjne kontrolery do konsol typu PlayStation 5 czy typowe myszki i klawiatury.
Trzecie urządzenie to plecak z wbudowaną informacją dotykową. Pasek może lekko postukać cię w ramię, by na przykład poinformować o konieczności skrętu podczas nawigacji. Nie musisz wtedy spoglądać na ekran telefonu, a ręce masz wolne.
Ostatni przykład to poduszka, która może działać jak pilot do inteligentnego domu. Wbudowana komora HydroHaptics reaguje na dotyk i może służyć do sterowania światłem, temperaturą czy telewizorem. Wystarczy ścisnąć ją w odpowiedni sposób.
Jak to działa? Kluczowym elementem jest elastyczna komora silikonowa wypełniona cieczą, połączona z niewielkim silnikiem. To właśnie ona pozwala uzyskać realistyczne efekty dotykowe bez utraty miękkości czy elastyczności powierzchni. Według twórców HydroHaptics oferuje precyzyjniejszą i bardziej złożoną informację dotykową niż wcześniejsze rozwiązania tego typu.
Technologia została po raz pierwszy szerzej zaprezentowana na sympozjum ACM dotyczącym interfejsów użytkownika. Artykuł opisujący HydroHaptics zdobył tam wyróżnienie, co pokazuje, że projekt wzbudza zainteresowanie w środowisku badawczym.
Zespół pracujący nad projektem przyznaje, że chociaż system jest już funkcjonalny, to potrzebuje jeszcze dopracowania. Chodzi szczególnie o zakres miniaturyzacji silnika. Jeśli uda się pozyskać inwestycje, technologia może trafić na rynek w ciągu najbliższego roku lub dwóch.
HydroHaptics otwiera nowe możliwości dla gier, projektowania 3D i urządzeń noszonych. Przede wszystkim jednak pokazuje, że cyfrowe doświadczenia nie muszą być jedynie wizualne czy dźwiękowe. Mogą też być odczuwalne – jak dotyk drugiego człowieka czy nacisk dłoni. I właśnie w tym kierunku zmierza przyszłość interfejsów.