Bywają miejsca, o których lepiej nie mówić głośno. Strefa jest jednym z nich. Milczy, ale żyje – głęboko pod warstwą ruin i popiołu. Z czasem wraca, zmienia się, wzywa kolejnych. Tym razem – zaprasza również graczy PlayStation. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl zadebiutuje na PS5 pod koniec 2025 roku i wszystko wskazuje na to, że nie będzie to zwykła konwersja
S.T.A.L.K.E.R. 2 to produkcja wymagająca – ogromny, otwarty świat, pełen detali i skomplikowanych systemów, jak sztuczna inteligencja A-Life 2.0, która zarządza zachowaniem postaci i mutantów. Na PS5 gra ma działać z pełną wydajnością – czyli stabilne 60 klatek na sekundę i wsparcie dla ray tracingu, który potrafi dodać scenom jeszcze więcej klimatu.
Dzięki szybkiemu dyskowi SSD w PS5 ładowanie będzie błyskawiczne, co w takim tytule ma duże znaczenie – szybciej wskakujesz w akcję i nie czekasz, aż Strefa się odrodzi. Konsola ma też chłodzenie pozwalające na długie sesje bez irytujących hałasów. Nie da się ukryć, że DualSense to dziś coś więcej niż kolejny kontroler. To prawdziwe rozszerzenie gry, które potrafi przekazać emocje i reakcje świata przedstawionego. W S.T.A.L.K.E.R. 2 odczujesz, jak broń wibruje w dłoni, jak napinają się spusty, a świat reaguje na najmniejsze Twoje ruchy.
Gracze, którzy mieli już okazję odwiedzić Strefę na komputerach gamingowych lub konsolach Xbox Series X, doskonale wiedzą, czego się spodziewać – ale tym razem dostaną coś więcej niż tylko "przekopiowaną" wersję. Wersja na PlayStation 5 nie będzie zwykłym portem. To raczej druga szansa, by przeżyć tę samą historię – ale z nową jakością i wrażeniami, których wcześniej nie było. Zamiast powielać znane schematy, twórcy sięgają po możliwości sprzętowe konsoli Sony i przekładają je na doznania użytkownika. Od strony mechaniki – świat pozostaje ten sam: pełen zniszczonych osiedli, milczących lasów, zapomnianych bunkrów i wrogów, którzy nigdy nie śpią. Ale w warstwie odczuwania gry – czeka nas zupełnie inna wyprawa.
To nie jest klasyczna strzelanka, gdzie głównym celem jest wyeliminowanie wroga i zaliczenie kolejnej misji. S.T.A.L.K.E.R. 2 to doświadczenie z pogranicza survivalu, psychologicznego thrillera i RPG-a. W tym świecie nie ma bezpiecznych miejsc, a każda decyzja może mieć swoje konsekwencje. Co więcej, sztuczna inteligencja A-Life 2.0 działa jak żywy organizm – reaguje na zachowanie gracza, zmienia sytuację na mapie, przesuwa mutanty i frakcje. Nie ma dwóch takich samych rozgrywek.
Premiera to zaledwie początek. Studio GSC Game World nie zamierza porzucać projektu zaraz po wydaniu gry na PS5 – przeciwnie. Wszystko wskazuje na to, że traktują tę wersję jako fundament pod przyszłe rozszerzenia. Mówi się nie tylko o dodatkach fabularnych, ale też o wydarzeniach cyklicznych i narracyjnych wstawkach, które będą rozwijać świat Strefy krok po kroku. Niewykluczone, że część z tych materiałów będzie ekskluzywna czasowo dla graczy PlayStation – choć to na razie tylko przypuszczenia. Jedno jest pewne: wsparcie dla tej wersji gry nie skończy się w dniu premiery.
Pozostaje czekać na premierę gry w wydaniu PS5. Według zapowiedzi ta nastąpi pod koniec 2025 roku. Obecnie dokładna data pozostaje nieznana, jednak wszystko sugeruje, że poznamy ją wkrótce.