Zdaniem eksperta
Czyszczenie łańcucha rowerowego jest kluczowe dla zachowania jego wydajności i długowieczności. Niestety to jedna z tych części w rowerze, które narażone są na szybkie zabrudzenie. Ponieważ znajduje się blisko koła, większość unoszonego przez nie podczas jazdy brudu trafia właśnie na niego. Brudny łańcuch gromadzi kurz, piasek i inne zanieczyszczenia, co prowadzi do szybszego zużycia takich elementów napędu jak zębatki korby i kasety oraz kółeczka wózka przerzutki. Jak zatem dbać o ten element, aby służył nam jak najdłużej? Na czym polega i jak wygląda czyszczenie łańcucha rowerowego i jego konserwacja?
Brudny łańcuch rowerowy dużo ciężej pracuje, a oblepiony ziarenkami piasku działa na cały napęd jak papier ścierny. Ogniwa łańcucha tracą swoją sztywność boczną, przez co bez dodatkowego podciągania linki manetką zmiana biegów stopniowo staje się niemożliwa.
Regularne czyszczenie zapewnia płynniejsze działanie, poprawiając tym samym efektywność pedałowania i komfort jazdy. Zabrudzony łańcuch powoduje ponadto głośną pracę napędu, nieprzyjemne skrzypienie i stawia dodatkowy opór podczas pedałowania, co negatywnie wpływa na przyjemność z jazdy.
Reasumując, czysty łańcuch ma bardzo duży wpływ na zmniejszenie jego zbyt szybkiego zużycia, dzięki czemu zaoszczędzimy pieniądze na naprawy i wymianę części szczególnie wtedy, gdy używamy napędów z górnej półki.
Szybkie czyszczenie łańcucha rowerowego
Łańcuch to najważniejszy element napędu w każdym rowerze, który aby poprawnie pracował, powinien być czysty i umiejętnie nasmarowany. Czyszczenie łańcucha jest dość prostą czynnością, ale nie należy do szybkich procesów. Zatem jak zabrać się za czyszczenie łańcucha rowerowego?
Pierwsza metoda nie należy do bardzo skutecznych i jest mniej dokładna. Jednak jeżeli będziemy ją wykonywać regularnie, po każdej dłuższej przejażdżce lub co 100 kilometrów, wówczas będziemy mieli czysty, cichy napęd, a czyszczenie będzie szybsze i łatwiejsze. Wykonamy ją w kilku prostych krokach:
1. przygotowanie: umieść rower na stojaku lub oprzyj go tak, aby tylne koło było uniesione do góry, co ułatwi obracanie korbą i pracę z łańcuchem;
2. wstępne czyszczenie: użyj szmatki lub szczotki do usunięcia widocznego brudu i błota z łańcucha. Możesz także użyć specjalnej szczotki do czyszczenia łańcuchów, która dociera między ogniwa;
3. czyszczenie z odtłuszczaczem: nanieś odtłuszczacz na łańcuch i obracaj korbą tak, aby środek dotarł do każdego ogniwa. Możesz użyć pojemnika z systemem szczotek, który dokładnie oczyści każde ogniwko łańcucha;
4. przecieranie: po wyczyszczeniu odtłuszczaczem, przetrzyj łańcuch czystą, wilgotną szmatką, aby usunąć resztki brudu i odtłuszczacza;
5. smarowanie: gdy łańcuch jest suchy, nałóż odpowiedni smar do łańcucha rowerowego. Najlepiej smarować każde ogniwko osobno, obracając korbą, a nadmiar smaru usunąć szmatką.
Zobacz także: Ranking rowerów - Najlepszy rower [TOP10]
Bardziej skuteczną, ale i bardziej pracochłonną metodą czyszczenia jest zdjęcie łańcucha i zalanie go benzyną ekstrakcyjną, bądź specjalnym biodegradowalnym preparatem. Produkują go przeważnie te same firmy, które wytwarzają produkty smarujące takie jak smary i oliwki do rowerów.
Łańcuch umieszczamy w plastikowej butelce po napoju i nim wstrząsamy, aż benzyna lub płyn rozmoczą i wypłuczą brud z każdego zakamarka. Następnie łańcuch z butelki wyciągamy i wycieramy do sucha, a pozostały w butelce płyn odstawiamy, aż na dnie zgromadzi się osad. Możemy resztę zlać do kolejnego wstępnego czyszczenia. Przy tej metodzie warto zaopatrzyć się w spinkę do łączenia łańcucha, co ułatwi jego kolejny demontaż.
Kolejna bardzo skuteczna procedura to użycie specjalnego urządzenia do czyszczenia łańcucha, które posiada najczęściej trzy ruchome szczotki. Dużym atutem tej metody jest to, że do czyszczenia nie musimy ściągać łańcucha. Do urządzenia wlewamy benzynę ekstrakcyjną bądź odtłuszczacz, zakładamy go na łańcuch i kręcimy korbą. Jest to bardzo efektywne czyszczenie, ponieważ nie polega tylko na płukaniu, ale też na mechanicznym usuwaniu zanieczyszczeń z poszczególnych ogniw z obu stron łańcucha. Tak jak przy wcześniejszej metodzie, po czyszczeniu wycieramy element do sucha.
Oprócz czyszczenia samego łańcucha, należy wyczyścić pozostałe elementy wchodzące w skład napędu, takie jak zębatki kasety i korby oraz kółeczka wózka przerzutki. Do ich czyszczenia możemy zastosować szczoteczki o specjalnych kształtach. Przydadzą się szczególnie do czyszczenia kasety i przestrzeni pomiędzy zębatkami. Wcześniej, w celu łatwiejszego usunięcia zanieczyszczeń (smarów zmieszanych z błotem z korby i kasety) najlepiej spryskać je specjalnymi preparatami odtłuszczającymi.
Czyszczenie łańcucha rowerowego uwzględnia również proces prawidłowego smarowania łańcucha. Odpowiednie wykonanie tej czynności jest dość pracochłonne i nie polega na smarowaniu tak, aby element ociekał smarem. Tu im więcej, wcale nie znaczy lepiej. Stara zasada „kto smaruje ten jedzie” jest tu jak najbardziej aktualna, ale nie można z tym przesadzać.
Prawidłowo w łańcuchu powinny być nasmarowane tylko rolki ogniw. W ogóle nie smaruje się zębatek kasety ani korby. Nie smarujemy też kółeczek przerzutki. Przed smarowaniem należy łańcuch wytrzeć do sucha. Potem następuje czynność najbardziej pracochłonna, czyli smarowanie oliwką każdego z ogniw osobno. Na każde ogniwo staramy się nanieść po jednej kropelce smaru. Przechodzimy po kolei przez wszystkie – ponad 100 ogniw i czekamy, aż olej wniknie w głąb. Następnie, przed kolejną jazdą, należy wytrzeć boki łańcucha do sucha, aby kurz nie osiadał niepotrzebnie na tłustych elementach, do których pracy smar nie jest wymagany.
Nadmiar zakroplonego oleju, który zdążył już wniknąć do środka ogniw, należy zebrać ścierką. Tak nasmarowany łańcuch pracuje cicho i lekko, a elementy, których nie trzeba smarować, nie przyciągają niepotrzebnie brudu i nie przyśpieszają jego zużycia.
Ważne jest, aby do smarowania używać olejów odpowiednich do warunków pogodowych, jak i terenu, po jakim się poruszamy. Są specjalne oleje przeznaczone do jazdy w suchym terenie, jak też w mokrym. Smary do łańcuchów renomowanych producentów posiadają technologie, dzięki którym łańcuch jest dobrze nasmarowany, ma odpowiednią konsystencję docierającą w jego głąb, a jednocześnie nie jest lepki i nie przyciąga kurzu, czy zanieczyszczeń.
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt
08:00 - 20:00
29.11
08:00 - 22:00
02.12
08:00 - 22:00
Sob
10:00 - 18:00
Niedz
10:00 - 18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756