Poradniki Eksperta

Aby jazda na rowerze była przyjemna, efektywna, a także komfortowa, opony w rowerze powinny być odpowiednio napompowane. Ponieważ po pompkę sięgamy nie tylko podczas konserwacji roweru, ale również podczas wypadków losowych, np. podczas wypraw, kiedy przytrafi nam się awaria w postaci przebicia koła, powinniśmy wówczas być przygotowani na szybką naprawę, pozwalającą na kontynuację jazdy. Zatem jak napompować opony w rowerze sprawnie i szybko?

Rodzaje wentyli, a pompowanie opon


Nie każdą pompką obsłużymy wszystkie rodzaje wentyli. Są jednak pompki, które sobie z tym poradzą. W świecie rowerów najczęściej spotkamy kilka niżej wymienionych rodzajów wentyli. Pierwszy zawór, typu Dunlop, spotkamy w rowerach naszych rodziców. Dzisiaj nie jest już stosowany. Dawnej wyposażone były w niego wszystkie jednoślady, dopóki nie został zastąpiony wentylem samochodowym, czyli wentylem Schradera. To wentyl, dzięki któremu koła jednośladów możemy pompować pompkami samochodowymi, a nawet kompresorem na stacjach paliw. Niestety nie sprawdza się on w przypadku wąskich kół rowerów sportowych, w których zastosowanie znalazły wentyle Presta. Obecnie jest to najczęściej spotykany wentyl. Niestety jest on dość delikatny i wymaga umiejętnego podejścia podczas pompowania.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Rodzaje pompek

Sposób pompowania zależy nie tylko od wentyla, ale też od pompki. Są pompki dedykowane do jednego typu wentyla, ale obecnie częściej spotkamy pompki, które można dostosować do różnych jego rodzajów. Do rodzaju wentyla w naszej pompce powinniśmy dobrać odpowiednią główkę. Pomimo, że na co dzień spotkamy wspomniane trzy rodzaje wentyli, to w przypadku pompki znaczenie ma ich średnica i to do niej musimy odpowiednio dopasować główkę pompki, niezależnie od tego, jakim jej rodzajem będziemy pompować. W najnowszych pompkach główka dopasowuje się automatycznie, a w innych występują w niej otwory o dwóch różnych średnicach. W jeszcze innych, znajdujące się w jej wnętrzu podkładki musimy obrócić i skręcić ponownie poprzez rozkręcenie główki, aby dopasować do wentyla.

Pompki rowerowe w naszej ofercie:

Jak napompować opony w rowerze?

Zanim przystąpimy do pompowania, powinniśmy z boku opony przeczytać zakres ciśnienia, z jakim opona może być napełniona. Odpowiednie ciśnienie ma wpływ na jej zużycie, na to jak się prowadzi, ale także na komfort jazdy, czy łatwość jej przebicia.


Zanim zaczniemy pompowanie, najpierw odkręcamy plastikowe osłonki z wentyli. Często ich nie ma, gdyż gubimy je podczas jazdy, ale powinniśmy dbać o to, by były i chroniły wentyl przed zanieczyszczeniami. Jeśli pompujemy dętkę z wentylem typu Presta, wcześniej musimy poluzować jego górną część, kręcąc nią w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Dopiero po tej czynności, możemy zakładać na niego główkę pompki. Gdy wentyl ten jest zakręcony, nie wtłoczymy do środka dętki nawet grama powietrza.


W pozostałych typach wentyli, po prostu zakładamy głowicę pompki na wentyl. Zanim zaczniemy pompować, wcześniej dźwignią lub poprzez odpowiednie przekręcenie pompki, co zależy od jej rodzaju, blokujemy i uszczelniamy wentyl w głowicy. Teraz możemy rozpocząć pompowanie dętki, szytki lub opony bezdętkowej. Niezależnie od tego, co pompujemy, zasady są takie same. Tak naprawdę, największe znaczenie ma tu rodzaj wentyla. Po napompowaniu odblokowujemy głowicę pompki i ściągamy ją z zaworu. W przypadku Presta, zakręcamy górną jego część, a na koniec we wszystkich typach nakręcamy plastikową osłonę.

Pompowanie koła rowerowego na stacji benzynowej

Nie jest to dość popularne rozwiązanie, ponieważ najpierw musimy do stacji dotrzeć. Kompresory na stacjach wyposażone są w końcówki pozwalające pompować opony z wentylami Schredera, czyli samochodowe. Jeżeli nasz rower posiada taki wentyl, to nie ma większego problemu, aby uzupełnić powietrze w kołach. Gdy jednak posiadamy zawór typu Presta, mamy mały problem, ale jest on do rozwiązania. Wystarczy użyć specjalnej przejściówki, którą nakręcamy na wąski wentyl Presta, dzięki której zwiększamy jego średnicę do tej, jaką posiada wentyl samochodowy. Tym sposobem możemy napompować koło z wąskim wentylem.


Pozostaje jeszcze jeden problem związany z ciśnieniem, jakie oferują kompresory na stacjach benzynowych. Przeważnie są one w stanie napompować koła do ciśnienia 3-4 barów, bo więcej w kołach samochodowych nie jest wymagane. O ile w rowerach miejskich czy górskich w zupełności wartość ta wystarczy, to w ogumieniu rowerów szosowych, w których wartość cieśnienia może dochodzić do 6, a nawet 7 barów, może okazać się to niewystarczająca.


Jeżeli więc nie mamy akurat pompki rowerowej, a musimy napompować koła wysokim ciśnieniem, pozostaje nam szukanie serwisów rowerowych, a w większych miastach, które mają rozbudowaną infrastrukturę rowerową, znajdziemy zapewne punkty serwisowe, zlokalizowane przy ścieżkach rowerowych.

Jak napompować opony w rowerze w przy pomocy naboju

Dobrym rozwiązaniem pompowania koła, jest używanie specjalnych pompek na naboje ze sprężonym gazem CO2. Nie jest to opcja tania, wiec stosowana jest zazwyczaj podczas zawodów lub dalszych podróży – wszędzie tam, gdzie zależy nam na czasie.


Pompka oczywiście posiada głowicę, którą odpowiednio dopasowujemy do wentyla. Zamiast tłoka posiada ona magazynek na nabój, wypełniony sprężonym gazem. Za pomocą specjalnej dźwigni przebijamy nabój, a specjalnym zaworem po założeniu na wentyl uwalniamy gaz, który w bardzo szybkim czasie napełnia naszą oponę. Należy uważać, ponieważ szybkie rozprężanie gazu mocno zamraża wentyl. Minusem tego rozwiązania może być też pompowanie grubych opon w rowerach górskich, w których jeden nabój może nie wystarczyć, aby wypełnić je odpowiedni ciśnieniem.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756