Zanim przystąpimy do pompowania, powinniśmy z boku opony przeczytać zakres ciśnienia, z jakim opona może być napełniona. Odpowiednie ciśnienie ma wpływ na jej zużycie, na to jak się prowadzi, ale także na komfort jazdy, czy łatwość jej przebicia.
Zanim zaczniemy pompowanie, najpierw odkręcamy plastikowe osłonki z wentyli. Często ich nie ma, gdyż gubimy je podczas jazdy, ale powinniśmy dbać o to, by były i chroniły wentyl przed zanieczyszczeniami. Jeśli pompujemy dętkę z wentylem typu Presta, wcześniej musimy poluzować jego górną część, kręcąc nią w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Dopiero po tej czynności, możemy zakładać na niego główkę pompki. Gdy wentyl ten jest zakręcony, nie wtłoczymy do środka dętki nawet grama powietrza.
W pozostałych typach wentyli, po prostu zakładamy głowicę pompki na wentyl. Zanim zaczniemy pompować, wcześniej dźwignią lub poprzez odpowiednie przekręcenie pompki, co zależy od jej rodzaju, blokujemy i uszczelniamy wentyl w głowicy. Teraz możemy rozpocząć pompowanie dętki, szytki lub opony bezdętkowej. Niezależnie od tego, co pompujemy, zasady są takie same. Tak naprawdę, największe znaczenie ma tu rodzaj wentyla. Po napompowaniu odblokowujemy głowicę pompki i ściągamy ją z zaworu. W przypadku Presta, zakręcamy górną jego część, a na koniec we wszystkich typach nakręcamy plastikową osłonę.