Co prawda opona nie jest częścią, którą możemy naprawić, jak inne elementy osprzętu, jednak możemy w porę zareagować, gdy zobaczymy uszkodzenia mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Po nierównym zużyciu bieżnika możemy też stwierdzić, że jest zbyt małe ciśnienie w kołach, a w skrajnych przypadkach nierówne jednostronne zużycie może świadczyć o złym montażu opony lub koła.
Zbyt małe ciśnienie, to nie tylko większe opory toczenia i trudniejsza jazda. To również nadmierne lub nierównomierne zużycie opony. Gdy ciśnienie w oponach jest dużo za niskie, również hamowanie i wchodzenie w zakręty staje się niebezpieczne. Niskie ciśnienie w oponach może co prawda nieznacznie podnieść komfort jazdy, szczególnie gdy poruszamy się po nierównej drodze, ale wiąże się to także z ryzykiem uszkodzenia obręczy. Nie należy za to w ogóle jeździć na oponie przebitej, w której brakuje zupełnie powietrza. Przejechanie nawet 100 metrów może zupełnie zniszczyć oponę, a nawet całe koło.
Ponieważ opona przednia i tylna nie zużywają się równomiernie, możemy pomyśleć o ich zamianie co około 1 000 km. Opona tylna jest oponą napędową. Przeważnie też częściej hamujemy tylnym kołem, a i nasza masa zdecydowanie bardziej obciąża tylne koło – co ma zdecydowany wpływ na szybsze zużycie jej bieżnika. Zamiana opon koła przedniego z tylnym zapewni równomierne zużycie, a także starzenie się opony. Gdybyśmy wymieniali tylko tylną oponę gdy się zużyje, ta przednia prawdopodobnie posłużyłaby nawet trzy razy dłużej. Pamiętajmy, że stara opona kruszeje i oferuje gorszą przyczepność, co może objawić się szczególnie podczas wykonywania skrętów.
Należy zwrócić też uwagę na sposób zakładania opony. Niektóre z nich są kierunkowe, co ma wpływ nie tylko na lekkość jazdy i efektywność hamowania czy wchodzenia w zakręty, ale również na zużycie. Opona kierunkowa założona odwrotnie do kierunku jazdy, będzie stawiała większe opory toczenia podczas drogi, ale też szybciej będzie się zużywała. Opony kierunkowe po bokach mają strzałki wskazujące kierunek, w którym mają się kręcić i należy je zakładać zgodnie z nimi.
Nasz styl jazdy także ma wpływ na zużycie opon. Jeżeli często ostro hamujemy, na pewno będą się one ścierać szybciej. Również codzienna jazda, podczas której pokonujemy różnego rodzaju poprzeczne przeszkody w postaci torów, krawężników czy dziur, ma wpływ na żywotność naszych gum. Częste uderzenia w tego typu przeszkody, z czasem powodują powstanie zniekształceń na oponie, gdyż uszkodzeniu ulega osnowa. Może się zdarzyć, że na tego typu przeszkodzie wyrwiemy nawet kawałek opony. Oba te uszkodzenia kwalifikują oponę do wymiany.