Polityka prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookies, aby lepiej prezentować treści, zapewnić sprawne oraz bezpieczne działanie, przedstawiać spersonalizowane oferty i promocje, a także w celach statystycznych. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Zamknij

Poradniki Eksperta

Na jaki osprzęt do roweru zwracać uwagę przy zakupie?

Zanim omówimy dokładnie sam osprzęt do roweru, warto poznać bliżej rodzaje rowerów, bowiem mają one związek z wyposażeniem każdego bicykla. W wielkim skrócie rowery dzielimy na szosowe (FONDRIEST Dardo M21), górskie (FONDRIEST F900 M20) oraz miejskie (inaczej użytkowe). Pozostałe to mix rowerów wyżej wymienionych, które ewoluowały w czasie. Szosowy na szutry to gravel, na błotnisty teren i piach to cyclocross, górski do zjazdów to downhill, do jazdy po ścieżkach w górach – enduro, do wyścigów w terenie – cross country, a coś szybkiego, co nie boi się zjechania z asfaltu, to po prostu cross itd.


Po pierwsze, musimy rozważyć do czego i jak będziemy używać naszego roweru – czy potrzebujemy roweru na co dzień (rower miejski), czy do wycieczek (rower trekkingowy), a może mamy nutkę sportowca i chcemy na nim się trochę pościgać lub po prostu wyszaleć. Wyszaleć, ale jak? Duże prędkości (rower szosowy) czy tzw. odlot w trudnym terenie albo w górach (rower MTB). A może spokojniej, „coś pośrodku”, czyli jazda leśnym i polnymi drogami i duktami (rower crossowy). Wraz z konkretnym rodzajem roweru, podąża za nim określony rodzaj osprzętu.


Rama  aluminium czy może karbon?


Choć zwykle nie zalicza się ramy do grupy osprzętu, to jest ona głównym elementem bicykla. To do niej przymocowany jest cały osprzęt do roweru. Dobrze dobrana rama wykonana z dobrych materiałów posłuży nam przez długi czas, a osprzęt i akcesoria będziemy mogli zawsze wymienić. Najczęściej spotykanym obecnie materiałem, z których wykonane są ramy, to stal, aluminium i karbon. Jaką ramę wybrać? Zależy, co chcemy osiągnąć. Jeżeli myślimy poważnie o intensywnej, sportowej jeździe na rowerze, powinniśmy pomyśleć o ramach lekkich, wykonanych z cieniowanego aluminium (INDIANA Storm X9 M21), a najlepiej karbonu. Jeżeli rower ma nam służyć do weekendowych wypadów czy codziennych dojazdów do pracy, szkoły, czy na zakupy – wystarczy nam rama aluminiowa. Rowery na ramach aluminiowych są lekkie, wytrzymałe i charakteryzują się dużą sztywnością, ale słabo tłumią drgania. Ramy karbonowe to włókna węglowe łączone żywicami. Są one jeszcze sztywniejsze i lżejsze od aluminiowych oraz bardziej komfortowe, ponieważ dobrze tłumią drgania.

Pamiętajmy, aby ramę dobrać do swojego wzrostu. W rowerach górskich rozmiary ramy najczęściej podawane są w calach, a z centymetrami mamy do czynienia w wypadku rowerów szosowych. Rozmiar zmienia się przeważnie co 2 centymetry lub co cal (1 cal = 2,54 cm). Rowery, nawet w ramach swojej grupy, różnią się geometrią ramy. U jednego producenta może nam pasować rower w rozmiarze 20 cali, u drugiego będzie to 19 cali. Dlatego warto rower przed zakupem przymierzyć, a najlepiej się nim przejechać. Wstępnie możemy obliczyć rozmiar ramy po przez zmierzenie długości naszej nogi od pachwiny do podłoża. Uzyskany wynik mnożymy przez 0,57 dla roweru MTB, 0,63 dla roweru trekkingowego i 0,67 dla roweru miejskiego. Wynik dopasowujemy do najbardziej pasującego rozmiaru ramy. Podzielmy go przez 2,54 aby otrzymać wynik w calach. Resztę dopasowujemy ustawiając na odpowiednią wysokość i odległość siodło i kierownicę. Dobrze dobrana rama to komfort jazdy oraz długi żywot naszego roweru. Spójrzmy też na gwarancję. Producenci, którzy nie boją się o trwałość swoich produktów, dają na nią co najmniej 5 lat.


Czy potrzebny nam amortyzator?


Osprzęt do roweru jest to ten element, który jest wskazany szczególnie w rowerach górskich, trekkingowych, ale również miejskich. Ułatwia jazdę w terenie – gdzie amortyzator przejmuje energię uderzeń, poprawia komfort jazdy (mniejsze obciążenia przenoszone na stawy), a przede wszystkim zwiększa przyczepność. Amortyzatory możemy podzielić w zależności od wielkości skoku. I tak: amortyzatory o skoku do 60 cm mają zastosowanie w rowerach trekkingowych, 80-100 cm w cross country, 100-140 cm – all mountain i enduro, 140-170 cm – freeride oraz powyżej 170 cm downhill. Kolejnym kryterium podziału amortyzatorów jest element resorująco-tłumiący. Najprostsze amortyzatory to: elastomerowe, sprężynowe lub elastomerowo-sprężynowe stosowane w rowerach do użytku codziennego. Bardziej wymagający wybiorą olejowo-sprężynowe, a sportowcy olejowo-powietrzne. Te ostatnie będą wybierane przez profesjonalistów, dla których najważniejszym kryterium będzie waga amortyzatora, duża czułość oraz dobre tłumienie. Amortyzatory mogą być wyposażone w blokadę skoku sterowaną manetką z kierownicy. Funkcja ta sprawdza się podczas pokonywania podjazdów i bardzo szybkiej jazdy, gdzie z uwagi na szybkie kręcenie korbą, powstaje efekt bujania amortyzatorem, przez który tracimy dużo energii. W rowerach szosowych nie stosuje się amortyzatorów. W droższych modelach funkcję tę pełnią widelce wykonane z karbonu, który ma właściwości amortyzujące.


Rowery


Napęd – przerzutki, korby kasety…

Przerzutki to osprzęt do roweru najczęściej sprawdzany i najbardziej dociekliwie dobierany podczas zakupu. I słusznie. Dzięki nim na tym samym rowerze możemy rozwijać duże prędkości, łatwiej wjechać nam pod górkę czy poruszać się w trudnym terenie. Największym i najbardziej znanym producentem osprzętu rowerowego jest japońskie Shimano. Posiada ofertę komponentów do każdego rodzaju roweru, od szosowego, przez gravele, MTB, E-bike, trekkingowe, miejskie a nawet do BMX-ów. Kolejnym dużym producentem jest amerykański SRAM (TORPADO Zenith Apex 11V M20), który produkuje komponenty do rowerów górskich i szosowych. Tylko z rowerami szosowymi natomiast od lat związane jest włoskie Campagnolo. Produkty tych firm z racji największego doświadczenia w produkcji komponentów rowerowych dają nam gwarancję długiego, niezawodnego działania. W rowerach miejskich możemy spotkać przerzutki wewnętrzne umieszczone w piaście tylnego koła. Najnowsze modele tego typu przerzutek mogą mieć nawet 11 biegów. Z uwagi na wagę i skomplikowaną konstrukcję, nie są stosowane w rowerach sportowych. W innych rowerach stosowane są przerzutki zewnętrzne, których działanie polega na odpowiednim przesuwaniu łańcucha po zębatkach tylnej kasety. W najnowszych kasetach możemy spotkać 12 rzędów zębatek. W rowerach szosowych najczęściej spotykaną kombinacją jest 9 do 11 rzędów zębatek w kasecie oraz 2 rzędy w korbie. Duża zmiana nastąpiła ostatnio w wypadku rowerów górskich – dąży się w nich do rezygnacji z przerzutki przedniej. I tak z układu 9 x 3 (9 zębatek w kasecie i 3 zębatki w korbie) obecnie stosuje się układ 12 x 2 a nawet 12 x 1 (TORPADO Ribot X29 M15). Rezygnujemy tu z przedniej przerzutki, a w zamian dostajemy duży zakres przełożeń tylnej przerzutki. Coraz bardziej wpycha się też do rowerów elektronika – również w przerzutkach, gdzie zmiana przełożeń następuje za pomocą elektronicznych serwomotorków (FONDRIEST TF2E M23). Jest to rozwiązanie drogie, ale pewnie w najbliższym czasie będzie coraz bardziej powszechne.


Koła i opony – niezmiernie ważny element roweru


Koła i opony to także osprzęt do roweru. Z pozoru to „oczywista oczywistość”. W praktyce jednak, mało osób zdaje sobie sprawę z faktu, że to te elementy są punktem styku naszego roweru z nawierzchnią. Aby było nam jak najłatwiej rozpędzić rower, muszą być jak najlżejsze, a żeby miały dobry kontakt z nawierzchnią, muszą posiadać dobrze dobraną oponę. Obręcze kół najczęściej wykonane są z aluminium, ale istnieją też karbonowe. Te jednak wymagają nieco większych nakładów finansowych, a przez swoje specyficzne właściwości, stosowane w kolarstwie zawodowym. Koła to też piasty. Najlepiej gdy posiadają uszczelnione łożyska, co zapewni nam długą, bezawaryjną jazdę.


Hamulce V-brake, tarczowe czy jeszcze inne?


Rodzajów hamulców jest sporo. Najstarsze rozwiązanie tego elementu osprzętu to hamulce typu „torpedo”. Znajdują się w tylnej piaście koła i działają poprzez obrót nogami do tyłu (blokadę). Hamulce działające na obręcz to hamulce szczękowe, stosowane najczęściej w rowerach szosowych oraz typu V-brake (w pozostałych). Najnowszym rozwiązaniem są hamulce tarczowe, które występują w dwóch wersjach: mechanicznej i hydraulicznej. Hamulce te różnią się sposobem przenoszenia siły z manetki hamulcowej na klocki hamulcowe zaciskające się na tarczy hamulcowej. W pierwszym przypadku jest to stalowa linka, w drugim płyn hamulcowy (FONDRIEST Dardo M19). Hamulce te szczególnie w wersji hydraulicznej mają dużą siłę hamowania. Kupując rower warto rozważyć od razu, jakie hamulce będą najodpowiedniejsze do naszego stylu jazdy. Z hamulców tarczowych z uwagi na jakość hamowania raczej nie zrezygnujemy na rzecz hamulców typu V-brake. Natomiast przejście z hamulców V-brake na tarczowe będzie wiązało się z dość dużym wydatkami, a czasami może być to niemożliwe. Oprócz zakupu hamulców musimy bowiem liczyć się ze zmianą piast, do których będzie można przykręcić tarcze, ale na przeszkodzie może stanąć też rama, która w ogóle może nie być przygotowana do montażu tego typu hamulców.


A więc na jaki osprzęt do roweru zwracać uwagę przy zakupie?


Każdy element naszego roweru w mniejszym lub większym stopniu ma wpływ na to, jak się na nim jeździ. Zacznijmy od wyboru rodzaju roweru w zależności od tego, jak chcemy go użytkować, dobierzmy ramę do swojego wzrostu i płci. Potem w zależności od naszych możliwości finansowych, zwróćmy uwagę na amortyzator i osprzęt naszego roweru. Na pewno kupujmy rower markowy z markowymi komponentami. Pozwoli nam to cieszyć się z jazdy rowerem, który przy tym będzie nam dobrze i długo służył i z którego przez długi czas będziemy zadowoleni.

Powrót

Te poradniki mogą okazać się pomocne

Zobacz wszystkie poradniki

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną