Poradniki Eksperta

Regulacja hamulców w rowerze - co musisz wiedzieć?


Każdy pojazd – czy to auto, motocykl czy rower, wyposażony jest w hamulce. Jest to prawnie obowiązkowe. W przypadku roweru musimy posiadać przynajmniej jeden, w pełni sprawny hamulec. Nie ma znaczenia, jaki model zastosujemy: szczękowy czy tarczowy. Jednym warunkiem jest to, aby był w pełni sprawny i zadziałał w każdej sytuacji. Każdy, chociażby najmniejszy defekt tego elementu – czy będą to wytarte klocki, czy zapowietrzony układ hamulcowy w przypadku hamulców hydraulicznych, czy ciężko działająca linka hamulcowa w przypadku hamulców mechanicznych, osłabia działanie systemu i ma wpływ na długość drogi hamowania, a tym samym na nasze bezpieczeństwo na drodze. A zatem jak zadbać i jak wyregulować hamulce w rowerze, żeby były zawsze sprawne i gotowe do działania? 



Regulacja hamulców w rowerze


Podstawowe informacje, jak wygląda regulacja hamulców w rowerze warto przeczytać nie tylko po to, aby zaoszczędzić na serwisie, ale żeby nasze hamulce zawsze, nawet podczas weekendowej wyprawy, były w pełni sprawne i gotowe do drogi. Zaoszczędzi nam to problemu szukania serwisu rowerowego w nieznanej okolicy.


Regulacja hamulców szczękowych w rowerze


Regulację hamulców szczękowych należy zacząć od sprawdzenia, jak bardzo zużyte są klocki hamulcowe. Czy widoczne są na nich rowki, które odpowiadają za odprowadzenie wody i innych zanieczyszczeń z obręczy koła? Jeżeli są zapchane – czyścimy, a jeżeli ich nie ma, to znak, że powinny zostać wymienione. Również nierównomierne zużycie klocków uniemożliwi nam symetryczne ustawienie szczęk hamulca, co kwalifikuje je do wymiany. 


Przy okazji podmiany możemy spróbować klocków hamulcowych innego producenta, z inną mieszanką okładzin, które będą lepiej wytracały prędkość. Następnie sprawdzamy, czy klocki hamulcowe są po jednej i drugiej stronie ustawione w jednakowych odległościach od obręczy koła. Jeżeli jeden z nich jest bliżej obręczy, należy wtedy bardziej napiąć sprężynę ramienia hamulca znajdującą się przy pivocie. Służy do tego mała śrubka regulacyjna, która jest w miejscu mocowania szczęki hamulca do widełek lub widelca. Odpowiada ona za równomierne ustawienie odległości klocków względem obręczy. Jej wkręcenie powoduje zwiększenie napięcia sprężyny, a tym samym odciąganie ramienia hamulca z klockiem od obręczy i odwrotnie, wykręcenie zmniejsza siłę docisku sprężyny i powoduje zbliżenie klocka do obręczy. Śrubkami kręcimy tak, aby kocki z obu stron były w tej samej odległości. Z jednej strony luzujemy, z drugiej dokręcamy, w zależności od potrzeby.


W kolejnym kroku sprawdzamy, czy po zaciśnięciu klamki hamulcowej klocki hamulca przylegają prostopadle do obręczy oraz czy nie „wchodzą” na oponę bądź nie wystają poza obręcz. Regulujemy ich kąt i wysokość położenia, aby całą swoją powierzchnią dotykały obręczy. Gdy ich powierzchnia styku z obręczą jest nierówna, możemy je zdjąć i lekko wyrównać papierem ściernym lub drobnym pilnikiem. Aby uzyskać dobry efekt hamowania, obręcze powinny być czyste i odtłuszczone.


Regulacja siły hamulców w rowerze


Ostatni krok to regulacja siły hamowania. Im dalej klocki hamulcowe są od obręczy, tym ich siła hamowania będzie mniejsza, im bliżej – tym większa. Bliższe ustawienie względem felgi ma wpływ również na szybkość działania hamulców. Obok dźwigni hamulca przy lince znajduje się baryłkowa śruba, której wkręcanie lub wykręcanie zmienia długość linki hamulcowej względem pancerza i tym samym zbliża lub oddala klocki hamulcowe od obręczy. Należy za jej pomocą wyregulować siłę działania naszych hamulców. Jeżeli regulacja przy dźwigni kierownicy okaże się niewystarczająca, należy podciągnąć linkę przy ramionach hamulca. W tym celu trzeba wcześniej rozpiąć szczęki hamulca.


Sprawdźmy również, czy linka na całej swojej długości nie jest gdzieś złamana. Każde większe zagięcie linki hamulcowej spowoduje gorsze działanie systemu i potrzebę użycia większej siły, aby rozpocząć proces wytracania prędkości. Możemy też spróbować przy dźwigni hamulca wpuścić do środka pancerza kilka kropel oliwy. Poprawi to lekkość działania tego elementu. Złamaną linkę z popękaną osłoną pancerza wymieniamy.


Pamiętajmy, że przy tego rodzaj hamulcach, aby uzyskać dobrą jakość zatrzymywania się, musimy mieć idealnie wycentrowane obręcze kół. Umożliwi to maksymalne zbliżenie klocków do felgi i nie będzie powodowało niepotrzebnego obcierania o klocki, a tym samym ich szybszego zużywania i niepotrzebnego tracenia siły do poruszania się na rowerze.


Sprawdź również:  Wymiana klocków hamulcowych w rowerze – jak to zrobić?


Rowery w naszej ofercie:

Hamulce tarczowe - jak regulować?


Hamulce tarczowe to najnowsza, dość skomplikowana konstrukcja, ale z racji największej efektywności hamowania cieszy się bardzo dużą popularnością. Zapewnia skuteczne działanie, nawet w trudnych warunkach. To konstrukcja dość skomplikowana, ale z podstawowymi czynnościami – jak wymiana czy regulacja, każdy powinien sobie umieć poradzić. W kolejnych, nowszych modelach ich obsługa staje się coraz łatwiejsza. Wyjątkiem może być wymiana płynu hamulcowego w wersji hydraulicznej hamulców.


Aby hamulce tarczowe dobrze nam służyły, co jakiś czas powinny zostać poddane oczyszczeniu i regulacji. Powinniśmy zacząć od klocków hamulcowych. W zależności od modelu i producenta dostęp do nich możliwy jest też bez zdejmowania koła, jednak jego zdjęcie na pewno ułatwi ten proces. Elementy te przed wypadnięciem zabezpieczone są zawleczką bądź śrubką. Po jej usunięciu możemy wyjąć klocki i sprawdzać ich stan. Jeżeli powierzchnia cierna ma mniej niż milimetr albo jest pokruszona, należy klocek wymienić. Jeżeli nadają się do dalszego używania, trzeba je oczyścić z błota i pyłu powstałego po ścieraniu okładziny podczas hamowania.


Powierzchnię klocka możemy wyrównać i wyczyścić drobnym papierem ściernym. Również oczyścić możemy tarczę hamulcową. Należy pamiętać, że do czyszczenia okładzin oraz tarcz nie używamy żadnych tłustych preparatów (rozpuszczalników, benzyn itp.). Zatłuszczenie okładziny ciernej klocka lub tarczy spowoduje, że nasze hamulce zaczną podczas hamowania nieprzyjemnie piszczeć. O ile tarcze da się odtłuścić, to klocek będzie nadawał się już tylko do wymiany.


Przy wymianie możemy zdecydować się na założenie innego rodzaju klocków. Do wyboru mamy różne powierzchnie cierne: żywiczną, metaliczną i półmetaliczną. W zależności od naszych potrzeb możemy zamontować inny rodzaj, pamiętając, aby zgadzał się kształt klocka i sposób mocowania. W przypadku klocków metalicznych należy sprawdzić, czy możemy ich użyć z tarczą naszego roweru. Klocki metaliczne są twardsze i jeżeli ich użyjemy do tarcz, które mogą obsługiwać tylko wersje żywiczne, spowodujemy ich szybkie zużycie. Możemy zamontować też klocki z radiatorem, które sprawdzą się, gdy będziemy dużo jeździć po górach. Radiator powoduje lepsze odprowadzenie ciepła, a przez to nie doprowadza do przegrzania układu hamulcowego (zagwarantuje jego lepsze działanie szczególnie podczas długich zjazdów).


Gdy już klocki znajdą się z powrotem na miejscu w zacisku, należy sprawdzić czy z obu stron ich odległość od tarczy jest taka sama i czy o tę tarczę z jednej strony nie obcierają. Jeżeli nie – trzeba wtedy wyregulować zacisk hamulca.


Regulacja hamulców tarczowych w rowerze


Jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze? Lekko luzujemy (nie wykręcamy do końca) dwie śruby, którymi przymocowany jest do roweru zacisk. Następnie zaciskamy mocno klamkę na kierownicy i dokręcamy poluzowane śruby. W efekcie powinniśmy uzyskać idealnie pośrodku ustawioną tarczę. Czasami potrzebna jest nasza interwencja i ustawić należy zacisk ręcznie. Wówczas, gdy mamy poluzowane śruby, staramy się ręką ustawić zacisk tak, aby tarcza znalazła się pośrodku i dokręcamy śruby.


W przypadku hamulców tarczowych mechanicznych, regulację odległości klocków od tarczy można też wykonać za pomocą pokrętła baryłkowego przy zacisku hamulca. Jak więc widzimy, regulacja hamulca tarczowego w rowerze nie jest taka skomplikowana.


W przypadku hamulców tarczowych hydraulicznych może się zdarzyć, że pomimo ich wyczyszczenia i dobrego ustawienia, siła hamowania jest mimo wszystko za słaba. Przyczyną może być zapowietrzony układ hamulcowy lub to, że płyn w układzie hamulcowym stracił swoje właściwości. To już trochę bardziej skomplikowana operacja, wymagająca wiedzy i narzędzi. Zdecydowanie lepiej zlecić ją doświadczonemu serwisowi


Rowery w naszej ofercie:


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756