Jak pomalować samemu rower?
Jeżeli zdecydujemy się na samodzielne malowanie, to pamiętajmy wcześniej o odpowiednim przygotowaniu ramy, aby nasza praca dała jak najlepszy efekt i nie poszła na marne. Warto oczyścić do żywego metalu wszystkie zardzewiałe miejsca i zmatowić drobnym papierem stary lakier, a następnie odtłuścić, aby lepiej przyjęła się nowa jego warstwa. Warto ramę wcześniej pomalować farbą podkładową, która pokryje niewielkie nierówności. Te, które będą mocno widoczne, należy jeszcze dopracować, czyli przeszlifować dodatkowo papierem ściernym. Miejsce, które poprawialiśmy, należy ponownie pokryć farbą podkładową. Dopiero, gdy uzyskamy gładką powierzchnię, możemy pomalować lakierem w wybranym przez nas kolorze. Na koniec możemy położyć dodatkową warstwę lakieru bezbarwnego, który, jak wspominane było wyżej, nada głębi kolorowi, ale też dodatkowo zabezpieczy nasz rower.
Lakierowanie nie jest prostą sprawą, szczególnie takich nieregularnych powierzchni, jak rama rowerowa. W teorii, aby efekt był najlepszy, na całej powierzchni powinniśmy uzyskać jednakową warstwę lakieru, co bez braku doświadczenia na tak trudnej powierzchni jest trudne do uzyskania.
Aby uzyskać jak najlepszy efekt, pistolet bądź spray powinniśmy trzymać jak najdalej od malowanego elementu, aby nakładana była jak najcieńsza warstwa farby. Lepszy efekt uzyskamy malując kilka razy cienką warstwą niż raz grubą. Gdy zbyt blisko będziemy trzymać spray lub pistolet, duża ilość farby naniesiona w jednym miejscu spowoduje, że będzie ona spływać i powstaną zacieki. Ani same zacieki, ani próba ich usunięcia, nie wpłynie dobrze na końcowy wygląd. Malujmy więc kilka razy cienką warstwą.
Również elementy takie jak kierownica, czy sztyca, należy poddać odnowieniu. Przeważnie akcesoria aluminiowe poddaje się anodowaniu, a wykonane ze stali – chromowaniu.
Renowacja osprzętu
Renowacja roweru to również przywrócenie jego sprawności technicznej. Elementy, które nadają się do ponownego złożenia porządnie czyścimy i smarujemy. Zardzewiały łańcuch wymieniamy na nowy, zębatki - w miarę możliwości również. Linki do hamulców czy przerzutek również najlepiej wymienić na nowe. Problem natomiast może pojawić się w przypadku kół, które mogą mieć inny niż obecnie obowiązujący standard piast i osi. Chodzi głównie o ich szerokość. Jeśli zależy nam na pierwotnym wyglądzie, możemy poszukać oryginalnych przerzutek czy innych elementów, a jeżeli się nie uda - spróbujmy dopasować te obecnie produkowane.
Renowacja roweru nie jest łatwym zadaniem, ale włożona praca i poświęcony czas w efekcie końcowym może nam przynieść wiele radości.