Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje AWAKEN REALMS
›
Instrukcja Gra towarzyska AWAKEN REALMS Wielki Mur
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(1)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra towarzyska AWAKEN REALMS Wielki Mur
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
1
2
K
o
mpon
e
n
ty
gr
y
F
igur
Ki
K
ar
ty
Z
n
a
cZnik
i
i
żet
ony
i
nne
32 U
rzędników
(po 8 na gracza)
W zależności od wersji twoja gra zawierać będzie gurki lub drewniane pionki.
24 karty Hordy
5 kart Artefaktów
50 znaczników Złota
50 znaczników Chi
50 znaczników Dr
ewna
30 znaczników Ran
50 znaczników Kamienia
50 żetonów Hańb
y
44 karty Doradców
24 karty Rozkazów
(w
4 różnych kolorach)
20
kart T
aktyk
13 kart Generałów
40 Włóczników
(po 10 na gracza)
16 Łuczników
(po 4 na gracza)
8 Kawalerzystów
(po 2 na gracza)
4 Zasłonki graczy
(po 1 na gracza)
3 kondygnacje
M
uru poziomu 1
3 kondygnacje
M
uru poziomu 2
3 kondygnacje
M
uru poziomu 3
2 Arkusze
z
naklejkami
1 p
lansz
a
1 karta Rozkazu
Klanu T
rzciny
2 karty Generałów
Klanu T
rzciny
12
kart T
aktyk
do trybu kooperacji
8 kart Generałów
do trybu kooperacji
1 karta Generała
do trybu solo
6 kart Rozkazów
do trybu solo
24 karty Hordy
do trybu kooperacji
12 kart W
ydarzeń
12 kart
Dekretó
w Cesarza
9 Barykad
4 znaczniki Honoru
(w
4 różnych kolorach)
4 znaczniki Herbaty
(w
4 różnych kolorach)
5 dwustronnych uniwersalny
ch
żetonów H
onoru
1 dwustronny żeton C
zasu
3
WS
TĘ
P
t
w
ór
cy
:
Autorzy
: Kamil „Sanex
” Cieśla, R
obert
Pleso
wicz, Łukasz
Włodarczyk
Dyrektor artysty
czny
: Marcin Ś
wierkot
Główny pr
ojektant gry:
Ernest Kiedrowicz
T
esty i
opracowanie:
Krzysztof Belczyk, Bartłomiej Kalisz,
Adrian Krawczyk, Łukasz Krawiec, M
ichał Lach, P
aweł
Samborski,
Jan T
ruchano
wicz
Instrukcja:
Hervé Daubet, Łukasz Krawiec
T
ekst:
Andrzej Betkiewicz
Tłumaczenie:
Klaudia S
tadnik
P
roofreading:
P
iotr J
agielski, Hervé Daubet, J
onathan
Bobal oraz nieoceniony wkład naszej społeczności.
Kor
ekta:
Kinga Żebryk, Łukasz P
otoczny
Koor
dynacja tłumaczenia
: J
akub M
olendowicz
P
rojekt graczny:
J
ędrzej Cieślak, Rafał J
aniszewski,
Adrian Radziun, J
an
T
ruchano
wicz
Skład wersji polskiej:
Rafał J
aniszewski, P
atr
ycja Marzec,
Maria
P
inkowska-P
or
zycka
Ilustracje:
J
akub Dzikowski, Piotr F
oksowicz, P
atryk Jędraszek,
E
wa Labak, Anna M
yrcha, Piotr O
rleański, Michał P
eitsch,
Krzysztof Piasek, P
amela Łuniewska
Modele 3D:
J
ędrzej Chomicki, P
iotr Gacek,
Mateusz
M
odzelewski,
J
akub
Z
iółkowski
P
rodukcja:
Michał Matłosz, D
awid P
rzybyła, Jacek
Szczypiński, Adrianna K
ocięcka
S
pec
jalne
podZię
k
o
w
ani
a
:
Jimmy D
urden, M
ichał F
rendo, Małgorzata
Mitura,
Sergiy P
avliuk, Aliesia P
avliuk, Jakub P
etz, Marcin
Szczerbaty
,
J
asiek ejester
Wszystkim osobom, które wsparły nas na Kickstar-
terze, dzięki którym ta gra ujrzała światło dzienne.
Wszystkim osobom, które poświęciły swój czas oraz wysiłek
na testowanie i
tworzenie gry
.
Wielki M
ur to gr
a planszowa fantasy inspir
owana historią
Wielkiego M
uru Chińskiego, Dynastii Song oraz podbojami
Czyngis-chana.
Większość postaci, wydarzeń i wynalazków
wojskowych jest zgodna zhistorią, ale niektóre znich zostały
nieznacznie zmodykowane, aby lepiej paso
wały do tematyki gry
.
Wielki M
ur stał tu już za czasów dynastii Zhou, wiele lat
przed zgiełkiem obecnej batalii.
W
tamtych czasach była to prosta konstrukcja, składająca
się z murów ifortów
, która chroniła krainę przed najazdami
koczowniczy
ch plemion.
P
rzetrwała wiele wojen i
bitew
, była rozbudowywana, prze
-
budowywana i
naprawiana niezliczoną ilość razy
...
Znacznie później, w
X i
XI wieku, P
ółnocna Dynastia Song
wybudowała pierwszy fragment Wielkiego M
ur
u na terenach
dzisiejszych pro
wincji Shanxi iHebei, aby bronić się przed
najazdami Dżurdż
enów
.
P
omimo wielu starań M
ur nie spełnił swojej roli, zmusza-
jąc P
ółnocną Dynastię S
ong do wycofania się na południe;
potężne fortykacje należały teraz do wroga.
Sto lat później.
Dynastia Jin, dzięki
Wielkiemu M
uro
wi wzniesionemu
przez swoich poprzedników
, przez dluższy czas skutecznie
odpierała mongolską inwazję z północy
, dopóki Dynastia
Song, znana teraz jako P
ołudniowa Song, nie sprzymierzyła
się z armią Mongołó
w
. U
raza, którą żywili do Jin, była zb
yt
duża, aby nie skorzystać z okazji na wspólny atak wymierzony
w znienawidzonego sąsiada. P
ołączone siły P
ołudniowej S
ong
oraz Mongołó
w z łatwością pokonały wrogie armie. J
ednakże
Songowie nie przewidzieli, że żądz
ę krwi ich „spr
zymierzeń-
ców
” trudno jest zaspokoić, i teraz sami muszą stawić czoła
mongolskiej hordzie.
I
tu zaczyna się nasza historia...
P
rzegląd gr
y
WWielkim Murze gracz
e wcielają się wrole Generałów
broniących M
ur
u przed mongolską hordą.
Gra toczy się przez serię rund zwanych Latami,
a
każda
z
nich podzielona jest na 4 części, czyli P
or
y Roku.
P
odczas
Wiosny now
e barbarzyńskie hordy wkraczają na
ziemie przed Wielkim M
urem i
przygotowują się do rozpo
-
częcia Szturmu.
Lato to czas, kiedy Generałowie przygotowują się na
Szturm i
mobilizują swoje siły
.
P
odczas J
esieni gracze wykonują swoje tury
, zagrywają
karty Rozkazów
, rozpatrują ich efekty iAktywują Lokacje,
aby uzyskać różne korzyści.
W
Zimie aktywowana jest ostatnia warstwa Obrony
,
a
następnie hordy mongolskie próbują sforso
wać M
ury
.
N
a koniec gry gracz z
największą liczbą punktów
Honoru wygrywa.
W
AŻNE!
Zasady przedstawione na kolejnych stronach doty
czą gry dla 3
lub 4 graczy
. Zmiany w
grze dla 2 graczy i
w trybie solo są dokład
-
nie opisane na końcu instrukcji (jednak przed przejściem do tych
modykacji należy zapoznać się z zasadami podstawowymi).
4
p
rz
y
go
t
o
w
anie
obs
z
ar
u
gr
y
T
or Honoru (1)
T
or Czasu (2)
•
Zabójczość – liczba Ż
ołnierzy Zabitych przez karty
Hor
dy (2.1)
•
Liczba nowych kart H
ordy podczas I
nwazji (2.2)
•
Liczba graczy (2.3)
Sekcje M
uru (3)
•
P
ola kart H
ordy (3.1)
•
Pierwszy rząd (3.1.1)
•
Drugi rząd (3.1.2)
•
T
rzeci rząd (3.1.3)
•
P
ola B
arykad (3.2)
•
P
ola kondygnacji M
ur
u (3.4)
•
Str
efa Odpoczynku (3.3)
T
or Rozkazów (4)
•
P
ole na stos odrzucony
ch kart Rozkazów (4.1)
Lokacje
•
T
ar
tak (5)
•
Kamieniołom (6)
•
Kopalnia Złota (7)
•
Ś
wiątynia (8)
•
Obóz Budo
wniczych (9)
•
Magazyn (10)
•
Koszary (11)
•
Centrum Logistyczne (12)
•
Akademia W
ojskowa (13)
•
T
alia T
aktyk
(13.1)
•
P
ole na stos odrzucony
ch kart
T
aktyk (13.2)
•
Herbaciarnia (14)
•
T
or Herbaty (14.1)
•
Cesarska Ambasada (15)
•
Izba U
rzędników (15.1)
•
T
or Doradców (15.2)
•
T
alia Doradców (15.3)
•
P
ole na stos odrzucony
ch kart Doradców (15.4)
•
P
ola N
adzor
ców (16)
•
P
ola U
r
zędników (17)
P
ozostałe
•
P
ola na karty Artefaktów (18)
•
T
alia Hordy (19)
•
Stos odrzucony
ch kart Hordy (20)
3
2
3.
1
4.
1
3.4
3.3
14.1
13.1
13.2
15.1
15.2
15.4
15.3
3.2
3.
1.
1
3.
1.
2
3.
1.
3
2.1
8
5
6
7
17
15
13
11
1
10
4
18
19
20
12
14
9
16
2.2
2.3
5
p
rzy
got
o
w
an
ie
obsz
ar
u
gr
y
1.
U
mieść planszę na środku obszaru gry odpowiednią stroną
do góry
, wzależności od liczb
y graczy (2.3).
2.
P
rzygotuj pulę żetonów Hańby – za każ
dego gracza w
grze
dodaj do niej 10 żetonów H
ańby
. P
ozostałe żetony Hańby
schowaj do pudełka; nie będą już używane podczas tej
rozgrywki. Następnie utwórz osobne pule dla wszystkich
Sur
owcó
w
, żetonów i
znaczników (Drewno, Kamień, Złoto,
Chi, Rany
, żetony Hańby iuniwersalne żetony H
onoru)
iumieść je obok obszaru gry
. P
ołóż wszystkie kondygnacje
M
uru w
pobliżu ułożonych S
uro
wców
.
3.
U
mieść żeton Czasu pustą str
oną do góry na odpowiednim
polu na torze Czasu (2), w
zależności od liczby graczy (2.3).
4.
P
otasuj wszystk
ie karty Artefaktów
, a
następnie umieść
losowo 3 odkryte karty na polach Artefaktów w
lewym
górnym rogu planszy (18). P
ozostałe karty odłóż do pudełka;
nie będą używane w
tej rozgrywce.
5.
Każdy gracz wybiera Klan oraz dobiera wszystkie pasu
-
jące kolorystycznie komponenty (6 kart Rozkazów
,
8 U
rzędników
, 16 Żołnierzy: 10
Włóczników
, 4 Łuczników
,
2 Kawalerzystów
, 1 Zasłonkę gracza, 1 znacznik Honoru
i
1 znacznik Herbaty).
6.
P
otasuj wszystkie karty Hordy
, aby stworzyć talię Hordy
,
i
umieść ją zakrytą na górze planszy (19).
7.
U
mieść po 1 odkrytej karcie Hor
dy na każdym polu pierw
-
szego rzędu (3.1.1). J
eżeli wrozgr
ywce uczestniczą 4 osoby
,
umieść 1 dodatkową kartę Hor
dy zgodnie ze wskaźnikiem
Inwazji na odwrocie kolejnej karty H
ordy
.
Karty Hordy z
ostały szczegółowo opisane na str
onie 6. Więcej
informacji na temat rozmieszczania kart Hor
dy znajdziesz
w
rozdziale „I
nwazja i P
odbój” na stronie 9.
8.
U
mieść 9 Barykad, po 1 Barykadzie na każdym polu
Barykad, na wszystkich Sekcjach M
uru (3.2).
9.
P
otasuj wszystkie karty
T
aktyk i
stwórz zakr
ytą talię
T
aktyk, a następnie połóż ją na odpowiednim polu na
planszy (13.1).
10.
P
otasuj wszystkie karty Generałów iroz
daj losowo po
2 zakryte każdemu z
graczy
.
11.
P
otasuj wszystkie karty Doradców irozdaj losowo po
2
zakryte każdemu z
graczy
.
12.
Wszyscy gracze sprawdzają otrzymane karty Generałów
,
po czym, jednocześnie, wybierają jedną z
nich. Drugą
kartę odrzucają, a swojego wybranego Generała umiesz
-
czają przed sobą. N
astępnie gracze wybierają jednego ze
swoich Doradców
, który staje się ich Aktywnym Doradcą,
oraz umieszczają go odkrytego po prawej stronie swojego
Generała. Drugi zostaje
Wspierającym Doradcą i jest
umieszczany pod kartą Generała w
taki sposób, ab
y ikona
znajdująca się na odwrocie karty była dobrze widoczna.
Wszystkie pozostałe karty Generałów należy odłożyć do
pudełka z
grą; nie będą używane w
tej rozgrywce.
Karty Generałów iDoradców zostały szcz
egółowo opisane
w
odpowiednich podroz
działach na stronie 5.
13.
P
oz
ostałe karty Doradców tworzą talię Doradcó
w
, którą
należy położyć zakrytą obok toru Doradców
. Dobierz z
niej
4 karty i
umieść je odkryte po jednej wkażdym z
4 miejsc
na torze Doradców (15.2).
14.
Wszyscy gracze umieszczają na planszy 3 swoich
U
rzędników w
Izbie U
rzędników (15.1).
15.
N
a dole każdej karty Generała znajdują się jego
początkowe S
uro
wce, karty
T
aktyk oraz wartość Herbaty
.
Każdy gracz dobiera wskazaną liczbę S
urowcó
w (Drewno,
Kamień, Złoto iChi) i
umieszcza ją za swoją Zasłonką
gracza. N
astępnie każdy z
graczy dobiera na rękę wskazaną
liczbę
kart T
aktyk.
Sur
owce, talie ikarty na ręce to jedyne elementy gr
y
, które
są trzymane wtajemnicy pr
zed innymi graczami. Wszystkie
pozostałe elementy są jawne.
16.
Wszyscy gracze umieszczają swój znacznik Honoru na
torze Honoru (1), na polu o wartości 0.
17.
Wszyscy gracze układają jeden na drugim swoje znacz-
niki Herbaty na polu toru H
erbaty
, zgodnie z
począt
-
kową wartością Herbaty wy
drukowaną na dole ich karty
Generała. Znaczniki są układane wkolejności numerycz-
nej. Gracz znajwyższą wartością Herbaty układa swój
znacznik na górze stosu, agracz z
najniższą war
tością –
na dole.
18.
Wszystko jest już gotowe, możecie r
ozpoczynać grę.
Pierwszy Rok gry rozpoczyna się od Jesieni (należy pomi-
nąć Wiosnę i
Lato).
e
l
e
men
ty
gr
y
k
ar
ty
G
en
erałó
w
Ludzie nazywają ją Szkarłatnym J
adeitem,
gdyż jej prawdziwe imię zos
tało dawno
zapomniane. Dzięki swej ponadprzeciętnej
wytrwałości i niezłomności wyrwała się
z okowów niewolnictwa i uzyskała sta
tus generała.
Historie o jej heroicznym stłamszeni
u
zamachu stanu obiegły całe C
hiny,
a sam Cesarz nadał jej tytuł Obrończyni Naro
du.
P
oczątko
we
zaso
b
y
:
L
iang
H
on
gyu
z
doL
ność
:
Za każd
ym razem, gd
y jeden
z twoi
ch
zostaj
e Zabity
,
otrzymu
jesz 2
.
5
3
3
5
2
65
1.
P
oczątkowe Sur
owce ikar
ty
T
aktyk
. T
e informacje
są potrzebne tylko podczas przygotowywania rozgrywki.
Symbole określają r
odzaj, a
cyfry liczbę Surow
ców
(Drewno, Kamień, Złoto i
Chi), które otrzymujesz
na początku gry
, a
także startową liczbę kart
T
aktyk
traających do twojej ręki.
2.
P
oczątkowa wartość H
erbaty
.
T
a liczba określa począt-
kową kolejność układania znaczników H
erbaty
. Znaczniki
są układane wkolejności numer
ycznej (znacznik gracza
z
najwyższą wartością Herbaty układany jest na górze stosu,
z najniższą – na dole).
3.
Zdolność specjalna
.
T
o właśnie ona sprawia, że twój
Generał jest wyjątkowy
. S
iła tej zdolności jest określana
poprzez liczbę Wspierających D
oradców umieszczony
ch
rewersem pod kartą twojego Generała.
K
ar
ty
D
ora
Dcó
w
n
a
d
z
o
r
c
a
N
ie m
a t
a
kie
go za
d
a
n
i
a,
kt
ór
e
go n
ie mó
gł
b
y z
le
c
ić k
om
u
ś do w
y
k
on
a
n
i
a
.
P
o
t
woj
ej
f
azi
e
Ak
t
ywacji
otrzym
u
j
esz
Doc
hód
za
1
.
S
trażnik
Bezpieczeństwo Muru jest dla niego kwes
tią honoru.
Żyje, by bronić, żyje, by służyć. Zawsze czujn
y, zawsze skupiony
,
zawsze gotów, by sp
ełnić swój obowiązek.
Po t
wojej f
azie Akt
ywacji
możesz wy
konać A
tak 1
na każdej Sekcji M
uru.
Doradcy są prawą ręką dobr
ego Generała.
T
o oni mogą
przeważyć szalę zwycięstwa.
Za każdym razem, gdy otrzymujesz Doradcę, musisz z
decy
-
dować, czy ma on by
ć Aktywny
, czy Wspierający
.
W
ybór ten
jest nieodwracalny i
nie może być zmieniony do końca gry
.
•
Aktywny Doradca
: U
mieść odkrytą kartę Doradcy
po prawej stronie swojej karty Generała. M
ożesz teraz
używać zdolności opisanej na karcie tego D
oradcy
.
Wychowana przez wojnę i ciężkie czasy
,
z łatwością przejęła dowództwo
nad grupą brutalnych bandytów.
Razem ze swoimi ludźmi poprzysięgła lojalność
Dynastii Song, ale mimo jej najszczerszych chęci
mało kto jej ufa.
P
oczątko
we
zasob
y
:
y
ang
M
iao
zHe
n
z
doLn
ość
:
Za każdym r
azem,
gdy re
krut
ujesz
,
zrekru
tuj
,
płacąc za każdego 2
.
3
6
3
4
2
20
•
Wspierający Doradca:
U
mieść kartę Doradcy pod
swoim Generałem w
taki sposób, aby ikona na jej odw-
rocie była spod niego wysunięta i widoczna. J
eśli masz
kilku Wspierający
ch Doradców
, wszystkie ich ikony
powinny by
ć widoczne. Liczba ikon określa siłę zdol
-
ności twojego Generała.
P
rzykład: Zdolność specjalna Song Ci brzmi: „Za każdym razem,
gdy Ulepszasz
, otrzymujesz 2
”. Oznacza to, że za
każdym razem, gdy gracz Ulepsza któr
egoś z
Nadzor
ców
, otrzy
-
muje 2 punkty Honoru za każdego ze swoich
Wspierających
Doradców
. M
ając 3 Wspierający
ch Doradców
, gracz otrzymałby
6 punktów H
onoru.
1
2
3
Pomiń
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Domek dla dzieci
Pomysł na prezent
Zabawki
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking drukarek z tanimi tuszami [TOP10]
Ranking smartwatchy dla nastolatków [TOP10]
Echoes of the End z datą premiery. Czy ta gra będzie czarnym koniem 2025 roku?
Ranking depilatorów laserowych [TOP10]
Ranking hulajnóg elektrycznych [TOP10]
Ranking projektorów [TOP10]
Ranking spalaczy tłuszczu [TOP10]
Ranking suszarek do prania [TOP10]
Ranking kaw rozpuszczalnych [TOP10]
Ranking zabawek dla 4-latka [TOP10]
Premiery gier 2025. Na te tytuły warto czekać
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking płyt indukcyjnych [TOP10]
Soki z sokowirówki - jakie owoce wybrać?
Rodzaje pomp wodnych
Sprawdź więcej poradników