Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje BOTTECCHIA
›
Instrukcja Rower elektryczny BOTTECCHIA BE33 Teaser 29 U16 29 cali Turkusowy
Znaleziono w kategoriach:
Rowery elektryczne
(22)
Wróć
Instrukcja obsługi Rower elektryczny BOTTECCHIA BE33 Teaser 29 U16 29 cali Turkusowy
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Tłumaczenie in
strukcji or
yginalnej
SPIS TREŚCI
1
WPROWADZENI
E
Szanowny Kliencie
, gratulujem
y noweg
o roweru i dziękujem
y za wy
bór BOTTECCH
IA.
Kupiliście Pań
stwo niezawodny
rowe
r, będący wynikie
m innowacyjnych
badań
technicznych i
starannej kontroli
jakości,
który zapewni Pańs
twu wiele lat
wygodnej i pr
zyjemnej jazd
y.
Prosimy o uważne
przeczy
tanie niniejszej in
strukcji ob
sługi. Dowiedz
ą się Państwo, ja
k najlepiej
użytkować swój ro
wer oraz po
znają informa
cje niezbędne
do utrzym
ania go w dobry
m stanie
technicznym.
Przypominamy
, że ze względu
na postęp techni
czny produ
cent zastrzeg
a sobie prawo
do
modyfikacji ko
mponentów, de
tali lub ak
cesoriów. Zdjęć,
opisów i da
nych nie nale
ży traktować ja
ko
wiążących.
2
- RODZAJE
ROW
ERÓW
W niniejszej in
strukcji obsługi i
użytkowania
znajdziesz w
skazówki do
tyczące rowerów
Bottecchia
Tempo Libero, w
tym następują
cych modeli:
Be Green, Alta
Velocita
, Lite Cross, V
intage, Trekking,
MTB, Junior.
Rowery elektry
czne BE GREEN
są zgodne
z dyrektywą CEE 2002
/24
-
litera h, któr
a mówi, że:
rowery ze wspomag
aniem peda
łowan
ia mogą być wypo
sażone w el
ektryczny
silnik pomocnic
zy o
maksymalnej ciągłej
mocy znamio
nowej 250
W, jego źródło
mocy zmn
iejsza się stopniowo
i
całkowicie się
zatrzymuje, gd
y rower osiągnie pręd
kość 25
km/h lub gdy row
erzysta pr
zestaje
pedałować, ponadto
rowery ele
ktryczne nie
mogą osiąga
ć samodzie
lnej prędkości
maksymalnej
większej niż 6
km/h.
Wszystkie informa
cje dotyc
zące elektr
ycznych części
rowerów Be gr
een można
znaleźć w
instrukcji
użytkowania,
którą można pob
rać ze stron
y internetowe
j www.bottecchia.
com/servi
zi/area
-downloa
d.
Przy wyborze
modelu należy w
ziąć pod uwa
gę poniż
sze wskazów
ki.
Nasze rowery
zostały przetes
towane pod ką
tem maksymalnej
wagi 12
0 kg, która obej
muje
rower,
kierowcę i bagaż
. Maksymalna
dopuszczalna wa
ga bagażu
jest podana
na bagażniku.
2.1
- ELEMENTY ROWERU
1
WPROWADZENIE
..................................................................................
2
2
RODZAJE ROWERÓ
W
...........................................................................
2
2.1
ELEMENTY ROW
ERU
..................................................................................
2
3
BEZPIECZEŃSTWO
................................................................................................
4
3.1
JAZDA
W NOCY
..................................................................................................
4
3.2
JAZDA PO
ZA DROGA
MI
4
3.3
ODPOWIE
DNIE UŻY
TKOWA
NIE ROWE
RÓW
.....................................................
4
4
PRZYGOTOWANIE
................................................................................
5
4.1
REGULA
CJA SIODEŁ
KA.
.....................................................................................
5
4.2
REGULA
CJA KIERO
WNICY
................................................................................
6
4.3
KONTROLA
HAMUL
CÓW
....................................................................................
6
4.4-
KONTROLA
PEDAŁÓ
W
.....................................................................................
6
4.5-
KONTROLA SYS
TEMU OŚWI
ETLENIA
......................................................
7
5
KONTROLE KT
ÓR
E NALEŻY PRZ
EPROWADZAĆ P
RZED KAŻDĄ
JAZDĄ
..........................................................................................................
7
5.1
KONTROLA
KÓŁ I OP
ON
.....................................................................................
7
5.2
KONTROLA
SZYBKO
ZAMYKA
CZY BLOK
UJĄCY
CH PIAS
TY
.............................
7
5.3
KONTROLA
HAMUL
CÓW
....................................................................................
7
5.4
KONTROLA
KIERO
WNICY I
MOSTKA
................................................................
.
7
5.5
KONTROLA
AMORTY
ZACJI
................................................................................
7
6
REGULACJE I UŻYT
KOWANIE
............................................................
8
6.1
HAMULCE
, REGUL
ACJA HAM
ULCÓW.
..............................................................
8
6.2
PRZERZU
TKI, REGU
LACJA P
RZER
ZUTEK
........................................................
9
6.3
ŁAŃCUCH I
KASETA
.........................................................................................
10
6.4-
RAMA I WI
DELEC
............................................................................................
10
6.5-
STERY.
............................................................................................................
10
6.6-
KOŁA, BLO
KADA I
OPONY
..............................................................................
11
6.7-
PEDAŁY
...........................................................................................................
12
6.8-
SKŁADANIE ROW
ERU SKŁ
ADANEGO
....................................................
12
7
KONSERWACJ
A
...................................................................................
12
7.1
PO ZAKO
ŃCZENIU
JAZDY
ROWEREM
............................................................
12
7.2
KONSER
WACJA S
TANDARDO
WA
...................................................................
12
7.3
DOKRĘCA
NIE ŚRUB
.........................................................................................
13
8
ZGODNOŚĆ
Z P
RZEPISAMI
................................................................
14
Rama i widelec:
A Rura górna
B Rura dolna
C Sztyca
D Dolne rurki tyln
ego trójkąta
E Górne rurki tylne
go trójkąta
F Główka ramy
G Widelec
Komponenty:
1
Suport
2
Korba
3
Łańcuch
4
Zębatka przednia
5
Pedał
6
Przerzutka tylna
7
Przerzutka przednia
8
Manetka
9
Dźwignia hamulca
10
Wolnobieg
11
Stery
12
Mostek
13
Kierownica
14
Sztyca
15
Siodełko
16
Zacisk sztycy
17
Klocki hamulcowe
18
Zacisk hamulcowy
19
Hamulec tarczowy
20
Błotnik
21
Światło
22
Dzwonek
23
Blokada
24
Mechanizm składania ramy
25
Blokada/odblokowanie kier
ownicy
26
Silnik
27
Akumulator/zintegrowany
akumulator
28
Wyświetlacz i sterowanie jednostką
3
-
BEZPIECZEŃ
STWO
Bezpieczeństwo
podczas ja
zdy na ro
werze ma fundamen
talne zna
czenie. W t
ym celu koniec
zne jest
przestrzeganie
ściśle określon
ych nor
m:
-
Znać zasady ru
chu drogoweg
o (różnią
się one w różn
ych krajach).
-
Jedź zgodnie
z dominującym
kierunkiem ru
chu i unikaj ja
zdy obok d
rugiego row
eru.
-
Nie jeździć na
rowerze po cho
dnikach
i ustępowa
ć pierwszeństwa p
ieszym.
-
Należy uważa
ć
na poruszające
się pojazdy i
nagłe otwiera
nie drzwi sa
mochodów.
-
Nie należy organi
zować zawodó
w row
erowych na droga
ch otwarty
ch dla ruchu.
-
Nie należy pr
zewozić pasa
żerów, jeżeli rowe
r nie je
st do tego prz
ystosowany i na
leży upewni
ć się,
że jest to dozw
olone w
danym
kraju.
-
Zawsze sprawd
zać sprawn
ość hamulców
i ogólny stan
roweru.
-
Przy zmianie
kierunku jazdy nale
ży sygnalizow
ać to ręką.
-
Zawsze trzymaj rę
ce na kierow
nicy (z w
yjątkiem sytuacj
i, gdy sygnal
izujesz zmianę
kierunku jazd
y)
OSTRZEŻENIE
:
D
eszcz obn
iża skuteczno
ść hamowan
ia, dlatego pr
osimy o wydłu
żenie drogi
hamowania.
3.1
–
JAZDA W NOC
Y
Dla Państwa be
zpieczeństwa pro
simy o pod
jęcie dodat
kowych środ
ków ostro
żności podc
zas
korzystania z rowe
ru w noc
y:
-
Wyposaż swój rower w ko
mpletny
i odpowied
ni zestaw odb
lasków, kt
óre są prawidłowo
zamontowane.
-
Posiadanie autonomiczneg
o systemu oświe
tlenia jest nie
zbędne do p
rzestrzegania nor
m
bezpieczeństwa ob
owiązując
ych w Państwa
kraju.
-
Należy zawsze jeździć
możliwie blisko
krawędzi, a nie
środka
jezdni.
3.2 - JAZDA POZA DR
OGAMI
Podczas użytkowa
nia roweru w
teren
ie należy przestr
zegać następu
jących środków
ostrożno
ści:
-
Poruszać się ze
zredukowaną
prędkością, uni
kać zagrożeń
i zakłada
ć dobry homologow
any kask
ochronny.
-
Należy zachować
szczególną ostro
żność podcza
s zjazdów. Podc
zas hamowania
koła tra
cą
przyczepność, a
nadmierne u
życie hamul
ców może dopro
wadzić do
utraty kontro
li nad rowe
rem i do
wypadku.
-
Przed wyruszeniem
w trasę nale
ży upewni
ć się, że rowe
r jest w dobrym s
tanie techni
cz
nym.
-
Uszkodzone części
należy niezwło
cznie wymieni
ć.
OSTRZEŻENIE
:
skoki, a
krobacje i inn
e nietypowe
zastosowania
mogą narusz
yć strukturę
roweru. Prosimy
wziąć to pod
uwagę podcza
s pokonywania
przeszkó
d. Nasze produk
ty zostały
zaprojektowane
tak, aby wytr
z
ymać intensywne
użytkowanie
, ale prze
kroczenie granic
mechaniczny
ch i fizycznych
staje się zagro
żeniem dla
Państwa i inn
ych. W przypa
dku użytkowa
nia
roweru pod
dużym obciążenie
m, sugeru
jemy dokładne spra
wdzenie ro
weru w celu zwer
yfikowania
jego sprawnoś
ci.
3.3 -
ODPOWIEDNIE UŻ
YTKOWANI
E ROWERÓW
Każdy rower BOTT
ECCHIA
został zapro
jektowany i
skonstruowa
ny z myślą o jego
specyficzn
ym
zastosowaniu
. Nieprawidłowe uż
ytkowan
ie roweru mo
że spowodow
ać uszkod
zenie lub zniszczen
ie
części i podze
społów, co mo
że prow
adzić do wypadków lub
niebezpieczny
ch konsekwen
cji.
Sprzedawca BO
TTECCHIA zap
ropo
nuje Państwu rowe
r najbardziej
odpowied
ni do Państwa po
trzeb.
Koła
:
29
Opona
30
Wentyl
31
Obręcz
32
Szprychy
33
Piasta
34
Szybkozamykacz
OSTRZEŻENI
E
:
Tylko w
następują
cych modelach ro
werów można
stosować i montow
ać
bagażniki i fotel
iki dziecięce: TR
EKKING,
VINTAGE,
SKŁADAK, L
ITE CROSS.
W pozostał
ych
modelach nie mo
żna ich używa
ć. Bottecchia nie
ponosi od
powiedzialno
ści i nie udziela gw
arancji w
przypadku ich u
ż
ycia.
RODZAJE ROWERÓ
W
RODZAJ TRASY
RODZAJ JAZD
Y
MTB
Asfaltowa
droga i bru
k, poza
trasą,
zwykła ś
cieżka, ście
żki.
Rywaliza
cja sporto
wa, krótki
i
średni dystan
s. Odpo
wiednie do
jazdy po nie
równych
szlakach
,
unikając s
koków wy
ższych ni
ż 0,5
m.
TREKKING
VINTAGE
SKŁAD
AK
Asfaltowa
droga i bru
k
Sportowa
/miejska/
turystyczna
,
krótki i śred
ni dystan
s.
LITE CROSS
Asfaltowa
droga i bru
k, poza
trasą,
zwykła ś
cieżka.
Sportowa
i turystyc
zna, średni
dystans.
ALTA VELOCITA’
Droga asfal
towa i bru
k.
Sportowa
i turystyc
zna, średnie
i
długie dy
stanse.
4
- PRZYGOTOWANIE
Przed pierwszym
użyciem now
ego rower
u BOTTECCHIA, nale
ży dosto
sować go do
swoich potr
zeb
zgodnie z poni
ższymi wska
zówkami.
Upewnij się, że ro
wer jest pr
awidłowo dop
asowany do Twojego w
zrostu i zapoznaj
się z jego
komponentami ora
z czasem
reakcji.
4.1
-
REGULACJA S
IODEŁKA
Proszę zapozna
ć się z ry
s. 1 w celu pra
widłowego ustawien
ia siodełk
a. Podczas pe
dałowania
śródstopie mu
si leżeć na środ
ku osi pedałów
, a kolano pow
inno by
ć lekko ugięte, gdy pedał znajduje
się w najniższym poło
żeniu.
Aby wyregulować
wysokość
siodełka, należ
y usiąść na
siodełku i poł
ożyć piętę na
pedale, ustawiają
c
go w najniższym poło
żeniu. W
tej pozycji noga po
winna być
całkowicie w
yprostowana
(rys. 2).
Sprawdźcie,
czy sied
ząc na siodeł
ku jesteś
cie w stanie dotkną
ć czubkami
palców podłoża
, jeśli nie,
to obniżcie siode
łko luzując za
cisk wspornika
siodła.
Po prawidłowym u
stawieniu
wysokości siodełka
należy upe
wnić się, że
mechanizm blokują
cy sztycę
i
siodełko jest pr
awidłowo zablokow
any (rys.
3).
Odległość pomięd
zy siodełkiem
a kierownicą
można nie
znacznie reg
ulować. Polu
zowując zacisk
siodełka, można
je lekko prze
sunąć. Reg
ulacja ta wpływa
na postaw
ę na rowerze,
zmieniając
komfort jazd
y i nacisk na
pedały.
Po ustawien
iu odległo
ści międz
y siodełkiem a
kierownicą należ
y
zawsze sprawd
zić położenie
siodełka. Je
śli nie jest ono u
stawione
poziomo, należy po
luzować
śrubę siodełka
i wyregulowa
ć jego położenie
, ustawiając na
chylenie
siodełka równo
legle do
podłoża.
OSTRZEŻENI
E
:
Zamocować siodełko w pod
anym za
kresie, a nie
końcach. Zablo
kować za
cisk
sztycy i śruby za
cisku siodła
z momentem
dokręcania (Nm) nie
większym
niż podane par
ametry.
Dokręcenie śrub
powyżej pod
anych wa
rtości może spowod
ować pęk
nięcia lub nawet
złamanie
szt
ycy podsiodłow
ej, a w kon
sekwencji zagro
żenie dla rowe
rzysty. M
omenty dokrę
cania są podane
w rozdziale "Kon
serwacja" na
wykresie "
Momenty dokręcan
ia". Ozna
czenie na sztyc
y wskazuje
maksymalną w
ysokość (ry
s. 4). Upewn
ij się, że znaczni
k nigdy nie j
est widoczny. Wsunąć sztycę na
co najmniej 75
mm.
4.2
REGULACJA KIERO
WNICY
Aby podnieść lub
obniżyć mos
tek należy poluzow
ać szyb
kozamyka
cz (rower składa
ny) lub śrub
ę
rozporową znajdu
jącą się na mo
stku (fot.
5). Po poluzow
aniu mostka
, podnieść lub opuś
cić go na
żądaną wyso
kość. Utrzymując
mostek we wła
ściwej poz
ycji, dokręci
ć śrubę rozporo
wą lub blokadę
.
W celu regulacji
mostka typu Ahea
d (bez możl
iwości regula
cji wysokości)
należy poluzow
ać dwie
śruby blokujące
A1 i A2 (ry
s. 6). Aby w
yregulować zwr
otność kierow
nicy, należy przekręcić
śrubę B.
Następnie zablo
kować dwie
śruby A1 i A2
.
OSTRZEŻENI
E
:
Nigdy nie ustawia
j wysokości kierow
nicy pona
d znacznik na
rurze (zdj. 7) i
sprawdź czy kier
ownica jest do
brze zamocow
ana ściskają
c przednie koło
między noga
mi i próbują
c
obrócić kierowni
cę (zdj. 8).
OSTRZEŻENI
E
:
Śruby rozporow
e dokręcić momen
tem nie wię
kszym ni
ż podane parame
try.
Dokręcenie śrub
powyżej pod
anych wa
rtości może spowod
ować pęk
nięcia lub nawet
złamanie rury
widelca, a w konse
kwencji zagr
ożenie dla rowerz
ysty. Moment dokr
ęcenia podan
y jest w rozd
ziale
"Konserwacja" na
wykresie "
Moment dokrę
cenia".
4.3
-
KONTROLA HA
MULCÓW
Sprawdź, która
dźwignia hamul
ca, prawa c
zy lewa, obsługuje
przedni ha
mulec i zapo
znaj się z jej
obsługą: niewp
rawne posługiwa
nie się przednim
hamulcem mo
że dopro
wadzić do utrat
y kontroli
nad rowere
m.
4.4
-
KONTROLA PEDAŁÓW
Sprawdź, czy ped
ały są prawidło
wo ustawione
(patrz
rozdział 6, para
graf 6.7).
Pedał zamontow
any
w niewłaściwy spo
sób może wypa
ść podczas
jazdy, powodu
jąc upa
dek.
rys. 2
rys. 3
rys. 4
rys. 5
rys. 6
rys. 7
rys. 8
Zacisk siodełka
Zacisk
wspornika
siodełka
Nacięcie
ograniczające
siodełka
rys. 1
4.5
-
KONTRO
LA SYS
TEMU OŚWIETLENIA
Sprawdź, czy
światło działa pra
widłow
o.
5
-
KO
NTROLE, KTÓRE NA
LEŻY PRZEPRO
WADZAĆ PRZED KAŻDĄ
JAZDĄ
Przed rozpoczęc
iem użytkowa
nia rowe
ru należy przepro
wadzić opis
ane poniżej kontro
le w celu
sprawdzenia stanu
rower
u i jego kompletnoś
ci. W razie
jakichkolwie
k wątpliwości co
do stanu
roweru, należy
zwrócić się o
pomoc
do sprzeda
wcy.
5.1
-
KONTROLA KÓŁ
I OPON
Sprawdź, czy
koła są proste,
obracając każde
z nich, a na
stępnie ob
serwuj obręc
z pomiędzy
szczękami ha
mulcowymi, nie d
otykając i
ch. Jeżeli obr
ęcz jest nie w
yśrodkowana
(od lewej do
prawej) lub ch
ybocze się od
góry do dołu, s
kontaktuj się ze
sprzeda
wcą w celu uz
yskania porad
y.
Sprawdź stan
opon, muszą b
yć bez na
cięć. Ciśnienie
musi być zgod
ne z parametrami
podanymi na
boku opony.
OSTRZEŻENIE
:
N
ależy wy
mienić opon
ę jeśli uszkodzon
y jest bieżni
k lub boki opo
ny.
Szczególnie po długi
ch zjazdach
należy spraw
dzić mo
cowanie lub uł
ożenie opon.
Użytkowanie ro
weru z zale
canym ciśnieniem
powietrza
w oponach za
pewnia bezpiec
zeństwo i
trwałość.
5.2
-
KONTROLA SZYBKOZA
MYKAC
ZY BLOKUJĄCYCH
PIAS
TY
Większość rowe
rów BOTTECCHI
A jest wypo
sażona w pia
sty z szybkoza
mykaczem umo
żliwiającym
montaż i/lub demon
taż koła bez
użycia na
rzędzi. Koła
mogą być mocow
ane do osi pia
sty za pomocą
śrub, szybkoza
mykacza lub o
si przelotowej
(rys. 9).
Koła roweru mu
szą być stabilnie
zamocow
ane
do ramy i widelca.
Upewnij się,
że szyb
kozamykacz jest pra
widłowo w
yregulowany i za
mknięty, jak
opisano w następn
ym rozd
ziale (patrz ro
zdział 6 paragr
af 6.6).
OSTRZEŻENIE
:
N
ieprawidłow
o wyregulow
ana lub niepraw
idłowo zamknię
ta dźwignia
szybkozamykac
za
może spowo
dować nagłe odblo
kowanie
koła i dopr
owadzić do pow
stania
niebezpiecznych
sytuacji.
5.3
-
KONTROLA HAMULCÓW
Hamulce należ
y sprawdzić w
stanie spo
czynku, naci
skając dźwignie
z odpowied
nią siłą w
kierunku
kierownicy. Dźwignia
hamul
ca nie może do
tykać kierownicy, gdy
ż oznacza
to, że linki hamul
cowe są
luźne. W przypad
ku hydrau
licznych hamulców
tarczow
ych nie powin
no być możliwe
“pompowanie”
dźwignią hamulca
. Jeśli tak się
stanie, nale
ży zwrócić
się do spr
zedawcy. Zaws
ze należy sprawdza
ć
stan zużycia s
zczęk i tarcz hamul
cowych.
OSTRZEŻENIE
:
a
waria układu
hamulcowego
może prow
adzić do ut
raty panowania na
d
rowerem i obra
żeń ciała.
5.4
- KONTRO
LA KIEROWNIC
Y I M
OSTKA
Przed użyciem row
eru nale
ży dokładnie spraw
dzić kierown
icę i most
ek w celu wykry
cia
ewentualnych od
kształceń, pę
knięć, deforma
cji lub wgnie
ceń i ewent
ualnie wymienić
uszkodzoną
część.
5.5
- KONTRO
LA AMORTYZAC
JI
Upewnij się, że ele
menty amor
tyzatorów
zostały wyreg
ulowane odpo
wiednio do wagi u
żytkownika i
rowerzysty. Spra
wdź, czy n
ie są one zb
yt ściśnięte i czy nie w
ystępują nien
aturalne ruch
y samych
amortyzatorów.
Jeśli są one
całkowicie sztywn
e, skonta
ktuj się ze s
przedawcą w celu
uzyskania
porady. Działanie a
mortyza
torów ma wpływ
na rower po
d względem
obciążeń,
dlatego prawidłowa
regulacja je
st bar
dzo ważna. S
zczegółow
e informacje znajdu
ją się w oddzielnej
instrukcji do
łączonej
do amortyzator
ów.
OSTRZEŻENIE
:
PRZED R
OZPOC
ZĘCIEM PEDAŁOW
ANIA NAL
EŻY UPEWN
IĆ SIĘ, ŻE
PODPÓRKA JES
T ZŁOŻONA
.
6
-
REGULACJE
I UŻYTKOWANI
E
6.1 - HAMULCE,
REGULACJA H
AMULCÓW
Hamulce montowan
e w rowe
rach BOTTECC
HIA to :
-
Hamulec szczę
kowy (rys. 10)
: Składa się z dwó
ch ramion podtr
zymujących
szczęki ha
mulcowe,
połączonych przeg
ubem, które d
ziałają za
pomocą linki
zaciskającej
szczęki na ob
ręczy.
- Hamulec typu
V-
Brake (zdj. 11):
Składa się
z dwóch ramion
umieszczon
ych z bo
ku obręczy,
połączonych
ze sobą linką.
Po naciśnię
ciu klamki hamul
cowej, linka
ulega skróceniu,
na skute
k czego
ramiona schodzą
się i szczę
ki ocierają o obr
ęcz.
- Hamulec tarczow
y
(rys. 11): S
kłada się z za
cisków, tarc
zy i linki lub osłon
y, w zależno
ści od tego,
czy jest mechani
czny czy h
ydrauliczny. Pod
czas uru
chamiania ham
ulca zaciski zbl
iżają się do
siebie,
przez co kloc
ki ocierają o tar
czę.
Wszystkie tego
typu hamul
ce mają pew
ne
elementy, które
się zużywa
ją i trzeba je wymien
ić. Na
klockach szczęk
hamulcowych
znajdują się
rowki, które w
skazują n
a ich stan.
Kiedy te rowki
znikają,
klocki należy wym
ienić.
Klocki hamulców
tarczowy
ch należy wymien
ić, gdy zmniej
sza się ic
h siła hamowania. Tarcze na
leży
wymienić, gdy i
ch grubość zmn
iejszy się, twor
ząc szczelinę
na powie
rzchni tarczy.
Regulacja hamul
ca zależy od jego
rodzaju. Idealna
przestrzeń
pomięd
zy szczękami hamul
cowymi
a
bokiem obręczy
wynosi 1
-2 mm (r
ys. 13). W stanie
spoczynku s
z
częka hamulcowa nie
może do
tykać
obręczy. Ponadto
podczas hamow
ania ob
ie szczęki mu
szą jednocze
śnie dotykać obr
ęczy, ale bez
dotykania opony
. Ostateczną
regulację można
uzyskać popr
zez prze
stawienie śruby
regulacyjnej
.
Śruba ta może m
ieć różne poło
żenia w zależno
ści od rodzaju ha
mulca.
W przypadku mechan
icznych ha
mulców tar
czowych,
odległość pomi
ędzy klockami
a tarczą musi
wynosić 0,2
-
0,4 mm
, możną ją u
zyskać operują
c na odpowiedni
ch śru
bach. W przypad
ku hamulców
hydraulicznych regu
lacja jes
t automatyczna.
OSTRZEŻENIE
:
Podcza
s jazdy w tere
nie zużycie hamul
ców jest wię
ksze z pow
odu zabrudzenia
.
W celu wymiany
zużytych czę
ści należy zwró
cić się do
sprzedawc
y. Należy wy
mieniać je wyłą
cznie
na oryginalne czę
ści zamienn
e: zanim kloc
ki hamulców
tarczowych u
zyskają najlepszy poziom
hamowania, mus
zą się minimalnie
dotrze
ć. Ponadto tar
cze hamulco
we rozgrzewa
ją się podc
zas
pracy, dlatego
nie należy ich dot
ykać be
zpośrednio po
zatrzymaniu
.
Jeśli podcza
s hamowania sz
częki d
otkną opony lub
wpadną w
szprychy kół,
może
dojść do
utraty
panowania na
d rowerem..
OSTRZEŻENIE
:
Jeśli jede
n z dwóch hamulców
jest uszkod
zony, nal
eży go natychmia
st
naprawić, jeden
sprawny hamule
c sam w
sobie nie wystarc
zy, aby zap
ewnić dobrą kon
trolę
hamowania.
Sprawdzić dokład
nie szczęki ham
ulcowe, osłon
y hamulców i l
inki napina
jące oraz ich
smarowanie,
jeśli widoczne są po
strzępione
lub wydłu
żone spirale, kr
zywe koń
ce, rdza lub zu
życie, natychm
iast
wymienić us
zkodzone czę
ści. W celu wym
iany szczęk ha
mulcowy
ch należy poluzowa
ć nakrętkę
kon
trującą aż do je
j wyjęcia i
wymienić.
Oś przelotowa
Szybkozamykacz
Ramiona
Szczęki
Arms
Szczęki
Tarcza
Zacisk
rys. 9
rys.
10
rys.
11
rys.
12
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Taty
Prezent na komunię
Prezent na Dzień Dziecka
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking hulajnóg elektrycznych do 3000 zł [TOP10]
Ranking gier na PS4 [TOP10]
Ranking przenośnych stacji zasilania [TOP10]
Ranking alkomatów [TOP10]
Cień atramentu - Bendy and the Dark Revival wkracza na PS5, Xbox Series i Nintendo Switch
Ranking telefonów do 800 zł [TOP10]
Jak wybrać butelkę dla psa na podróż?
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking małych pralek [TOP10]
Ranking orbitreków [TOP10]
Ranking piekarników do zabudowy [TOP10]
Ranking procesorów [TOP10]
Ranking słuchawek bezprzewodowych nausznych [TOP10]
Ranking kaw ziarnistych [TOP10]
Rodzaje i zastosowanie obroży dla kota
Sprawdź więcej poradników