Znaleziono w kategoriach:
Gra towarzyska FOXGAMES Kingdomino

Instrukcja obsługi Gra towarzyska FOXGAMES Kingdomino

Wróć
min
2-4 8+25
8+
Instrukcja
Bruno Cathala
Cyril Bouquet
2
4 płytki startowe
4 trójwymiarowe zamki
(1 różowy, 1 żółty, 1 zielony, 1 niebieski)
48 płytek domina (1 strona z terenami,
1 strona z numeracją)
8 drewnianych znaczników króla w 4 kolorach
(2 różowe, 2 żółte, 2 zielone, 2 niebieskie)
Zawartosc pudelka
Wstep
Jesteś władcą poszukującym nowych ziem,
który pragnie powiększyć swoje królestwo.
Będziesz musiał przemierzyć
wszystkie tereny – pola uprawne,
jeziora i góry – żeby odnaleźć
te najbogatsze. Ale ostrożnie,
inni władcy także mają na nie
zakusy…
UWAGA: przed pierwszą
rozgrywką należy złożyć 4 małe zamki.
Cel gry
Układaj płytki domina w taki sposób,
aby stworzyć kwadrat 5 na 5 pól, który przyniesie
ci najwięcej punktów prestiżu.
Przygotowanie do rozgrywki
Odłóżcie na bok pudełko,
tak jak na załączonej ilustracji.
Każdy gracz bierze:
w rozgrywce 2-osobowej:
dwa znaczniki króla
w wybranym kolorze;
w rozgrywce 3- i 4-osobowej:
jeden znacznik króla w wybranym kolorze.
Gracze dobierają także płytki startowe
(kwadratowe) i zamki w swoim kolorze.
Płytkę kładą przed sobą ilustracją do góry,
a na niej stawiają zamek.
Płytki domina należy dokładnie przetasować
(stroną z numerem do góry) i ułożyć w specjalnej
przegródce w pudełku, tworząc w ten sposób stos
dobierania.
w rozgrywce 2-osobowej: spośród wszystkich
płytek dobiera się losowo 24 i odkłada je na
bok. W grze będą używane wyłączne pozostałe
24 płytki.
w rozgrywce 3-osobowej: na bok należy
odłożyć 12 płytek –w grze używa się
pozostałych 36 płytek;
w rozgrywce 4-osobowej: w grze używa się
wszystkich 48 płytek.
A Dobierzcie ze stosu tyle płytek,
ile znaczników królów jest w grze (a więc trzy
płytki w rozgrywce 3-osobowej i cztery płytki
w rozgrywkach 2- i 4-osobowych). Wszystkie
dobrane płytki ułóżcie stroną z numeracją
ku górze, w porządku rosnącym (płytka
z najniższym numerem powinna się znaleźć
u góry). Następnie odwróćcie płytki na stronę
z ilustracją terenu.
B Jeden z graczy bierze wszystkie znaczniki
królów, miesza je dokładnie w dłoniach
i następnie pojedynczo losuje. Kiedy pojawi się
twój król, postaw go na pustej płytce domina
w kolumnie. Na każdej płytce może stać tylko
jeden król. Oznacza to, że ostatni gracz nie będzie
miał wyboru, gdzie postawi swojego króla
(w rozgrywce 2-osobowej każdy gracz dwukrotnie
wybiera płytkę, raz za każdy znacznik króla).
C Kiedy wszystkie płytki domina zostaną
w ten sposób wybrane, gracze tworzą nową kolumnę
tak jak w punkcie A, dobierając płytki ze stosu.
Rozgrywka
Rozpoczyna gracz, którego król stoi na pierwszej
płytce w kolumnie (tej znajdującej się najwyżej).
Musionwykonaćnastępująceakcje:
D 1: Dołożyć płytkę domina (na której stoi
jego znacznik) do swojego terytorium,
zgodnie z zasadami
łączenia terenów.
D 2: Wybrać płytkę
w nowej kolumnie
i postawić na niej znacznik
króla.Następnie turę
wykonuje gracz, którego
król stoi na drugiej płytce
w pierwszej kolumnie,
i tak dalej, aż do momentu,
3
gdy wszyscy gracze wykonają dwie opisane akcje.
W rozgrywce 2-osobowej każdy gracz wykonuje
akcje D1 i D2 dwukrotnie – raz za każdy
znacznik króla w swoim kolorze.
Gracze wykładają nową kolumnę płytek.
Następnie rozpoczyna się kolejna tura.
Gra trwa 12 tur w rozgrywkach 3- i 4-osobowych
i tylko 6 tur w rozgrywce 2-osobowej (ponieważ
każdy gracz wykonuje swoje akcje dwukrotnie).
Wszyscy gracze tworzą swoje królestwa na
obszarze o wymiarach 5 na 5 pól – każda płytka
domina składa się z dwóch kwadratów i zajmuje
dwa pola.
Abydołożyćpłytkędomina,graczmusi:
albo połączyć ją z płytką startową (uważa się
za jokera i można z nią łączyć każdy typ terenu);
albo połączyć ją z inną płytką domina w taki
sposób, aby przynajmniej jeden teren z nowej
płytki stykał się z takim samym typem terenu
na innej płytce (poziomo lub pionowo).
Jeżeli gracz nie jest w stanie położyć płytki
domina zgodnie z powyższymi zasadami, musi ją
odrzucić – nie otrzymuje za nią żadnych punktów.
Zasady laczenia terenow
Ponadto wszystkie płytki domina muszą się
mieścić na obszarze o wymiarach 5 na 5 pól.
Jeżeli z powodu złego planowania część płytek
nie będzie pasować do królestwa, także należy
je odrzucić. Oznacza to, że nie przyniosą one
graczowi punktów.
Koniec rozgrywki
Gdy zabraknie płytek do wyłożenia nowej
kolumny, następuje ostatnia tura.
Gracze wykonują tylko akcję D1.
Po dołożeniu ostatnich płytek każdy gracz
powinien mieć przed sobą królestwo o wymiarach
5 na 5 pól (może się jednak zdarzyć,
że nie wszystkie królestwa zostaną ukończone,
jeśli w trakcie rozgrywki gracze byli zmuszeni
odrzucić część płytek – patrz wyżej).
Następnie wszyscy gracze powinni obliczyć
wartość prestiżu swoich królestw.
Należy zastosować następujące zasady:
Każde królestwo składa się z różnych
POSIADŁOŚCI (grup pól terenu tego samego
typu, połączonych ze sobą bokami, poziomo
lub pionowo).
Aby obliczyć punkty prestiżu za posiadłość,
należy pomnożyć LICZBĘ PÓL (jedno pole
to połowa całej płytki), z jakiej złożona jest ta
posiadłość, przez LICZBĘ SYMBOLI KORON
(patrz tył instrukcji) widniejących na polach tej
posiadłości.
W jednym królestwie może się znajdować
kilka posiadłości z tym samym rodzajem terenu.
Posiadłość bez symboli koron nie daje
żadnych punktów prestiżu.
Aby określić swój wynik, gracze powinni
zsumować punkty prestiżu za wszystkie
posiadłości.
Zwycięzcą jest gracz z największą liczbą
punktów prestiżu.
W przypadku remisu wygrywa ten gracz, który ma
posiadłość złożoną z największej liczby pól (bez
względu na to, czy przynosi mu ona jakieś punkty).
Jeżeli nadal jest remis, zwycięstwo przypada
graczowi, który zgromadził najwięcej koron.
Jeśli i ta zasada nie pozwoli rozstrzygnąć remisu,
gracze dzielą się zwycięstwem.
UWAGA:należypamiętać,żepłytkastartowa
(zamek)niemusiznajdowaćsięwcentralnym
miejscukrólestwa.
Dodatkowe warianty
Dynastia: rozegrajcie trzy partie z rzędu.
Wygrywa ten, kto po trzeciej partii ma najwięcej
punktów.
Królestwo środKa: gracze otrzymują
dodatkowe 10 punktów, jeżeli ich zamek znajduje
się na centralnym polu królestwa.
Harmonia: gracze otrzymują dodatkowe
5 punktów, jeżeli ich królestwo jest ukończone
(nie odrzucili w trakcie rozgrywki żadnej płytki).
PojeDynek mistrzów: tylko dla 2 graczy.
Po kilku treningowych rozgrywkach prawdziwi mistrzowie mierzą się w potyczkach o największe królestwo –
użyjcie WSZYSTKICH płytek domina, żeby stworzyć królestwa o wymiarach 7 na 7 pól
(podczas punktowania na koniec rozgrywki przydadzą się kartka i długopis).
Powyższe warianty gracze mogą dowolnie łączyć, zgodnie ze swoimi preferencjami.
Liczba plytek w grze
x 21
x 5
x 10
x 2
x 2
x 6
x 2
x 2
x 1x 1
x 3x 1
x 12
x 6x 16x 6
© 2019 Grupa Wydawnicza Foksal sp. z o.o.
ul. Domaniewska 48, 02-672 Warszawa
www.foxgames.pl
© 2016 Blue Orange
Autor gry: Bruno Cathala
Ilustracje: Cyril Bouquet
Wydawca: Michał Herman
Koordynacja produkcji: Alicja Arcimowicz
DTP: Sławomir Bejda
Tłumaczenie: zespół GF/GWF

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756